Stejné ceny, jiný diesel. Toyota Proace dělá na první pohled neznatelný, ale zásadní krok
Přechod na 2.2 D-4D mění techniku víc, než napovídají tabulkové hodnoty. Ten pravý benefit zákazník pozná v reálném provozu s nákladem.
S modelovým rokem 2026 přechází modelová řada Proace na nové vznětové motory. V případě užitkové dodávky zůstává základem vznětová patnáctistovka o výkonu 120 koní, která ale svou dynamikou není vhodná, pokud chcete využívat plnou užitnou hmtonost. Toyota však vyřadila silnější dvoulitr naladěný na 140 a 180 koní, s manuální a ve druhém případě automatickou převodovkou.
Nahrazuje ho větší diesel 2.2 D-4D s výkony 150 a 180 koní. Příjemné je, že navzdory novější technice zůstávají ceny nezměněné, tedy kromě VIP verze u osobní Proace Verso. Při pohledu na technické parametry zjistíme, že verze mají stejný točivý moment, užitečné zatížení, a dokonce utáhnou stejně těžké přívěsy.
Podle serveru Die Welt bylo hlavní motivací splnění emisní normy Euro 6e-bis, která se vyznačuje testovacími cykly více podobnými reálným podmínkám. Tato metodika se v rámci fáze Euro 6e-bis stane pro všechny nově registrované osobní a lehké užitkové vozy povinnou od 1. ledna 2026.
| Toyota Proace Verso 2026: České ceny v Kč | |||||
| Provedení | Kombi (9 míst) | Business (8 míst) | Family (8 míst) | VIP (6 míst) | |
| L1 | 2.2 D‑4D 150 6st. man. | 804 000 | 890 000 | 1 017 000 | |
| 2.2 D‑4D 180 8st. aut. | 960 000 | 1 087 000 | 1 251 000 | ||
| L2 | 2.2 D‑4D 150 6st. man. | 833 000 | 917 000 | 1 047 000 | |
| 2.2 D‑4D 180 8st. aut. | 987 000 | 1 117 000 | 1 274 000 | ||
Původní motor by v nových měřeních neobstál bez radikálních změn, což pro Toyotu není ekonomické. Zároveň zpřísněné podmínky a aktualizovaná metodika WLTP/RDE v rámci 6e-bis vysvětlují, proč tabulkově působí odcházející dvoulitr úsporněji a s nižší produkcí emisí, přestože jde zčásti o rozdíl v metodice měření.
Podle informací Toyoty a koncernu Stellantis je hlavní přidanou hodnotou lepší průběh točivého momentu v nízkých otáčkách, schopnost lépe se vypořádat s těžšími náklady a zvládání vyšších nájezdů, protože větší objem podléhá nižšímu měrnému zatížení. Tento motor je navíc vyvinut na základě agregátu 2.2 BlueHDi, který Stellantis oficiálně prezentuje jako jednotku splňující Euro 6e-bis a připravenou na normu Euro 7 s minimálními úpravami.
| Toyota Proace Van 2026: České ceny v Kč | |||||
| Provedení | Užitečné zatížení | Active | Comfort | CrewCab | |
| L1 | 1.5 D-4D 120 6st. man | Standard | 795 000 | ||
| 2.2 D-4D 150 6st. | Extra | 830 000 | 1 006 000 | 855 000 | |
| 2.2 D-4D 180 8st. aut. | Extra | 895 000 | 1 071 000 | 920 000 | |
| L2 | 2.2 D-4D 150 6st. | Extra | 855 000 | 1 031 000 | 880 000 |
| 2.2 D-4D 180 8st. aut. | Extra | 920 000 | 1 096 000 | 945 000 | |
Zároveň jde o logickou posloupnost. Dvoulitr pocházel od PSA, zatímco Stellantis (nástupce PSA) přešel právě na tuto 2.2, takže logicky Toyota drží krok. Tím se jí snižují náklady a zjednodušují dodávky náhradních dílů.
Die Welt, PSA, Stellantis, ICCT (International Council on Clean Transportation), Toyota I Video: Toyota


















































