Vodíkové taxi či policejní vůz? Toyota testuje novou crown v náročném provozu
Toyota dodá celkem 200 vodíkových crown pro taxislužbu v Tokiu. Už nějakou dobu vodíkové crowny jezdí také jako policejní auta ve Fukušimě.
Jaký je ideální provoz taxíku? Neustálý, aby vůz pořád vydělával peníze. Navzdory tomu, že se pro něco takového na první pohled hodí nejvíce diesel, je i v Česku vidět vysoké množství taxíků elektrických – a Toyota nyní v Tokiu provozuje tyto vozy jako taxíky.
Nejsou technicky jiné oproti civilní variantě, což znamená pohon zadních kol elektromotorem o 182 koních a 300 Nm. Vůz má tři nádrže na vodík a zásoba stačí až na 820 km dojezdu; při dynamické jízdě samozřejmě mnohem méně. Nové je jen černomodré zbarvení a samozřejmě dělicí přepážka mezi předními a zadními místy, taxametr, nezávislá jednotka GPS, tablety zezadu předních sedaček a ovládání klimatizace pro pasažéry vzadu.
Velké rozměry sedanu – je dlouhý 5030 mm – mohou znamenat problém v některých stísněných čtvrtích Tokia, avšak podle Toyoty je tato nevýhoda vykoupena jízdním pohodlím.
Cílem projektu, a také důvodem, proč se samotná Toyota angažuje, je „prozkoumat optimální rovnováhu mezi poptávkou a nabídkou vodíku“. Podle šéfa automobilky Kodžiho Sata je flotila taxíků, která bude v březnu příštího roku čítat celkem 200 kusů, „skvělým prvním krokem se smysluplnými závěry pro masovou implementaci“.
Nejen taxíky
Vodíkový crown už téměř rok slouží coby policejní auto v prefektuře Fukušima severně od Tokia. Dostala samozřejmě standardní černobílé zbarvení a majáky na střechu a do přídě, stejně jako techniku na měření rychlosti, jinak ale není technicky jiná oproti konvenční variantě.
V tomhle však není první. Policie australského Queenslandu má ve své flotile pět kusů Hyundai Nexo už od roku 2022. Londýnská metropolitní policie do svých řad přivítala několik Toyot Mirai první generace dokonce už v roce 2018.
V Česku zatím žádná vodíková policejní auta nemáme, elektromobily však ano. V roce 2020 převzala česká policie celkem 38 kusů Hyundai Ioniq Electric s červenomodrými majáky a žlutomodrým zbarvením, které je dodnes občas možno vidět na silnicích. Při pořizování to byly vozy pro standardní hlídkovou službu a jejich jediná speciální výbava kromě majáků a polepů bylo rozhlasové zařízení.
zdroje: Toyota Times, Carscoops, | foto: Toyota, Toyota Times, Hyundai | video: Orlen Unipetrol





























