Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mercedes-Benz Vito E-Cell: 650.000 km ve službách zákazníků

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (3)
Mercedes-Benz Vito E-Cell má za sebou první rok testování v běžném provozu ve službách zákazníků. Automobilka zveřejnila první vesměs kladné ohlasy a výsledky.

Mercedes-Benz Vito E-Cell pohání synchronní elektromotor s permanentním magnetem uložený pod přední kapotou. Tato pohonná jednotka poskytuje stálý výkon 60 kW, maximální je o 10 kW vyšší a točivý moment 280 Nm.

Energii poskytují elektromotoru lithium-iontové baterie s nominálním napětím 360 V a kapacitou 36 kWh, z nichž je 32 kWh použito pro pohon vozu. Akumulátory jsou umístěny pod podlahou, kde nahradily tradiční pohonné ústrojí. Tvoří je šestnáct modulů se 192 články a dají se dobíjet také z běžné sítě o napětí 230 V, pokud není k dispozici jiná.

Vito E-Cell jede na jedno nabití akumulátorů, které trvá v síti 380/400 V, maximálně šest hodin, zhruba 130 km. K částečnému dobíjení slouží i systém rekuperace kinetické energie.

Nejvyšší rychlost je elektronicky omezena na 89 km/h. Z 0 na 50 km/h zrychlí za 6,5 s a z 0 na 80 km/h akceleruje za 11,0 s. Úložný prostor pojme více než 900 kg nákladu, nejvyšší přípustná hmotnost je 3050 kg.

První stovka elektřinou poháněných dodávek Vito E-Cell byla pronajata fleetovým zákazníkům Mercedesu v Berlíně a ve Stuttgartu na podzim roku 2010 a začátkem loňského roku. V současnosti je v provozu v několika regionech celkem 230 elektrických dodávek. Všechna vozidla mají být v provozu čtyři roky, ale již po roce má Mercedes-Benz k dispozici první výsledky a pozitivní ohlasy od klientů, kterým byly pronajaty.

Projekt s elektřinou poháněnými dodávkami Vito E-Cell má potvrdit, že automobilový průmysl, společně s obchodními firmami, dodavateli energie a politiky mohou spolupracovat na zajištění elektrické mobility v Německu.

Německé spolkové ministerstvo životního prostředí a ochrany přírody podporuje projekt elektřinou poháněných užitkových vozidel Mercedes-Benz v Berlíně. Ve Stuttgartu se pak na financování projektu podílí Spolkové ministerstvo dopravy, stavebnictví a rozvoje měst.

Mercedes-Benz při vývoji a testování přímo spolupracuje s dodavateli energie. V Berlíně s Vattenfall a ve Stuttgartu s EnBW. Součástí této spolupráce je mimo jiné i budování nových dobíjecích stanic přímo u klientů zapojených do testovacího provozu elektrických dodávek. Díky tomu mají tyto dobíjecí stanice přímo ve svých podnicích a mohou Vito E-Cell dobíjet mimo jeho pracovní dobu. Při dobíjení mohou být využity přebytky z větrných elektráren. Dobíjení vozidel je nastaveno tak, aby nedocházelo k přetížení sítě a dodavatelé energie mohou pro dobíjecí stanice nastavit nižší sazby.

První stovka vozidel rozdělená přesně na dvě poloviny pro Berlín a Stuttgart je využívána několika společnostmi a slouží pro přepravu zásilek v kurýrních firmách, jako služební vozy údržbářů ve velkých podnicích nebo k zajištění zákaznického servisu. Kromě použití pro několik druhů služeb jsou testovány i jízdní výkony a dojezd v různých typech terénu a provozu. Vozidla používaná v Berlíně se pohybují většinou po rovině, zatímco ve Stuttgartu a blízkém okolí se denně potýkají s převýšením až 350 metrů.

Mercedes-Benz má po ročním provozu v obou regionech k dispozici řadu hodnocení svých elektrických dodávek od jejich řidičů. Ti pozitivně hodnotí výkony pohonné jednotky, stabilní akceleraci po celou dobu provozu, komfortní ovládání bez nutnosti řazení a samozřejmě i tichý chod. Ten je ovšem ve většině případů označován i za největší nedostatek, protože ostatní účastníci provozu Vito E-Cell neslyší a jeho řidiči musí věnovat řízení výrazně zvýšenou pozornost.

Testovací provoz rovněž odhalil, že obavy z omezeného dojezdu byly v podstatě neoprávněné. Řidiči po ročním provozu hodnotí dojezd jako dobrý nebo uspokojivý. První výsledky z Berlína ukazují, že baterie zůstávají obvykle nabity z 25 a 95 procent. To ukazuje, že maximální dojezd Vita E-Cell je plně využit jen málokdy. V obou regionech jsou tak zcela běžné dobíjecí časy od jedné do tří hodin.

Vzhledem k využití převážně v městské provozu je maximální rychlost elektronicky omezena na 89 km/h a například v Berlíně jí denně dosáhne 30 procent z testovaných vozů. Analýza odhalila, že ve většině případů rychlost Vita E-Cell nepřekročila 55 km/h a v obou městech se vozidla z velké části pohybují rychlosti od 15 do 30 km/h.

Mercedes-Benz má v plánu navázat na prvních 100 vozů sérií 2000 dodávek Vito E-Cell a v loňském roce bylo vyrobeno 400 vozidel. Podle plánů automobilky má jedno vozidlo během čtyřletého provozu u klienta ujet do 80.000 km. V současnosti má za sebou celkem 230 vozidel po jednom roce provozu dohromady 650.000 km.

Dodávky Vito E-Cell mají být postupně k dispozici v různých regionech prakticky po celé Evropě. Výroba těchto elektromobilů probíhá ve španělské Vitorii na stejné lince s běžnými verzemi Vita.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (3)
22. 1. 2012 22:50
Re: Až jeden konkétní kus najede 650 000 km ...
Tak do mesta idealni, ale kdyz se tu jedna o nemecke auto, nedovolim si nepoznamenat co ted predvedla merkelova. Je to populistka az hanba, odstavit tolik jadernych elektraren(kvuli zemetreseni v Japonsku, ackoliv takove zemetreseni ve stredni evrope nebylo x milionu let), pomerne levny zdroj elektricke energie a prosazovat ty EKO obnovitelny zdroje. Neskutecny nehlede na to ze pokud zacne hodne foukat nebo bude nadmerne svitit slunce tak potez panbuh pro prenosovou soustavu.... A ekologie pri vyrobe solarnich panelu, lepsi se nevyjadrovat....
22. 1. 2012 11:51
Až jeden konkétní kus najede 650 000 km ...
... pak teprve uznale pokývám hlavou a řeknu: elektromobil je dobrý.