Start Mexické rallye: Uhájí Tänak vedení v mistrovství
Účastníky soutěže čekají diametrálně odlišné podmínky než před třemi týdny v podmínkách zasněženého Švédska. Z mrazivých podmínek do nadmořské výšky hodně přes dva tisíce metrů Střední Ameriky. Rallye Mexiko je zpravidla jedním z nejteplejších podniků v celém kalendáři WRC, kdy venkovní teploty stoupají k 30 °C, a navíc jde o nejvýše položenou trať sezony. Trať stoupá až do 2737 metrů nad mořem, kde kvůli řidšímu vzduchu klesá výkon motoru až o dvacet procent.
Lappi musel krotit skok
Rallye opět zahájila v noci ze čtvrtka na pátek rychlostní zkouška pestrými ulicemi a tunely města Guanajuato. Vyhrál jí Fin Esapekkas Lappi (Citroën), přestože musel krotit vůz po divoce vyhlížejícím skoku. Servisní zázemí bylo tradičně ve městě León, v jehož okolí proběhly sobotní a nedělní rychlostní zkoušky. Závěrečný den proběhne nová rychlostní zkouška Mesa Cueta. Před účastníky je dvacet rychlostních zkoušek o celkové délce 312,74 kilometrů.

„Vyhrát ve Švédsku bylo skvělé, ale rychle jsme se začali soustředit na Mexiko. Máme za sebou dvoudenní test ve Španělsku, kde jsme se zaměřili na řadu věcí. Snažili se připravit nejlépe, jak to šlo,“ uvedl Tänak, který věří, že bude konkurenceschopný. „V pátek pojedeme první, což nebude snadné. Loni jsme ovšem viděli, že i z této pozice lze dosáhnout dobrého výsledku,“ podotkl tovární jezdec Toyoty.
Jednatřicetiletý jezdec v Mexiku startoval již osmkrát, jeho nejlepším výsledkem je čtvrté místo z roku 2017. Loni byl čtrnáctý. Nejkrušnější chvíle zažil před čtyřmi lety, kdy vjel do vodní nádrže a spolu s navigátorem Raigem Mölderem museli potápějící se auto rychle opustit. „Když jste ve vodě, blízko hranice života a smrti, bojujete o život a ten boj vyhrajete, tak je to úžasný pocit,“ uvedl Tänak tehdy. Svůj ford stihli opustit za deset vteřin, o 15 vteřin později se fiesta zcela potopila. Po vytažení a vyčištění vozu soutěž dokončil ji na 22. místě.
Obhájce má Mexiko rád
Odčinit nezdar ze Švédska, kde jej přibrzdila havárie hned první den, se bude snažit Ogier. Světový šampion z minulých šesti let klesl na třetí místo průběžného pořadí, v Mexiku se mu ale daří. Vedle čtyř výher zde byl dvakrát druhý a jednou třetí. V roce 2008 v této soutěži debutoval v MS a hned ovládl juniorskou kategorii. „To je nejlepší vzpomínka na Mexiko, jakou mám. Bylo to, jako když prožijete sen,“ řekl Ogier
I francouzský jezdec před přesunem do Mexika s týmem testoval. „Měli jsme štěstí, že bylo teplo. I když ne takové, jaké nás čeká teď,“ pousmál se člen týmu Citroën. „Věřím, že po těžkém Švédsku ukážeme svůj potenciál. Erzety v Mexiku jsou krásné, musíme si ale dát pozor na druhé odpolední průjezdy. Ve vysokých nadmořských výškách můžeme mít kvůli vyšším teplotám problémy s chlazením,“ podotkl Ogier.¨
Po vítězství na ledové Švédské rallye, po kterém se tým Toyota Gazoo Racing WRT ujal vedení v mistrovství továrních týmů, závodních jezdců i navigátorů, se připravuje na zcela odlišné podmínky v Mexiku. Ott Tänak tam poprvé míří jako lídr. Oba jeho stájoví kolegové Jari-Matti Latvala a Kris Meeke jsou ale někdejší vítězové Mexické rallye.
Tommi Mäkinen (šéf týmu): „Po našem úžasném vítězství ve Švédsku cítí tým jistotu, že i v Mexiku nás čeká velmi dobrá rallye. V posledních letech jsme hodně zapracovali na spolehlivosti našeho vozu za složitých podmínek a současně zvýšili jeho schopnosti. Konkrétně jsme se intenzivně věnovali paketu pro chlazení. Naše předstartovní testy minulý týden ve Španělsku probíhaly dobře, a tak se cítíme připraveni.“
Ott Tänak: „Vítězství ve Švédsku nás nadchlo, ale rychle jsme se soustředili na Mexiko. Máme za sebou dva dny jízdních testů ve Španělsku na šotolině. Zapracovali jsme na řadě různých věcí, abychom byli skutečně co nejlépe připraveni. Celý tým pracoval velmi intenzivně, a tak věřím, že v Mexiku budeme konkurenceschopní. Jako vedoucí tým šampionátu budeme muset v pátek vyrazit na trať jako první.“
Jari-Matti Latvala: „Na pobyt v Mexiku se již těším. Zejména na hřejivé slunce na konci finské zimy. Letošní zahájení sezóny upřímně zatím moc neprobíhalo podle mých představ. V Mexiku budu první den vyjíždět z dobré osmé pozice. Minulý týden ve Španělsku jsem absolvoval dobré testování s využitím přibližně stejného nastavení, s nímž se mi podařilo vyhrát. Klíčové je, že celý náš tým je letos určitě výborně připraven na velké nadmořské výšky i vysoké teploty.“
Kris Meeke: „Na jihu Španělska jsem absolvoval test a vůbec poprvé jel s tímto vozem na šotolině mimo území Finska. Bylo to užitečné a odjížděl jsem s dobrými pocity. Mexiko je místem, kde se mi v několika posledních letech dařilo: v roce 2017 se mi tady podařilo zvítězit a vloni bojoval o vítězství, nakonec skončil třetí. Nyní s odlišným vozem doufám, že budu opět bojovat v čele. Monte Carlo a Švédsko byly podniky s velmi složitými podmínkami, kde bylo snadné udělat chybu. Mexiko je zpravidla jednotnější a již se tam těším.“
Stovka pro Neuvilla
Mexická rallye je pro Thierryho Neuvilla stou soutěží v MS. Belgický pilot poprvé startoval v MS v roce 2009 ve Španělsku. V Mexiku zatím nevyhrál, takže cíle jsou jasné. První soutěž MS jel Belgičan v roce 2009 za volantem Citroënu C2 R2 Max ve Španělsku. Pokud chce Neuville pomýšlet na rekord co do počtu startů, bude muset přidat ještě minimálně jednou tolik. Rekordmanem je od Švédska Jari-Matti Latvala, který dosáhl na 197 startů. Sébastien Loeb jich má 174, Sébastien Ogier 138. „Rekord Latvaly bude těžké překonat, ale nikdy neříkej nikdy. V tuhle chvíli se tím nezabývám, uvidíme v dalších letech. Stovka je ale také krásným číslem,“ dodává pilot.
Starty v MS | |
1.Jari-Matti Latvala (Fin.) | 198 |
2. Carlos Sainz (Šp.) | 196 |
3. Petter Solberg (Šp.) | 189 |
4. Sebastien Loeb (Fr.) | 174 |
5. Mikko Hirvonen (Fin.) | 163 |
6. Juha Kankkunen (Fin.) | 162 |
7. Daniel Sordó (Šp.) | 159 |
8. Marcus Grönholm (Fin.) | 153 |
9. Didier Auriol (Fr.) | 152 |
10. Colin McRae (Skot.) | 146 |
19. Martin Prokop (ČR ) | 121 |
26. Andreas Mikkelsen (Nor.) | 102 |
28. Thierry Neuville (Bel.) | 100 |
31. Ott Tänak (Est.) | 99 |
32. Kris Meeke (Brit.) | 93 |
67. Jan Kopecký (ČR) | 51 |
124. Roman Kresta (ČR) | 37 |
Program Mexické rallye
Pátek – 03.08 RZ1 (1,14 km); 17.18 RZ2 (31,57 km); 18.16 RZ3 (17,28 km); 19.59 RZ4 (1,11 km); 22.17 RZ5 (31,57 km); 23.15 RZ6 (17,28 km).
Sobota – 00.18 RZ7 (10,72 km); 01.58 RZ8 (2,33 km); 2.03 RZ9 (2,33 km); 15.23 RZ10 (25,90 km); 17.11 RZ11 (32,27 km); 18.08 RZ12 (8,13 km); 21.31 RZ13 (25,90 km); 23.29 RZ14 (32,27 km).
Neděle – 00.38 RZ15 (8,13 km); 02.03 RZ16 (2,33 km); 02.08 RZ17 (2,33 km); 02.51 RZ18 (1,11 km); 16.03 RZ19 (24,38 km); 17.11 RZ20 (25,07 km); 19.18 RZ21 (10,72).
Průběžné pořadí MS
Jezdci: 1. Tänak (Est./Toyota Yaris WRC) 47; 2. Neuville (Bel./Hyundai i20 Coupé WRC) 40; 3. Ogier (Fr./Citroën C3 WRC) 31; 4. Meeke (Brit./Toyota Yaris WRC) 21; 5. Lappi (Fin./Toyota Yaris WRC) 19; 6. Loeb (Fr./Hyundai i20 Coupé) 18; 7. Evans (Brit./Ford Fiesta WRC) 13; 8. Mikkelsen (Nor./Hyundai i20 Coupé WRC) 12; 9. Latvala (Fin./Toyota Yaris WRC) 10; 10. Greensmith (Brit./Ford Fiesta R5) 6; 11. Tidemand (Ford Fiesta WRC) 4; 12. Bonato (Fr./Citroën C3 R5) 4; 13. Tuohino (Ford Fiesta WRC) 2; 14. Sarrazin (Fr./Hyundai i20 R5) 2; 15. Ostberg (Ford Fiesta WRC) 1; 16. Fourmaux (Fr./Ford Fiesta R5) 1; 17. Suninen (Ford Fiesta WRC) 1.
Značky: 1. Toyota 58; 2. Hyundai 57; 3. Citroën 47; 4. Ford 30.
Vedení v soutěži: Tänak 16; Ogier 10, Neuville 4, Suninen 3, Latvala 1.
Vyhrané RZ: Tänak 13, Neuville 5; Ogier 5, Evans 3, Loeb 2, Suninen 2, Latvala 1, Huttunen 1, Meeke 1.