Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Alfa Romeo 6C 2500 S: Dárek pro Mussoliniho milenku mění majitele

Aleš Dragoun
Diskuze (2)
Alfa Romeo sice momentálně zatím živoří, ale v historii se má za čím ohlédnout. V řadě 6C vzniklo před a po druhé světové válce mnoho krásných kousků. Jeden z nich půjde zanedlouho do dražby.

Označení 6C znamenalo šest válců (sei cilindri) a automobilka s křížem a hadem jej používala pro své sportovní vozy takřka třicet let, v období 1925-1954. Mezi roky 1938 a 1952 pak vznikaly modely s dvouapůllitrovými motory. Za konstrukcí agregátu s rozvodem DOHC stál geniální Vittorio Jano. Alfa nabídla trojici rozvorů náprav: cestovní verze Turismo měly 3250 mm, nejkratší Super Sport naopak 2700 mm a mimochodem v ocelovém rámu zamontovanou verzi šestiválce se třemi karburátory Weber. Třímetrovou vzdáleností disponoval prostřední Sport neboli krátce S. A právě o ten nám nyní jde.

Řadový dvouventilový agregát s litinovým blokem a hliníkovou hlavou byl vždy uložen vpředu podélně. Parametry, tedy vrtání 72 a zdvih 100 mm dávají výsledný objem 2443 cm3. Z něj dává v popisovaném voze při kompresním poměru 7,5 : 1 výkon 71 kW v maximálních 4600 otáčkách. Přeplňování kompresorem postrádal a měl jen jeden karburátor. Čtyřstupňová manuální převodovka přenášela přes jednokotoučovou suchou spojku točivý moment dozadu. Přední zavěšení sestává z dvojitých lichoběžníků, vinutých pružin, hydraulických tlumičů a příčného zkrutného stabilizátoru. Zadní výkyvné polonápravy jsou odpruženy podélnými torzními tyčemi a navíc ještě třecími tlumiči kromě těch teleskopických. Oblá alfa má kapalinové i bubnové brzdy, což už tehdy byl u podobně zaměřených vozů standard. Do palivové nádrže lze natankovat až 80 l benzinu. Díky použití pokročilé techniky a hliníkové karoserii se podražilo snížit hmotnost na 1370 kg. 4,9 m dlouhé a 1,79 m široké auto jezdí na osmnáctipalcových drátových kolech., která od sebe dělí 1450, respektive 1470 a rozjede se až na 155 km/h.

Aerodynamický tvary překrásného uzavřeného gétéčka měla na svědomí Carrozzeria Touring, která podvozky 6C 2500 oblékala nejčastěji. Exemplář s číslem šasi 915033 koupil v roce 1939 italský vůdce Benito Mussolini pro svou milenku Claru Petacci. Slečna si však svůj dárek neřídila sama, nechávala se vozit, za volantem berlinetty tak většinou seděl Franz Spögler. Kromě samotné Clary alfu používali i členové její rodiny. Spolu s ní i autem se dostali do uprchlického konvoje z Milána na konci války. Překročit italské hranice se jim však nepodařilo. Claru zajali partyzáni nedaleko jezera Como a její osud byl nehezký. Spolu se svým „ducem“ skončila na popravišti.

Samotný vůz však nic podobného nepotkalo, jeho identitu potvrdil později sám Spögler. Červené kupé se však stěhovalo do Spojených států, když ho koupil po konfliktu jeden americký voják. Jeho stopa se však léty ztratila. Před nějakými čtyřmi dekádami bylo znovu objeveno na farmě ve státě New York a o jeho renovaci se nedávno zasloužil expert na značku Francesco Bonfanti. Temně rudá kráska s béžovým interiérem pro dva dospělé a dvě děti si dodnes zachovala nepůvodní, ale dnes již historickou (a stále platnou!) registrační značku Roma 72328. V roce 2007 se vrátila takřka na místo činu: k Villa d'Este na slavnou soutěž elegance.

Auta po celebritách se prodávají na aukcích velmi dobře. Jak to bude v případě kusu spojeného s neblaze proslulým diktátorem, to se dozvíme 4. února 2015 v Paříži, kde pořádá dražbu síň RM Auctions. Stanovila i cenové rozpětí od 1,9 do 2,4 milionu eur, právě 52,4 – 66,2 milionu korun by si za něj představovala. Ano, tahle alfa je nádherná a překrásně zrestaurovaná. A temná a kontroverzní historie, respektive majitelka by jí mohla přidat paradoxně na atraktivitě.

Aleš Dragoun
Diskuze (2)
Avatar - Bubáq
16. 12. 2014 08:44
Re: Nádherné auto.
Jeden z top 5 nejkrásnějších vozů historie! A zde podán na krásných fotografiích.... Díky, redakce!
15. 12. 2014 20:41
Nádherné auto.
Skvost. :yes: