TEST Mercedes-Benz GLC 200 d 4Matic – Medvídek, nebo kodiaq?
Nejlevnější verze prémiového SUV má dostatečně silný diesel uložený podélně, pohon všech kol, automat a dostatečně prostorný interiér. Teoreticky se proto může rovnat i s domácí Škodou Kodiaq. Uvidíme, komu bychom nakonec dali přednost.
Design, interiér
Druhá generace Mercedesu GLC se představila takřka přesně před třemi lety. Na rozdíl od svého předchůdce si tohle provedení muselo vystačit bez víceválcových motorů. Po vzoru sesterské třídy C má SUV prakticky výhradně dvoulitrový čtyřválec. Dokonce i verze AMG 43 a 63 S Performance s výkony 320 a 500 kilowattů si musejí vystačit s tímto konceptem, kterému v případě nejsilnějšího provedení pomáhá 150kW elektromotor.
Jedinou výjimkou je řadový vznětový šestiválec o objemu 3,0 litru, který pohání model GLC 450 d 4Matic. Agregát s 270 kilowatty (dalších 17 přidává mild-hybrid) a 750 Nm točivého momentu si poradí i s obrovským GLS, o dvě třídy menší SUV pro něj proto není žádnou výzvou. Ostatně stovka za 4,7 sekundy mluví za vše. Objektivně je takhle silný motor pro 4,7 metru dlouhý mercedes vlastně zbytečný, v portfoliu totiž najdete dostatek rozumnějších a levnějších pohonů.
Co když se ale rozhodnete sáhnout po tom úplně nejlevnějším? Nebude dvoulitrový diesel se 120 kilowatty příliš slabý a málo prestižní?
U Mercedesu naštěstí nejste nijak zvlášť omezováni. Dokonce i u základního provedení si můžete zvolit exteriér ve stylu AMG, příplatkové laky Manufaktur, měkkou kůži Nappa či až 20palcové ráfky, záleží na stavu vašeho konta.
V reálném životě vám ovšem stačí jenom hezký lak a základní osmnáctky s pěticí dvojitých paprsků, které vypadají hezky a jsou v standardu. Osobně bych si připlatil za světlejší interiér, jelikož nejsem příznivcem černých kabin. Taková investice vás ovšem přijde doslova na několik tisíc.
Testovaný exemplář měl extra výbavu za 205 tisíc, což je na poměry prémiového segmentu docela nízká částka. Dokonce i u mainstreamových značek kolikrát za volitelné prvky zaplatíte více.
Modrostříbrný lak Verde za 24.502 Kč není na českém trhu jedním z nejčastějších. Naživo ale vypadá moc hezky. Na jednu stranu je docela neobvyklý, na stranu druhou je spíše konzervativní, takže na vás příliš neupozorňuje. Jako alternativa k nudným stříbrným, bílým, šedým a černým odstínům je vynikající.
Tohle by mělo být trestné
Kabiny moderních mercedesů ani zdaleka nepřipomínají interiéry předchůdců z 80. či 90. let. Na fyzické ovladače to narazíte pouze výjimečně. Hlavním středobodem se stal vertikálně orientovaný středový displej, přes který ovládáte většinu palubních funkcí.
Automobilka ze Stuttgartu má tenhle koncept naštěstí vymakaný, takže teplotu si volíte pomocí velkých ukazatelů a otravné asistenty vypnete stisknutím tlačítka pod obrazovkou a ťuknutím na displeji. Multimediální systém reaguje citlivě a rychle.
Naproti tomu plošky na volantu jsou téměř čiré zlo. Zejména miniaturní šipky v horní části v drtivé většině případů netrefíte na první dobrou. V lepším případě se nestane nic, častěji ovšem v palubním počítači něco omylem přepnete. Bojoval jsem také s ovládáním hlasitosti audia pomocí malé škály v pravé části volantu a přepínám mezi rozhlasovými stanicemi a jednotlivými písničkami. Nakonec jsem kapituloval a raději obě funkce ovládal pomocí dedikovaných ovladačů pod displejem, respektive přímo na obrazovce.
Tenhle koncept ovládání je za mě naprosto příšerný a ten, kdo ho schválil, by měl být s trochou nadsázky veřejně pranýřován. Snad se v Mercedesu poučí a po vzoru Volkswagenu se vrátí ke klasickým tlačítkům. Nic lepšího totiž člověk zatím nevymyslel.
Z prostornost ovšem naopak musím GLC pochválit. I když na délku měří „pouze“ 4,7 metru a motor má uložený podélně, v kabině se netísní ani čtveřice dospělých pasažérů. V druhé řadě máte před koleny dostatek místa i díky tvarovaným zádům předních opěradel, která mají vybrání pro nohy.
Ještě větší nadšení panuje ze zavazadelníku. Prémiová střední třída obvykle příliš štědrá nebývá. Vždyť do sesterského Mercedesu C kombi naskládáte pouze 490 litrů. U GLC si ale dali Němci na přepravní kapacitě záležet. Základní 620 l navíc složením zadních opěradel můžete zvýšit až na 1680 litrů. S takovou kapacitou můžete hravě vyrazit na delší letní dovolenou i bez střešního boxu.
Motor, jízdní vlastnosti
U SUV dávají diesely stále velký smysl. Kvůli větší karoserii s horší dynamikou, celkově většími odpory hnacího řetězce a vyšší hmotností je vznětový agregát s vyšším točivým momentem, navíc dostupným již v nízkých otáčkách, více než vhodný.
Ostatně v případě testovaného základního dieselu jde ve výsledku o velmi rozumnou volbu i z pohledu financí. Verze 200 d vyjde na 1.375.770 Kč, kdežto druhé nejlevnější provedení v podobě zážehového čtyřválce 2.0 je o 75 tisíc dražší. Pravda, má také o 30 kilowattů více, točivý moment je ovšem o 60 Nm nižší (320 vs, 380 newtonmetrů). Kdybyste náhodou toužili po nejprodávanější variantě 220 d se 145 kW a 440 Nm, připlatíte si téměř 124 tisíc. Na stovku sice zrychlí za osm sekund místo 8,9 s, možná se ovšem vyplatí ušetřené peníze raději utratit za výbavu. Zejména když GLC budete mít jako druhé auto v rodině, jako je tomu obvykle.
Neprémiové manýry
Vznětový čtyřválec OM 654 je ve srovnání s předchozím agregátem OM 651 o objemu 2,1 litru kultivovanější a tišší, přesto ani tak není zrovna symbolem sametového běhu. Uvnitř je situace sice lepší než zvenku, moc prémiový dojem na mě ale diesel neudělal. Zastudena nejde přeslechnout typický klapot, po čemž u auta s třícípou hvězdou na kapotě asi netoužíte.
Po zahřátí se situace zlepší, kvalit šestiválce či osmiválce ovšem logicky nedosahuje. Downsizing ovšem není záležitostí posledních let, takže jsme si na menší motory ve větších a dražších autech zvykli.
Spolupráce s devítistupňovým automatem nevzbudí žádné překvapení. Občas se zdá, že má převodovka více rychlostí, než dokáže reálně využít. Osmý a devátý stupeň jsou ovšem rychloběhy. Například když na dálnici přijedete k stoupání, motor většinou nejvyšší zařazenou rychlost neudrží a podřadí rovnou na sedmičku. Souhra s pohonnou jednotkou je asi hladší než u dvouspojkových automatů, které zatím neumožňují tak lineární chod jako konkurence s hydrodynamickým měničem.

S autem jsem se během týdne nijak zvlášť neloudal, absolvoval jsem s ním jízdu po D1 na Vysočinu a zpět a na konci testování dosáhl na spotřebu 6,9 litru na 100 kilometrů. S ohledem na vyšší karoserii, hmotnost přes 1900 kilogramů a stálý pohon všech kol mi to přijde jako adekvátní číslo, byť šestiválec v GLC 450 d nebude navzdory většímu motoru s více než dvojnásobným výkonem o moc žíznivější. Dokonce si dovolím tvrdit, že při naprosto odlišné dynamice bude možná i o několik deci úspornější, protože má větší celkové rezervy, takže si vystačí s nižšími otáčkami.
Střídmě vybavený testovaný exemplář vyjížděl na standardním podvozku s pasivními selektivními tlumiči pérování. Mercedes-Benz GLC je v základu tužší, takže i na osmnáctipalcových kolech s pneumatikami 235/60 musíte počítat s tím, že na českých cestách nebude jízda úplně hladká. Na nerovnostech by odezva odpružení mohla být vstřícnější a tlumení celkově lepší. I proto bych obětoval 84.398 Kč za sadu Engineering zahrnující nejen vzduchové odpružení Airmatic, ale i zadní nápravu s natáčením do úhlu až 4,5 stupně.
Velký cenový rozdíl ve srovnání s ostatními motory v čele se silnějším dieselem 220 d vlastně hraje základní verzi do karet. Se 120 kW (a dalšími sedmnácti díky mild-hybridu) sice nemáte pod kapotou nijak zvlášť početné stádo, zároveň neexistuje objektivní důvod, proč základní naftu vyřadit z výběru (snad je s výjimkou kratších tras, na ty se vznětové motory nehodí).
Pominu-li hrubší charakter dvoulitrového čtyřválce, jeho dynamické schopnosti jsou i ve stále náročnějším provozu více než dostatečné. Za zrychlení z 0 na 100 km/h za 8,9 sekundy a maximální rychlost 208 km/h se nemusíte stydět ani za volantem mercedesu téměř za 1,6 milionu korun. Jak jsem psal, většinou bude GLC plnit roli druhého auta v rodině, u kterého se nepočítá s častým využíváním maximální užitné hodnoty, takže se nemusíte bát, že budete zaostávat za ostatními.
S ohledem na větší popularitu Mercedesu GLC u ženského publika očekávejte spíše lehčí řízení s menší zpětnou vazbou. Na druhou stranu za volantem SUV s dieselem nelze očekávat řidičskou nirvánu. Přesto potěší dostatečně přímé řízení, díky kterému máte vždy přehled o tom, kam přední kola míří.
Závěr
Základní verze prémiového SUV není z motorického ani jiného hlediska žádnou chudobkou. U Mercedesu je totiž úplně jedno, jestli máte nejslabší verzi nebo silnější variantu, příplatky máte takřka shodné napříč celým spektrem. Takže i testované GLC 200 d 4Matic můžete vybavit paketem AMG, až 20“ koly, exkluzivním koženým čalouněním a dalšími výdobytky.
Konkurence v podobě Audi Q5 a BMW X3 je na trhu teprve velmi krátce, takže zatím nenabídne srovnatelně výkonné motory. I proto jsem se ve srovnání s konkurencí zaměřil na maintsreamové modely od Škody a Volkswagenu. Kodiaq i tayron jsou sice větší a prostornější, nemohou se však pochlubit platformou s preferencí zadní nápravy ani permanentníí čtyřkolkou. V tom má testovaný mercedes náskok. Díky vzájemnému cenovému sbližování se prémiové model stávají zajímavou alternativou nejen v segmentu elektromobilů, které se od sebe navzájem technicky liší velmi málo, ale i ve třídě konvenčních aut.
Mercedes-Benz GLC vs. mainstreamová konkurence | |||
Mercedes-Benz GLC 200 d | Škoda Kodiaq 2.0 TDI | Volkswagen Tayron 2.0 TDI | |
Motor | R4, diesel, turbo + mild-hybrid | R4, diesel, turbo | R4, diesel, turbo |
Zdvihový objem [cm3] | 1993 | 1968 | 1968 |
Výkon [kW] | 120 + 17 | 110 | 110 |
Točivý moment [N.m] | 380 | 360 | 360 |
Převodovka | 9 AT | 7 DSG | 7 DSG |
Max. rychlost [km/h] | 208 | 205 | 207 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 8,9 | 9,6 | 9,7 |
Kombinovaná spotřeba dle WLTP [l/100 km] | 5,1 | 5,3 | 5,4 |
Vnější rozměry [mm] | 4716 x 1890 x 1640 | 1679 x 1864 x 2791 | 4792 x 1853 x 1668 |
Rozvor [mm] | 2888 | 2791 | 2788 |
Zavazadlový prostor [l] | 620-1680 | 910-2105 | 885-2090 |
Základní cena [Kč] | 1.375.770 | 1.070.000 (Selection) | 1.179.900 (Life) |
Jestliže nepotřebujete až sedmimístnou kabinu a opravdu obří zavazadelník, můžete vedle autosalonu Škoda či Volkswagen zamířit též do Mercedesu. Základní GLC totiž zvládá roli rodinného auta s velkým zavazadelníkem. Pokud se při konfiguraci udržíte na uzdě, nevyjde prémiové SUV o tolik dráž než soupeři z tabulky výše. Technicky je přitom na vyšší úrovni (zejména z hlediska použité platformy a uložení motoru).
Nejlevnější verze modelu | 1.375.770 Kč (GLC 200 d 4Matic) |
Základ s testovaným motorem | 1.375.770 Kč (GLC 200 d 4Matic) |
Testovaný vůz bez příplatků | 1.375.770 Kč (GLC 200 d 4Matic) |
Testovaný vůz s výbavou | 1.581.288 Kč (GLC 200 d 4Matic) |
Plusy
Minusy
