Nissan chce oslabit francouzský vliv v alianci s Renaultem
Renault a Nissan jsou strategickými partnery již od roku 1999, v posledních měsících ale vyplynuly na povrch neshody mezi oběma značkami. Nissanu se nelíbí, že jej Renault může silně ovlivňovat, zatímco japonská automobilka tu francouzskou jen minimálně.
Nissan už dokonce poslal francouzské vládě, největšímu akcionáři Renaultu, návrh, jak by se vztahy mezi značkami měly upravit. Japonský výrobce přitom navrhuje výrazné změny, aby si zajistil stejný vliv na Renault jako má francouzská značka na něj.
Japonská automobilka požaduje, aby váha rozhodnutí byla shodná pro oba partnery. Dnes Renault drží v Nissanu více než 43 % hlasovacích práv, zatímco japonský výrobce nemá žádná.
Podle návrhu Nissanu by se měly změnit i majetkové podíly tak, aby byly vyvážené. Nissan dnes drží 15 % podíl ve svém partnerovi, zatímco Renault má 43,4 %. Automobilka ze země vycházejícího slunce navrhuje, aby oba strategičtí partneři navzájem drželi 25 až 35 %.
Na základě platných japonských a francouzských zákonů by to znamenalo, že Nissan by měl hlasovací práva v Renaultu jako největší akcionář, zatímco Renault by ztratil právo veta na zasedání Nissanu. Zatímco plán má ve vedení Renaultu podporu, zástupci francouzské vlády s ním nesouhlasí a tvrdí, že otáčí rovnováhu moci na úkor Renaultu.
Návrh Nissanu je reakcí na nečekaný nákup akcií Renaultu francouzskou vládou v dubnu tohoto roku. Francie tehdy navýšila svůj podíl v automobilce z 15 na 20 %, čímž zabránila tomu, aby na výroční valné hromadě nedošlo ke změně hlasování na princip jedna akcie – jeden hlas. Tím by totiž vláda ztratila část vlivu na Renault.
Francouzská vláda tímto krokem překvapila všechny zúčastněné, včetně generálního ředitele aliance Renault-Nissan Carlose Ghosna, který se o nákupu akcií dozvěděl jen pár hodin před tím, než transakce skutečně proběhla.
Důvody nevyvážené moci v alianci musíme hledat v jejích počátcích. Nissan byl na konci devadesátých let na pokraji bankrotu, a tak potřeboval pomoc Renaultu. Ostatně japonská automobilka koupila podíl ve svém partnerovi až dva roky po založení aliance, když toho byla finančně schopná.