Mitsubishi Lancer Evolution - Nic pro extrémisty?

Mitsubishi Lancer Evolution - Nic pro extrémisty?

 
 

Všude čtu, že desáté vydání Lanceru Evo už není, co bývalo. Tak jsem se rozhodl zjistit, co je na tom pravdy.

Co si budeme povídat - poté, co se objevily první fotky nejnovějšího sportovního Lanceru, vzbudil všeobecné nadšení. Pak se však objevila celá řada jízdních dojmů, v nichž zazněly názory, že už tohle auto nějak není takové, jaké by Evo mělo být - ostré a nekompromisní. Na tyhle nářky mám ale svůj názor - jak se mění požadavky zákazníků, mění se i charakter aut a platí to obecně. Bude tedy asi lepší nesrovnávat auta mezigeneračně, ale podívat se na skutečné schopnosti Lanceru Evo X...

obrázek [555 x 371]
 

Drsňák - jako vždy

Co se vzhledu týče, možná není úplně ukázkou nejmodernějších designérských trendů, jedno mu ale upřít nelze - vypadá fakt drsně a nebezpečně. Sice mu trochu škodí, že běžné sériové Lancery vypadají téměř stejně a po osazení sadou příslušenství už je od sebe neodlišíte vůbec, ale to opravdu nemění nic na tom, že vypadá dobře. Ani v  kabině nečekejte kdovíjakou modernu a volant je nastavitelný pouze výškově, což je trochu anachronizmus, ale naštěstí je umístěn blízko řidiči. Posaz je sympaticky nízký a  sedadla jsou přímo fantastická - tuhá a s vynikajícím bočním vedením, jak ve spodní, tak v ramenní části zad. Perfektně se drží také tříramenný volant, takže je pracoviště řidiče docela příjemné. Za ergonomický nesmysl považuji umístění přepínače režimů pohonu všech kol na rameni volantu; dost často jsem se ho zejména při ostré jízdě dotýkal, což mohlo vyústit v neúmyslnou změnu nastavení.

PAN motor

Jako příznivci atmosférických motorů se mi neříká dobře, že nejen že je kolem nás turbomotorů čím dál více, ale jsou mezi nimi také skutečné skvosty. A jedním z nich je nepochybně přeplňovaný dvoulitr v Evu X. Nejde přitom ani tak o výkon 217 kW (295 k) při 6500 otáčkách a točivý moment 366 Nm při 3500 otáčkách. Ačkoli to jsou nepochybně zajímavá čísla, ještě lepší je charakteristika přeplňovaného čtyřválce. Má totiž velmi "atmosférický" projev, což je mi maximálně sympatické. Projevuje se to tím, že je s ním sice řeč až od 3 500, ale od této hranice práskne do koní a rozparádí se tak ... jak by se dalo z papírových hodnot předpokládat. Nárůst dynamiky přichází plynule a dokáže docela slušně zamáčknout do sedadla. A ručička otáčkoměru letí. Mine čtyřku, pětku, šestku a v očekávaných 6500 otáčkách kupodivu nepřichází zásah omezovače.

obrázek [555 x 349]

Míjí sedmitisícovou hranici a bez náznaku vadnutí a za velmi sympatického zvukového doprovodu uhání stále výš. Konec přichází až ve famózních 7500 otáčkách. To je na turbomotor naprosto nevídané - ty nejlepší končí někde kolem 7000, přičemž většina se neodvažuje ani k těmto výšinám. Prostě a jednoduše - máte k dispozici spektrum 4000 velmi dobře využitelných otáček. A ty jsou potřeba, protože pouze výškově stavitelný volant není jedinou nepochopitelnou věcí tohoto auta. Tou další je přítomnost manuální převodovky pouze s pěti stupni. Ta má krátké a naprosto přesné dráhy, řazení je však hodně tuhé. Těžko domýšlet, jak by na silnici Evo řádilo, kdyby mělo šestikvalt a kratší zpřevodování... Co se spotřeby týče, je závislá na váze pravé nohy řidiče a může při ostrém jízdním stylu činit i 26 l benzinu na 100 km.

Podvozek pro každého

Bylo by asi naivní se domnívat, že bude mít Lancer Evo pohodlný podvozek. Ovšem na druhou stranu – neúnosně tvrdý také není. Povrch vozovky sice kopíruje svědomitě, tlumiče ale odvádějí skvělou práci a do kabiny pouští jen minimum rázů a přitom se sedan v zatáčkách naklání jen minimálně. Možná právě podobné naladění šasi mohlo být zdrojem jistého rozladění skalních příznivců značky, já ho ale považuji za velmi zdařilé. Mitsubishi, vědomo si toho, že má šanci získat Evu úplně nové zákazníky, navíc dalo do vínku neutrální chování, které ale při ostřejším jízdním stylu přechází do nedotáčivosti. To je bezpochyby nejbezpečnější způsob, jakým zvládnout výkonnou čtyřkolku, i tohle ale na pravověrné působí jako červená na býka. Ovšem buďte v klidu, neznamená to, že by bylo desáté Evo nějaký rychlý, ale dost nudný patron. Takhle totiž vůz funguje jen do té chvíle, než ho pořádně chytnete pod krkem... a než si uvědomíte, že využívá techniku dost podobnou té ze speciálů WRC. No dobře, zkrátím to:

obrázek [555 x 381]

Pokud vás nedotáčivost vyděsí a uberete plyn, nikdy nebudete s desítkou rychlí. Jenže pokud se neleknete a plyn podržíte, nebo dokonce přidáte, Lancer začne fungovat. Pohon všech kol, jenž umožňuje stejně jako v případě průkopníka toho to řešení, Hondy Legend, přenést více točivého momentu na vnější zadní kolo a nejen tím potlačit nedotáčivost, ale dokonce vyvolat přetáčivost. Velmi snadno se tedy může stát, že na výjezdu ze zatáčky místo vyšlapování spojky a čekání, až přední kola získají zpátky ztracený grip, budete pomocí kontra volantem krotit zdivočelou záď. A to bez nutnosti před zatáčkou si auto rozhodit, nebo provádět podobné rallyové ztřeštěnosti. Lancer je přitom za všech okolností krásně čitelný a přesně poslouchá každý pohyb přesného řízení, které už sice nekomunikuje tolik jako u Evo IX a už vůbec ne jako u Evo VIII, ale i tak stále patří k těm nejlepším mezi soudobými auty. Podobný jízdní styl pochopitelně nemusí vždy vyjít a když se do zatáčky přiženete příliš sebevědomě, ani zadní vnější kolo vás nespasí, ale to už je problém spíš mezi volantem a pedály. Ale nezoufejte, pro případ nouze tu jsou připraveny ještě účinné brzdy s docela ostrým nástupem, ale dobrým dávkováním.

Skřípění zubů

Věřím tomu, že ortodoxní „evaři“ musí desítku nenávidět. Zatímco komplexní zvládnutí předchozích generací vyžadovalo roky zkušeností a dřiny, do nejnovější verze může skočit s trochou nadsázky zelenáč s ještě teplým řidičákem a bude starým pardálům pěkně zatápět. Pokud tuhle malichernost neřešíte, berte aktuální Mitsubishi Lancer Evolution jako skvělé a velmi současné sportovní auto téměř pro každého.

První cena vozu1 149 900,-Kč (Lancer Evo GSR, 217 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací1 149 900,-Kč (Lancer Evo GSR, 217 kW)
Základní cena testovaného vozu1 149 900,-Kč (Lancer Evo GSR, 217 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků1 163 900,-Kč (Lancer Evo GSR, 217 kW)

Plusy

  • Atraktivní design
  • Vynikající jízdní vlastnosti
  • Výkonný a točivý motor
  • Přesné řízení
  • Účinné brzdy
  • Skvěle tvarovaná sedadla

Mínusy

  • Pouze výškově stavitelný volant
  • Jen pětistupňová převodovka
  • Umístění ovladače režimů pohonu všech kol
  • Malá odlišnost od běžných verzí
Spolupracujeme s TipCars.com

Mitsubishi Lancer EVO

Cena v základní výbavě: 1 149 900 Kč Cena v testované výbavě: 1 163 900 Kč

Základní výbava:Čelní airbagy dvoufázové se spínačem deaktivace airbagu spolujezdce, Boční airbagy řidiče a spolujezdce, Okenní airbagy vpředu a vzadu, Kolenní airbag řidiče, Kotoučové přední (18”/4pístkové) a zadní (17”/2pístkové) brzdy BREMBO, S-AWC - super systém řízení pohonu všech kol (integrovaný systém ACD + S-AYC + ASC + S-ABS), LSD - přední diferenciál se zvýšenou svorností, S-AYC - super aktivní zadní diferenciál, ACD - aktivní centrální diferenciál (pro tři povrchy – asfalt/štěrk/sníh), S-ABS - sportovní antiblokovací brzdový systém, EBD - elektronický systém rozdělení brzdného účinku, ASC - stabilizační systém s deaktivací, RISE - karoserie s vyšší odolností proti nárazům, Předpínače bezpečnostních pásů vpředu, 3bodové bezpečnostní pásy na všech sedadlech, ISOFIX - systém uchycení dětské bezpečnostní sedačky, Elektronický imobilizér, Alarm, Senzor automatického rozsvícení světel, Automatická klimatizace, Posilovač řízen, Palubní počítač, Dálkové ovládání centrálního zamykání, Dešťový senzor, Dálkově ovládané uzavírání předních a zadních oken, Elektrické ovládání předních a zadních oken, Sedadla Recaro - černá látka, Sportovní trojramenný kožený volant, kožená hlavice řadicí páky, Ovládací páčky řazení pod volantem (ne pro GSR 5MT), Sportovní hliníkové pedály, Středová loketní opěrka vpředu s odkládacím prostorem, Středová loketní opěrka vzadu s držákem nápojů, Držáky nápojů vpředu a ve výplních dveří, Elektrická zásuvka 12V vpředu, Ozdobný panel interiéru se vzhledem šedého kovu, Audiosystém Mitsubishi, AM/FM rádio, CD/MP3, Disky kol z lehkých slitin 18” ENKEI + pneumatiky 245/40 R18, Bi-xenonové světlomety s automatickým nastavovaním sklonu, AFS - systém adaptivních předních halogenových světlometů, Ostřikovače předních světlometů, Přední mlhová světla, Elektricky ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátka v barvě karoserie, Vnější kliky dveří v barvě karoserie, Přední maska Evolution z černého plastu, Zadní vysoký sportovní spoiler, Difuzér zadního nárazníku s chromovými koncovkami výfuku na obou stranách, Tónovaná skla a bezpečnostní laminované přední sklo, Vyhřívání zadního skla, Střešní anténa

Výbava testovaného vozu:Metalíza (14 000,-)

Česká elektronika bude napájet evropskou vesmírnou sondu Česká elektronika bude napájet evropskou vesmírnou sondu

Astronomický ústav Akademie věd ČR ve spolupráci s…

Šlechtová nesouhlasí s Babišovým rozpočtem. Chce víc peněz na regiony Šlechtová nesouhlasí s Babišovým rozpočtem. Chce víc peněz na regiony

Ministryně pro místní rozvoj Karla Šlechtová (za ANO)…

Únikem policejních spisů se bude zabývat sněmovní komise Únikem policejních spisů se bude zabývat sněmovní komise

Sněmovna schválila návrh ČSSD na zřízení vyšetřovací…

Babiš nechá Agrofert ve svěřenském fondu i po odchodu z úřadu Babiš nechá Agrofert ve svěřenském fondu i po odchodu z úřadu

Andrej Babiš by se mohl po odchodu z Ministerstva financí…

 
Technické údaje
Motor Mitsubishi Lancer EVO
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1998
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 217 / 6500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 366 / 3500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 240
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 5.4
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 13.6 / 8.3 / 10.2
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 323 / -
Objem nádrže (l):55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1560 / 480
Rozměr pneu:245/40 R18
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4505
b) šířka (mm): 1810
c) výška (mm): 1480
d) rozvor (mm): 2650
e) rozchod vpředu (mm): 1545
f) rozchod vzadu (mm): 1545
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 840 / 1070
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 590 / 800
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1020
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):910
k) šířka vpředu (mm): 1460
l) šířka vzadu (mm): 1420
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vzadu (mm): 670
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Hodnocení Mitsubishi Lancer EVO
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 7
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 7
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 6
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 7
Odkládací plochy: 7
Dojem z řízení: 10
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 6
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 8
Tah v nižších otáčkách: 5
Výkon ve vyšších otáčkách: 10
Hlučnost v nižších otáčkách: 9
Hlučnost v vyšších otáčkách: 9
Spotřeba: 7
Odstupňování převodovky: 7
Snadnost řazení: 8
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 10
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8
Přenos hnací síly na vozovku: 10
Účinnost brzd: 10
Velikost zavazadlového prostoru: 6
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 7
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 7,96
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
10 neznámých kabrioletů, jejichž život často skončil dříve než začal 10 neznámých kabrioletů, jejichž život často skončil dříve než začal

Otevřené automobily u nás nepatří k nejrozšířenějším,…

Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí

Není žádným tajemstvím, že dříve slavná italská…

 




Mitsubishi Lancer vs. kráva: Jak jinak mohla tahle bouračka skončit? (video) Mitsubishi Lancer vs. kráva: Jak jinak mohla tahle bouračka skončit? (video)

Každému řidiči se občas stane, že jej na silnici někdo z…

Video: Mitsubishi Lancer Evolution Final Edition: Desítka se loučí i v Americe Video: Mitsubishi Lancer Evolution Final Edition: Desítka se loučí i v Americe

Mitsubishi už dává sbohem poslednímu Lanceru Evolution…

 



 
Subaru BRZ Sport 2017 – Definice sporťáku

TEST: Subaru BRZ Sport 2017 – Definice sporťáku

Dnes 12:51

Subaru BRZ prošlo v rámci modernizace desítkami dílčích změn. Všechny mají za následek, že je auto ještě lepší a hravější, než tomu bylo dosud. A to je co říct!




Blesk.cz

Matěj Homola z Wohnoutů: Pro dceru do školy na skejtu, pak hraní na lavičce

Matěj Homola z Wohnoutů: Pro dceru do školy na…

Zpěvák skupiny Wohnout Matěj Homola (43) je moderní táta. Nejdřív na skateboardu vyzvedl svou dcerku ze školy a…

Poslanci odkývali výměnu televizí: Ty musí ustoupit mobilům

Poslanci odkývali výměnu televizí: Ty musí ustoupit mobilům

Novela zákona, kterou proslavil premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) sliby o snížení cen za mobilní data, prošla…

 

iSport.cz

Kysela: Italský kouč Sparty? Beton jsme nehráli. Připomíná mu Šilhavého

Kysela: Italský kouč Sparty? Beton jsme nehráli.…

Možná nikdo z Čechů nezná nového kouče Sparty Andreu Stramaccioniho lépe než Marek Kysela. Jednu sezonu ho zažil…

Tady půjde Slavii o titul: Dvojaké vzpomínky i nenaleštěná současnost

Tady půjde Slavii o titul: Dvojaké vzpomínky i…

Před lety tu slavně porazila AS Řím, později na stejném místě euforicky postupovala do Ligy mistrů přes Ajax…

 

Reflex.cz

Proč jsou Litevci největšími pijáky v Evropě?

Proč jsou Litevci největšími pijáky v Evropě?

Světová zdravotnická organizace vydala před několika dny souhrnnou zprávu o množství alkoholu vypitého…

Polepšení bojovníci: Co bude s příslušníky kolumbijských geril ve výslužbě?

Polepšení bojovníci: Co bude s příslušníky…

Letos po více než padesáti letech podepsala kolumbijská vláda s nejstarší gerilou v zemi FARC dohodu o příměří.…