Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Nissan Leaf 30 kWh: Větší dojezd a něco víc by nebylo?

David Bureš
Diskuze (46)
Kompaktní elektromobil Nissan Leaf přijíždí ve vylepšené verzi. Dojede dále, jinak ale zůstává stejný jako dosud.

Nissan na letošním frankfurtském autosalonu představil novou variantu svého úspěšného elektromobilu Leaf. Ta se jmenuje 30 kWh a její nejdůležitější novinkou jsou baterie s vyšší kapacitou, které jí umožní bez nabití dojet dále. Leaf 30 kWh jsme poprvé vyzkoušeli v ulicích Budapeště.

Automobilka nové provedení označuje jako Leaf třetí generace. Ta první se začala prodávat v roce 2010, druhá přišla o tři roky později. Nissan tenkrát provedl na Leafu 100 úprav, jednou z nich bylo přesunutí dobíječky pod přední kapotu, což zvětšilo zavazadlový prostor o výrazných 40 litrů. Pro Evropany pak důležitou novinkou bylo zahájení výroby v továrně v britském Sunderlandu, která tehdy nově začala Leafem zásobovat evropské trhy. Do té doby se vůz na starý kontinent dovážel z Japonska.

Video se připravuje ...

To třetí generace Leafu už tolik úprav neprodělala. Vlastně tou jedinou je ona baterie s vyšší kapacitou, další prodělané změny budou dostupné i pro stávající Leaf druhé generace. Dosavadní verze s akumulátorem o objemu 24 kWh se bude prodávat i nadále. Ne každý totiž vyžaduje co nejvyšší dojezd. Nissan zjistil, že 98 % majitelů vozu nižší střední třídy (do níž Leaf velikostně spadá) denně ujede méně než 170 kilometrů denně, což je limit, do kterého se hravě vejde i verze s 24kWh akumulátorem.

Stejné, ale lepší baterie

Pod podlahou Leafu nadále zůstává lithium-iontová baterie, která má stejné rozměry jako dosud. Jak se tedy podařilo navýšit její kapacitu? Technici přepracovali její vnitřní konstrukci, když pomocí změny uspořádání jednotlivých článků navýšili energetickou hustotu akumulátoru. Výsledkem vyšší kapacity je i navýšení normovaného dojezdu, a to ze 199 kilometrů na 250 kilometrů.

Výhodou přepracovaných baterií je to, že se v rychlonabíječce dobijí stejně rychle jako ty dosavadní. Při použití nabíječky o síle 50 kW se akumulátor na 80 % své kapacity dobije za půl hodiny. Při testu v ulicích Budapešti jsme čtvrt kapacity baterie dobili za pouhých deset minut. Nissan chce síť rychlonabíječek postupně rozšiřovat iv Česku, letos a v příštím roce otevře nové rychlodobíječky u svých zastoupení v Praze, Příbrami, Ostravě a Brně.

Nissan inovované baterii natolik věří, že na zachování její kapacity poskytuje osmiletou záruku (u 24kWh je pětiletá). Pro tuto důvěru má automobilka dobrý důvod. Od zahájení prodeje Leafu v Evropě musel výrobce vyměnit baterie jen u tří zde prodaných aut, což je skvělé číslo. Flotila taxíků v Amsterodamu pak ukázala, že za pět let se kapacita akumulátoru Leafů v průměru snížila o pouhých osm procent. Jedinou nevýhodou baterie s vyšší kapacitou je tak její hmotnost, je o 21 kilogramů těžší než stávající provedení. To je ale stále slušné číslo, které je u vozu typu Leafu zanedbatelné.

UFO dojede dál

Když se Leaf v roce 2010 začal prodávat, působil jako zjevení. A on jako Marťan vypadá i dnes, jeho futuristické tvary nadále umějí zapůsobit. Působivý je i solární panel na střeše (u vozů s nejvyšší výbavou Tekna), který dobíjí 12V baterii. Nově je navíc karoserii auta možné nalakovat elegantním bronzovým odstínem, který doposud nebyl nabízen.

Jako kosmická loď vypadá Leaf také uvnitř. Dvě patra přístrojů před řidičem jsou digitální, volič pro jízdu tvoří maličký "kopeček" na středovém tunelu. V rámci vylepšení "třetí" generace Leafu se zde objevilo modernější provedení multimediálního systému NissanConnect EV. Ten dostal upravenou telematiku, funkci sledování polohy auta (důležitá hlavně pro fleetové zákazníky) nebo digitální rádio. Systém je vcelku intuitivní a navíc komunikuje v češtině, na reakce ale občas zareaguje pomaleji. Na dálnici nás pak otravovalo, že nám navigace u každého sjezdu zbytečně přikazovala, ať jedeme rovně. Dále nás překvapilo podivné naklopení obrazovky ze středového panelu, úplné sklopení pak odkryje vzadu ukrytý CD přehrávač.

Interiér Leafu se bohužel v rámci modernizace nezbavil slabin, které jsme kritizovali již v minulosti. Středový panel je sice zdoben hodnotně působícím leskle černým dekorem, použité plasty na palubní desce jsou ale tvrdé jako kámen. Volant je nadále jen výškově nastavitelný, což řidiči znesnadňuje hledání ideální pozice. Sedačky navíc rozložitějším postavám přijdou úzké. Alespoň že je v interiéru dostatek místa, a to hlavně na výšku.

Jízdně zůstává Leaf shodný jako dosud. Řízení není zbytečně přeposilované, příliš informací ale řidiči neposkytuje. Díky nízkému těžišti způsobenému v podlaze uloženými bateriemi je auto oblouku stabilní, náklony karoserie a celkově komfortnější nastavení podvozku ale dávají najevo, že rychlejší tempo Leafu moc nesvědčí. Citelná je pak jednoduchá zadní náprava s torzní příčkou, příčné nerovnosti jsou zkrátka slyšet. Jinak je ale hluková izolace perfektní, Leaf je i v dálničním tempu příjemně tichý.

Výkon vpředu uloženého elektromotoru se nijak neměnil, činí 80 kW, točivý moment pak vrcholí hodnotou 254 N.m. Zatímco před lety dokázala taková síla ohromit (točivý moment umí velmi přesvědčivě zatlačit do sedadel, psal o Leafu v roce 2013 někdejší kolega Aleš), dnes jsme u elektroaut navyklí na mnohem působivější čísla. Proto je dnes zátah Leafu ve srovnání s ostatními elektromobily spíše průměrný, to ale neznamená, že by nedokázal na semaforech prohnat mnohá auta s konvenčním spalovacím motorem. Zatímco jiná elektroauta při sundání nohy z plynu mohutně brzdí díky výrazné rekuperaci brzdné energie, u Leafu tento brzdný účinek tak silný není.

A jak je na tom Leaf se spotřebou? Opravdu dojede verze 30 kWh dále i ve skutečnosti, nebo jen na papíře? Po první zkušební jízdě můžeme potvrdit, že opravdu zvládne větší porci kilometrů. V rámci jízdy v ulicích a okolí Budapešti jsme při svižnějším tempu a časté jízdě v kolonách dosáhli průměrné spotřeby energie 14 kWh na 100 kilometrů, což by Leafu stále bohatě stačilo na ujetí více než 200 kilometrů. Pokud bychom jeli opatrně, jistě bychom se avizovanému dojezdu 250 kilometrů minimálně přiblížili.

Dlouhých dálničních přesunů si ale majitelé Leafu příliš neužijí, na dálnici totiž spotřeba vzroste k 23 kWh na 100 km. V takovém případě Leaf už nedojede ani z Prahy do Brna...

Nissan Leaf – ceny na českém trhu
Model 24 kWh 30 kWh
Největší výkon [kW/min] 80/3008-10000 80/3008-10000
Točivý moment [N.m/min] 254/0-3008 254/0-3008
Max. rychlost [km/h] 144 ?
Zrychlení 0-100 km/h [s] 11,5 ?
Komb. spotřeba [kWh/100 km] 15 ?
Dojezd [km] 199 250
Doba nabíjení [hod] 0,5-12 0,5-15
Pohotovostní hm. [kg] 1474 ?
Cena Visia [Kč] 730.000 -
Cena Acenta [Kč] 800.400 828.200
Cena Tekna [Kč] 874.100 921.900

Tři výbavy

Nissan Leaf je nově nabízen ve třech stupních výbavy, které nahradily dosavadní jedinou variantu. Zájemci o silnější baterie musí sáhnout po dvou vyšších verzích (Acenta a Techna), v obou případech se za více kapacity připlácí rozumných 47.800 korun.

Vyšší cenovku, začínající na 730.000 Kč (za stupeň Visia a 24kWh baterie), Leaf kompenzuje slušnou výbavou. Už v základu autu nechybí automatická klimatizace, vyhřívaný volant nebo vyhřívaná přední i zadní sedadla. Takové prvky mohou překvapit, jsou ale ryze praktické – vyhřívání sedaček je energeticky méně náročné než topení, a tak v zimě pomáhá s dojezdem.

Chce navázat na úspěch

Nová varianta Leafu má dále podpořit prodeje tohoto modelu, který je nejprodávanějším elektromobilem na světě. Od zahájení výroby v roce 2010 má na svém kontě takřka 200.000 vyrobených exemplářů. Na českém trhu je pak druhým nejprodávanějším vozem s elektrickým pohonem, 48 registrovaných kusů v období leden až říjen překonal pouze Volkswagen e-Up! s 57 exempláři. BMW i3 má celkově na svém kontě 62 prodaných kusů, z toho ale jen 26 je čistě elektrických, zbytek využívá prodlužovač dojezdu v podobě spalovacího motoru.

Leaf je podle interních průzkumů vůbec nejoblíbenějším modelem Nissanu, 92 % majitelů je s autem spokojeno, 96 % z nich by pak Leaf doporučilo někomu dalšímu. Takových čísel jiný model japonské značky nedosahuje.

Vedle rodin zajímající se o ekologický pohon chce Leaf oslovovat také fleetové zákazníky. V Maďarsku si letos 65 Leafů objednala taxíkářská společnost Green Way, která díky tomu provozuje výhradně taxíky na elektrický pohon. Generální ředitel společnosti nám pak osvětlil další z výhod Leafu – jediným obdobně velkým elektroautem je Volkswagen e-Golf, který ale bez dobití ujede méně než Leaf. Jiná elektroauta byla pro taxislužbu Green Way příliš malá (třeba Kia Soul EV), jiná zase moc drahá (Mercedes-Benz B 250 e).

Závěr

Zájemce o elektromobil má Nissan Leaf rozhodně čím zaujmout, v českých podmínkách je ale nadále příliš drahý. Mohlo by se to ale změnit, vláda zvažuje, že na koupi elektromobilu bude nabízet dotace, které mají vymazat cenový rozdíl mezi elektromobily a vozy s konvenčním spalovacím agregátem.

Nově nabízená verze rozhodně potěší ty, kteří od elektrovozu očekávají vyšší dojezd, nebo kteří chtějí alespoň větší rezervu. Až na baterie s větší kapacitou a inovovaný multimediální systém zůstal Leaf stejný jako dosud. Nadále tak potěší prostornou kabinou nebo tichou jízdou, stále mu však zůstaly nešvary typu jen výškově nastavitelného volantu nebo horší tlumení nerovností.

David Bureš
Diskuze (46)
27. 11. 2015 01:55
Re: Jízda po dálnici
Mam s Leafem (24kWh) prakticke zkusenosti a mohu potvrdit, ze v zime i pri minimalnim pouzivani klimy a odmlzovani oken, bez radia a pri klidne jizde (na dalnici max. rychlosti 100km/h) jsem pri teplote kolem bodu mrazu ujel na plne dobitou baterii max. 100-110km... takze sorry, v zime ani s 30kWh baterii na jedno nabiti z Prahy do Brna nedojedete. Jeste jedna prakticka: u Leafu se nebylo mozno plne spolehnout na ukazatel dojezdu - jednou ukazoval dojezd X a bez problemu jsem dojel k nabijecce vzdalene X-y. Jindy (za srovnatelnych provoznich podminek) jsem k nabijecce vzdalene X-2y nedojel a zustal trcet kilometr od ni...
Avatar - Blue Sun
23. 11. 2015 21:35
Re: poznamka k testu
Škoda, že nemáš, jako obvykle, pravdu, dědku.
Avatar - beibej
23. 11. 2015 21:21
Re: poznamka k testu
To zvládám i se služební benzínovou Fábkou. Na rakovinomet nic moc, polepši se!
Avatar - Ada je zase tady
23. 11. 2015 19:58
Re: poznamka k testu
920 tisíc Kč: první rok to v normálním provozu (dálnice + silnice + město + topení + stěrače + světla dojede cca 120km, druhý rok 100km, třetí rok 80km... :no:

Zrovna včera jsem se svým TDI PD ujel cca 750km :-! Bez tankování. >:D
23. 11. 2015 19:51
Re: Dojezd na dálnici
Obě věci o kterých píšeš jsou trochu mimo:

1.) Nepozoruji, že by lidé na dálnici zpomalovali pod 130, pouze pokud jim do levého věco vjede autobus nebo kamion, případně vůz se starším datem výroby. Realita na dálnici je 140-150km/h.

2.) Dálniční Supové berou od opravdových (ne tachometrových) 150km/h nahoru, tedy + 5 co proměřuje tachometr + 3km tolerance, tj pokud pojedeš tachometrových 150, jedeš vlastně reálných 142km/h a to jim za to nestojí ;-)

3.) webpajá má v jednom pravdu a to v téhle větě:

"Obávám se, že čichat kamiony, nechat si od kamínků odpalovaných zpod jejich kol dobíjet karoserii, skla a ukájet se tím, že vůbec dojedu je věc natolik teoretická až květinová, že naprosto nereálná." :yes:

4.) i kdyby měl Leaf dojezd 400km, pořád bych o něm ani neuvažoval, jelikož jeho design je pro mě nestravitelný. O ceně ani nemluvím, za to může být pěkně vybavená střední třída ;-)