Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nejrychlejší předokolky na Nürburgring Nordschleife: Jak šel čas s rekordy?

Martin Tolar
Diskuze (1)
Rekord na Nürburgringu láká automobilky jako meloun vosy. Největší bitva není o ten absolutní, ale o prvenství mezi předokolkami.

Absolutní rekord Ringu má nyní hodnotu 5:19 a stanovilo jej letos Porsche 919 Evo. Je to fantastický výkon a bude velmi těžké jej překonat. Jenže takové auto si zkrátka koupit nemůžete (a pokud ano, tak tenhle článek nejspíš nečtete). Proto je mnohem zuřivější bitva o titul nejrychlejší předokolky, jako kdyby to automaticky vypovídalo něco o kvalitách hot hatche, který jej získá. Pojďme se tedy projít historií aut, která se chvíli pyšnila tímto rekordem.

Před deseti lety rekord držel Vauxhall Astra VXR (Opel Astra OPC) Nürburgring, který měl skvělý čas na kolo 8:35. Ve své době nebyla Astra vůbec špatným hot hatchem, paket Nürburgring ale znamenal zhoršení jízdního komfortu a větší zaměření na okruhové dny. Reklamě se ale jméno balíčku skvěle prodávalo, když auto s ním bylo nejrychlejší na stejnojmenné trati. Vydrželo to ale jen chvilku, než se o zelené peklo začali zajímat Francouzi.

Ve stejném roce na Ring poprvé zavítal Renault Sport, tehdy s typem Mégane R.S. R26.R a zajel okruh za 8:16,9. Kultovní postavení francouzského hot hatche bylo na světě a nepustilo to fanoušky a některé motoristické novináře dodnes. U verze R.S. jste se vlastně ani nepozastavovali nad prapodivným tvarem zadní části, který vás u naftové patnáctistovky mohl rozčilovat. A nový rekord držel a odolával až do roku 2014. Tehdy byla na trhu už třetí generace modelu Mégane a druhá, která dostala verzi R.S. Nejultimátnější verzí byla RS 275 Trophy-R a reklama, že je rychlejší než předchůdce, by se opravdu hodila. A povedlo se, bájná hranice osmi minut padla a Mégane se pyšnilo časem 7:54,36. Je pravdou, že se tímto prvenstvím mezitím chlubil Seat Leon Cupra, který Ring zajel dříve za 7:58. Ale rekord mu nebyl uznán, protože takto vyrobené auto jste si v showroomu automobilky vybrat nemohli, kdežto všechny Mégane byly plně v zákaznické specifikaci. Ostatně podobné kontroverze provázely později devátou generaci Hondy Civic Type R a ani její čas nebývá uznáván.

Pokořitele našli Francouzi až v německém rivalovi. Na domácí půdě se totiž v roce 2016 radoval Volkswagen Golf GTI Clubsport S. Ten dosáhl času 7:47,19. Už R26.R byl posedlý úsporou váhy, Clubsport S šel ale do extrému a neměl například vůbec žádná zadní sedadla. Navíc měl silnější motor, místo 286 nabízel 306 koní. Nezní to moc fér, ale opravdu si právě takové auto a nejsilnější GTI všech dob můžete koupit. Golf navíc dosáhl času, který byl o dekádu dříve vyhrazen supersportům.

Stále je ale možnost posunovat se dál. Dokázala to Honda, která se poučila z chyb a napodruhé přivezla plně sériové auto. Nový Civic Type R postavený na základech aktuální desáté generace zajel skvělý čas 7:43,8. Pokořit jej bude těžké, často se o něm mluví jako o nejlepším hot hatchi na trhu. Mohutné aerodynamické prvky na karoserii nejsou na parádu a opravdu fungují. Musíme si počkat, kdo získá rekord nyní, ale už víme, že to někdo dokáže. Nejspíš se bude chtít na trůn vrátit nový Renault Mégane R.S. Trophy s řízením všech kol a motorem posíleným na 300 koní.

Martin Tolar
Diskuze (1)
20. 7. 2018 20:14
CTR?
No já v oficiálních časech CTR nevidím a v článku k továrnímu času 10 generace vidím poznámku, že se jednalo o tovární prototyp, který nebyl shodný s produkční verzí a v tabulce jsou jenom
MRS 8:07,97
Cupra 7:58,40
GTI 7:49,21
[odkaz]