Motorové oleje: SAE, API, ACEA... Víte, co znamená jejich označení? A jak moc škodí nevhodný olej?
Syntetika, polosyntetika nebo minerál? Stále se najdou jedinci, kteří motorové oleje takto rozdělují. Přitom jde o zavádějící pojmy. Důležité je aby olej plnil příslušné normy. Vyznáte se v nich?
Zběžný pohled na lahev s motorovým olejem obvykle zavadí o následující nápisy: například SAE 5W30, API SG, ACEA A3/B3. Jedná se o trojici základních norem, které popisují každý motorový olej. Dále se lze sekat ještě s normami jednotlivých výrobců automobilů. Takže pojďme si říci, co který nápis znamená.
Klasifikace podle viskozity
Asi nejobecnějším dělením olejů se zabývá norma SAE (Society of Automotive Engineers). Ta uvádí, jakou viskozitu motorový olej má.
Obyčejně vypadá takto: XW-Y. Písmeno „X“ popisuje vlastnost oleje při nízkých teplotách, písmenko „Y“ při vysokých. Platí, že čím je číslice „X“ nižší, tím má olej lepší mazací schopnosti při nízkých teplotách. Nejlepší je tedy 0W.
Druhý údaj (tedy „Y“) je přesně opačný. Čím je číslo vyšší, tím motor lépe maže za vysokých teplot. Nejřidší běžně se vyskytující oleje tak mají SAE 0W-20, naopak nejhustší 10W-60.
Dnes je snaha snižovat odpor pohyblivých částí v motoru. Proto se používají spíše řidší oleje, běžně 0W-30. Sice se rychle dostávají k pohyblivým částem agregátu i při nízkých okolních teplotách, ovšem nejsou vhodné pro provoz motoru ve vyšší zátěži. Naopak oleje SAE 10W-60 jsou vhodné i pro závodní motory.
Řídký olej se při vyšší teplotě rychle mění v karbon. Nejprve v měkký, později v tvrdý, působící na ložiska pohyblivých částí jako brusná pasta. Řídký olej má ale lepší čerpatelnost.
Řídký olej má však ještě jednu nevýhodu - snadno se dostává přes pístní kroužky, gufera ventilů či ložiska turbodmychadla, čímž následně dochází ke spotřebě oleje motorem.
Naopak hustý olej odolává přepalování a tedy přeměně na karbon v důsledku vysoké teploty mnohem lépe.
Norma SAE je při výběru oleje důležitá, ovšem vůbec nic neříká o kvalitě zvoleného oleje. Pokud chcete jakostní olej, musíte se soustředit na normy ACEA případně API.
Tady odhalíte kvalitu
O tom, jak je zvolený oleje kvalitní, vypovídají normy ACEA a API. Prvně jmenovaná je vydaná evropskými výrobci automobilů. Druhá pro změnu americkým petrolejářským institutem. Pro nás, Evropany, je asi výstižnější norma ACEA. Jde o takzvanou výkonnostní třídu olejů. Využívá čtyři písmenka:
- A pro zážehové motory
- B pro vznětové motory
- E pro motory těžkých užitkových automobilů a konečně
- C pro motory s částicovým filtrem.
Porovnávacím údajem normy ACEA je takzvaná HTHS viskosita. Běžně se sice nikdy neuvádí, ovšem z hlediska klasifikace olejů jde o mimořádně důležitý údaj.
Čím vyšší je pak číslo u písmenka (třeba A1, A2 nebo A3), tím má olej vyšší hodnotu viskozity HTHS.
Oleje ACEA A1/B1 tak jsou určeny pro klasický krátký nebo spíše pevný servisní interval.
Naopak A3/B3 jsou oleje určené pro prodloužené nebo také variabilní servisní intervaly. Obsahují totiž více příměsí, zlepšujících kvalitu a také životnost.
Oleje ACEA C jsou takzvané bezpopelné. Mají tedy snížený obsah složky SAPS, což je sulfátový popel, sýra a fosfor. Ty škodí filtrům pevných částic. Díky této normě tak může DPF déle sloužit, tedy zachytávat pevné částice (saze).
Norma API počítá s písmenkem „S“ pro zážehové motory, respektive s „C“ pro vznětové agregáty. U benzínů je dále údaj doplněný o písmeno A až H, u dieselů A až E. Čím je písmeno dále v abecedě, tím je olej kvalitnější a tedy splňuje vyšší nároky motorářů.
Co na to výrobci aut?
Výše uvedené klasifikace olejů jsou obecné. K tomu navíc některé automobilky zavedli vlastní označování motorových olejů. Asi nejznámější jsou normy skupiny VW.
Pro zážehové motory používá VW normy:
VW 501 01 a 502 00: pro pevný servisní interval
VW 503 00 a 504 00: pro variabilní servisní interval
U dieselů používá VW normy:
VW 505 01
VW 507 00: pro motory s částicovým filtrem (DPF)
Své vlastní normy uvádí dále BMW (například BMW longlife-01) či Ford (třeba WSS-M2C913-C).
Tyto tovární normy jsou vždy závaznější (směrodatnější) než obecné výše popsané normy. Pokud tedy kupujete olej do bavoráka, forda či audi, musíte se primárně řídit těmito.
Olej, co tam nepatří
Co se ale stane, když někdo použije do motoru jiný olej, než jaký předepisuje výrobce? Pokud automobilka doporučuje třeba ACEA A1/B1 a vy nalijete A3/B3, nestane se nic. Naopak olej je kvalitnější, než je nezbytně nutné.
A asi se nic nestane ani obráceně. Tedy pokud nebudete na nevhodný olej jezdit desítky tisíc kilometrů. Jednu výměnu motor obyčejně snese. Pouze se může zkrátit jeho životnost. To je však dost irelevantní údaj, neboť i pokud se motor zadře, málokdy se dokáže, že byl příčinou špatný olej.
Spíše než nevhodný olej škodí motoru starý olej přetahující interval výměny. Nebo pokud je oleje v motoru málo. Něco jiného je to u filtrů pevných částic. Pokud někdo nepoužívá oleje ACEA C, může podstatně zkrátit životnost filtru.