Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mexická rallye, 2. etapa: Pomohli Ogierovi pořadatelé?

Michal Štěpanovský
Diskuze (0)
Obhájce titulu Francouz Sébastien Ogier vede po dvou dnech Mexickou rallye, která je třetím podnikem mistrovství světa v automobilových soutěžích. Vedoucí jezdec aktuální pořadí MS Estonec Ott Tänak (Toyta Yaris WRC) je zatím na třetím místě.

Svého bodově nejbližšího pronásledovatele v pořadí MS Thierryho Neuvilla (Hyundai i 20 Coupé) má za sebou na čtvrté příčce.

Z pohledu čistě na výsledky se nic zásadního nezměnilo, na trati se při teplotách přes třicet stupňů a v mohutných mračnech prachu děly zajímavé věci.

Přerušení vyvolalo emoce

Začátek druhého dne výrazně ovlivnil tovární jezdec Citroënu Esapekka Lappi, který několik stovek metrů před cílem úvodní zkoušky soboty (RZ10) sklouzl v levé zatáčce a vůz zůstal trčet do cesty. Situace byla podobná jako v RZ2, kde zůstal podobný způsobem na trati Fin Teemu Suninen (Ford Fiesta WRC). Sportovní komisaři se rozhodli nečekaně přerušit rychlostní zkoušku. Situace prospěla Ogierovi, který měl defekt pravého předního kola, a zpomalení mu vyhovovalo. Otázkou je, zda bylo nutné, protože záběry z Francouzova auta dokazují, že Lappiho spolujezdec Janne Ferm včas signalizoval problém.

Ogier dostal přidělený čas, který odpovídal propočítanému výsledku, jaký by jezdec dosáhl, kdyby pokračoval v plném tempu a nikoliv na defektu. Situace vzbudila hodně diskuzí. Britský pilot tovární Toyoty Kris Meeke si v cíli následující zkoušky neodpustil několik vět na adresu Citroënu a použil mimo jiné také výraz „dirty tactics“.

Při narážce, která se dá přeložit jako „špinavá taktika“ nebo „nesportovní chování“, šlo zjevně o projev emocí, protože Meeke před zkouškou vedl. Měl však defekt pravého zadního kola, který ho stál 1:37,8 minuty a propad z prvního na páté místo. „Rozhodoval jsem se, zda zastavíme a vyměníme kolo. Nakonec se ukázalo jako správné pokračovat, ale bohužel jsme při jízdě s poškozeným kolem udělali nějaké škody také na zavěšení. Jsem hodně zklamaný,“ vysvětloval už zklidněný Meeke v cíli etapy. Na páté pozici zůstal, ale s mankem, při kterém může spoléhat leda na výpadky soupeřů, jiná šance na vylepšení umístění není.

Video se připravuje ...

Chtěl si dávat pozor, ale…

Ogier měl po přerušení RZ10 opravdu hodně štěstí, že nepoškodil svůj vůz. V následujících dvou erzetách, jež obnášely dohromady 40,4 kilometrů, si musel podle svých slov velký pozor, aby nepoškodil kolo, protože neměl žádné rezervní. Pokud by totiž udělal defekt, znamenalo by to odstoupení, protože na třech kolech vůz podle sportovních pravidel pokračovat nesmí. Otázkou je, nakolik myslel Ogier svá slova o opatrnosti vážně. Jednu ze zmíněných zkoušek totiž vyhrál a na další byl druhý, celkově zvýšil svůj náskok.

„Byl to pro nás dlouhý a obtížný den, na jehož konci můžeme být šťastní, protože jsme zvýšili svůj náskok. Po dopoledních zkušenostech jsme raději vzali do auta dvě rezervy, ale naštěstí nebyly zapotřebí. V neděli budeme mít dobrou startovní pozici, tak se musíme snažit, abychom přivezli maximum bodů,“ prohlásil Ogier.

Kdo urve stříbro?

Nejbližším pronásledovatelem vedoucího jezdce zůstal i nadále Brit Elffyn Evans v barvách továrního Fordu. Držel si stejné tempo i taktiku jako první den soutěže. Z devíti rychlostních zkoušek byl pouze dvakrát mezi prvními třemi, ale stabilním výkonem bez chyb, problémů a defektů si drží druhé místo se ztrátou 27 sekund na Ogiera. „Bojoval jsem, co to šlo, ale zejména odpoledne to byl velký problém. Auto se chovalo nervózně, chyběla mi přilnavost a občas jsem měl pocit, že jedu s defektem pneumatiky. Mám však dobrý dojem ze své rychlosti a výkonu, ale ještě nejsme v cíli,“ komentoval jezdec své sobotní počínání.

Video se připravuje ...

O stupně vítězů bude muset ještě tvrdě bojovat, protože za ním je třetí o pouhých 2,2 sekundy aktuální lídr šampionátu Ott Tänak. Estonec vyhrál dvě rychlostní zkoušky a v dalších nebyl nikdy horší, jak pátý. Po problémech týmového kolegy Meeka se dostal na „bronzovou“ příčku. „Máme za sebou dobrý den. Dopoledne bylo ve stopě hodně štěrku, odpoledne už ho bylo výrazně méně, ale trať hodně klouzala a byl problém s gripem. Poslední den bude zajímavý. Máme o co bojovat a těšíme se na to,“ zhodnotil Tänak svůj výkon.

Když je brána zavřená

Těžko uvěřitelná situace nastala ve třinácté zkoušce. Norský pilot Andreas Mikkelsen (Hyundai i20 Coupé WRC), který startoval jako první, přijel na trati erzety ke kovové bráně, která byla zavřená. Navigátor Andreas Jaeger musel z vozu, bránu otevřít a zajistit, aby neohrožovala posádky, které se měly vydat erzetu. Posádka ztratila 35 sekund. „Mám za sebou hrozný den a to, co se mi stalo, jsem na rallye ještě nezažil. V podobných případech, kdy hrozí, že se něco takového může přihodit, tak je na daném místě pokaždé pořadatel,“ zlobil se zcela právem v cíli Mikkelsen.

Průběžné pořadí Mexické rallye (po 18 z 21 RZ)

1. Ogier, Ingrassia (Fr./Citroën C3 WRC) 2:57:21,4; 2. Evans, Martin (Brit./Ford Fiesta WRC) +27,0; 3. Tänak, Jarveoja (Est./Toyota Yaris WRC) +29,2; 4. Neuville, Gilsoul (Bel./Hyundai i20 Coupe WRC) +1:15,7; 5. Meeke, Marshall (Brit./Toyota Yaris WRC) +4:37,1; 6. Guerra, Zapata Ortega (Mex./Škoda Fabia R5) +12:06,0; 7. Bulacia Wilkinson, Cretu (Bolívie, Arg./Škoda Fabia R5) +15:39,6; 8. Latvala, Antilla (Fin./Toyota Yaris WRC) +16:32,4; 9. Triviňo, Martí (Mex, Šp./Škoda Fabia R5) +21:59,6; 10. Sordó, Del Barrio (Šp./Hyundai i20 Coupé WRC) +21:59,7; 11. Mikkelsen, Jaeger (Nor./Hyundai i20 Coupé WRC) +1:02:56,7.

Zbývající program Mexické rallye

Neděle – 16.03 RZ19 (24,38 km); 17.11 RZ20 (25,07 km); 19.18 RZ21 (10,72).

Video se připravuje ...
Michal Štěpanovský
Diskuze (0)