Čtyřválec není to pravé, říkají zákazníci Mercedesu-AMG. Čím jej Němci nahradí?
Když si dnes koupíte Mercedesy-AMG C 63 a GLC 63, musíte se spokojit sice s mimořádně pokrokovým, leč pouze čtyřválcovým agregátem. To se ale do budoucna změní.
Nové Mercedesy-AMG dostanou namísto čtyřválce M139 nově vyvíjený vidlicový osmiválec, případně nový řadový šestiválec. V době masivní elektrifikace zní tahle slova skoro jako rajská hudba pro uši automobilových nadšenců. Co vlastně vede Mercedes-AMG k této v dnešní době trochu nelogické změně?
Hlavním důvodem jsou zákazníci, kteří zkrátka agregátu o objemu 2,0 litru s mild-hybridem, respektive plug-in hybridem nechtějí přijít na chuť. Navzdory tomu, že zmíněný motor je po technické stránce skutečně mimořádné dílo.
Ve výrobě je od roku 2019 a jeho pokročilé přeplňování kombinuje dvoukomorové turbodmychadlo (twin-scroll) s elektricky poháněným kompresorem, který zajišťuje dostatek síly už od nejnižších otáček. Motor také využívá zdvojené vstřikování, kdy přímé dostalo piezovstřikovače, ventily dopravující benzin do sání jsou konvenční solenoidy.
Při kompresním poměru 9 : 1 motor disponuje výkonem 285, respektive 310 kW. To je na čtyřválec skutečně nezvykle hodně a plně to ospravedlňuje zmíněný dost nízký statický kompresní poměr. Ten ukazuje, že spotřeba paliva je u těchto motorů i v režimu nízkého zatížení obecně vyšší, jenže u vybraných model je k dispozici plug-in hybridní pohon, který zmíněný principiální neduh zdařile potlačuje.
Zmíněné modely C 63 a GLC 63 s přídomkem S Performance nejsou jedinými auty, které čtyřválec M139 pohání. Zatímco u rodinně orientovaného „céčka“ a od něj odvozeného SUV GLC by zmíněný motor snad i prošel, u exotičtějších a opravdu sportovních modelů SL 43 a GT 43 je jeho uplatnění už minimálně na pováženou.
Je tady ale ještě jeden důvod, který tlačí konstruktéry Mercedesu-AMG k vývoji víceválcových motorů. Ukazuje se, že jeho konverze na připravovanou emisní normu Euro 7 bude poměrně náročná, a tedy si vyžádá značné investice. „O potenciálu našeho vrcholného čtyřválce není pochyb, ostatně je to jeden z technicky nejsofistikovanějších motorů v osobních autech. Celá věc má ale i druhou stránku a tou jsou náklady na jeho konverzi na Euro 7,“ prozradil nedávno britským novinářům dobře informovaný zdroj přímo z Mercedesu-AMG.

Aby nedošlo k omylu, i nové víceválcové agregáty budou s jistým stupněm hybridizace. Možná půjde v případě řadového šestiválce dokonce o plug-in hybrid. Paradoxně ale motory s větším počtem válců mají lepší vyhlídky na to se popasovat s připravovanými emisními normami. O to větší důvod takový agregát vyvíjet a následně nabízet.
Ještě zajímavější jsou okolnosti vzniku. Před časem zněly hlasy z automobilky, že ve stávající generaci není osmiválec v plánu. Nyní se však priority mění a k ukončení produkce C 63 (a také slabší verze C 43) dojde patrně dříve, než se očekávalo. A také se spekuluje, že nový šestiválec AMG, který je v třídě C nahradí, by se mohl jmenovat C 53.
Zdroj Autocar, foto Mercedes-AMG, video auto.cz