7.11. 2015 Petr Slováček

Ministr dopravy Dan Ťok o zvyšování pokut: Nechceme atmosféru strachu!

Ministr dopravy Dan Ťok o zvyšování pokut: Nechceme atmosféru strachu!

Od příštího roku chce ministr dopravy Dan Ťok zvýšit pokuty. Přestupky rozdělí do čtyř kategorií a zruší sedmibodové prohřešky. Za nejzávažnější ovšem nově zaplatíme až 25.000 Kč.

Že chce Dan Ťok zvýšit pokuty, to není nic nového. Své plány ovšem pouští jen po větičkách. Víc nám prozradil už koncem září v čísle 40.

Ovšem jako rozbuška zapůsobil až jeho rozhovor v televizní debatě o poslední říjnové neděli, kde avizoval konkrétní částky. Za větší překročení rychlosti dokonce až 25.000 Kč. Co říká na to, že taková výše bude pro řadu lidí likvidační? A jaké další změny chystá? Světu motorů na to minulý týden exkluzivně odpověděl.

Pane ministře, co vás vedlo k přehodnocení současného systému pokut?

Nejde jen o reakci na aktuální události, například tragédii ve Studénce, která mě utvrdila v tom, že musíme začít jednat. Jak víte, pokles mrtvých na našich silnicích se zastavil. A už teď je víceméně jasné, že stejně jako loni zemře opět víc lidí. To je pro mě varovný prst a zvýšení sankcí považuji za jednu z cest, jak situaci napravit. Nechceme ale vytvářet atmosféru strachu pro běžné slušné řidiče, kteří se občas mírně zapomenou. Jde nám o postih těch, kdo vědomě páchají přestupky nejtěžšího kalibru.

Kdy představíte konkrétní návrhy změn?

V současné době máme hotovu základní kostru. Pak to bude samozřejmě otázka diskuse. Rádi bychom slyšeli nejen odbornou debatu, ale protože se to opravdu dotýká každého, chtěli bychom vyvolat diskusi napříč celou republikou. Vlastně i tenhle rozhovor je takovým impulsem k debatě o tom, jak dostat piráty z našich silnic.

Prozradíte nám aspoň něco?

Chceme změnit a zjednodušit základní systém nastavení výše pokut. Pracujeme se čtyřmi kategoriemi přestupků podle závažnosti. U běžných, tedy například opravdu mírného překročení rychlosti do deseti kilometrů za hodinu, by zůstala pokuta přibližně ve stejné výši jako dnes. Naopak čím závažnější prohřešek, tím vyšší sankce. Takže za jízdu více než devadesátkou v obci si umím představit pokutu až pětadvacet tisíc. Musím ale zdůraznit, že to by bylo ve správním řízení. U alkoholu nebo řízení pod vlivem drog, což jednoznačně na silnice nepatří, bychom rádi zavedli ještě vyšší sankce. Bloková pokuta by pak byla pevně stanovena na nejnižší sazbě za daný přestupek ve správním řízení. To znamená, že například za vjíždění na železniční přejezd na červenou by bylo ve správním řízení pět až pětadvacet tisíc korun a blokově pět tisíc. Chceme, aby každý přesně věděl, jaká je za daný přestupek bloková pokuta, a nebyl prostor pro smlouvání.

Při plánovaném zdražení pokut předčíme i okolní země. Odpovídá to průměrným příjmům v ČR?

Nevím, jaké srovnání máte na mysli. Z našich údajů ale vyplývá, že platíme i za závažné přestupky jako například nedání přednosti nebo jízdu na červenou prakticky stejně jako před dvaceti lety. Průměrná mzda přitom vzrostla trojnásobně. A pokud jde o zahraničí, na Slovensku mají překročení rychlosti rozděleno do třinácti skupin. Za nejvyšší zaplatíte v přepočtu bezmála osmnáct tisíc korun. Budeme ale dávat pozor na to, aby pokuty nebyly likvidační.

Počítáte tedy i s tím, že pokuta ve výši pětadvaceti tisíc korun za překročení rychlosti bude pro mnohé nad jejich síly?

Takto vysokou pokutu bychom chtěli navrhnout opravdu za závažné přestupky a je to horní hranice ve správním řízení. Kdo vjíždí na železniční přejezd, když svítí červená světla nebo jdou dolů závory, dopouští se de facto obecného ohrožení. A pokud bude za takové jednání hrozit pokuta od pěti do pětadvaceti tisíc korun ve správním řízení, věřím, že řada lidí přestane zbytečně hazardovat nejen se svými životy.

Mluví se i o změně a přehodnocení bodového systému…

Vycházíme z toho, že u nás je maximální hranice, kdy řidič na rok pozbude řidičské oprávnění, dvanáct bodů. Proto považujeme sedmibodové přestupky za zbytečné. Chtěli bychom opět přestupky rozřadit podle jejich závažnosti, a to na dva, čtyři a šest bodů. V případě šestibodových by tak řidič dostal poprvé varování, podruhé by odevzdal řidičák. V takových případech by pak nebylo potřeba za některé přestupky přímo udělovat zákaz řízení, ale fungoval by právě systém „dvakrát a dost“. Vše bychom chtěli zpřehlednit.

Kdo byl účastníkem odborné debaty k plánovanému zvýšení pokut?

Opakovaně jsem řekl, že chci rozpoutat širokou diskusi o přehodnocení výše postihů u nás. Musíme ale mít nejprve nějaký návrh, který vychází z dobré znalosti současného systému, a můžeme se od něj dále odrazit. Právě proto začala na této věci na konci prázdnin pracovat skupina, v níž jsou legislativci, zástupci odboru, který má na starost agendu řidičů a Besip. Stálým členem skupiny je také ředitel dopravní policie Tomáš Lerch. Musím ale říci, že tato skupina neřeší jen aktuálně diskutovanou změnu systému trestání řidičů. V budoucnu se například chceme zaměřit na definici agresivity nebo bezpečné vzdálenosti, jako je tomu například v Německu.

Počítáte s hladkým legislativním procesem při schvalování změn bodového systému a pokut?

V žádném případě. Sami víte, jak probíhalo projednávání zavedení bodového systému v jeho počátku. Na silnici se pohybuje v podstatě každý z nás. Tím pádem je pochopitelné, že zvýšení sankcí bude velmi diskutovaným tématem. Byl bych ale rád, kdyby se změna povedla v průběhu příštího roku.

Proč dosud bodový systém prodělal jen málo změn? Fungoval tak dobře, nebo nebyla politická vůle?

Ze statistik nehodovosti vyplývá, že zavedení bodového systému v roce 2007 zafungovalo. Prakticky od roku 2008 počet mrtvých na našich silnicích klesal. Svůj podíl na tom měla i prevence a medializace. Ale jak ukazují statistiky posledních dvou let, tento trend se otočil. Proto je potřeba hledat jiné cesty, jak opět nabrat pozitivní směr.

Nemělo by se podle vás místo přitvrzování represe více zapracovat na prevenci?

Prevence je jednou z mých priorit. Daří se nám rozpohybovat Besip, který je národní autoritou pro bezpečnost. Během dvou měsíců spustil dvě úspěšné a viditelné kampaně. Aktuální na viditelnost chodců, kterou jsme spustili pod názvem „Vidíme se?“ před týdnem, snad zachrání nejeden lidský život. Zkušenosti ze zahraničí ukazují, že povinné zavedení reflexních prvků sníží počet obětí z řad chodců v noci z desítek na jednotky. My ale chceme lidi vést k tomu, že reflexní prvek jim může zachránit život, ať je to povinné nebo ne.

Nepřineslo by větší efekt spíš více peněz investovaných do bezpečnostních prvků na silnicích?

Besip se účastní dopravních snídaní, na nichž se právě nebezpečná místa v jednotlivých krajích hledají, a současně vznikají návrhy na úpravy, jak situaci v dané oblasti zlepšit. Příkladem může být nedávná aplikace protismykové vrstvy na silnici nedaleko Louček u Zátoru. Jsme si vědomi toho, že nejsme schopni zabránit každé nehodě, že policie nemůže být v každé zatáčce, a tak se chceme soustředit na snižování následků nehod. Jednou z cest je lidem vysvětlovat například význam bezpečnostních pásů, druhou pak stavební úpravy tak, aby silnice byly bezpečnější. Na druhé straně nelze rozhodně vše svádět na nedokonalé značení či stav silnic. Chování řidičů je rozhodujícím faktorem.

Co se má změnit?

  • Zmizí sedmibodové přestupky
  • Bude se konečně pokutovat nedodržování bezpečné vzdálenosti
  • U závažnějších přestupků přibude odebrání řidičáku za opakované spáchání
Spolupracujeme s TipCars.com
O krachující leteckou společnost Alitalia je obrovský zájem O krachující leteckou společnost Alitalia je obrovský zájem

Krachující italská letecká společnost Alitalia obdržela…

10 robotických startupů, kvůli kterým zaniknou pracovní místa 10 robotických startupů, kvůli kterým zaniknou pracovní místa

Robotické technologie se v mnoha oblastech používají už…

 
 

Přidat názorDiskuse: Ministr dopravy Dan Ťok o zvyšování pokut:…







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
V německé studii spolehlivosti aut letos uspěly výrobky z Česka a SR V německé studii spolehlivosti aut letos uspěly výrobky z Česka a SR

Prémiové značky, jako například BMW či Audi letos…

Víme, jaká ojetá auta se v Česku prodávají... Jsou čím dál starší Víme, jaká ojetá auta se v Česku prodávají... Jsou čím dál starší

Společnost Cebia analyzovala současnou podobu trhu s…

 





 
S Peugeotem 308 GTi na okruhu Ascari: Skvělá mechanická práce i jedno překvapení

S Peugeotem 308 GTi na okruhu Ascari: Skvělá mechanická práce i jedno překvapení

Včera

Peugeot nedávno modernizoval model 308 a nezapomněl ani na ostrou verzi GTi. Technicky se nezměnila, a jak jsme zjistili ve Španělsku, ani to nebylo potřeba.




Blesk.cz

Tajemný tvor zaplavil pobřeží Kalifornie. Jsou jich tisíce a znemožňují rybolov

Tajemný tvor zaplavil pobřeží Kalifornie. Jsou jich…

Obyvatelé Kalifornie nebyli v červencových vedrech jediní, kdo zaplavil pláž podél severního pobřeží. Oceán v…

Počasí s Honsovou: Tropy podusí Česko i o víkendu. Pak přijdou hromy a blesky

Počasí s Honsovou: Tropy podusí Česko i o víkendu.…

O víkendu se vyšplhají teploty na 30 °C. Počítat ale musíme i s bouřkami, které budou v některých částech…

 

iSport.cz

PŘESTUPY ONLINE: Žádný Fribourg, Řepík jde ze Sparty do Slovanu

PŘESTUPY ONLINE: Žádný Fribourg, Řepík jde ze Sparty…

ONLINE | První máj je lásky čas, ale pro hokejové fanoušky také dnem prvních oficiálních přestupů. Právě 1.…

Boasson Hagen unikl a na Tour slaví! Před časovkou drží náskok Froome

Boasson Hagen unikl a na Tour slaví! Před časovkou…

Nejdelší etapu letošní Tour de France vyhrál po 222,5 kilometrech Edvald Boasson Hagen. Norský cyklista zaútočil…

 

Reflex.cz

Příběh dojemné fotografie Marlene Dietrichové poklekající před ruským spisovatelem Paustovským

Příběh dojemné fotografie Marlene Dietrichové…

Marlene Dietrichová byla celosvětově známou a uznávanou herečkou a zpěvačkou. Konstantin Paustovskij byl ruský a…

Další katoličtí pedofilové: Prověřme všechny církevní školy!

Další katoličtí pedofilové: Prověřme všechny církevní školy!

Zase praskl jeden skandál o laskavosti a dobrotě katolických pedofilů. Tentokrát se vyjevilo, že v Řezně…