Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mistrovství Evropy tahačů ve Španělsku: Adam Lacko je mistrem Evropy!

Michal Štěpanovský
Diskuze (0)
Český reprezentant Adam Lacko se stal v sobotu odpoledne na španělském okruhu Jarama mistrem Evropy v závodech tahačů.

Jezdec týmu Buggyra International Racing Systém dojel v prvním víkendovém závodě na druhém místě a definitivně si pojistil největší úspěch kariéry.

Lacko, kterému bylo před dvěma týdny třiatřicet let, se stal historicky čtvrtým Čechem, který dokázal v tomto seriálu nejtěžších závodních automobilů vystoupit na nejvyšší stupínek. Před ním to dokázali Martin Koloc (1995 a 1996), Stanislav Matějovský (2001) a David Vršecký (2008 a 2009).

Slunečný den na okruhu nedaleko Madridu začal pro tým z Roudnice nad Labem příznivě. V kvalifikačním tréninku si Adam Lacko zajistil druhou a David Vršecký třetí pozici na startu. Vzápětí však přišlo nečekané drama!

Motor v Lackově voze musel být vzhledem k problémům vyměněný, aby jezdec mohl nastoupit na start svého životního závodu. Mechanici týmu prokázali neobyčejnou zručnost a během sedmdesáti minut zvládli za pomoci jeřábu vyjmout poškozený a zamontovat nový motor, každý vážící 1050 kilogramů. Ještě navíc preventivně vyměnili převodovku.

Závod začal bez problémů, ale musel být ve druhém kole přerušen, když trať zatarasil nepojízdný tahač Portugalce José Rodriguese. Při opakovaném startu nedošlo v úvodní zatáčce k žádné dramatické situaci a jezdci se srovnali v pořadí – Španěl Albacete, Čech Lacko, Čech Vršecký, Němec Hahn a za nimi dalších čtrnáct soupeřů.

Průběh dění na okruhu, jehož proslavily závody formule 1, nebyl příliš dramatický a Lacko si dojel pro evropský titul. Jeho situace však nebyla snadná. „V posledních třech kolech mi dělalo problémy servořízení, takže jsem se soustředil na to, abych pořádně zatočil,“ vysvětloval v cíli.

Na stupních vítězů před ním symbolicky poklekl Němec Jochen Hahn, kterého Lacko právě sesadil z trůnu evropského krále tahačů. Po vyhlášení vítězů český trucker dále řekl: „Při výměně motorů jsem nebyl příliš nervózní. Mechanikům jsem věřil, že to zvládnou. A kdyby to nevyšlo? I na to jsem byl připravený, takový je motosport. Naštěstí to klaplo a konečně jsem se po šestadvaceti letech závodění dočkal velkého vítězství. Je také dobře, že se mi to podařilo hned v úvodním závodě víkendu. Ve zbývajícím průběhu se můžeme s Davidem soustředit, abychom pro Buggyru ještě získali prvenství v Poháru konstruktérů.“

Jeho slova se začala naplňovat také ve druhé jízdě prvního dne v handicapovém závodě (prvních osm jezdců z prvního závodu startovalo v opačném pořadí). Lacko sice dojel šestý, ale Vršecký vyhrál s přehledem svůj první závod v letošní sezoně. „Start se mi vážně povedl a předjet Gerda Körbera nebyl takový problém. Když se mi ve zpětných zrcátkách objevil Antonio Albacete, myslel jsem, že to bude velký boj a bude na mě tvrdě útočit. Nebylo to však tak horké a také jsem naštěstí neudělal žádnou chybu. Spravil jsem si chuť po prvním závodě, kdy na mě traťoví komisaři hloupě mávali modrou vlajkou, abych pustil soupeře za sebou. Stálo mě to sice jen jednu pozici, ale byly to stupně vítězů. Teď jsem si spravil náladu,“ prohlásil v cíli s úsměvem Vršecký.

Aktuální pořadí v mistrovství Evropy: 1. Lacko (ČR/Buggyra) 365 bodů; 2. Hahn (Něm../Iveco) 319; 3. Kiss (Maď./Mercedes-Benz) 290; 4. Halmová (Něm./MAN) 281; 5. Albacete (Šp./MAN) 242; 6. Lenz (Něm./MAN) 172; 7. Vršecký (ČR/Buggyra) 142; 8. Körber (Něm./Iveco) 140.

Pohár konstruktérů: 1. Buggyra 545; 2. Iveco Magirus 482; 3. Reinert Racing (MAN) 476.

Michal Štěpanovský
Diskuze (0)