Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mladoboleslavská Škoda si letos připomene pětici kulatých jubileí

Aleš Dragoun
Diskuze (0)
Okřídlený šíp bude letos slavit kulatiny hned čtyřikrát. Týkají se zahájení výroby v Kvasinách, debutu roadsteru 450, závodní 1100 OHC, úspěchu stotřicítek RS v Monte Carlu a oficiální premiéry Favoritu.

Kvasinský závod nepatřil původně Škodě, nýbrž pražské Jawě otce a syna Janečků. Ti zde vyráběli karoserie pro typ 700, prakticky licenční německou DKW. Historie továrny je poměrně spletitá, nicméně první auta se známým logem ve znaku z bran vyjela v říjnu 1947.

Superb začal v Kvasinách

Šlo o velké šestiválcové luxusní limuzíny Superb v poválečné, trochu zamerikanizované podobě. Paradoxně jich po druhém celosvětovém krvavém konfliktu vzniklo více než před ním, i když tyto modely nejsou tolik známé.

Později se zde vyráběla původní Felicia a kromě jiného i kupé 110 R, které se z vysmívaného „Porsche východu“ (přezdívka samozřejmě nesedí, v zádi se neukrýval plochý šestiválec, nýbrž řadový čtyřválec) změnilo ve vyhledávaný kousek. Sběratelům modelů určitě neuniklo, že český Abrex nedávno uvedl na trh model v měřítku 1:18. Problémem je pouze cena 2.595 Kč, které bohužel zmenšenina svou kvalitou neodpovídá.

Následovali nástupci Garde/Rapid, dnes také v kurzu, poté další, třeba i užitkové verze „zaobleného Favoritu“, tedy Felicie včetně sesterských pick-upů Volkswagen Caddy s jinou maskou. Dnes zde vznikají moderní Superby třetí novodobé generace a SUV Yeti a Kodiaq, pokud tedy hovoříme jen o domácím výrobci.

450

Škoda v temných 50. letech potřebovala sportovně vyhlížející auto, které by uspělo na západních trzích. Vývojem prototypu 440 Sport se narodil roadster 450, přímý předchůdce Felicie. Ač je s ní často zaměňován, dost se liší - a nejen přední nápravou, ale i vzhledově. Výroba byla spuštěna rovněž v Kvasinách v září 1957. Atraktivní otevřený vůz poháněla škodovácká klasika: čtyřválec OHV 1089 cm3 s výkonem přesně 36,6 kW (50 koní), který mu umožňoval dosáhnout rychlosti 128 km/h. Vzniklo pouhých 1.010 kusů, mnohem známější Felicia na sebe nenechala dlouho čekat. Zhruba dvě třetiny exemplářů se vyvezly.

Závodní spidery a kupé

Aerodynamické Škody 1100 OHC byly určeny pouze pro závody. Dvojice roadsterů se představila v prosinci 1957, šlo o elegány s laminátovými karoseriemi na příhradovém rámu z pevnostních tenkostěnných trubek. Auta také skoro nic nevážila, bez posádky pouhých 550 kg. I když měl agregát opět objem 1089 cm3, dostal rozvod DOHC, zdvojené zapalování a dva dvojité karburátory. Největší výkon 67,7 kW/7700 min-1 katapultoval dvoumístné vozy až k metě 200 km/h. Jejich závodní využití bylo samozřejmě omezené, tovární jezdci s nimi na Západ nemohli. Kromě dvou otevřených spiderů typu 968 vznikl později, do roku 1960 ještě jeden a také dvě opravdu velmi půvabná kupé, ta měla hliníkové „šaty“.

130 RS v Monte Carlu

V lednové Rallye Monte Carlo 1977 dosáhly tovární posádky s vozy Škoda 130 RS významného úspěchu: obsadily první dvě místa ve třídě třináctistovek. Zimní automobilová soutěž sice není nejstarší na světě, jak se mylně tvrdí, avšak pořádá se jako jediná dodnes, její předchůdci nepřežili. Ročník 1977 končil v pátek 28. ledna. Václav Blahna s Lubislavem Hlávkou (startovní číslo 44) dojeli v celkové klasifikaci dvanáctí, Milan Zapadlo s Jiřím Motalem (může mít soutěžní posádka lepší jména?) seděli ve voze číslo 49 a umístili se patnáctí. Pouze třetí tovární dvojice Svatopluk Kvaizar/Jiří Kotek (st. č. 54) nedokončila.

Stotřicítky porazily podstatně větší a silnější speciály. V dalších letech se při svých sporadických startech v různých podnicích mistrovství světa dokázaly protlačit dokonce do první bodované desítky. Co na tom, že přímo v továrně bylo postaveno pouhých 38 vozů a neměly být tedy vůbec homologovány? Byly... a takových případů známe z historie mnohem více.

Favorit

Favorit znamenal pro automobilku přelom. Konečně se povedlo dovést do sériové výroby moderní hatchback s předním pohonem. Navíc bez potřeby licencí, koupily se pouze na některé komponenty, třeba elektronické karburátory Pierburg. Ve východním bloku to byl výjimečný počin. Tvary sice vznikly v Itálii ve studiu Bertone, ale designéři (jméno konkrétní osoby nebylo nikdy zveřejněno) museli původní návrhy přepracovat, protože československé podniky tehdy nebyly schopny určité díly vůbec vyrobit.

I přes všechny peripetie nelehké druhé poloviny 80. let, sklonku socialismu a centrálně plánovaného hospodářství, dále pak spoustu na první pohled viditelných nedostatků v kvalitě se Favorit vyrábět začal. Ale až po světové premiéře, která se odehrála na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně 16. září 1987. Nejdříve na něj měly nárok pouze státní podniky a instituce, první soukromí klienti se jej dočkali až po dvanácti měsících.

Jízdními vlastnostmi za vyspělou konkurencí příliš nezaostával, víko pátých dveří sahalo až k nárazníku, což nebylo ani tehdy obvyklé! Hranaté linie Favoritů, které v roce 1990 doplnilo kombi Forman a vzápětí i oblíbené užitkové deriváty, rychle vyšly z módy, vždyť velmi podobný Bertoneho Fiat Ritmo měl premiéru takřka o dekádu dříve. Dvěma modernizacemi se však řadu podařilo udržet na trhu až do poloviny 90. let, ta druhá z ledna 1993 už probíhala plně v režii Volkswagenu a karburátory nahradilo vstřikování.

Favoritů a Formanů vyjelo do světa 1.077.126 kusů včetně několika desítek elektromobilů z ejpovické Škody Elcar. I Forman po posledním faceliftu už existuje jako model, avšak pouze v menším měřítku 1:43 za necelou tisícovku. Bohužel ani jeho zmenšenina se Abrexu příliš nevyvedla. Jediným pozitivem jsou konečně průhledná koncová světla.

Aleš Dragoun
Diskuze (0)