29.10. 2015 David Bureš Google+ profil David Bureš

Nissan chce oslabit francouzský vliv v alianci s Renaultem

Nissan chce oslabit francouzský vliv v alianci s Renaultem

Renault nyní může rozhodovat o záležitostech Nissanu, zatímco naopak to možné není. Japonci to chtějí změnit.

Renault a Nissan jsou strategickými partnery již od roku 1999, v posledních měsících ale vyplynuly na povrch neshody mezi oběma značkami. Nissanu se nelíbí, že jej Renault může silně ovlivňovat, zatímco japonská automobilka tu francouzskou jen minimálně.

Nissan už dokonce poslal francouzské vládě, největšímu akcionáři Renaultu, návrh, jak by se vztahy mezi značkami měly upravit. Japonský výrobce přitom navrhuje výrazné změny, aby si zajistil stejný vliv na Renault jako má francouzská značka na něj.

Japonská automobilka požaduje, aby váha rozhodnutí byla shodná pro oba partnery. Dnes Renault drží v Nissanu více než 43 % hlasovacích práv, zatímco japonský výrobce nemá žádná.

Podle návrhu Nissanu by se měly změnit i majetkové podíly tak, aby byly vyvážené. Nissan dnes drží 15 % podíl ve svém partnerovi, zatímco Renault má 43,4 %. Automobilka ze země vycházejícího slunce navrhuje, aby oba strategičtí partneři navzájem drželi 25 až 35 %.

Na základě platných japonských a francouzských zákonů by to znamenalo, že Nissan by měl hlasovací práva v Renaultu jako největší akcionář, zatímco Renault by ztratil právo veta na zasedání Nissanu. Zatímco plán má ve vedení Renaultu podporu, zástupci francouzské vlády s ním nesouhlasí a tvrdí, že otáčí rovnováhu moci na úkor Renaultu.

Psali jsme: Francouzská vláda posílila svůj vliv v Renaultu

Návrh Nissanu je reakcí na nečekaný nákup akcií Renaultu francouzskou vládou v dubnu tohoto roku. Francie tehdy navýšila svůj podíl v automobilce z 15 na 20 %, čímž zabránila tomu, aby na výroční valné hromadě nedošlo ke změně hlasování na princip jedna akcie – jeden hlas. Tím by totiž vláda ztratila část vlivu na Renault.

Francouzská vláda tímto krokem překvapila všechny zúčastněné, včetně generálního ředitele aliance Renault-Nissan Carlose Ghosna, který se o nákupu akcií dozvěděl jen pár hodin před tím, než transakce skutečně proběhla.

Důvody nevyvážené moci v alianci musíme hledat v jejích počátcích. Nissan byl na konci devadesátých let na pokraji bankrotu, a tak potřeboval pomoc Renaultu. Ostatně japonská automobilka koupila podíl ve svém partnerovi až dva roky po založení aliance, když toho byla finančně schopná.

Spolupracujeme s TipCars.com
Útoky amerických dronů porušují suverenitu země, vzkázal Pákistán do Washingtonu Útoky amerických dronů porušují suverenitu země, vzkázal Pákistán do Washingtonu

Pákistán označil plánované útoky amerických bezpilotních…

Sankce vůči Rusku budou trvat dál, rozhodl summit Evropské unie Sankce vůči Rusku budou trvat dál, rozhodl summit Evropské unie

Evropská unie prodlouží hospodářské sankce uvalené na…

V případě prohraných voleb se vrátím se do houpacího křesla na Vysočinu, slibuje Zeman V případě prohraných voleb se vrátím se do houpacího křesla na Vysočinu, slibuje Zeman

Pokud prezident Miloš Zeman prohraje příští rok volby,…

 
Zdroj: Reuters

Štítky Nissan Renault Ekonomika

 

Přidat názorDiskuse: Nissan chce oslabit francouzský vliv v…







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Poprvé s vodíkovou Toyotou na našich silnicích. (A také jsme pili její odpad) Poprvé s vodíkovou Toyotou na našich silnicích. (A také jsme pili její odpad)

Tuzemské zastoupení Toyoty, která letos slaví dvacetileté…

Deset legendárních čtyřkolek - od pracovního offroadu až po supersport Deset legendárních čtyřkolek - od pracovního offroadu až po supersport

Ať už vám jde o prostupnost nezpevněným terénem, nebo jen…

 






 
Lotec C1000 (1991-1995): Toto mělo být nejrychlejší auto světa. Proč vzniklo v jediném kuse?

Lotec C1000 (1991-1995): Toto mělo být nejrychlejší auto světa. Proč vzniklo v jediném kuse?

Včera

V první polovině 90. let se postupně rodil v Bavorsku unikátní supersport. Na objednávku.




Blesk.cz

Mynářovy padesátiny na Hradě: Přišel Tvrdík, Duka, Uzel i parta (ex)ministrů

Mynářovy padesátiny na Hradě: Přišel Tvrdík, Duka,…

Sportovní „bafuňáři“, kapitáni průmyslu, sexuolog, kardinál, ale i řada bývalých a současných ministrů. Takovou…

Čtvrtek byl nejlepším dnem roku. U Prahy naměřili 36 °C a padaly rekordy

Čtvrtek byl nejlepším dnem roku. U Prahy naměřili 36…

Dosud nejteplejším letošním dnem v Česku byl čtvrtek, který překonal primát úterka. V Husinci-Řeži u Prahy…

 

iSport.cz

Slovák Lobotka o zájmu Slavie: Dobrá adresa. V Ajaxu pobavil hláškou

Slovák Lobotka o zájmu Slavie: Dobrá adresa. V Ajaxu…

Patří mezi nejvýraznější tváře slovenské jednadvacítky na EURO. A také mezi hráče, o které stojí pražská Slavia.…

Posily Sparty: Stramaccioni budí respekt, první trénink byl náročný

Posily Sparty: Stramaccioni budí respekt, první…

Seznámení i první trénink mají za sebou. Sparťanští fotbalisté už jedou naplno podle rozkazů italského trenéra…

 

Reflex.cz

Vdova po Helmutu Kohlovi si nepřála, aby na smutečním obřadu promluvila Angela Merkelová

Vdova po Helmutu Kohlovi si nepřála, aby na…

Jen o kousek unikla velké mezinárodní ostudě Angela Merkelová, která byla kdysi označována za oblíbenkyni…

Ekonom Vladimír Pikora o předvolebních plánech ČSSD: Zoufalé strany mají zoufalé programy

Ekonom Vladimír Pikora o předvolebních plánech ČSSD:…

Je mi smutno, je mi úzko. Četl jsem program ČSSD. Vážně si politici myslí, že mohou lidem do očí tak lhát a…