Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Neoriginální airbagy mohou být podle NHTSA životu nebezpečné (+video crash testu)

Aleš Dragoun
Diskuze (11)
Americká agentura pro bezpečnost silničního provozu NHTSA zjistila, že náhradní airbagy nainstalované v automobilech mohou způsobit těžká zranění či smrt.

Neoriginální náhradní vzduchové vaky, které organizace bez okolků nazývá padělky, byly podrobeny testům. Ukázalo se, že přední řidičův airbag se buď nevyfoukne vůbec nebo doslova vybouchnou přímo do obličeje, na ruce a hrudník, odpojí se od volantu a následky pro sedící osobu jsou tak při čelním nárazu většinou tragické.

Kromě toho se uvolní i vnitřní kovové části volantu, které se pak chovají jako šrapnel. Oficiální video poskytuje relevantní srovnání. Nezapomínejme, že i zcela funkční vaky se vyfukují rychlostí hraničící s metou 300 km/h a mohou samy o sobě zranit nepřipoutaného člověka. Jenže, při zkouškách padělků byla figurína pochopitelně připoutána.

Vládní agentura pro bezpečnost silničního provozu (National Highway Transportation Safety Administration) zatím neumí odhadnout, jak je problém velký, vydala pouze seznam značek a potenciálně napadených modelů. Najdeme tu výrobce od Acury přes Audi, BMW, Buick, Chevrolet, Ford, Hondu, Hyundai, Infiniti, Kiu, Land Rover, Lexus, Mazdu, Mercedes-Benz, Mitsubishi, Nissan, Subaru, Suzuki, Toyotu a VW až po Volvo a většinou modelové roky 2002-2011 (s výjimkou Nissanu). NHTSA oficiálně prohlásila, že si není vědoma žádného úmrtí či těžkého zranění spojeného s padělky. Věří, že závada se týká maximálně 0,1 procenta vozového parku v USA.

Problém se tedy v žádném případě nevyskytuje nových aut. Závada se může objevit u starších modelů, u kterých už originální vzduchové vaky chybí a byly v posledních třech letech nahrazeny náhradními díly, a to i zakoupenými online například na eBay. Hlavně těmi podezřele levnými s cenami pod 400 dolarů (necelých 7.800 korun) za kus. To tedy znamená, že takové vozidlo už minimálně jednou havarovalo. Falešné airbagy mohou mít i stejné označení jako certifikované originály, jsou od nich k nerozeznání, ale kvalita je úplně někde jinde. O zemi původu se NHTSA v oficiální tiskové zprávě nezmiňuje, ale jedna nás napadá... Každopádně, jejich prodej v USA zajišťuje mimo jiné i organizovaný zločin, takže patřičné úřady mají v tomto ohledu hodně práce.

Ten, kdo se svým již ojetým autem boural, jede na opravu většinou do neznačkového servisu. To platí bez výjimky nejen u nás a v USA. A tady je kámen úrazu, při vzkříšení havarovaného vozu mohl technik klidně nainstalovat falešné airbagy. Ne, nikoli schválně, nýbrž nevědomky. Řešení je nasnadě. Pokud se majitel konkrétního auta obává, je nejlepší si domluvit kontrolu přímo ve značkové opravně. Tady už záruky neplatí, takže klienti musí za případnou výměnu zaplatit. Ale co by zodpovědný vlastník pro svou bezpečnost neudělal?

Aleš Dragoun
Diskuze (11)
12. 10. 2012 11:01
Re: Druhovýroba
Přiznám se že mě ani nenapadlo, že by něco takovýho jako airbag mohlo existovat z druhovýroby.
12. 10. 2012 10:18
Re: Ovádi...
No a nemusíme ani do Ameriky :-) Takových tu pár máme v kauze methyl : ;-)
12. 10. 2012 08:24
Re: Druhovýroba
:yes:
12. 10. 2012 08:23
Re: Asi bych se...
>:D
Avatar - Ada je zase tady
11. 10. 2012 20:36
Re: Asi bych se...
Zvlášť pokud by šlo o logo firmy Rendlík a syn... >:-[]