Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nissan chce oslabit francouzský vliv v alianci s Renaultem

David Bureš
Diskuze (36)
Renault nyní může rozhodovat o záležitostech Nissanu, zatímco naopak to možné není. Japonci to chtějí změnit.

Renault a Nissan jsou strategickými partnery již od roku 1999, v posledních měsících ale vyplynuly na povrch neshody mezi oběma značkami. Nissanu se nelíbí, že jej Renault může silně ovlivňovat, zatímco japonská automobilka tu francouzskou jen minimálně.

Nissan už dokonce poslal francouzské vládě, největšímu akcionáři Renaultu, návrh, jak by se vztahy mezi značkami měly upravit. Japonský výrobce přitom navrhuje výrazné změny, aby si zajistil stejný vliv na Renault jako má francouzská značka na něj.

Japonská automobilka požaduje, aby váha rozhodnutí byla shodná pro oba partnery. Dnes Renault drží v Nissanu více než 43 % hlasovacích práv, zatímco japonský výrobce nemá žádná.

Podle návrhu Nissanu by se měly změnit i majetkové podíly tak, aby byly vyvážené. Nissan dnes drží 15 % podíl ve svém partnerovi, zatímco Renault má 43,4 %. Automobilka ze země vycházejícího slunce navrhuje, aby oba strategičtí partneři navzájem drželi 25 až 35 %.

Na základě platných japonských a francouzských zákonů by to znamenalo, že Nissan by měl hlasovací práva v Renaultu jako největší akcionář, zatímco Renault by ztratil právo veta na zasedání Nissanu. Zatímco plán má ve vedení Renaultu podporu, zástupci francouzské vlády s ním nesouhlasí a tvrdí, že otáčí rovnováhu moci na úkor Renaultu.

Návrh Nissanu je reakcí na nečekaný nákup akcií Renaultu francouzskou vládou v dubnu tohoto roku. Francie tehdy navýšila svůj podíl v automobilce z 15 na 20 %, čímž zabránila tomu, aby na výroční valné hromadě nedošlo ke změně hlasování na princip jedna akcie – jeden hlas. Tím by totiž vláda ztratila část vlivu na Renault.

Francouzská vláda tímto krokem překvapila všechny zúčastněné, včetně generálního ředitele aliance Renault-Nissan Carlose Ghosna, který se o nákupu akcií dozvěděl jen pár hodin před tím, než transakce skutečně proběhla.

Důvody nevyvážené moci v alianci musíme hledat v jejích počátcích. Nissan byl na konci devadesátých let na pokraji bankrotu, a tak potřeboval pomoc Renaultu. Ostatně japonská automobilka koupila podíl ve svém partnerovi až dva roky po založení aliance, když toho byla finančně schopná.

David Bureš
Diskuze (36)
Re: Japonci to chtějí změnit
Plácás.
Avatar - Mrakoplas
29. 10. 2015 23:52
Re: ano-ne
To mi prosímtě dolož jak jsi na to přišel. Renault během krize držely spíš vynikající prodeje laciných Dacií.
29. 10. 2015 20:41
Re: Japonci to chtějí změnit
To co píšeš mi moc smysl nedává, ale až budeš vědět, kdo v tom "boji" mezi Renaultem a fr. vládou vyhrál, tak dej vědět. Jsem celý napnutý jestli "zvítězí" Renault nad fr. vládou nebo naopak. :-)
29. 10. 2015 20:26
Re: Japonci to chtějí změnit
Podle tebe to boj není. Podle tebe přišel Nissan, jako dceřiná firma Renaultu, poprosit francouzskou vládu o změnu. A určitě tento prosík není myšlen jako nátlak na vládu, aby upustila od uplatnění zákonu Florange. Ale podle tebe to fr. vládu trápit nemusí. Když už nic nemůže změnit ani Renault, tak Nissan už tuplem ne. V tom případě však nechápu, proč se Marcon omlouvá, že ještě neprodal těch 5% akcií.
Číst někdy nestačí. Musíš u toho taky myslet a snažit se hledat souvislosti.
29. 10. 2015 20:18
Re: Japonci to chtějí změnit
Boj Renaultu s fr. vládou? Nebuď pro smích, žádná firma na světě nedokáže bojovat se svým největším akcionářem.
Dal jsem ti pár odkazů, kde je jasně deklarováno, že návrh na změnu aliance vypracoval Nissan. Klidně si to zpochybňuj, je to tvůj boj.