reklama


U britského MG se v polovině 80. let zrodil zajímavý koncept EX-E. Pod futuristickým kabátkem se skrývala technika soutěžního speciálu. Tedy měla...

Značka MG proslula už před druhou světovou válkou jako výrobce malých, převážně dvoumístných sportovních vozů. Vznikla v roce 1923 původně jako servisní a prodejní místo automobilů Morris v Oxfordu z popudu samotného Williama Richarda Morrise, vedl ji obchodní manažer a konstruktér Cecil Kimber. Zkratka značila Morris Garages. Kimber se zabýval přestavbou sériových vozů na sportovní. Později ji přestěhoval do Abingdonu a od roku 1935 se stala přímo součástí holdingu Morris Motors Ltd., po fúzi s Austinem (1952) přejmenovaného na British Motor Corporation (BMC).

A pak už se vezla se vším slučováním, nabalováním dalších značek a zestátňováním obřího koncernu, který postupně dále měnil jména. 80. léta minulého věku pro ni však byla obdobím temna. Výroba tolik oblíbených sportovních vozů Midget a B ustala a její osmiúhelníkový znak s písmeny uvnitř se používal v rámci British Leyland jen na ostřejší varianty velkosériových modelů. Ale právě tady se zrodil pokus o návrat na kolbiště světových rallye. Brutální MG Metro 6R4 skupiny B s atmosférickým šestiválcem umístěným uprostřed bohužel nakonec uspělo spíše v evropském rallyekrosu.

Inspirace v Maranellu

Okřídlený speciál ovšem posloužil jako základ pro futuristický koncept EX-E. Zkratkou EX (pochopitelně znamenala „experimental“) označovala firma všechny možné prototypy, závodní i rekordní vozy už prakticky od počátku své existence. Druhé E pak navazovalo na abecední řadu poválečných sportovních aut této značky. EX-E debutovalo na IAA 1985 ve Frankfurtu. Stáli za ním všichni vedoucí již tehdy vytvořené skupiny Austin Rover, tedy Mark Snowdon (produktový vývoj), Stan Manton (technická stránka), John Bacchus (obchod) a John Davenport coby šéf divize motoristického sportu.

Stříbrné kupé navrhli Roy Axe, který proslul zejména svými pracemi pro evropskou divizi Chrysleru a Gerry McGovern. Rukopis druhého muže je bezpečně poznat na zádi. Koncová světla připomínají pozdější sportovní model F, který také nakreslil. Oba se nechali inspirovat Ferrari 308, výsledek byl však mnohem oblejší. Použili přední „mrkačky“, tehdy velmi moderní.

Šestiválec a čtyřkolka?

Motor měl být uprostřed před zadní nápravou pod žebrovanou kapotou, počítalo se s třílitrovým vidlicovým hliníkovým šestiválcem DOHC se čtyřmi ventily ze zmíněného ďábelského Metra. Neměl 416 koní (306 kW), počítalo se se standardní verzí o výkonu 253 koní, tedy 186 kW spojenou s pětistupňovou přímo řazenou převodovkou. Ta přenášela 305 N.m. Z béčka pocházel i zvažovaný pohon všech kol se středovou viskózní spojkou a samosvornými diferenciály vpředu a vzadu. Zrychlení z klidu na stovku pod 5 s a maximální rychlost 275 km/h berme jako čistou vypočtenou teorii.

Dvojité lichoběžníkové závěsy s tlumiči a vinutými pružinami rovněž, čtveřice vnitřně chlazených kotoučových brzd nepostrádala ABS. Výšku podvozku mohl řidič, nebo spíše pilot nastavovat. Na rám z pevné hliníkové slitiny navazovaly vnější plastové panely karoserie. Při konstrukci bylo štědře využito výpočetní techniky při tvorbě virtuálních drátových modelů, už tehdy se uplatnil CAD (Computer-Aided Design). EX-E mělo sloužit jako testovací laboratoř pro budoucí závodní a snad i sériový vůz, ani na jeden však nedošlo.

Digitální letadlo

Vynikalo velmi nízkým součinitelem odporu vzduchu 0,24. Střecha byla až na sloupky a zpevňující příčky celá prosklená. Připomínala letadla, což byl záměr. Ve dvoumístném kokpitu fungovalo na magnetický klíč podobný klasické kreditní kartě: od dveřních zámků přes zapalování, nastavení řidičovy sedačky i klimatizaci. Vůz byl vybaven i dešťovými senzory, které samočinně spustily stěrače a zatmavovacím vnitřním zpětným zrcátkem. Na konci 70. let začal digitální věk a na palubních přístrojích to bylo znát. Osoba za volantem byla doslova obklopena obrazovkami. Data na nich se měnila, vybíral je centrální počítač dle aktuální potřeby. Nechyběl ani head-up displej. Další velká, tentokrát dokonce barevná „televize“ natočená ke spolujezdci zobrazovala navigační data. Ve výbavě nechyběly ani moderní telekomunikace včetně bezdrátového telefonu!

Chyběly finance

Austin Rover dokonce vydal firemní propagační materiál. Na další vývoj však nebyly peníze a studie bohužel zůstala nepojízdnou slupkou, vidlicový šestiválec se do útrob nikdy nedostal. V roce 1986 vznikla Rover Group, což mělo za následek zrušení staroslavného Austinu, následoval přesun pod křídla British Aerospace, BMW a nakonec přišlo konsorcium Phoenix. Neslavný konec Roveru v dubnu 2005 je ještě v živé paměti.

Jediný postavený kus EX-E dnes odpočívá v British Motor Museum v Gaydonu (Warwickshire), kde mimo jiné sídlí i Aston Martin. Pracuje zde rovněž McGovern, ale coby šéfstylista Land Roveru, nyní v majetku indické Taty spolu s Jaguarem. Značka MG však patří čínské SAIC a žádné skutečně sportovní auto ve výrobním programu nemá.

Spolupracujeme s TipCars.com
Tablety mají vrchol za sebou, jedou vinyly, tvrdí prognóza Deloitte Tablety mají vrchol za sebou, jedou vinyly, tvrdí prognóza Deloitte

Tablety mají svá vrcholná léta za sebou, poptávka po nich…

Arabové koupili českou centrálu Vodafonu. V Praze se dívají po dalších realitách Arabové koupili českou centrálu Vodafonu. V Praze se dívají po dalších realitách

České nemovitosti lákají investory z celého světa. Poprvé…

Sázky na internetu frčí, Tipsportu loni vzrostly tržby o více než třetinu Sázky na internetu frčí, Tipsportu loni vzrostly tržby o více než třetinu

Sázkovému holdingu Tipsport loni meziročně vzrostly tržby…

Ťok vzývá rok 2025. Slibuje dálnice do Polska a Rakouska Ťok vzývá rok 2025. Slibuje dálnice do Polska a Rakouska

Ministr dopravy Dan Ťok se zhlédl v roce 2025. Právě v…

 
Zdroj: Austin Rover, AROnline, Wiki,
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Mazda bude mít už příští rok benzinový motor na principu vznětového Mazda bude mít už příští rok benzinový motor na principu vznětového

Japonská automobilka chce pro spalování benzinu využívat…

Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej

Automobil z roku 1952 je skutečným unikátem a nyní může…

 




MG Metro 6R4 Group B: Závodní auto Colina McRae na prodej MG Metro 6R4 Group B: Závodní auto Colina McRae na prodej

Prodává se jedno z aut legendárního závodního jezdce…

 



 
Tato technika má zachránit benzinový motor před vymřením

Tato technika má zachránit benzinový motor před vymřením

Dnes 18:51

V poslední době se mluví hlavně o elektrické budoucnosti, motor spalující benzin by však zatím ještě nemusel vyklidit pole působnosti. Tato technologie má zážehovým agregátům zajistit další roky života!




Blesk.cz

Z Fica podplukovník, z šéfa Sněmovny kapitán: Vojáci zuří, internet se baví

Z Fica podplukovník, z šéfa Sněmovny kapitán: Vojáci…

Slovenský ministr obrany Peter Gajdoš nezmění svůj rozkaz, kterým loni na podzim potichu povýšil šéfa parlamentu…

Torture porno ve virtuální realitě! Recenze Resident Evil 7: Biohazard

Torture porno ve virtuální realitě! Recenze Resident…

Resident Evil byl tou sérií, která nás naučila se při hraní bát. Etablovala žánr survival hororu a patřila vždy…

 

iSport.cz

Plzeň - Yanbian Funde 1:0. Za Viktorii poprvé nastoupil Ivanschitz

Plzeň - Yanbian Funde 1:0. Za Viktorii poprvé…

Den před odletem z kondičního soustředění ve Španělsku odehráli fotbalisté Plzně přípravný zápas proti týmu…

Gudas sundal soka, ten se smál výroku sudího a českého beka se zastal

Gudas sundal soka, ten se smál výroku sudího a…

Uškodila mu znovu jmenovka na zádech? Je to klidně možné. A s Radko Gudasem to odnesla celá Philadelphia. Tvrdý,…

 

Reflex.cz

Kněz a prostitutky: Když víra k pomoci prostě nestačí

Kněz a prostitutky: Když víra k pomoci prostě nestačí

Do hlavního města Namibie míří každoročně tisíce lidí. I přestože tam práci nemá více než čtvrtina obyvatel,…

Úspěch Islandu na Euru 2016: Radikální cesta země k mládí bez drog a alkoholu

Úspěch Islandu na Euru 2016: Radikální cesta země k…

Island se dlouhodobě umisťuje na špici evropského žebříčku zemí s nejzdravěji žijícími teenagery. Nebylo tomu…

 
 
reklama