29.10. 2015 David Bureš Google+ profil David Bureš

Nissan chce oslabit francouzský vliv v alianci s Renaultem

Nissan chce oslabit francouzský vliv v alianci s Renaultem

Renault nyní může rozhodovat o záležitostech Nissanu, zatímco naopak to možné není. Japonci to chtějí změnit.

Renault a Nissan jsou strategickými partnery již od roku 1999, v posledních měsících ale vyplynuly na povrch neshody mezi oběma značkami. Nissanu se nelíbí, že jej Renault může silně ovlivňovat, zatímco japonská automobilka tu francouzskou jen minimálně.

Nissan už dokonce poslal francouzské vládě, největšímu akcionáři Renaultu, návrh, jak by se vztahy mezi značkami měly upravit. Japonský výrobce přitom navrhuje výrazné změny, aby si zajistil stejný vliv na Renault jako má francouzská značka na něj.

Japonská automobilka požaduje, aby váha rozhodnutí byla shodná pro oba partnery. Dnes Renault drží v Nissanu více než 43 % hlasovacích práv, zatímco japonský výrobce nemá žádná.

Podle návrhu Nissanu by se měly změnit i majetkové podíly tak, aby byly vyvážené. Nissan dnes drží 15 % podíl ve svém partnerovi, zatímco Renault má 43,4 %. Automobilka ze země vycházejícího slunce navrhuje, aby oba strategičtí partneři navzájem drželi 25 až 35 %.

Na základě platných japonských a francouzských zákonů by to znamenalo, že Nissan by měl hlasovací práva v Renaultu jako největší akcionář, zatímco Renault by ztratil právo veta na zasedání Nissanu. Zatímco plán má ve vedení Renaultu podporu, zástupci francouzské vlády s ním nesouhlasí a tvrdí, že otáčí rovnováhu moci na úkor Renaultu.

Psali jsme: Francouzská vláda posílila svůj vliv v Renaultu

Návrh Nissanu je reakcí na nečekaný nákup akcií Renaultu francouzskou vládou v dubnu tohoto roku. Francie tehdy navýšila svůj podíl v automobilce z 15 na 20 %, čímž zabránila tomu, aby na výroční valné hromadě nedošlo ke změně hlasování na princip jedna akcie – jeden hlas. Tím by totiž vláda ztratila část vlivu na Renault.

Francouzská vláda tímto krokem překvapila všechny zúčastněné, včetně generálního ředitele aliance Renault-Nissan Carlose Ghosna, který se o nákupu akcií dozvěděl jen pár hodin před tím, než transakce skutečně proběhla.

Důvody nevyvážené moci v alianci musíme hledat v jejích počátcích. Nissan byl na konci devadesátých let na pokraji bankrotu, a tak potřeboval pomoc Renaultu. Ostatně japonská automobilka koupila podíl ve svém partnerovi až dva roky po založení aliance, když toho byla finančně schopná.

Spolupracujeme s TipCars.com
ArcelorMittal zřejmě získá svolení k převzetí konkurenční společnosti ArcelorMittal zřejmě získá svolení k převzetí konkurenční společnosti

Největší světový výrobce oceli ArcelorMittal zřejmě získá…

Arabista Pelikán: Spojencům věřit musíme, i kdyby pravdu o chemickém útoku měly Sýrie a Rusko Arabista Pelikán: Spojencům věřit musíme, i kdyby pravdu o chemickém útoku měly Sýrie a Rusko

Na Blízký východ se specializuje, tamní aktuálnímu dění…

Jasné slovo Martina Čabana: Český Babylon Jasné slovo Martina Čabana: Český Babylon

Čím zhřešily české politické špičky nevíme, ale trest na…

ČSSD rozhodla, že obnoví jednání s hnutím ANO o vládě ČSSD rozhodla, že obnoví jednání s hnutím ANO o vládě

Sociální demokraté obnoví jednání o koaliční spolupráci s…

 
Zdroj: Reuters

Štítky Nissan Renault Ekonomika

 

Přidat názorDiskuse: Nissan chce oslabit francouzský vliv v…







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Lada Vesta Cross už je také jako sedan. Navoněné crossovery strčí do kapsy Lada Vesta Cross už je také jako sedan. Navoněné crossovery strčí do kapsy

Po sedanu, kombi, a oplastovaném praktičtějším provedení…

V garáži Elona Muska zůstala jen dvě klasická auta. E-Type a lidový vůz V garáži Elona Muska zůstala jen dvě klasická auta. E-Type a lidový vůz

V losangeleském domě Elona Muska za v přepočtu 350…

 





 
Nissan Boga (1989): Do města v pohodlí

Nissan Boga (1989): Do města v pohodlí

Dnes 18:50

Sedan, do kterého se vejde pět dospělých, přitom je vlastně mini. S digitálními budíky, dotykovým otevíráním dveří a klimatizaci i audiem poháněnými sluneční energií. Budoucnost? Kdepak...




Blesk.cz

Miliardář, filantrop, ďábel a „mrtvé prase“: Kdo je George Soros a proč na něj útočí?

Miliardář, filantrop, ďábel a „mrtvé prase“: Kdo je…

Americký finančník a filantrop maďarského původu George Soros (87) získal značný majetek burzovními spekulacemi,…

Jako batole utrpěla popáleniny na 70 % těla. Znetvořenou ženu (23) šikanovali, ale nedala se

Jako batole utrpěla popáleniny na 70 % těla.…

Život Angličanky Raiche Mederick (23) se krutě změnil, když jí byl teprve rok a půl. V domě jejích rodičů, kde…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018:  kompletní rozpis zápasů, skupiny, play off

Program MS v hokeji 2018: kompletní rozpis zápasů,…

Rok 2018 přináší sportovním fanouškům jeden vrchol za druhým. Po únorové olympiádě v Jižní Koreji odstartuje v…

K reprezentaci se připojil nováček Rittich: NHL? Odejít ven se mi vyplatilo

K reprezentaci se připojil nováček Rittich: NHL?…

Po jedné kompletní sezoně v extralize podepsal David Rittich (25) smlouvu s Calgary. Výsledek? První rok farma.…

 

Reflex.cz

1000 Filipínců míří na práci do Česka. Pro firmy je to laciný doping, pro modernizaci ekonomiky spíš brzda

1000 Filipínců míří na práci do Česka. Pro firmy je…

Do České republiky má v letošním roce prostřednictvím vládního programu na zaměstnávání cizinců přijet zhruba…

Zakázat komunisty? Jak lze rozpustit politickou stranu a proč by to v případě KSČM bylo složité

Zakázat komunisty? Jak lze rozpustit politickou…

V sobotu se v Nymburce koná další sjezd Komunistické strany Čech a Moravy, která je následnickou organizací…