Motoristické sprinty: Zábavný adrenalin
Seriál stojí zatím mimo rámec působení Autoklubu České republiky (AČR), který je sportovní autoritou pro automobilové a motocyklové závody v Česku. Ovšem ty nejlepší ve sprintech uznává jako oficiální mistry republiky.
Čeká patnáct zastavení
Minulý rok byly k vidění pouhé čtyři podniky. „Pokud organizátoři splní naše limity na úroveň tratí a zajištění bezpečnosti, nemáme problém přidat další,“ prohlásil na podzim zakladatel disciplíny Tomáš Vavřinec, předseda Svazu motoristických sprintů.
Došlo na jeho slova a přehled letošních závodů čítá patnáct zastavení včetně jednoho slovenského. Navíc se spojil s dalším nadšencem Liborem Houštěm, který zvládá organizační zajištění rovněž zdatně. Tomáš Vavřinec se může jako reprezentant věnovat seriálu mistrovství Evropy v závodech do vrchu. O tom, co se dělo v úvodu sprinterského seriálu, jsme se byli přesvědčit na letišti Dlouhá Lhota u Příbrami, kde se konalo druhé letošní setkání.
Tváře známé i nadšené
Mezi pravidelné účastníky patří třiapadesátiletý majitel autoškoly a autodopravy v Praze Vlastimil Hercok. Na závodě v Příbrami se objevil se svým osvědčeným vozem GTR v kategorii vozů 4x4 nad 4000 cm3 a skončil o čtvrt sekundy druhý.
„Vrátili jsme se k systému častějších setkání na tunigových srazech a je to jenom ku prospěchu. Navíc si myslím, že je správný systém, kde se nezapočítávají všechny závody. Člověk si může občas odpočinout, přestože bych rád objel všechny letošní akce. Na mém autě se nic nezměnilo, pořád držím výkon na úrovni 530 koní. Třeba to letos dotáhnu na titul,“ netají se touhou po úspěchu.
Kdo sledoval souboje v kategorii veteránů, byl pořádně napnutý. Bratři Jan a Jaroslav Golisové z Blanska se střídali na bavoráku z 80. let, který patří již do kategorie veteránů (do roku výroby 1987). Jan zvítězil před mladším bratrem o pouhých 0,005 sekundy. „Připadá mi to jako dobrá myšlenka. Mezi lidmi je spousta podobných aut, která se hodí na takové laciné závodění. Navíc se tady člověk pobaví a náramně si vyčistí hlavu,“ pochvaloval si vítěz.
Čtyřiadvacetiletá Kristýna Hrušovská jezdí na tunigové srazy již od sedmnácti let. Cestu na letiště u Příbrami z obce Brestovany na Trnavsku
měla dlouhou čtyři sta padesát kilometrů. „Tenhle závod jsem si našla na facebooku a není letos poslední. Ještě se bude konat něco ve Vyškově, tam bych chtěla přijet. A pak taky na poslední podnik sezony,“ říká drobná Slovenka.
Nad naším podivením, že vážila tak dalekou cestu, se jenom usměje. „Když vás něco baví, nic není daleko. Víte, my to máme v rodině. Táta je automechanik a já se točím kolem aut odmalička. Navíc přítel jezdí slovenské mistrovství ve slalomu, a tak si zrovna píšeme po telefonu a facebooku,“ dodává.
Přijet může kdokoliv
Novinkou letošní sezony motoristických sprintů je zavedení laserového paprsku při startovním manévru. Zabezpečuje to absolutně přesné postavení aut při rozjezdu start a posunulo to úroveň závodů zase o stupínek výš.
Od loňského roku nechybí v prostoru začátku závodní dráhy digitální ukazatel. Na něm se zobrazují aktuální časy těch, kteří právě projeli cílem měřeného úseku, a vzápětí se ukáže jejich pořadí v dané objemové třídě. To vše doprovází zvučným hlasem moderátor, který se zúčastňuje seriálu již několik let a dokáže divákům nabídnout řadu zajímavostí ze zákulisí.
Podél kovových zátarasů, které lemovaly trať, postávaly bezpochyby stovky diváků, jejich počet se možná dostal až k tisícovce. Každopádně viděli stovku účastníků, co přijeli navzdory aprílovému počasí, které však bylo naštěstí milosrdné. Vzhledem k blížícímu se období letních měsíců se mají motorističtí nadšenci nač těšit.
Vězte, že přijet můžete na jakýkoliv závod. Pravidla se nezměnila. Stačí řidičák, technický průkaz auta a dvě stovky
jako vklad. Když se vám bude dařit, můžete si odvézt třeba i hezký pohár jako trvalou připomínku, že patříte mezi automobilové závodníky.
Jiří Toula přivedl k závodění manželku i syna: Jezdí celá rodina
Z Domašína u Vlašimi dorazil Jiří Toula, který jezdí na podobné akce již třetím rokem. V Příbrami s ním výjimečně nebyla manželka, která závodí rovněž. V Dlouhé Lhotě se třiašedesátiletý majitel autoopravny objevil s bílým Volkswagenem Brouk. „Auto je složené z toho, co dům dal. Motor jsme koupili jako šrot z Audi A8 ze Švýcarska a teď má nějakých 330 koní. Výfuk je z umývacího dřezu, co vyhodil soused, podlážky z odkapávače v kuchyni a nádrž jsem udělal z vojenské várnice. Základem auta je originál po dědovi, kde byla půlka prorezlá. Šikovný pan Žlabek z Prahy nám na to udělal vstřikování a už závodíme, usmívá se pan Toula, když nám ukazuje svůj vůz. „Dneska je motoristický sport strašně drahý. Tady se může realizovat spousta nadšených mladých lidí doslova za pár korun. Je to lepší, než kdyby provozovali něco mnohem horšího, což je bohužel běžné,“ říká Jiří Toula a přidává lepší příklad z vlastní rodiny: „Syn staví elektrická kola. Teď spolupracuje s KTM na tovární výrobě. Jsem rád, když vidím, jak ho to baví a že budou realizovat sériovou výrobu.“
Výběr z pravidel sprintů
- Závod se odehrává na uzavřené trati mimo silniční provoz.
- Rovná trať v délce čtvrt míle (402,34 metru) s minimální šířkou 5 metrů pro jednu závodní dráhu. Jezdec (fyzická osoba) musí vlastnit platný řidičský průkaz.
- Během volných jízd a závodu je povinné používání bezpečnostních pásů a doporučena ochranná přilba.
- Start je pevný s motorem v chodu. Vítězem se stává jezdec, který dosáhl v jedné z měřených jízd nejrychlejšího času.
- Do celkového hodnocení mistrovství ČR se započítává dvanáct (z patnácti) podniků.
- Účastníci jsou rozděleni do kategorií I (cestovní vozy) a II (speciální vozy).
- Pro účast v závodě se vybírá vklad 200 Kč.
Výsledky z Příbrami
Absolutní pořadí - kategorie I (cestovní vozy): 1. Vavřinec (GTR), 2. Hercok (GTR), 3. Roud (BMW M3). Kategorie II (speciální vozy): 1. Toula (VW Brouk), 2. Žerlička (BMW 335i), 3. Sácký (Seat Leon Cupra 4). Motocykly: Mikuláš (Suzuki GSXR).
Kategorie I – benzin do 1400 cm3: Svorník (Honda Civic), do 1600 cm3: Hronec (Citroën Saxo VTS), do 2000 cm3: Hrabě (Mitsubishi Eclipse), do 2500 cm3: Hospodar (Fiat Punto GT), do 3000 cm3: Horák (Opel Kadett), do 3500 cm3: Vytiska (Škoda Octavia), do 4000 cm3: Jakub (Nissan 370Z), nad 4000 cm3: Roud (BMW M3), 4x4 do 4000 cm3: Ruda (Audi S3), 4x4 nad 4000 cm3: Vavřinec (GTR). Diesel do 2000 cm3: Nevídal (Škoda Fabia), do 2500 cm3: Vítek (BMW), nad 2500 cm3: Křejčiřík (BMW 535D), 4x4 do 2500 cm3: Beránek (Seat Leon Cupra), 4x4 nad 2500 cm3: Kalinová (Audi A7). Veteráni (do 1987): Golis Jan (BMW).
Kategorie II – benzin do 2000 cm3: Bakeš (Honda CRX), nad 2000 cm3: Toula (VW Brouk). Diesel do 2000 cm3: Sácký (Seat Leon Cupra 4), nad 2000 cm3: Golis Jan (Pajero).
Motocykly – do 600 cm3: Nováček (Honda CB 600F Hornet), do 750 cm3: Janeš (Kawasaki 2 750 S), do 1000 cm3: Mikuláš (Suzuki GSXR).
Zbývající podniky 2017 - 13. 5. Milovice (+ moto); 20. 5. Panenský Týnec (+ moto); 20. 5. Trenčín; 27. 5. Kopřivnice (+ moto); 1. 7. Milovice; 15. 7. Vyškov; 22. 7. Milovice (+ moto); 29. 7. Jindřichův Hradec (+ moto); 12. 8. Příbram (+ moto); 19. 8. Panenský Týnec; 16. 9. Vyškov; 23. 9. Mnichovo Hradiště (+ moto). Více na www.smscz.eu.