Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mercedes-Benz S - komfort a bezpečnost (druhý díl)

Ondřej Láník
Automobilka Mercedes-Benz zveřejnila při premiéře nové třídy S balík informací, který obsahuje přes 800 fotografií a desítky stran textů, popisujících novou vlajkovou loď značky do nejmenších detailů. Karosérii, podvozku a motorům jsme...

Interiér

Základním předpokladem pro optimální pohodu na palubě luxusního automobilu je dostatek místa. Třída S s tímto faktorem neměla nikdy zásadní problém, ale i v nejnovější generaci dokázali konstruktéři a ergonomové vysoký standard dále vylepšit. Práci jim usnadnila minulá generace, která byla paradoxně subtilnější než předminulý Mercedes-Benz S (W210), uvedený na trh na počátku devadesátých let.

Nyní se vnitřní šířka v oblasti loktů/ramen zvětšila na nadprůměrných 1545/1503 mm vpředu a 1548/1490 mm vzadu. Na rozdíl od minulosti však dnes již nejsou tyto hodnoty tak vzdálené běžným vozům. Srovnejte kupříkladu vnitřní šířku Fordu Focus a zjistíte, že je již na dosah k tomu „nejlepšímu na trhu“. Vypadá to, že luxusní vozy už zkrátka nemají kam růst a komfort tedy bude nadále zlepšován těsnějším přizpůsobením ovládání a používání automobilu řidiči a jeho posádce.

Řidič sice kdysi býval v této kategorii vozidel až na druhém místě, ale emancipace majitelů luxusních vozů již postoupila hodně daleko. V mnoha případech je dnes řidič současně majitelem a toho je třeba hýčkat. Mercedes-Benz má specifickou klientelu, a proto také vývojáři spolupracovali na nejrůznějších objektivních nebo subjektivních testech právě se současnými klienty. Ti totiž budou tvořit opět většinu odběratelů, takže kruh mezi zákazníkem a produktem se může uzavřít rychleji a spolehlivěji.

Ergonomický přístup, který je zřejmě jediným správným postupem při navrhování interiérových etalonů, přivedl automobilku Mercedes-Benz k uspořádání kokpitu v podobném duchu jako v konkurenčních limuzínách. Přístrojový panel před řidičem je nyní rozšířen o velký informační displej systému COMAND (Cockpit Management and Data System). Jeho obrazovka, umístěná vysoko, blízko přirozenému zornému úhlu řidiče, využívá konstrukci TFT (Thin Film Transistor) a má osmipalcovou uhlopříčku.

Základní ovládání funkcí klimatizace zůstalo na středové konzole a rádio má jen několik tlačítek u multifunkčního ovladače, takže základní funkce jsou snadno dosažitelné i bez podrobného seznámení se s vozem. Další nastavení a ovládání navigačního systému, televizního přijímače, telefonu nebo individualizované nastavení ovládání vozu, jsou přístupné prostřednictvím kruhového ovladače a informací z obrazovky.

Odpověď na otázku proč se vlastně tyto, na první pohled složité systémy do vozu dostávají, je jednoduchá. Již minulá generace byla vybavena tolika zařízeními a funkcemi, že hrozilo zahlcení interiéru a následně i řidiče mnoha tlačítky a ovladači, a dnes, kdy se množství integrované elektroniky ještě zvětšilo, by prakticky nebylo kolem řidiče dostatek prostoru pro ta všechna tlačítka. Interiér by místo prostředí luxusní jachty, více připomínal kokpit letadla.

Řidičům, kterým nebude vyhovovat ovládání funkcí přes kruhový ovladač na středové konzole, nabízí Mercedes-Benz ovládání pomocí několika směrových podsvětlených tlačítek na volantu. Již v minulé generaci výrobce zavedl hlasové ovládání řady funkcí (Linguatronic), které prošlo dalším zdokonalením rozpoznávání hlasu a rozšířena byla také „slovní zásoba“ počítače. Navigační systém obsahuje harddisk s kapacitou 20 GB, což umožňuje skladování mapových dat, takže výpočet nové trasy je nyní rychlejší a současně je stále k dispozici větší pokryté území. Televizní přijímač je schopen přijímat analogové i digitální pozemní vysílání.

Informační centrum před řidičem je sice tvořeno klasicky tvarovanými budíky, ty jsou ale promítány elektronicky a tmavé pozadí tak může složit současně jako prostor pro informační displej, zobrazující ty nejdůležitější informace. Ovladač automatické převodovky je nyní vpravo pod volantem, což uvolňuje prostor pro odkládací schránky uprostřed před přístrojovou deskou.

Sedadla

Velká pozornost byla věnována sedadlům. Přední sedadla jsou seřiditelná ve dvanácti směrech i v základní verzi třídy S. Elektricky ovládané pohyby doplňují bederní pneumatické opěrky. Osmiválcové a dvanáctiválcové modely mají standardně tři paměti na individuální nastavení sedadla. Neobyčejně široké jsou také rozsahy jednotlivých nastavení: podélný posuv sedadel (290 mm), výška sedáku (85 mm), délka sedáku (65 mm), výška opěrky hlavy (85 mm), úhel sedáku (8°), úhel opěradla (51°). Konstrukce sedadel vychází z předchozí generace, kde se osvědčila kombinace pružin a prodyšné výplňové hmoty Pullmaflex. Sedadla nejsou vedena kolejnicemi zabudovanými do podlahy, ale na rámu uchyceném v boku vozu a na středovém tunelu, a tak pod sedadly je místo pro nohy vzadu sedících cestujících.

Sedadla je možno vybavit novou generací ventilační a masážní funkce. O pohodlí se v tom případě stará čtveřice ventilátorů v sedáku a dvojice ventilátorů v opěradle. Na rozdíl od předchozí generace je nyní u multifunkčního pneumaticky nastavitelného sedadla místo šesti vzduchových polštářů celých jedenáct komor, které řidič nebo spolujezdec ovládá nastaveními v pěti různých zónách. Zachována zůstala funkce aktivní boční podpory těla sedadlem při jízdě v zatáčce.

Klimatizace

Zcela nová čtyřzónová automatická klimatizace ve třídě S umožňuje každému z cestujících individuální nastavení teploty. Systém také rozlišuje horní a spodní teplotní zónu. Zatímco běžné automatické klimatizace udržují konstantní teploty v interiéru podle předem definovaného klíče, ve třídě S lze nastavit několik různých režimů. O vhodný mix teplého a chladného vzduchu se stará ve vzduchových kanálech 15 elektromotorů, ovládajících rozdělovací klapky. Vedle standardního proudění vzduchu v interiéru, lze zvolit režim přímého usměrnění vzduchu na předem určená místa nebo naopak omezit „průvan“ na minimum v „difuzním“ režimu. V přechodové fázi zahřívání nebo ochlazování interiéru jsou navíc některá nastavení samočinně upravena, aby bylo rychleji dosaženo požadovaných stálých hodnot.

Topení v novém Mercedesu S má tepelný výkon 9,7 kW, což automobilka sama přirovnává ke kapacitě topení v malém rodinném domě. Vznětový šestiválec má díky nízké topné kapacitě chladícího okruhu tři přídavné topné elementy.

Ke zvláštnostem podtrhujícím exkluzivitu luxusních vozů patří noční osvětlení interiéru. V Mercedesu třídy S jde o několik zdrojů nepřímého světla, směřujících mj. na ovladače u přístrojové desky nebo neobvyklý světelný pás z LED v přístrojové desce. Intenzitu osvětlení lze samozřejmě ovládat.

Druhá generace systému PRE-SAFE

Mercedes-Benz před třemi lety zavedl do výroby systém, který zasahuje na hranici mezi aktivní a pasivní bezpečností. S novou třídou S přichází do výroby jeho druhá generace, která využívá integrace dalších funkcí vozu ve prospěch bezpečnosti cestujících. Hlavní myšlenkou je detekovat potenciálně nebezpečné stavy a připravit automobil, resp. posádku, na náraz ještě předtím, než k němu dojde.

Jakmile se například automobil dostane do smyku (zdroj dat ESP) nebo je vyvozen nadprahový brzdný účinek (zdroj dat brzdový asistent), bezpečnostní pásy přitáhnou cestující do sedadel, samočinně se zavře střešní okno a boční okna, na ideální se změní nastavení polohy sedadel (včetně podpory těla pomocí vzduchových polštářů uvnitř sedadel).

Nová generace systému PRE-SAFE zahrnuje také informace z radaru adaptivního tempomatu, které jestliže jsou vyhodnoceny jako hrozící srážka, jsou signálem k přípravě na střet, tedy ještě předtím, než stihne řidič reagovat sešlápnutím pedálu brzdy.

Adaptivní brzdová světla

Výzkumné práce Mercedesu ukázaly, že cestou k účinnějšímu varování okolní dopravy o náhlém brzdění jsou blikající koncová brzdová světla, která blikají se čtyřikrát vyšší frekvencí než zapnuté směrovky, jež známe z jiných vozů. V kritických situacích lze tímto opatřením získat čas asi 0,2 s, což při rychlosti 100 km/h představuje dráhu 5,5 m.

DISTRONIC: Adaptivní tempovat i pro režim stop-and-go

Adaptivní tempomat nabízí Mercedes-Benz již od roku 1998. Letos slaví světovou premiéru v Mercedesu vylepšený systém Distronic, který nejen že přizpůsobí rychlost ve chvíli, kdy automobil před vámi zpomalí, ale dokáže automobil také zcela samočinně zastavit. Dosud tento krok nebyl možný z několika důvodů. Jedním z nich byl malý rozsah radarového snímače nebo omezené frekvenční pásmo, ve kterém mohly automobilové radary pracovat.

Druhá generace Distronicu pracuje se dvěma radary: k tomu původnímu na střední a dlouhé vzdálenosti (pracuje v pásmu 77 GHz), přibyl druhý radar na krátké vzdálenosti (pracuje v uvolněném frekvenčním pásmu 24 GHz). Krátký dosah nového radaru je současně spojen s podstatně větším úhlem, který je nyní detekován. Automobil samotný je nyní schopen pohybu bez zásahu řidiče v rozsahu 0 až 200 km/h (dosud 30-180 km/h). Malé rychlosti a možnost zpomalení do úplného zastavení si vyžádaly předání mnohem větších pravomocí automobilu. Ten tak dnes samočinně deceleruje se zpomalením až 4 m/s2 (dosud jen 2 m/s2). Pokud systém zjistí, že pro vyřešení nastalé situace je třeba vyšších zpomalení, nabádá řidiče zvukovým a grafickým signálem k tomu, aby převzal ovládání vozu.

Rozsáhlé testy prováděné během vývojové fáze ukázaly, že vedle přínosu v oblasti pohodlí řidiče za volantem, je významné také zvětšení průměrně udržované vzdálenosti mezi automobily při jízdě. V evropských podmínkách, kde je doprava hustá a současně existuje značná variabilita v cestovních rychlostech, činí prodloužení dodržované vzdálenosti asi 29 %, v USA pak 15-25 %.

Na technologii radaru staví také nový parkovací asistent ve třídě S. Čtyři snímače kontrolují prostor před a za vozem, do vzdálenosti 11 m (rychlost až 16 km/h), což usnadňuje parkování třeba couváním do vzdálenějších mezer mezi auty, řidič je informován o překážce dříve. Parkovací systém může být doplněn o výsuvnou kameru.

Asistent pro noční vidění

Značný podíl vážných a smrtelných nehod, které se staly v noci přivádí také Mercedes-Benz k zavedení systému pro noční vidění. Zdaleka nejde o první použití této technologie, protože například v USA již několik let podobná zařízení nabízejí domácí prémiové značky. Mercedes-Benz prezentuje noční vidění jako vrchol aktivit směřujících k lepší viditelnost nebo osvětlenosti. K nim patří xenonové resp. bi-xenonové světlomety, nebo aktivní světlomety svítící do zatáčky.

Řidič noční vidění zapíná tlačítkem vlevo od ovladače světlometů, které musí být zapnuty. Zdroje infračerveného záření jsou umístěny pod společným krytem spolu se světlomety a osvětlují prostor před vozem neviditelnými paprsky (funguje při rychlostech nad 15 km/h). Kamera citlivá na infračervené paprsky umístěná pod čelním sklem zaznamenává obraz scény a řídící jednotka jej pak zpracuje a zobrazuje jako černobílý obraz s osmipalcovou úhlopříčkou v přístrojovém štítu, přímo před řidičem. Jakmile je noční vidění v činnosti, změní se promítaný rychloměr klasického tvaru na horizontální ukazatel.

První díl článku o novém Mercedesu třídy S naleznete v magazínu Auto.cz.

Ondřej Láník