Mercedes-Benz Vito E-Cell: 650.000 km ve službách zákazníků

Mercedes-Benz Vito E-Cell: 650.000 km ve službách zákazníků

 
 

Mercedes-Benz Vito E-Cell má za sebou první rok testování v běžném provozu ve službách zákazníků. Automobilka zveřejnila první vesměs kladné ohlasy a výsledky.

Mercedes-Benz Vito E-Cell pohání synchronní elektromotor s permanentním magnetem uložený pod přední kapotou. Tato pohonná jednotka poskytuje stálý výkon 60 kW, maximální je o 10 kW vyšší a točivý moment 280 Nm.

Energii poskytují elektromotoru lithium-iontové baterie s nominálním napětím 360 V a kapacitou 36 kWh, z nichž je 32 kWh použito pro pohon vozu. Akumulátory jsou umístěny pod podlahou, kde nahradily tradiční pohonné ústrojí. Tvoří je šestnáct modulů se 192 články a dají se dobíjet také z běžné sítě o napětí 230 V, pokud není k dispozici jiná.

Vito E-Cell jede na jedno nabití akumulátorů, které trvá v síti 380/400 V, maximálně šest hodin, zhruba 130 km. K částečnému dobíjení slouží i systém rekuperace kinetické energie. Nejvyšší rychlost je elektronicky omezena na 89 km/h. Z 0 na 50 km/h zrychlí za 6,5 s a z 0 na 80 km/h akceleruje za 11,0 s. Úložný prostor pojme více než 900 kg nákladu, nejvyšší přípustná hmotnost je 3050 kg.

První stovka elektřinou poháněných dodávek Vito E-Cell byla pronajata fleetovým zákazníkům Mercedesu v Berlíně a ve Stuttgartu na podzim roku 2010 a začátkem loňského roku. V současnosti je v provozu v několika regionech celkem 230 elektrických dodávek. Všechna vozidla mají být v provozu čtyři roky, ale již po roce má Mercedes-Benz k dispozici první výsledky a pozitivní ohlasy od klientů, kterým byly pronajaty.

Projekt s elektřinou poháněnými dodávkami Vito E-Cell má potvrdit, že automobilový průmysl, společně s obchodními firmami, dodavateli energie a politiky mohou spolupracovat na zajištění elektrické mobility v Německu.

Německé spolkové ministerstvo životního prostředí a ochrany přírody podporuje projekt elektřinou poháněných užitkových vozidel Mercedes-Benz v Berlíně. Ve Stuttgartu se pak na financování projektu podílí Spolkové ministerstvo dopravy, stavebnictví a rozvoje měst.

Mercedes-Benz při vývoji a testování přímo spolupracuje s dodavateli energie. V Berlíně s Vattenfall a ve Stuttgartu s EnBW. Součástí této spolupráce je mimo jiné i budování nových dobíjecích stanic přímo u klientů zapojených do testovacího provozu elektrických dodávek. Díky tomu mají tyto dobíjecí stanice přímo ve svých podnicích a mohou Vito E-Cell dobíjet mimo jeho pracovní dobu. Při dobíjení mohou být využity přebytky z větrných elektráren. Dobíjení vozidel je nastaveno tak, aby nedocházelo k přetížení sítě a dodavatelé energie mohou pro dobíjecí stanice nastavit nižší sazby.

První stovka vozidel rozdělená přesně na dvě poloviny pro Berlín a Stuttgart je využívána několika společnostmi a slouží pro přepravu zásilek v kurýrních firmách, jako služební vozy údržbářů ve velkých podnicích nebo k zajištění zákaznického servisu. Kromě použití pro několik druhů služeb jsou testovány i jízdní výkony a dojezd v různých typech terénu a provozu. Vozidla používaná v Berlíně se pohybují většinou po rovině, zatímco ve Stuttgartu a blízkém okolí se denně potýkají s převýšením až 350 metrů.

Mercedes-Benz má po ročním provozu v obou regionech k dispozici řadu hodnocení svých elektrických dodávek od jejich řidičů. Ti pozitivně hodnotí výkony pohonné jednotky, stabilní akceleraci po celou dobu provozu, komfortní ovládání bez nutnosti řazení a samozřejmě i tichý chod. Ten je ovšem ve většině případů označován i za největší nedostatek, protože ostatní účastníci provozu Vito E-Cell neslyší a jeho řidiči musí věnovat řízení výrazně zvýšenou pozornost.

Testovací provoz rovněž odhalil, že obavy z omezeného dojezdu byly v podstatě neoprávněné. Řidiči po ročním provozu hodnotí dojezd jako dobrý nebo uspokojivý. První výsledky z Berlína ukazují, že baterie zůstávají obvykle nabity z 25 a 95 procent. To ukazuje, že maximální dojezd Vita E-Cell je plně využit jen málokdy. V obou regionech jsou tak zcela běžné dobíjecí časy od jedné do tří hodin.

Vzhledem k využití převážně v městské provozu je maximální rychlost elektronicky omezena na 89 km/h a například v Berlíně jí denně dosáhne 30 procent z testovaných vozů. Analýza odhalila, že ve většině případů rychlost Vita E-Cell nepřekročila 55 km/h a v obou městech se vozidla z velké části pohybují rychlosti od 15 do 30 km/h.

Mercedes-Benz má v plánu navázat na prvních 100 vozů sérií 2000 dodávek Vito E-Cell a v loňském roce bylo vyrobeno 400 vozidel. Podle plánů automobilky má jedno vozidlo během čtyřletého provozu u klienta ujet do 80.000 km. V současnosti má za sebou celkem 230 vozidel po jednom roce provozu dohromady 650.000 km.

Dodávky Vito E-Cell mají být postupně k dispozici v různých regionech prakticky po celé Evropě. Výroba těchto elektromobilů probíhá ve španělské Vitorii na stejné lince s běžnými verzemi Vita.

Mercedes-Benz A E-Cell, B F-Cell, Vito E-Cell: První jízdní dojmy

Spolupracujeme s TipCars.com
Velké technologické firmy prodělávají, investory to však příliš netrápí Velké technologické firmy prodělávají, investory to však příliš netrápí

Tesla, Uber nebo Twitter. Ačkoliv se může zdát, že tuto…

OBRAZEM: V Praze se sešli odpůrci Sobotky a islámu, bylo jich jen pár stovek OBRAZEM: V Praze se sešli odpůrci Sobotky a islámu, bylo jich jen pár stovek

Centrum Prahy bylo v obležení desítek policistů. Kromě…

Skupina G7 Rusku připomněla povinnost plnit dohody z Minsku, hrozí přísnějšími sankcemi Skupina G7 Rusku připomněla povinnost plnit dohody z Minsku, hrozí přísnějšími sankcemi

Státy skupiny sedmi nejvyspělejších ekonomik světa (G7)…

 
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus

Mnichovská automobilka oficiálně představila BMW řady 8,…

Čeká nás vlna hot SUV? Odstartovat by ji mohl Volkswagen T-Roc R Čeká nás vlna hot SUV? Odstartovat by ji mohl Volkswagen T-Roc R

Teprve nedávno představil Volkswagen světu nové SUV…

 




Mercedes-Benz Vito Tourer L 119 CDI: Silák Mercedes-Benz Vito Tourer L 119 CDI: Silák

Vyzkoušeli jsme nové Vito Tourer s nejsilnějším motorem a…

Mercedes-Benz Vito L 109 CDI: Půlmilionový základ Mercedes-Benz Vito L 109 CDI: Půlmilionový základ

Vyzkoušeli jsme furgon Vito se základním motorem a…

 



 
Avia A11 Trend (1993-1996): Porevoluční teréňák skončil neúspěchem

Avia A11 Trend (1993-1996): Porevoluční teréňák neuspěl

Dnes 08:00

Letňanská Avia se v polovině 90. let minulého věku pokoušela o výrobu terénního vozu. Projekt ale nebyl úspěšný.




Blesk.cz

Správce areálu Petynka Václav Šála (68). Na koupališti dělá už 27 let

Správce areálu Petynka Václav Šála (68). Na…

Koupaliště Petynka v Praze 6 zahájilo sezónu. A jako každý rok u toho byl i Václav Šála (68). Ten totiž v areálu…

Miss Jandová otevřeně o pobytu na psychiatrii: Nevěděla jsem, kdo jsem a kde jsem!

Miss Jandová otevřeně o pobytu na psychiatrii:…

Nejhorší období mého života! Tak popisuje bývalá královna krásy Zuzana Jandová (29) svůj kolaps a následný pobyt…

 

iSport.cz

Arsenal zakončil sezonu triumfem v FA Cupu! Čech proti Chelsea nechytal

Arsenal zakončil sezonu triumfem v FA Cupu! Čech…

Fotbalisté Arsenalu získali potřinácté v historii Anglický pohár a jsou novými rekordmany této nejstarší světové…

Hodně se mi po titulu ulevilo, řekl Šilhavý. Zastal se brankáře Brna

Hodně se mi po titulu ulevilo, řekl Šilhavý. Zastal…

Přišel na začátku sezony, když se Slavii nedařilo. Bojovat o titul? To byla tehdy v Edenu utopie. Tým měl pět…

 

Reflex.cz

Prezidentské volby: ČSSD nemá lidi. Ale co Kočka?

Prezidentské volby: ČSSD nemá lidi. Ale co Kočka?

Je opravdová legrace sledovat, jak je sociální demokracie totálně personálně vyprázněná, nejsou v ní absolutně…

Bělověžský prales: Polsko na cestě k environmentální katastrofě

Bělověžský prales: Polsko na cestě k environmentální…

Tisíce let starý Bělověžský prales na polsko-běloruské hranici je díky necitlivé enviromentální politice polské…