Mercedes-Benz SLK: Malému roadsteru s hvězdou a skládací střechou je 20 let

 

Roadster s pevnou skládací střechou a písmeny SLK je už vlastně minulostí, protože třetí generace po modernizaci změnila jméno. Ale trojcípá hvězda si připomíná dvě dekády od jeho zrodu.

Mercedes-Benz představil svůj nejmenší a řádně stylový roadster v prototypové fázi již v dubnu 1994 na autosalonu v Turíně. Stříbrné auto se stylovými ochrannými oblouky připomínalo poválečné stříbrné šípy, závodní vozy téže značky z 50. let minulého věku. Na designu se podíleli dva důležití muži: legendární Bruno Sacco a Peter Pfeiffer, od samotného Giorgetta Giugiara za něj dokonce dostali cenu. V zářijové Paříži měl premiéru druhý vůz, tentokrát modrý a bez tohoto prvku, ale už s funkční skládací pevnou střechou Vario. Oba se setkaly se vřelým přijetím odborné i laické veřejnosti.

První generace

Sériová verze kompaktního dvoumístného sportovního vozu se poprvé ukázala na konci dubna 1996, opět v Turíně. Tenkrát se pořádal 66. ročník tamní výstavy, která byla doménou hlavně místních karosářů. První generace dostala kód R170 a stala se menší alternativou velkého roadsteru SL, tehdy vyráběné „žehličky“ R129, ještě s plátěnou střechou a vystřelovacím bezpečnostním obloukem. Jenže na rozdíl od ní nabídla opět pevnou skládací, navíc pouze dvoudílnou. Putovala za sedadla, elektromotorky musely vyklopit celou zadní část.

Stala se charakteristickým znakem všech tří dosavadních řad. Mercedes vyzdvihoval výhody celoročního provozu, spojení hardtopu a flexibilitu klasického plátna. Kromě toho se ukázalo při bariérových testech, že taková konstrukce je bezpečná a karoserie má dostatečnou tuhost, což přilákalo do showroomů nemálo žen! Těm vyhovovala i výtečná protihluková izolace kokpitu.

SLK debutoval v provedeních 200 a kompresorovém 230 K, čísla ještě tehdy odpovídala zaokrouhlenému zdvihovému objemu válců, byť nomenklaturu Untertürkheim v minulosti mnohokrát porušil. Auto neměřilo ani čtyři metry. Pro některé trhy se z daňových důvodů vyráběla i 200 K, vždy šlo o čtyřválce. Po modernizaci v roce 2000 přišlo SLK 320 s novým šestiválcem o výkonu 160 kW (218 k). Nejvýkonnější verzi byla SLK 32 AMG s 260 kW (354 k), výhradně s pětistupňovým automatem. Dodnes autům zůstala klasická koncepce s vpředu podélně uloženými pohonnými jednotkami a zadním pohonem.

Tehdejší Daimler-Benz ještě nebyl stoprocentním vlastníkem ladiče z Affalterbachu, ale modely označené jen dvěma ciframi a třemi písmenky už tvořily špičku jeho nabídky. R170 byla ze všech generací nejúspěšnější, do roku 2004 se v Brémách vyrobilo přesně 311.222 aut včetně nulté ověřovací série, která naběhla koncem sezóny 1995. Právě před dvanácti lety odbyt kulminoval, na starém kontinentu si SLK koupilo přes 38,4 tisíce zákazníků.

Druhá generace

Trh sportovních vozů začal v polovině minulé dekády klesat, přesto se roadster dodnes neodebral do důchodu. R171 (2004-2010) se nechala inspirovat ostrým supersportem SLR a také monoposty McLaren F1, dlouhá léta poháněnými německými motory. Ostatně SLR nesl dodatkové jméno wokingské továrny a tamtéž se také kompletoval... Premiéru si odbyla v lednu 2004. Konstruktéři zapracovali na střeše, respektive sklápění zadního skla, takže složená zabírala méně místa. Základní objem zavazadelníku narostl z pouhých 145 l na 208. Přístupnost dozadu je omezená dodnes, ale to nikdo moc neřeší.

Za příplatek se dal přikoupit Airscarf, ofukování krků posádky horkým vzduchem. Tahle stále používaná vychytávka přijde vhod zejména na podzim a v zimě, když počasí dovolí jet s otevřenou střechou, ale přece jen je mnohem chladněji.

Základ představoval model SLK 200 K, „třistapadesátka“ nabídla vidlicový šestiválec a vrcholem byla pro změnu varianta 55 AMG. Poprvé v historii se tak do útrob dostal osmiválec, přirozeně do V objemu 5,4 l s výkonem 265 kW (360 k). Na podzim 2005 přišel SLK 280, kosmetické změny exteriéru i interiéru následovaly v sezóně 2008.

Současnost

Třetí generace R172 z roku 2010 nabídla poprvé i diesel 2,14 l 250 CDI a stále se držela zážehové V8 5,5 l. SLC prezentovaný letos na jaře na svého předchůdce s káčkem na konci jména jistě naváže, i když o největší motor přišel. Mercedes vyznává novou nomenklaturu a přiblížil roadster třídě C, kódové označení však zůstalo zachováno. Vyrábí se stále v Brémách vedle současného SL, místo produkce se za dvě dekády nezměnilo. Pro automobilku jsou aktuální kulaté narozeniny velmi důležité, protože se ani takto menšinové, ale zároveň atraktivní řady vzdát nehodlá... Dodnes našlo zákazníky přes 670 tisíc vozů všech generací.

Spolupracujeme s TipCars.com
Další komplikace pro novou vládu. KSČM i část ČSSD má výhrady k Malé a Novákové Další komplikace pro novou vládu. KSČM i část ČSSD má výhrady k Malé a Novákové

Komunisté i část ČSSD má výhrady k poslankyni Taťáně…

Zeman novou vládu jmenuje ve středu, uvedl Babiš Zeman novou vládu jmenuje ve středu, uvedl Babiš

Novou vládu by měl prezident Miloš Zeman jmenovat ve…

Erdogan je na cestě k prezidentské obhajobě Erdogan je na cestě k prezidentské obhajobě

Turecký prezident Recep Tayyip Erdogan je na cestě k…

Praha jako vzorové město. Má jednu z nejvyspělejších dopravních sítí, říká studie Praha jako vzorové město. Má jednu z nejvyspělejších dopravních sítí, říká studie

O šest příček si polepšilo hlavní město České republiky v…

 
Zdroj: Daimler, Carscoops, WCF

Štítky Mercedes-Benz Sportovní Roadster

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Chorvatsko autem 2018: Užitečné rady, tipy, poplatky, krásné destinace Chorvatsko autem 2018: Užitečné rady, tipy, poplatky, krásné destinace

V 70. letech vznikla v ČSSR studie tunelu z okolí Českých…

Mark Zuckerberg a jeho auta: Má miliardy, přesto jezdí Golfem Mark Zuckerberg a jeho auta: Má miliardy, přesto jezdí Golfem

Pokud očekáváte garáže přeplněné sportovními a luxusními…

 



Mercedes-Benz asi zařízne roadster SLC Mercedes-Benz asi zařízne roadster SLC

Stuttgartská značka prý plánuje ukončit výrobu roadsteru…

Mercedes-Benz SLC jako Shooting Brake? Ve virtuálním světě nic nemožného. Mercedes-Benz SLC jako Shooting Brake? Ve virtuálním světě nic nemožného.

Faceliftovaný malý roadster Mercedesu byl přejmenován z…

 



 
GP Francie 2018 vyhrál Hamilton, Bottas a Vettel kolidovali

GP Francie 2018 vyhrál Hamilton, Bottas a Vettel kolidovali

Dnes 18:12

Velkou cenu Francie na okruhu Paula Ricarda vyhrál Lewis Hamilton před Maxem Verstappenem a Kimim Räikkönenem.




Blesk.cz

Past na turisty: Hotel lákal na obří kulečník, stůl byl spíš pro trpaslíky!

Past na turisty: Hotel lákal na obří kulečník, stůl…

Vychytralost některých lidí je občas natolik fascinující, že se člověk ani nemůže zlobit. V některých případech…

Zeman: Šarlatánství má být trestný čin. Léčitel vás odsoudí k smrti

Zeman: Šarlatánství má být trestný čin. Léčitel vás…

Vykaďte rakovinu, pomůže vám milenec. Kontroverzní praktiky a doporučení léčitelů z centra alternativní medicíny…

 

iSport.cz

Program MS ve fotbale 2018: Kompletní rozpis zápasů, hrací dny, play off

Program MS ve fotbale 2018: Kompletní rozpis zápasů,…

Mistrovství světa ve fotbale 2018 v Rusku nabídne od 14. června celkem 64 zápasů, ze kterých 8. července vzejde…

Fischer o draftu, Zadinově touze něco dokázat i fázi budování v Detroitu

Fischer o draftu, Zadinově touze něco dokázat i fázi…

Nečekalo se, že k tomuhle spojení dojde. Detroit volil na draftu až jako číslo šest. Přesto zůstal Filip Zadina…

 

Reflex.cz

Volby v Turecku sledujeme online: Stane se Erdoan tureckým prezidentem i předsedou vlády?

Volby v Turecku sledujeme online: Stane se Erdoan…

Už 16 let je u moci šéf islamistické strany AKP Recep Tayyip Erdoan. Byl už premiérem, prezidentem a teď chce…

Až čtvrtina japonských pracujících uvažovala o tom, že by zabila svého šéfa

Až čtvrtina japonských pracujících uvažovala o tom,…

Podmínky na japonském pracovním trhu jsou tradičně velmi tvrdé a mnoho společností „ždíme“ své zaměstnance…