Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Navrhni svoji Tatru a staň se Tatrovákem: Projekt míří do finále

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (19)
Společnost Tatra Trucks vyhlásila koncem minulého roku unikátní soutěž, která se chylí ke svému konci a již brzy budou představení její vítězové.

Tatra na konci loňského roku spustila projekt Navrhni svoji Tatru a staň se Tatrovákem, který má za cíl hledat mezi studenty a absolventy technických oborů nadějné talenty. Autoři vítězných projektů získají možnost letní praxe ve společnosti Tatra. Nejlepší díla pak budou zveřejněna i na Auto.cz, které je mediálním partnerem soutěže.

S koncem března uplynul termín, do kterého mohli účastníci projektu zasílat své návrhy a soutěžní projekty. Jejich úkolem bylo navrhnout podle svých představ budoucí výrobek společnosti Tatra Trucks v kategorii těžkých či středně těžkých nákladních automobilů, který by se mohl na trhu uplatnit po roce 2020.

První kolo je v tuto chvíli již uzavřeno a během dubna porota vybere nejlepší návrhy, jejichž autoři se stanou finalisty tohoto jedinečného projektu, za nímž stojí samotná kopřivnická automobilka.

Finalisté pak v květnu osobně představí svá díla a vize přímo v Kopřivnici odborné porotě, která vybere vítěze. Krátce nato bude následovat slavnostní vyhlášení vítězů, kteří si odnesou nejen věcné ceny či stipendia, ale získají i možnost praxe ve společnosti Tatra Trucks, případně nabídku zaměstnání pro absolventy.

Projekt Navrhni svoji Tatru a staň se Tatrovákem je určen nejen pro studenty středních a vysokých škol, ale i pro absolventy technických oborů a veřejnost. Od počátku je projekt zamýšlen jako dlouhodobý, nemá tudíž zůstat u jednoho ročníku.

Smyslem projektu je podporovat technické vzdělávání v Česku a přispět k rozvoji českého průmyslu. Proto také v rámci projektu proběhla od prosince minulého roku do letošního února řada přednášek konstruktérů a manažerů společnosti Tatra Trucks na vybraných středních a vysokých školách.

Do soutěže bylo přihlášeno množství zajímavých prací, které lze rozdělit na technické a stylistické, přičemž druhé jmenované převažují. Účastníci k zadání přistoupili velmi rozdílnými způsoby, porota tak bude posuzovat práce představující jednostránkové skici, ale i propracované 3D vizualizace, detailní technické popisy, či dokonce reálné tvarové modely.

V oblasti designu většina návrhů zdůrazňovala primární vlastnosti vozidel Tatra, jimiž jsou robustnost a spolehlivost. Můžou se tak stát inspirací při výběru vnějšího stylingu budoucích generací vozidel Tatra.

Odbornou porotu tvoří zajímavé osobnosti nejen ze společnosti Tatra Trucks. Vedle generálního ředitele Martina Bednarze je to také technický ředitel Radomír Smolka. „U velké části technických návrhů mne zaujala výborná znalost našich současných výrobků. Lze konstatovat, že v řadě případů se autoři zaobírali podobnými úvahami jako my. Nelze tak vyloučit, že v budoucnu se některé tyto prvotní úvahy uplatní, podobně jako u nejlépe hodnocených designových prací,“ řekl Radomír Smolka.

V porotě zasedají i personální ředitelka Tatra Trucks Hana Bobrovská, vedoucí odboru konstrukce Josef Jakubec, vedoucí marketingového oddělení Jiří Kašpárek, závodní pilot, konstruktér a člen závodního týmu Tatra Buggyra Racing David Vršecký či vedoucí redakce mediálního partnera Auto.cz Martin Machala.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (19)
Avatar - Rubb
1. 5. 2016 09:36
Re: Tatra potřebuje zásadně předělat,
4. To je hodně velká teorie. Pokud je cesta v dobrém stavu, tak podélné zvlnění a tím následné propružení polonápravy je minimální a velikost zatížení vnitřní pneu zanedbatelná. O té zátěži co mluvíš dochází až při propružení nadoraz (nebo velmi blízko dorazu). K tomu na kvalitní silnici nikdy nedojde...
K propružení na doraz dojde max na rozbité silnici, kde se ale ani pevná náprava nechová ideálně. Jakmile dejme tomu pravá dvoumontáž vjede do výmolu, tak často jede jen po jedné pneu. Navíc pevná náprava při vyklonění se do strany negativně ovlivní i opačnou stranu, způsobí to, že protější kolo, které v tu chvíli jede po dobré vozovce, zatíží vykloněním také pouze vnitřní pneu a ničí tak v tu chvíli tuto dobrou vozovku... polonáprava tohle neudělá... Navíc tohle pevná náprava s dvoumontáží dělá i v opačném případě, že jedno kolo najede na hrbol. V tu chvíli nadzvedne i protější kolo, které pak jede po venkovní pneu. Tento případ se polonáprav také netýká.
Avatar - Rubb
1. 5. 2016 09:16
Re: Tatra potřebuje zásadně předělat,
Nákladní auto, co místo nákladu s sebou tahá baterky je dobré tak akorát pro US army... V civilním sektoru tohle nemůže nikoho zajímat (pořizovací náklady takového vozidla + nižší užitečná hmotnost). To je ekonomická sebevražda pro automobilku, jakou je Tatra...
Avatar - Barry Lyndon
29. 4. 2016 10:15
Re: Tatra potřebuje zásadně předělat,
1. ano, ale pořád se jedná o výkyvné polonápravy a zejména při dvojmontáži je prostě při propružení lokální zatížení silnice enormní a ne že ne

2. viz. bod 1

3. co je ekonomický nesmysl dnes, nemusí být zítra (spíš pozítří) - jak z pohledu vojenských aplikací tak z pohledu civilních (kde se bude legislativně stále více tlačit na co nejnižší emise)

4. Jakou studii? Neumíte si reálnou asfaltovou silnici? Ta je obvykle v příčné rovině rovná (nevypadá jako polygon Tatry) a v podélné rovině zvlněná. Je zřejmé, že auto s nápravou, která má kola stále ve svislém směru a tedy obě kola dvojmontáže ve stále konstantním kontaktu se silnicí nezatěžuje silnici tolik jako polonáprava, kde se při propružení vnější pneumatika odlehčí a vnitřní enormně zatíží

5. problém s malým zdvihem pérování u vojenských aplikací zmiňovala při výběrových řízeních vojenské techniky sama Tatra (to bylo ještě za Adamse). Větší kola neřeší problém malého zdvihu.

6. Ginaf - nedivím se. Vyrábět cokoliv malosériového se západoevropskými mzdovými náklady nemůže ekonomicky fungovat.

7. Pravda, při použití flotačních pneumatik mohou být poměry trochu jiné než u dvojmontáže, ale výhody a nevýhody budou podle mě pořád poměrně vyrovnané, takže možná trochu šetrnější ano, ale jestli "mnohem šetrnější" je otázka. Jinak ve svém příspěvku nepropaguju tuhé nápravy, ale lichoběžníkové nápravy v kombinaci s centrální nosnou rourou, do které (pravda trochu brainstormingově) umisťuji elektromotory...

8. ano
Avatar - Barry Lyndon
29. 4. 2016 09:52
Re: Tatra potřebuje zásadně předělat,
příští generace nákladních vozidel US army s vysokou pravděpodobností bude mít hybridní technologie včetně možnosti krátkodobého provozu v čistě elektrickém režimu s tím spojenou malou hlučností a tepelnou stopou, ovšem pro opočlověka s volským mozkem je něco takového zřejmě nepředstavitelné...
... když někdo vidí technologie optikou osmdesátých let minulého století, tak si zřejmě neumí představit, co bude možné řekněme v roce 2030, což je asi tak časový horizont, do kterého by měly směřovat návrhy v rámci této soutěže, která by s ohledem na svůj charakter měla mít zřejmě spíše podobu brainstormingu, než cizelování drobností.
Pro příště doporučuji více nadhledu a ten ručník si nechat pro sebe...
Avatar - Rubb
29. 4. 2016 08:59
Re: Tatra potřebuje zásadně předělat,
Jen uvedu věc na pravou míru. Já myslel spolupráci Dafu a Ginafu, ne Ginafu a Tatry... ;-)