Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nardi-Danese 6C 2500: Italský exot na videu od Petrolicious

Aleš Dragoun
Diskuze (0)
Když se řekne Nardi, představí si většina benzinem posedlých fanoušků sportovní volanty. Ale celé auto? Historie je však bohatá na mnohá překvapení.

Ještě než Enrico Nardi začal vyrábět proslulé mahagonové volanty, věnoval se individuální stavbě závodních a sportovních aut. To se psal konec čtyřicátých let minulého věku a dal se tehdy dohromady s Renatem Danesem. Se speciály se samozřejmě závodilo, vždyť tehdy se ještě konalo věhlasné klání Mille Miglia. Tisíc italských mil absolvovali účastníci za běžného provozu, trať se startem a cílem v Brescii mnohdy měřila i více než 1.600 km a pochopitelně ji nebylo možné celou uzavřít. Jenže tehdy jste beztak v Itálii mohli upalovat, co to dá, žádné rychlostní limity neexistovaly. Nezapomínejme ani na sicilskou Targu Florio, která se vypisovala už výhradně pro sportovní vozy.

Označení 6C 2500 evokuje spíše Alfu Romeo. Není to jediné kromě rudé barvy, co s ní má nádherný dvoumístný sporťák s řízením vpravo, drátovými koly a oddělenými blatníky společného. Řadový dvouventilový šestiválec DOHC objemu 2,44 l s výkonem 112 kW pocházel skutečně od kříže a hada, čtyřstupňová převodovka posílala newtonmetry na zadní nápravu s obrácenými čtvrteliptickými pery, vpředu se nacházely dvojité lichoběžníky, příčné půleliptické pero a třecí tlumiče. A navíc auto s klasickým trubkovým rámem vzniklo v období 1948-1949 pouze ve třech kusech. Dva se dochovaly dodnes. Ano, moderní supersporty v ceně několika desítek milionů jsou možná tak nějak dokonalejší a rychlejší, ale rodí se jich mnohdy i stovky a tisíce. Tohle je zkrátka exot a obrovská vzácnost! Paradoxní je, že Nardi působil jako inženýr a testovací jezdec u Auto Avio Construzioni. Tak se přece jmenovala původně firma Enza Ferrariho... Později spolupracoval i s Giannim Lanciou a jeho společnost sídlila v Turíně v ulici pojmenované pro změnu po jeho otci Vincenzovi...

Američan Dick DeLuna vlastní nádherně zrekonstruovaný exemplář s číslem šasi 948-05, strávil na jeho znovuvzkříšení celkem 2.700 hodin! Nizounké auto je ze staré školy a majitel vlastně také, narodil se ještě dříve, je mu už šestasedmdesát. 6C 2500 zaujme přední částí takřka ve tvaru rakve se světly částečně skrytými pod mřížkou, kokpit je opravdu nízko. Čistou mechaniku jen 850 kg lehkého auta s karoserií Motto a hydraulickými bubnovými brzdami si majitel užívá kromě běžných silnici nedaleko svého domu i na okruhu, třeba v Laguna Seca. Jezdí také do Evropy, startoval ve francouzské Tour Auto, byl i v Goodwoodu na Festivalu rychlosti, většinou se svou ženou po boku.

Skvost objevil v roce 1997 let, sice s podvozkem a „oblekem“ v rozumném stavu po starším pokusu o renovaci, ale vlastně ani netušil, co za vzácnost našel, než objevil znáček Nardi-Danese Torino. Klenot se dostal do USA už po válce, během let ovšem původní agregát vystřídal vidlicový osmiválec Cadillac. Za mořem nic neobvyklého... Srdce od Alfy nalezl předchozí vlastník Homer Tsakis, který kus získal na konci šedesátých let a DeLunovi jej prodal. V útrobách už je tedy dnes zase zpátky italský atmosférický šestiválec krmený třemi karburátory Weber, který umí překrásně řvát!

Aleš Dragoun
Diskuze (0)