Zemřel Gianni Lancia, syn zakladatele italské automobilky

 

Situace automobilky Lancia je neutěšená, dle plánů Sergia Marchionneho postupně zanikne. Svět však opustil i muž, který nesl slavné jméno ve svém příjmení.

Gianni Lancia byl synem zakladatele továrny a bývalého jezdce Fiatu Vincenza Lancii. Světlo světa spatřil 16. února 1924 ve Fobellu nedaleko Turína. Automobilku převzal deset let po otcově smrti v roce 1947 jako čerstvě vystudovaný inženýr z univerzity v Pise. Bylo mu tedy pouhých třiadvacet let. Právě on byl strůjcem vstupu Lancie do formule 1, vedl její Scuderii. Konstruktérem zajímavého monopostu D50 s oddělenými nádržemi na bocích byl Vittorio Jano, který také šéfoval vývoji běžných modelů značky a byl strůjcem všech technických inovací. Gianniho zajímaly hlavně závody, pro které měl vášeň a o sériovou produkci se příliš nestaral. Na Velkých cenách jej bylo možné vidět buď v boxech, nebo v asistenčních kamionech spolu s mechaniky.

Kvůli tomu se nakonec Lancia krátkým účinkováním v nejvyšší kategorii motoristického sportu finančně vyčerpala. Když 26. května 1955 zahynul na Monze tovární pilot Alberto Ascari, zdrcený Gianni se nedobrovolně vzdal veškeré činnosti ve firmě a spolu s matkou Adele Miglietti odprodali podíly rodině Carla a Giampiera Pesentiů, majitelům skupiny Italcementi S.p.A. Dvojnásobný (a historicky poslední italský!) místr světa formule 1 vedl na lancii GP Monaka, ale havaroval při výjezdu z tunelu a spadl do moře. Přežil, ironií osudu však o čtyři dny později zahynul za nikdy nevysvětlených okolností při testu sportovního vozu Ferrari, který si vypůjčil od kolegy Eugenia Castellottiho. Právě Maranello veškerý materiál převzalo, aby se s upraveným monopostem stal Juan Manuel Fangio světovým šampionem v sezóně 1956. A víte, kdo zaznamenal největší úspěch Lancie ve F1? Shodou okolností právě Castellotti v Monaku 1955, kde dojel druhý. Přitom Ascari už při debutu nového vozu v Pedralbes 1954 zajel nejlepší čas v kvalifikaci i nejrychlejší kolo španělské Grand Prix.

D50 s dvouapůllitrovými (2489 cm3) celohliníkovými nepřeplňovanými vidlicovými osmiválci DOHC tak potenciál rozhodně měly, byly velmi rychlé. Jejich dvouventilové motory dávaly nejdříve 194, později 213 kW, krmily je čtyři karburátory Solex a měly pětistupňové převodovky u zadní nápravy. Pohonné jednotky byly umístěny vpředu šikmo k podélné ose monopostů, aby spojovací hřídel procházel vedle místa pro piloty Podvozek s rozvorem náprav 2280 mm a rozchodem kol 1294/1330 mm tvořil trubkový rám, zavěšení obstarávaly dvojité lichoběžníky vpředu a vzadu se nacházela náprava de Dion. Odpružení měla na starosti příčná půleliptická listová pera s vestavěnými tlumiči. Brzdy byly ještě bubnové. Umístění nádrží podélně mezi koly zvolil Jano nejen kvůli snížení odporu vzduchu, ale i proto, aby ubývající palivo neovlivňovalo jízdní vlastnosti během závodu. Špičkové stroje vážily 620 kg a dle použitých převodů a charakteru tratí se uměly rozjet na 285-300 km/h. Ze šestice postavených aut dodnes přežily dvě.

Ale zpět k osudům muže, který právě odešel. Giampiero Pesenti si vynutil Lanciův odchod z firmy, jeho sestry Anna Maria a Eleonora vyjednávaly o převzetí dokonce s Merceedesem a také se musely poroučet, noví majitelé nikoho z rodiny nechtěli v manažerských pozicích. Gianni Lancia poté opustil Evropu, přestěhoval se do Jižní Ameriky, konkrétně do Brazílie. Nakonec se vrátil na Azurové pobřeží do Saint-Jean-Cap-Ferrat, kde se také oženil. Poté zamířil do rodné Itálie. S automobilkou nesoucí jeho jméno už nechtěl mít nic společného. Zemřel ve věku 90 let a spočine v rodinné hrobce na hřbitově ve Fobellu vedle svého otce. Nekrolog uveřejnila 3. července v italském deníku La Stampa jeho choť, francouzská herečka Jacqueline Sassard.

Spolupracujeme s TipCars.com
Zápisník Marka Schwarzmanna: Idolové Zápisník Marka Schwarzmanna: Idolové

Znáte Dalibora? Toho s houslemi. Ve své době kradl, až se…

Letiště Praha nakoupí až 20 autobusů Cobus 3000 Letiště Praha nakoupí až 20 autobusů Cobus 3000

Do soutěže se přihlásila pouze společnost GSE Services…

Produktivita české práce klesá Produktivita české práce klesá

Růst tuzemské zaměstnanosti jde primárně na vrub profesí…

Světová banka pomáhá za zvláštních okolností Trumpovi Světová banka pomáhá za zvláštních okolností Trumpovi

Podivný vztah dcery Donalda Trumpa Ivanky a ředitele…

 
Zdroj: Quattroruote, UCP, Autoblog.es

Štítky Ferrari Lancia Formule 1

 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
30 ostrých hatchbacků minulosti, po kterých se nám stýská... 30 ostrých hatchbacků minulosti, po kterých se nám stýská...

Moderní doba nahrává velkým a těžkopádným čtyřkolkám a…

6 otázek a odpovědí o pokutách v cizině. Taxy dosáhnou i 200 000 Kč 6 otázek a odpovědí o pokutách v cizině. Taxy dosáhnou i 200 000 Kč

Tuzemský automotoklub ÚAMK připravil před nadcházející…

 






 
GTI Treffen Wörthersee 2017: Prohlédněte si to nejlepší ze srazu na počest Golfu GTI!

GTI Treffen Wörthersee 2017: Prohlédněte si to nejlepší ze srazu na počest Golfu GTI!

Včera

O uplynulém víkendu proběhl u rakouského jezera Wörthersee již 36. ročník legendárního srazu. Podívejte se, jak to tam vypadalo!




Blesk.cz

Slovenští filmaři po mejdanu v Cannes: Opilí se porvali s policií a skončili v base!

Slovenští filmaři po mejdanu v Cannes: Opilí se…

Po premiéře slovenského snímku Out na filmovém festivalu v Cannes se jeho tvůrci tak opili, až skončili v…

Divočina jménem Slovenský ráj: Jeden z nejkrásnějších koutů našich sousedů!

Divočina jménem Slovenský ráj: Jeden z…

Rokliny a kaňony, které jsou opatřeny žebříky, stupničkami a podobně, to je Slovenský ráj, místo, kde můžete…

 

iSport.cz

Šafářová po ošklivé prohře: Jsem na dně. Z něj vede jen cesta vzhůru

Šafářová po ošklivé prohře: Jsem na dně. Z něj vede…

PŘÍMO Z PAŘÍŽE | Nádherné tažení do pařížského finále z před dvou let vystřídal zlý sen, který Lucie Šafářová…

Kuka je ze Slavie nadšený: Poprvé mi někdo zavolal a pozval mě na zápas

Kuka je ze Slavie nadšený: Poprvé mi někdo zavolal a…

Když bývalý výborný útočník Slavie Pavel Kuka vidí, jak se z titulu radují kouč „sešívaných“ Jaroslav Šilhavý a…

 

Reflex.cz

Zákaz kouření ano, ale povolme kuřárny!

Zákaz kouření ano, ale povolme kuřárny!

Nikoliv od prvního června, jak se mylně mnozí domnívají, ale od posledního května (tedy od středy) v celé krásné…

Do Botswany za krokodýly: Když se páří čtvrttunoví predátoři, je třeba mít se na pozoru!

Do Botswany za krokodýly: Když se páří čtvrttunoví…

Botswanské léto se zbavuje posledního listí a vše začíná žloutnout. Příroda se mění a smutný pohled na…