Nissan 350Z - Nelítej nízko

Nissan 350Z - Nelítej nízko

 
 
12.4. 2004 Ondřej Šuch

Tuhý podvozek, vynikající atmosférický šestiválec, zadní pohon a noha na plynu. Není to Porsche, ale jede tak. A navíc je tenhle Nissan nápadný, burácí a oranžovou metalízu nepřehlédnete…

Tuhý podvozek, vynikající atmosférický šestiválec, zadní pohon a noha na plynu. Není to Porsche, ale jede tak. A navíc je tenhle Nissan nápadný, burácí a oranžovou metalízu nepřehlédnete…

"Z" v názvu modelů Nissan, popřípadě Datsun, lze dešifrovat jednoznačně – vždy před námi stojí ostré kupé za vcelku přijatelné peníze. Ani 350Z, který začal svoji triumfální pouť prodejními žebříčky loni v Americe, není výjimkou. Podívejte se dole na fotografie: přesně podle současné módy se prolínají hrany s křivkami a ryzí charakter auta je patrný ze všech úhlů. Nejméně očekávatelný je pohled zepředu, při kterém vypadá vůz díky svalnatým blatníkům až neuvěřitelně široce a tedy – stabilně.

Po otevření širokých bezrámových dveří s efektní hliníkovou klikou je sportovnímu srdci ještě lépe. Dvoučlennou posádku vítají tuhá a poměrně úzká sedadla čalouněná oranžovou kůží, dvoubarevný volant padne do ruky tak akorát a spolu s jeho sklápěním se posouvá i trojice kruhových přístrojů. Ještě rychle přelétnout zbytek nijak výrazně upoutávající, ale designově čisté palubní desky a můžeme vyrazit…

Malá odbočka – chceme-li mluvit o užitkovosti vozu této kategorie, budou si vyznavači sportovní jízdy možná klepat na čelo. Nissan ale celkem překvapí i v této, řekněme vedlejší disciplíně. Zavazadlový prostor nabízí sice pouhých 235 l objemu, v praxi do něj ale dvojice cestujících naloží třeba i dva golfové bagy. Ale ani v zavazadlovém prostoru nechybí vzkaz pro fanoušky rychlé jízdy v podobě mohutné rozpěry mezi podběhy.

Vůz pohání atmosfericky plněný třiapůllitrový podélně uložený vidlicový šestiválec, který přes šestistupňovou převodovku pohání pochopitelně zadní kola. Díky nízkému uložení motoru a celkové koncepci vozu se podařilo rozložit hmotnost mezi nápravy 53:47, což vypadá na papíře optimálně a při jízdě není daleko k nadšení. Karoserie je napohled i v praxi příjemně tuhá, takže očekávané se může změnit ve skutečné pouhým sešlápnutím plynového pedálu.

Šestiválec ryčí od startu do cíle, což je možná dvousečné – při akceleraci a koneckonců i jízdě po městě je zvuk skvělým dopingem pro uši a lákadlem pro kolemjdoucí, při konstantní jízdě vysokou rychlostí už může trochu obtěžovat. Jadrný zvuk (je k zaslechnutí na našem jízdním videu) je přitom jen doprovodem naprosto plynulého zátahu odspoda až do nejvyšších otáček. Maxima 280 k (206 kW) dosahuje motor při 6200 otáčkách, a při prudké akceleraci lze místo otáčkoměru sledovat jen diodu, které blikne při předem nastavené hodnotě otáček.

Tak tedy startujeme. Už od prvních metrů v sedadle nízko nad zemí je znát naprostá poslušnost vozu, kdy podvozek, řízení i motor reagují i na sebemenší pokyn tak, jak u sporťáku čekáte. Pražská dlažba sice dá vyniknout tuhému odpružení, nejde ale o vyložený nekomfort. Zatímco na dálnici je dynamika vozu hlavně objektivní a radosti z jízdy si tolik neužijete, první rychle projetá zatáčka převrátí relativní poklid vzhůru nohama. Ruce automaticky sevřou volant pevněji a pokud se v serpentinách rozhodnete jen pro dvojku (rozsah použitelných otáček je opravdu velký), na řazení se dá také zapomenout. Vše kolem je rychlé a auto poslouchá na slovo. Každý průjezd zatáčkou znamená okouzlení z pocitu kontroly na hranici smyku a přidání plynu s jen mírným natočením volantu zase ustřelí záď vozu přesně tak, jak to známe ze škol smyku. Tady ale zasahuje vypínatelné ESP a ani vyloženě sportovní jízda nemusí být z tohoto pohledu nebezpečná. Po vypnutí stabilizace je třeba si trochu na razanci auta zvykat a méně zkušeným řidičům je dobré tento manévr rovnou zakázat – na rovné letištní ploše je ale požitek z odhadu začátku přetáčivého smyku nezapomenutelný. Brzdy Brembo jsou důstojnou protiváhou nadprůměrné dynamiky, takže ani se zpomalením vozu ve všech režimech nemá řidič problémy. V kontextu s těmito radostmi se pak některé připomínky k autu stávají relativními. Co na tom, že výplně dveří jsou přece jen trochu fádní a řidič nemá přehled o okrajích karosérie? Také výhled šikmo vzad je prakticky nulový.

A aby byl výčet kladů úplný, malé překvapení čeká u spotřeby. Tříapůllitrový šestiválec si při jen trochu lehčí noze vystačí s deseti litry benzínu na 100 km, při velmi razantní jízdě se lze vejít do hodnoty o tři čtyři litry vyšší. Spolu s osmdesátilitrovou nádrží je tak vůz relativně hospodárný, přestože tohle kritérium asi nebude patřit mezi priority potenciálního zákazníka. Motor pochopitelně vyžaduje palivo s minimálním oktanovým číslem 98.

Nissan 350 Z je ryzí auto, které požitky z jízdy přenáší beze změny do přijatelnější cenové kategorie. Japoncům by se patřilo poklonit, my ale radíme vyzkoušet a vzpomínat. Odkaz jedinečného Nissanu 240Z znovu ožil…

Videa: test Nissan 350Z

Rallye Dakar 2019
Spolupracujeme s TipCars.com

nissan 350z

Cena v základní výbavě: 1 380 000 Kč Cena v testované výbavě: 1 462 000 Kč

Základní výbava:šestistupňová manuální převodovka, ABS s brzdovým asistentem a EBD, ESP (zahrnuje TCS), kotoučové brzdy Brembo s vnitřním chlazením (na všech kolech), posilovač brzd, posilovač řízení, airbagy řidiče, spolujezdce, boční a záclonové, tříbodové bezpečnostní pásy s předpínači a omezovačem tahu, automatická klimatizace, tempomat s ovládáním na volantu, elektronicky řízený imobilizér, výškově nastavitelný volant ve spojení s výškovým nastavením přístrojů, volant, hlavice řadicí páky a manžeta ruční brzdy potažené kůží, sportovní hliníkové pedály, anatomická sedadla s rozdílným tvarováním pro řidiče a spolujezdce, výškově nastavitelné sedadlo řidiče / s nezávislým nastavením vpředu-vzadu, kůží potažená, vyhřívaná sedadla s elektrickým ovládáním, otáčkoměr, digitální hodiny, tři přídavné přístroje ve středu palubní desky, palubní počítač, ukazatel venkovní teploty, programovatelná kontrolka přeřazení na vyšší rychlostní stupeň, osvětlení interiéru s vnitřní logikou a automat. vypínáním, elektricky ovládaná okna předních dveří, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, superzamykání, elektrické otevírání zavazadlového prostoru a nádrže z místa řidiče, příprava pro integrované hands-free (ovládané z volantu či hlasem), odkládací schránky ve středové konzoli a za sedadly, kapsa na zadní straně sedadla spolujezdce, čtecí lampička, držák na brýle, držák nápojů ve středové konzoli, 2x 12V zásuvka, tónovaná skla, xenonové světlomety s ostřikovači, třetí brzdové / zadní mlhové světlo, 2 rychl. přední stěrače s variabilním cyklovačem, vyhřívání zadního okna, stěrač, elektricky ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátka v barvě vozu, přední a zadní spoiler, zdvojený výfuk, kola z lehkých slitin 18", rozměr pneumatik vpředu, rozměr pneumatik vzadu, radio s přehrávačem audiokazet a ovládáním na volantu, měnič na 6CD, Audiosystém BOSE o výkonu 240W (6 reproduktorů + subwoofer)

Výbava testovaného vozu:metalický lak: (+22.000,-), kovaná kola RAYS (+40.000,-), paket koženého čalounění ALEZAN v oranžové barvě (+20.000,-)

Zápisník Michala Noska: Sníh a tuk Zápisník Michala Noska: Sníh a tuk

Zima začala psát svůj každoroční příběh. S tím v prosinci…

V Rize zatkli oblastního šéfa Škody Transportation za korupci V Rize zatkli oblastního šéfa Škody Transportation za korupci

Policie lotyšské metropole Rigy ve čtvrtek zadržela…

Praha bude hospodařit s příjmy přes 59 miliard, výdaje budou vyšší. Opozice kritizuje investice Praha bude hospodařit s příjmy přes 59 miliard, výdaje budou vyšší. Opozice kritizuje investice

Praha bude příští rok hospodařit s příjmy 59,175 miliardy…

 
Technické údaje
Motor nissan 350z
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 3498
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 206 / 6200
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 363 / 4800
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 5.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 16.1 / 8.7 / 11.4
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 235 / -
Objem nádrže (l):80
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1545 / 350
Rozměr pneu:225/45 R18
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4310
b) šířka (mm): 1815
c) výška (mm): 1320
d) rozvor (mm): 2650
e) rozchod vpředu (mm): 1535
f) rozchod vzadu (mm): 1545
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 830 / 1080
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980
k) šířka vpředu (mm): 1420
délka sedáku vpředu (mm): 510
výška opěradla vpředu (mm): 560
místo vzadu pod předním sedadlem: ne
Hodnocení nissan 350z
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 10
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 0
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 0
Odkládací plochy: 7
Dojem z řízení: 10
Výhled vpřed: 9
Výhled vzad: 5
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 10
Tah v nižších otáčkách: 9
Výkon ve vyšších otáčkách: 10
Hlučnost v nižších otáčkách: 9
Hlučnost v vyšších otáčkách: 9
Spotřeba: 8
Odstupňování převodovky: 10
Snadnost řazení: 9
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 10
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 9
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 6
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 0
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 0
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,77
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Dacie s logem Renault končí. Důvodem může být i nová Arkana Dacie s logem Renault končí. Důvodem může být i nová Arkana

Laurens van der Acker, šéf designu automobilky Renault,…

Britský expert nechce plug-in hybridy na veřejných dobíjecích stanicích. Proč? Britský expert nechce plug-in hybridy na veřejných dobíjecích stanicích. Proč?

Plug-in hybridní vozy by neměly mít umožněno dobíjet…

 



Šestiválec z Nissanu 350Z poháněl také limuzínu, SUV a dokonce i MPV Šestiválec z Nissanu 350Z poháněl také limuzínu, SUV a dokonce i MPV

Šestiválcové srdce sportovního kupé Nissan 350Z našlo své…

Nejslavnější Nissan 350Z na světě je na prodej. Zahrál si v jednom filmu... Nejslavnější Nissan 350Z na světě je na prodej. Zahrál si v jednom filmu...

Za nejslavnější Nissan 350Z na světě je příznivci série…

 



 
Mazda 3 se ukázala v Česku! Máme ceny všech verzí

Mazda 3 se ukázala v Česku! Máme ceny všech verzí

Včera

Jsou to zhruba dva týdny, kdy se nová trojka poprvé představila světu v Los Angeles. A už dorazila i do Česka.




Blesk.cz

Noidova Gábinka (28) porodila! Pohlaví i jméno dítěte však tají

Noidova Gábinka (28) porodila! Pohlaví i jméno…

Gabriela Dvořáková (28) si »nadělila« předvánoční dárek. Stala se dvojnásobnou maminkou. Jméno miminka, které má…

Prostitutky, drogy a chlast: Šestnáctiletý panic vyhrál výlet na ostrov sexu! Rodiče v šoku

Prostitutky, drogy a chlast: Šestnáctiletý panic…

Na nechvalně proslulý ostrov Sex Island, na kterém se opět pořádá nevázaná párty zahrnující prostitutky,…

 

iSport.cz

Lili na něj pivo, teď Zmrhal slaví: Byla to bída, mám obrovskou radost

Lili na něj pivo, teď Zmrhal slaví: Byla to bída,…

V létě mu bylo 25, ve Slavii ale zažil téměř všechno. Jaromír Zmrhal si o to víc váží toho, že se Slavia dostala…

Slavia – Zenit Petrohrad 2:0. Postup v EL zařídili Zmrhal a Stoch

Slavia – Zenit Petrohrad 2:0. Postup v EL zařídili…

Zvládli to! Fotbalisté Slavie porazili v posledním utkání skupiny Evropské ligy Zenit Petrohrad 2:0 a zajistili…

 

Reflex.cz

Vladimír Pikora: Kdo zaměstná feministku?

Vladimír Pikora: Kdo zaměstná feministku?

V příštím životě chci být ženou. Fakt! Když budu krásná, budu zlatokopkou a třeba se provdám za amerického…

Nesvádějme všechno jen na pomalé úřady. Za šíleným růstem cen bytů a domů stojí i hamižnost developerů

Nesvádějme všechno jen na pomalé úřady. Za šíleným…

14,4 roku. Tak dlouho musí vydělávat Pražan s průměrným platem 39.298 korun měsíčně na to, aby si v metropoli…