Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nejlepší motory roku: Trendem jsou turba, vůbec poprvé chybí osmiválec...

David Bureš
Diskuze (54)
Za 23 let testování se mezi nejlepší motory roku dle Ward's Auto vůbec poprvé nedostal žádný osmiválec. Zato jsou mezi nejlepšími hned tři hybridní pohonná ústrojí.

Magazín Ward’s Auto zveřejnil letošní výsledky již tradiční ankety nejlepšího motoru roku. Z vítězství se radují jednotky BMW, Chevroletu, Fordu nebo Mercedesu. Výsledky dokazují aktuální trendy elektrifikace a downsizingu.

Mezi nejlepšími motory totiž vůbec poprvé za 23 let testování Ward’s Auto chybí vidlicový osmiválec. Stejně tak mezi nejlepšími nenajdeme ani žádný vznětový agregát. Naopak mezi top jednotkami jsou hned tři hybridní pohonná ústrojí. Sedm z deseti agregátů pak disponují turbodmychadlem.

„Výrobci vidí elektrifikaci, přeplňování a downsizing jako klíčové strategie pro nabídnutí motorů, které jsou úspornější,“ komentuje výsledky ankety Drew Winter, ředitel Ward’s Auto za obsah.

Desítka nejlepších motorů byla vybírána z 40 nominovaných, které čítaly nové i zásadně modernizované jednotky, stejně tak nejlepší agregáty z loňska. Podmínkou je, že auto poháněné daným motorem nesmí v základu stát více než 62.000 dolarů (cca 1,55 milionu korun).

Redaktoři Ward’s Auto s vozy vyzbrojenými nominovanými motory následně v průběhu října a listopadu jezdili a zkoušeli je v různých jízdních situacích, při jízdě do práce, na nákupy nebo při víkendových výletech. Přitom hodnotili výkon, točivý moment, hlučnost a spotřebu paliva. Zároveň motor porovnávali s konkurencí a zjišťovali zástavbu nové techniky. Hlavní zásadou je ta, že vítězné pohonné systémy musí zvyšovat laťku proti konkurenci nebo být významným faktorem pro koupi daného vozidla.

Výsledky ankety Ward's Best Engines 2017
MotorModel
Turbodmychadlem přeplňovaný třílitrový řadový šestiválecBMW M240i
1,5litrový čtyřválec + elektrické ústrojíChevrolet Volt
3,6litrový vidlicový šestiválec + elektrické ústrojíChrysler Pacifica Hybrid
Turbodmychadlem přeplňovaný 2,3litrový čtyřválecFord Focus RS
Dvoulitrový čtyřválec + elektrické ústrojíHonda Accord Hybrid
Turbodmychadlem přeplňovaný 1,4litrový čtyřválecHyundai Elantra Eco
Turbodmychadlem přeplňovaný třílitrový vidlicový šestiválecInfiniti Q50
Turbodmychadlem přeplňovaný 2,5litrový čtyřválecMazda CX-9
Turbodmychadlem přeplňovaný dvoulitrový čtyřválecMercedes-Benz C 300
Turbodmychadlem a kompresorem přeplňovaný dvoulitrový čtyřválecVolvo V60 Polestar

Nyní se už zaměřme na samotné nejlepší motory, které redaktoři Ward’s Auto řadí podle abecedy, a to na základě modelu, v němž jsou použity. Třílitrový šestiválec v BMW 240i se líbil silou, jeho 500 N.m je totiž dokonce více než 465 M2, i spotřebou. Navzdory 12 dnům „energického“ ježdění redaktoři dosáhli průměrné spotřeby devíti litrů, která byla nižší než u některých testovaných turbočtyřválců.

Hybridní ústrojí Chevroletu Volt už mezi nejlepšími bylo loni, letošní souboj však kvůli tužší konkurenci byl náročnější. Novináři nakonec ocenili 85kilometrový dojezd Voltu v elektrickém režimu nebo tichou a komfortní jízdu. Hnací ústrojí Voltu patří mezi nejvíce inovativní systémy historie, tvrdí zástupci Ward’s Auto o kombinaci zážehové patnáctistovky a dvou elektromotorů tohoto modelu.

Chrysler Pacifica Hybrid se stal prvním plug-in hybridním minivanem v USA, což je jeden z důvodů, proč se jeho inovativní kombinace 3,6litrového šestiválce a dvou elektromotorů stala jedním z nejlepších pohonných ústrojí roku. Hlavně se ale líbil dojezd 911 kilometrů a fakt, že hybridní pohon neomezuje vnitřní prostor, což je u velkého MPV obzvlášť potřeba.

O přeplňovaném čtyřválci o objemu 2,3litru z Fordu Focus RS pracovníci Ward’s Auto prohlásili, že nemá žádná hluchá místa. Navíc podle jejich názoru nebyl žádný jiný motor letos tak vzrušující jako právě tento.

Kombinace dvoulitrového čtyřválce a elektromotoru Hondy Accord Hybrid zase nabízí nejlepší rovnováhu mezi silou a spotřebou paliva. Přestože Accord Hybrid umí jezdit hodně rychle (z 0-100 km/h zrychlí za 6,9 sekundy), během testování dosáhla parádní spotřeby pěti litrů na 100 kilometrů.

Přeplňovaná čtrnáctistovka s přímým vstřikováním z Hyundaie Elantra Eco se stala letošním zástupcem malého motoru v levném autě, který nabízí vytříbenost, vysokou sílu a nízkou spotřebu. Navíc jednotka používá novou techniku v podobě výfukového potrubí integrovaného do hlavy válců a dva oddělené chladicí okruhy pro hlavu a blok válců.

Turbodmychadlem přeplňovaný šestiválec z Infiniti Q50 si zasloužil samé superlativy. Je silný, je naprosto klidný a nabízí moderní konstrukci. Jsme přesvědčeni, že motor výrazně zlepší image této značky, tvrdí zástupci Ward’s Auto.

Mazda dosud sázela na atmosférické benzinové jednotky, v případě Mazdy CX-7 ale sáhla na nový přeplňovaný motor o objemu 2,5 litru. Ten zaujal hlavně silou v nízkých otáčkách. Hladkost síly byla oceněna také na dvoulitrovém čtyřválci z Mercedesu C 200. Naopak dvoulitr přeplňovaný turbem i kompresorem z Volva V60 Polestar nadchnul litrovou silou, se svými 266 kW nabízí 133 kW/litr objemu.

David Bureš
Diskuze (54)
Avatar - Hammunasakra
16. 12. 2016 07:11
Re: Zaspaly německé automobilky dobu?
Co to meleš? Jen narozdil od tebe víme že Brexit nebude zadarmo = bude to něco jako desítky milionů rozvodů. Popravdě to ví každej ekonom a nejen ekonom

Vzhledem k tomu že nejsme velmoc s obří ekonomikou a z víc jak z 90% nás živí EU = na zhroucení po Czechzitu bysme byli my ;-)
14. 12. 2016 17:02
Re: Zaspaly německé automobilky dobu?
Prodávají. Honda pronajímala vodíková auta od 2004. Cena Toyoty Mirai je přes 58 000 USD. Hyundai Tucson 50 000 USD. U Hondy FCX Clarity II. je 3 letý leasing, ročně za 15 000 USD. Cože prakticky stejné jako Toyota.
14. 12. 2016 14:57
Re: Zaspaly německé automobilky dobu?
Jenže většina vodíku ve svítiplynu není ve sloučenině s uhlíkem, je molekulární (dvouatomový, H2). Samozřejmě nebudu tvrdit, že tehdejší distribuce dosahovala stejné úrovně bezpečnosti jako dnes, nicméně svítiplyn se používal před zemním plynem a například křehnutí oceli byl v té době známý fenomén. Pokud vím, molekulární vodík, jako je ve svítiplynu, nic nedělá. Potřebuješ atomární. Musí tam tedy docházet k uvolňování vodíku (prvně to bylo pozorováno jako důsledek reakce kovu s kyselinou). Plastová potrubí v té době samozřejmě nikdo nepoužíval.
14. 12. 2016 13:12
Re: Zaspaly německé automobilky dobu?
Honda ani Toyota nic zákazníkům neprodávají, auta jenom pronajímají a to navíc ne koncovým uživatelům, ale různým institucím jako jsou nadace, vysokoškolské kampusy etc. A třeba Mercedes udělal to stejné s cca 50 ks B klasse hydrogen pro universitu v Mnichově. Takže v čem je třeba ta Toyota dál?
14. 12. 2016 09:58
Re: Zaspaly německé automobilky dobu?
Pokud vím, k dispozici zákazníkům je pouze Honda Clarity (od 2008), a to už vyráběla auta s palivovým článkem dříve) a Toyota.
Honda Clarity má dojezd 366 mil, takže je poněkud dále. A jen Honda s Toyotou vyrábějí vodíková auta skoro sériově.
i8 je pouze experimentální koncept. Podobně další.
Srovnávat koncepty a auta prodávaná zákazníkům je trochu mimo.
Podle dat a informací je i problém na straně automobilek. Protože zákazníky použitelné auto vyrábějí opravdu jen Honda a Toyota. Tyto dvě automobilky se spojily při budování a prosazování infrastruktury pro vodík.