Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Obří evropská investice do elektromobility! Španělsko jde proti proudu

Cupra Leon 1.5 eTSI
Cupra Leon 1.5 eTSI
Cupra Leon 1.5 eTSI
Cupra Leon 1.5 eTSI
42 Fotogalerie
Jan Faltýsek
Diskuze (4)

Španělsko připravuje velkou ofenzivu v elektromobilitě, v roce 2026 do ní investuje kolem 1,3 miliardy eur (zhruba 31,4 miliardy Kč). To pravděpodobně ovlivní i zbytek Evropy.

Zatímco Evropa zvažuje, zda odložit plánovaný zákaz prodeje spalovacích aut od roku 2035, protože část států i průmyslu brzdí tempo přechodu na elektromobilitu, Španělsko míří opačným směrem.

Ve středu španělský premiér Pedro Sánchez představil nový program, jehož cílem je zvýšit podíl čistých elektromobilů vyrobených v zemi až na 95 % do roku 2035. Jde tak o jeden z nejambicióznějších programů v EU.

Kontrast mezi současnou unijní zdrženlivostí a španělskou ofenzivou tak dobře ukazuje, jak rozdílně evropské země přistupují k transformaci automobilového trhu. Níže najdete hlavní body nového španělského programu:

  • Z investované částky má být 400 milionů eur (asi 9,6 miliardy Kč) určeno na přímé dotace pro zákazníky, kteří si koupí elektromobil v roce 2026
  • Dalších 580 milionů (asi 14,0 miliard Kč) je vyčleněno na podporu investic do automobilového průmyslu. Tedy na výrobu baterií, komponentů a montáž
  • A 300 milionů eur (asi 7,2 miliardy Kč) plánují ve Španělsku využít na rozšíření veřejné sítě dobíjecích stanic, zejména tam, kde je hustota dálnic a silnic stále nízká

Nová strategie má nahradit současný podpůrný program MOVES III. Ten je sice platný až do konce roku 2025, ale podle Madridu i obyvatel je složitý, roztříštěný mezi regiony a často zatížen byrokracií.

Nový program pojmenovaný Auto 2030 Plan má centralizovat podporu, zrychlit schvalovací procesy a umožnit, aby dotace byla uplatnitelná už při koupi auta – přímo u prodejce.

Významný tah

Význam tohoto kroku je v kontextu evropské mobility zásadní: Španělsko je aktuálně druhým největším výrobcem aut v Evropě (hned po Německu) – a nový plán má zajistit, že si udrží svou pozici i v přechodu k elektromobilitě.

Zároveň chce země odolat tlaku levných čínských elektromobilů, které postupně zaplavují evropské trhy. Bez silné domácí podpory by podle Madridu Španělsko riskovalo ztrátu technologického know-how i pracovních míst.

Současně se mění motivace řady Španělů: podle průzkumu vedeného letos až 34,2 % osob, které zvažují elektromobil, uvádí jako hlavní důvod úsporu nákladů na palivo. A teprve až za tím environmentální ohledy nebo snahu vyhnout se emisním zónám ve městech.

Video placeholder
Za volantem modernizované Toyoty bZ4X • Zdroj: Toyota

Možná inspirace

I pro české čtenáře má tento vývoj patrné implikace: pokud se Španělsko dostane mezi lídry EV průmyslu a infrastruktury, může to znamenat tlak i na ostatní země EU, aby posílily vlastní ambice v elektromobilitě. Dotační programy, rozvoj dobíjecí sítě i podpora domácí výroby baterií se mohou začít jevit jako nutnost, nikoli volba.

Koncem roku 2025 dosáhla kombinace elektromobilů a plug-in hybridů ve Španělsku asi 22,4 % podílu na nových registracích. V roce 2026 toto číslo nadále poroste, tedy pokud bude nový plán proveden rychle, efektivně a bez zbytečné administrativní zátěže.

Anketa
Zvážili byste nákup elektromobilu, pokud by byla možnost pohodlného domácího nabíjení?
Ano, s možností domácího nabíjení není o čem.
Hodně bych váhal, rozhodla by asi až konkrétní nabídka.
Ne, elektromobilitě nevěřím, volím spalovák nebo hybrid.

Zdroje: Euro Weekly News, Reuters, Sur in English

Vstoupit do diskuze (4)