Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Zemřel Gianni Lancia, syn zakladatele italské automobilky

Aleš Dragoun
Diskuze (6)
Situace automobilky Lancia je neutěšená, dle plánů Sergia Marchionneho postupně zanikne. Svět však opustil i muž, který nesl slavné jméno ve svém příjmení.

Gianni Lancia byl synem zakladatele továrny a bývalého jezdce Fiatu Vincenza Lancii. Světlo světa spatřil 16. února 1924 ve Fobellu nedaleko Turína. Automobilku převzal deset let po otcově smrti v roce 1947 jako čerstvě vystudovaný inženýr z univerzity v Pise. Bylo mu tedy pouhých třiadvacet let. Právě on byl strůjcem vstupu Lancie do formule 1, vedl její Scuderii. Konstruktérem zajímavého monopostu D50 s oddělenými nádržemi na bocích byl Vittorio Jano, který také šéfoval vývoji běžných modelů značky a byl strůjcem všech technických inovací. Gianniho zajímaly hlavně závody, pro které měl vášeň a o sériovou produkci se příliš nestaral. Na Velkých cenách jej bylo možné vidět buď v boxech, nebo v asistenčních kamionech spolu s mechaniky.

Kvůli tomu se nakonec Lancia krátkým účinkováním v nejvyšší kategorii motoristického sportu finančně vyčerpala. Když 26. května 1955 zahynul na Monze tovární pilot Alberto Ascari, zdrcený Gianni se nedobrovolně vzdal veškeré činnosti ve firmě a spolu s matkou Adele Miglietti odprodali podíly rodině Carla a Giampiera Pesentiů, majitelům skupiny Italcementi S.p.A. Dvojnásobný (a historicky poslední italský!) místr světa formule 1 vedl na lancii GP Monaka, ale havaroval při výjezdu z tunelu a spadl do moře. Přežil, ironií osudu však o čtyři dny později zahynul za nikdy nevysvětlených okolností při testu sportovního vozu Ferrari, který si vypůjčil od kolegy Eugenia Castellottiho. Právě Maranello veškerý materiál převzalo, aby se s upraveným monopostem stal Juan Manuel Fangio světovým šampionem v sezóně 1956. A víte, kdo zaznamenal největší úspěch Lancie ve F1? Shodou okolností právě Castellotti v Monaku 1955, kde dojel druhý. Přitom Ascari už při debutu nového vozu v Pedralbes 1954 zajel nejlepší čas v kvalifikaci i nejrychlejší kolo španělské Grand Prix.

D50 s dvouapůllitrovými (2489 cm3) celohliníkovými nepřeplňovanými vidlicovými osmiválci DOHC tak potenciál rozhodně měly, byly velmi rychlé. Jejich dvouventilové motory dávaly nejdříve 194, později 213 kW, krmily je čtyři karburátory Solex a měly pětistupňové převodovky u zadní nápravy. Pohonné jednotky byly umístěny vpředu šikmo k podélné ose monopostů, aby spojovací hřídel procházel vedle místa pro piloty Podvozek s rozvorem náprav 2280 mm a rozchodem kol 1294/1330 mm tvořil trubkový rám, zavěšení obstarávaly dvojité lichoběžníky vpředu a vzadu se nacházela náprava de Dion. Odpružení měla na starosti příčná půleliptická listová pera s vestavěnými tlumiči. Brzdy byly ještě bubnové. Umístění nádrží podélně mezi koly zvolil Jano nejen kvůli snížení odporu vzduchu, ale i proto, aby ubývající palivo neovlivňovalo jízdní vlastnosti během závodu. Špičkové stroje vážily 620 kg a dle použitých převodů a charakteru tratí se uměly rozjet na 285-300 km/h. Ze šestice postavených aut dodnes přežily dvě.

Ale zpět k osudům muže, který právě odešel. Giampiero Pesenti si vynutil Lanciův odchod z firmy, jeho sestry Anna Maria a Eleonora vyjednávaly o převzetí dokonce s Merceedesem a také se musely poroučet, noví majitelé nikoho z rodiny nechtěli v manažerských pozicích. Gianni Lancia poté opustil Evropu, přestěhoval se do Jižní Ameriky, konkrétně do Brazílie. Nakonec se vrátil na Azurové pobřeží do Saint-Jean-Cap-Ferrat, kde se také oženil. Poté zamířil do rodné Itálie. S automobilkou nesoucí jeho jméno už nechtěl mít nic společného. Zemřel ve věku 90 let a spočine v rodinné hrobce na hřbitově ve Fobellu vedle svého otce. Nekrolog uveřejnila 3. července v italském deníku La Stampa jeho choť, francouzská herečka Jacqueline Sassard.

Aleš Dragoun
Diskuze (6)
20. 10. 2014 18:31
Re: nechápu
To nevím,ale půst si top gear,kde se o nich zmínili a pochopíš proč teď zkrachovali.Myslím že tam říkali,že to bylo kvůli jednomu modelu,který rychle korodoval a proto museli všem majitelům vyplatit peníze a vozy zlikvidovat,nebo tak nějak to bylo
7. 7. 2014 08:11
nechápu
Není mi jasný jak automobilka, který stvořila takové designérské klenoty jako Delta, Stratos, 037, Fulvia atd upadla začátkem novýho tisíciletí do tak uděsnýho designérskýho podprůměru. ;-\
Avatar - Ham.
6. 7. 2014 10:24
Re: Jak
:yes:
Avatar - euro89
6. 7. 2014 09:56
Re: Jak
Možná se na to nemohl koukat, ale kdyby se více potatil a dokázal hospodařit a řídit firmu jako Vincenzo, tak by možná dnes Fiat patřil pod Lancii a místo Iveca by dodnes jezdili nákladní Lancie a autobusy. Na druhou stranu to neměl lehké, otec mu zemřel brzo (mimochodem ve stejném věku jako mě, takže je mi jasné, že ho toho moc naučit nestihl) a vedení slavné automobilky se ujal hned po škole ve věku, v jakém dnes spousta lidí teprve maturuje a ještě k tomu ve složitém období poválečné Itálie, kdy si opravdu většina lidí auta, jaká dělal Lancia, dovolit nemohla. Proto taky dodnes nevím, jak mám na Gianniho nahlížet. Na jednu stranu nese svůj hlavní podíl na tom, že Lancia nezůstala samostatná a nepřežila své krizové období podobně jako BMW (které se ocitlo také těsně před krachem), na druhou stranu osud rozhodně nestál na jeho straně a jeho vášni pro motorsport rozumím. Každopádně jsem za něj zápálil včera svíčku a doufám, že si jednou ke svým Lanciím, které jsou ve věku youngtimerů, budu moct dovolit i nějakou pravou "vinčenzovku" z éry samostatné značky. :-)
5. 7. 2014 23:14
Re: Jak
Asi uz se na to nemohl koukat.