Ministerstvo dopravy pořídí chytré radary, měřit se bude snad všude
S novým konceptem pro zlepšení bezpečnosti provozu přišlo Ministerstvo dopravy. V příštích čtyřech letech chce do modernější inteligentní techniky investovat skoro 18 miliard korun, přičemž zhruba polovina z této částky připadne silniční dopravě. Nejvíce by na to měli doplatit silniční piráti, kteří opakovaně porušují zákon.
Mezi hlavní novinky se řadí instalace takzvaných chytrých radarů, které umí přečíst poznávací značku rychle jedoucího vozidla a na dálnicích a silnicích první třídy řidiče upozorní zprávou na informační tabuli. Pokud si ale myslíte, že se jedná pouze o preventivní opatření, mýlíte se – systém totiž pořídí snímek a odešle jej k přestupkovému řízení. Jak uvádí server Aktuálně.cz, již nyní se můžeme s tímto opatřením setkat na dálnici D2, kde jsou však řidiči pouze informováni, nikoliv pokutováni.
Součástí velkého „balíku“ moderních technologií budou podle Aktuálně.cz také automatické váhy, které okamžitě poznají přetížený kamion nebo odhalí nedodržování bezpečné vzdálenosti. Tento systém kvitujeme, protože vyjeté koleje a nepozorný řidič „zapasovaný“ v kufru vašeho vozidla dopravě neprospívají. O systém navíc mají zájem také města. Už vzhledem k širším možnostem pokutování řidičů (například při jízdách na červenou), ale také z hlediska řízení dopravy.
Důslednou kontrolu ve městech bereme jako nutnost, další část konceptu však nepotěší řadu uživatelů dálnic. Mýtné brány by totiž v budoucnu mohly být schopné také měřit rychlost, a to dokonce i v místech omezení. Pokud si představíme některé situace z dálnice D1, kde se na desetikilometrovém úseku pracovalo jen na pár desítkách metrů, ale přesto po celé délce platila osmdesátka, jímá nás úzkost.
V souvislosti s novým konceptem ministerstva dopravy vzniká otázka, zda se skutečně jedná o opatření ke zvýšení bezpečnosti, nebo jenom o způsob, jak z řidičů, byť občas pouze nepozorných, vytáhnout další peníze. Náklady na zřízení nového systému navíc nepůjdou pouze ze státní kasy, ale pomůže Evropská unie. Proč toho tedy nevyužít, že ano?