Zemřel Gianni Lancia, syn zakladatele italské automobilky

 

Situace automobilky Lancia je neutěšená, dle plánů Sergia Marchionneho postupně zanikne. Svět však opustil i muž, který nesl slavné jméno ve svém příjmení.

Gianni Lancia byl synem zakladatele továrny a bývalého jezdce Fiatu Vincenza Lancii. Světlo světa spatřil 16. února 1924 ve Fobellu nedaleko Turína. Automobilku převzal deset let po otcově smrti v roce 1947 jako čerstvě vystudovaný inženýr z univerzity v Pise. Bylo mu tedy pouhých třiadvacet let. Právě on byl strůjcem vstupu Lancie do formule 1, vedl její Scuderii. Konstruktérem zajímavého monopostu D50 s oddělenými nádržemi na bocích byl Vittorio Jano, který také šéfoval vývoji běžných modelů značky a byl strůjcem všech technických inovací. Gianniho zajímaly hlavně závody, pro které měl vášeň a o sériovou produkci se příliš nestaral. Na Velkých cenách jej bylo možné vidět buď v boxech, nebo v asistenčních kamionech spolu s mechaniky.

Kvůli tomu se nakonec Lancia krátkým účinkováním v nejvyšší kategorii motoristického sportu finančně vyčerpala. Když 26. května 1955 zahynul na Monze tovární pilot Alberto Ascari, zdrcený Gianni se nedobrovolně vzdal veškeré činnosti ve firmě a spolu s matkou Adele Miglietti odprodali podíly rodině Carla a Giampiera Pesentiů, majitelům skupiny Italcementi S.p.A. Dvojnásobný (a historicky poslední italský!) místr světa formule 1 vedl na lancii GP Monaka, ale havaroval při výjezdu z tunelu a spadl do moře. Přežil, ironií osudu však o čtyři dny později zahynul za nikdy nevysvětlených okolností při testu sportovního vozu Ferrari, který si vypůjčil od kolegy Eugenia Castellottiho. Právě Maranello veškerý materiál převzalo, aby se s upraveným monopostem stal Juan Manuel Fangio světovým šampionem v sezóně 1956. A víte, kdo zaznamenal největší úspěch Lancie ve F1? Shodou okolností právě Castellotti v Monaku 1955, kde dojel druhý. Přitom Ascari už při debutu nového vozu v Pedralbes 1954 zajel nejlepší čas v kvalifikaci i nejrychlejší kolo španělské Grand Prix.

D50 s dvouapůllitrovými (2489 cm3) celohliníkovými nepřeplňovanými vidlicovými osmiválci DOHC tak potenciál rozhodně měly, byly velmi rychlé. Jejich dvouventilové motory dávaly nejdříve 194, později 213 kW, krmily je čtyři karburátory Solex a měly pětistupňové převodovky u zadní nápravy. Pohonné jednotky byly umístěny vpředu šikmo k podélné ose monopostů, aby spojovací hřídel procházel vedle místa pro piloty Podvozek s rozvorem náprav 2280 mm a rozchodem kol 1294/1330 mm tvořil trubkový rám, zavěšení obstarávaly dvojité lichoběžníky vpředu a vzadu se nacházela náprava de Dion. Odpružení měla na starosti příčná půleliptická listová pera s vestavěnými tlumiči. Brzdy byly ještě bubnové. Umístění nádrží podélně mezi koly zvolil Jano nejen kvůli snížení odporu vzduchu, ale i proto, aby ubývající palivo neovlivňovalo jízdní vlastnosti během závodu. Špičkové stroje vážily 620 kg a dle použitých převodů a charakteru tratí se uměly rozjet na 285-300 km/h. Ze šestice postavených aut dodnes přežily dvě.

Ale zpět k osudům muže, který právě odešel. Giampiero Pesenti si vynutil Lanciův odchod z firmy, jeho sestry Anna Maria a Eleonora vyjednávaly o převzetí dokonce s Merceedesem a také se musely poroučet, noví majitelé nikoho z rodiny nechtěli v manažerských pozicích. Gianni Lancia poté opustil Evropu, přestěhoval se do Jižní Ameriky, konkrétně do Brazílie. Nakonec se vrátil na Azurové pobřeží do Saint-Jean-Cap-Ferrat, kde se také oženil. Poté zamířil do rodné Itálie. S automobilkou nesoucí jeho jméno už nechtěl mít nic společného. Zemřel ve věku 90 let a spočine v rodinné hrobce na hřbitově ve Fobellu vedle svého otce. Nekrolog uveřejnila 3. července v italském deníku La Stampa jeho choť, francouzská herečka Jacqueline Sassard.

Autosalon Frankfurt 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Džínový krejčí Patrik Diamant: „Džíny perte až po 6 měsících nošení“ Džínový krejčí Patrik Diamant: „Džíny perte až po 6 měsících nošení“

Patrik Diamant, první muž, který v Česku začal šít džíny…

Stav lidských práv na Krymu se pod Ruskem výrazně zhoršil, tvrdí zpráva OSN Stav lidských práv na Krymu se pod Ruskem výrazně zhoršil, tvrdí zpráva OSN

 Dodržování lidských práv se za tři roky ruské okupace na…

Iráčtí Kurdové hlasovali o nezávislosti, Turecko hrozí intervencí Iráčtí Kurdové hlasovali o nezávislosti, Turecko hrozí intervencí

V severním Iráku se dnes konalo referendum o nezávislosti…

Volvo si chce udržet pověst. Podívejte se, na tovární crashtest XC40 Volvo si chce udržet pověst. Podívejte se, na tovární crashtest XC40

Volvo si na bezpečnosti svých vozů zakládá. Své…

 
Zdroj: Quattroruote, UCP, Autoblog.es

Štítky Ferrari Lancia Formule 1

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Obdivovaná šestsettrojka z Expa v Montrealu je už zase v plné kráse Obdivovaná šestsettrojka z Expa v Montrealu je už zase v plné kráse

Z exponátu propagujícího um českých rukou na Světové…

Takto v Brandýse dělají rádia a tachometry. Asi je má i vaše auto Takto v Brandýse dělají rádia a tachometry. Asi je má i vaše auto

O čtyřicet procent větší tržby než vloni očekává letos…

 





 
Že je z SUV dobře vidět? Švýcarský test potvrdil opak

Že je z SUV dobře vidět? Švýcarský test potvrdil opak

Včera

Často vyzdvihovaná výhoda SUV v podobě dobrého výhledu v praxi moc neplatí. Ve švýcarském testu výhledu z aut skončili zástupci SUV vůbec nejhůře.




Blesk.cz

Popírač holokaustu musí povinně navštívit „koncentráky“ a napsat o tom

Popírač holokaustu musí povinně navštívit…

Netradiční trest za výroky zlehčující nebo popírající holokaust dostal minulý týden bývalý belgický poslanec…

Komiksoví superhrdinové se rvou s postavami z videoher. Marvel vs. Capcom Infinite je šílená bojovka

Komiksoví superhrdinové se rvou s postavami z…

Crossovery jsou v komiksovém světě na denním pořádku. Díky expanzi Marvelu již nejsou ničím výjimečným ani na…

 

iSport.cz

Federerův znalec o hvězdném hráči: Co mu doma vyčítají? Jaká je jeho žena?

Federerův znalec o hvězdném hráči: Co mu doma…

Hledání dokonalosti, tak se v angličtině jmenuje biografie Rogera Federera z pera uznávaného švýcarského…

Zlepšení živočicha Krmenčíka! Pod Vrbou vylétl, vypiloval i techniku

Zlepšení živočicha Krmenčíka! Pod Vrbou vylétl,…

Jeden, dva, tři… osm! Obdivuhodná série Viktorie nekončí, v Mladé Boleslavi jen napsala další kapitolu. S prstem…

 

Reflex.cz

Vzpomínka na zesnulého Jana Třísku: Líbám ve fofru, Honza!

Vzpomínka na zesnulého Jana Třísku: Líbám ve fofru, Honza!

„Root beer“ není pivo v českém slova smyslu, ačkoliv se občas jako kořenové pivo překládá. Je to limonáda, co…

Soos u Františkových Lázní: Unikátní přírodní rezervace, kterou jinde v Evropě nenajdete

Soos u Františkových Lázní: Unikátní přírodní…

Když uvidíte na mapě naší republiky nápis Soos, nepropadejte panice - nikdo nevysílá signál volající o pomoc.…