Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Lotus prý zvažuje konec výroby v Británii. Tamní vláda tomu chce zabránit

Lotus Emira
Lotus Emira
Lotus Emira
Lotus Emira
33 Fotogalerie
Michal Dokoupil
Diskuze (7)

Volvu se pod Geely daří, nikomu tedy příliš nevadilo, když pod stejného majitele přešel i britský Lotus. Jenže ten je stále v nelehké situaci. Teď to vypadá, že mateřskému Geely došla trpělivost s udržováním základny v britském Hethelu.

V roce 2017 se malá britská automobilka Lotus dostala do vlastnictví koncernu Geely, který ji odkoupil spolu s tehdejším majitelem Proton. Pro Lotus to znamenalo potřebný přísun peněz a také rozšíření nabídky modelů. Kromě spalovací Emiry se značka díky financím dočkala také elektrické Evije, SUV Eletre a sedanu Emeya.

Poslední dva zmíněné modely se ale místo tradiční továrny v britském Hethelu vyrábí v čínském Chengdu, kde vznikla specializovaná továrna. V Británii se mají sportovní vozy vyrábět i po konci Emiry a podle původních plánů měly být elektrické. Pravděpodobněji nakonec půjde o hybridy, podle webu Financial Times ale možná nakonec sejde i z toho.

Geely prý totiž pobočce v Británii oznámilo, že má výrobu přesunout do USA a v Hethelu ji ukončit. Spojené státy jsou největším trhem pro spalovací Lotusy, jenže kvůli nejisté situaci s cly už letos musel Lotus na nějakou dobu export i přerušit. Produkce přímo na místě by tento problém vyřešila. Výroba v Hethelu neběží už od půlky května, údajně kvůli problémům s dodavatelským řetězcem, způsobeným novými americkými cly, v dubnu tam navíc přišlo o práci 270 lidí. Podle Financial Times by na úplné uzavření továrny, postavené na bývalé letecké základně, mohlo dojít už příští rok.

Lotus zprávu okomentoval tím, že jde jen o spekulace a fámy. Ve vyjádření zveřejněném na sociálních sítích se píše, že pro Lotus je Spojené království srdcem. Zároveň zmiňuje, že právě Británie je největším trhem značky v Evropě a že výroba bude pokračovat dle plánů. Ale také zde stojí, že Lotus aktivně zkoumá možnosti, jak vylepšit efektivitu a konkurenceschopnost na světových trzích, což už dává prostor ke spekulacím. Komentář ale přišel až po tom, co britská vláda naznačila případnou podporu pro zachování pracovních míst v Hethelu. 

Začátkem července se cla na dovoz do Spojených států snížila na 10%, díky dohodě mezi USA a Británií. Generální ředitel Lotus Technologies Qinfeng Feng přesto investorům řekl, že firma by ráda převedla výrobu do USA. „V tento moment probíráme s našimi partnery v USA plány na lokalizaci výroby, abychom se zcela vyhnuli vlivům celní politiky,“ řekl Feng. Jestli to znamená kompletní převedení výroby, nebo jde jen o kusy pro tamní trh, ale není jasné. Ve Spojených státech by dávala smysl i výroba modelů dnes produkovaných v Číně. Na ty je totiž clo mnohonásobně vyšší, než na vozy z Británie.

Lotus se ani pod novým majitelem nezbavil dlouholetých finančních problémů. Do roku 2028 měly roční prodeje značky dosahovat 150.000 aut, na čemž hlavní podíl měly mít modely vyráběné v Číně. Jenže zájem o ně není zdaleka tak velký, jak firma očekávala. Loni se i přes meziroční nárůst 74% prodalo celosvětově jen 12.134 Lotusů, z čehož jen 57% připadlo na Eletre a Emeyu, a firma vykázala ztrátu 786 milionů dolarů. Přichází tedy změna plánů a budoucí vozy dostanou také hybridní pohony, jako první SUV Eletre.

Video placeholder
Lotus Eletre • Zdroj: Lotus

Zdroj: Lotus a Financial Times, zdroj foto: Lotus, zdroj videa: Lotus

Vstoupit do diskuze (7)