Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nissan Micra s přeplňovaným tříválcem 1,2 (72 kW) bez turbodmychadla

Ondřej Láník
Diskuze (27)
Japonská část aliance Renault-Nissan vsadila na tříválce. Přeplňovaná verze dostane mechanicky poháněný kompresor!

Rozhodnutí vsadit vše na zážehové tříválce bylo u Nissanu přijato na základě důkladné analýzy trhu. Zákazníci v Evropě musí za nízkou spotřebu v malých autech platit vysoké příplatky za vznětové motory, automobilka se proto rozhodla jít částečně proti proudu a raději soustředit více prostředků na vývoj úspornějšího zážehového motoru (dieselového motoru se už dříve vzdal také Mitsubishi Colt).

Nový motor HR12DE je tříválcem o objemu 1,2 litru, jeho konstrukce je odvozena od čtyřválcové šestnáctistovky HR16, známé z modelů Note, Qashqai a Juke. Motor se vyznačuje nízkým vnitřním třením, vysokým kompresním poměrem a použitím variabilního časování ventilů. Na rozdíl od motoru 1,2 HTP nemá motor Nissanu vyvažovací hřídel.

Při uvedení na trh bude k dispozici verze s výkonem 59 kW při 6000 min-1, maximum točivého momentu je 110 Nm při 4000 min-1. Na výběr bude pětistupňová manuální převodovka nebo bezestupňová CVT, kombinovaná spotřeba bude v těchto konfiguracích 5,0 a 5,4 l/100 km. Nová Micra s tímto motorem se na český trh dostane v listopadu 2010.

Výkonnější verze 1,2 DIG dostane přímé vstřikování, přeplňování a systém start-stop. Poněkud nečekanou zprávou je ale způsob přeplňování. Místo dnes převažujícího turbodmychadla zvolili konstruktéři mechanicky poháněný kompresor. Ten dává nižší plnicí tlaky, ovšem jejich nárůst je plynulý s rostoucími otáčkami. Ve vyšších otáčkách, kde malé motory obvykle příliš často nepracují, účinnost mechanického kompresoru rychle klesá. S ohledem na vysoký odebíraný výkon motoru (vzhledem k vygenerovanému přetlaku) je toto zařízení ve vyšších otáčkách obvykle přes elektromagnetickou spojku odpojováno.

Výkon nového přeplňovaného tříválce vzroste na 72 kW, točivý moment na relativně nízkých 146 Nm (srovnejte např. s 1,2 TSI a jeho 175 Nm) ale přitom se sníží kombinovaná spotřeba. Nissan slibuje emise CO2 95 g/km, což odpovídá 4 l/100 km – hodnotě obvyklé u úsporných vznětových verzí městských hatchbacků. I zde bude alternativou převodovka CVT. Silnější Micry s tímto motorem přijdou na trh v příštím roce.

Nová Micra bude mít v průměru o 25 % nižší emise CO2 než minulá generace se čtyřválcem 1,2 l. Ve srovnání s hodnotami obvyklými v daném segmentu před pěti lety je snížení emisí oxidu uhličitého podle automobilky stěží uvěřitelných 75 %.

Ondřej Láník
Diskuze (27)
Avatar - Shr3k
23. 9. 2010 13:22
Odpojovat kompresor při vysokých otáčkách?
Já myslel, že se kompresor odpojuje právě na volnoběh (aspoň tomu tak u stávajících kompresorových aut bylo - Mini, CLK, SLK, XKR atp.)... >:D
Avatar - pelikoš
23. 9. 2010 09:40
Re: zraje jako víno
to je možná problém "světových" aut,že se mají líbit všude,ale u micry se toho nebojím ;-)
Avatar - pelikoš
23. 9. 2010 09:37
Re: zraje jako víno
to nissan jde ale taky proti proudu (qashqai,murano,juke,cube,micra,note...) a sklízí za to úspěch :yes:
23. 9. 2010 08:33
Re: zraje jako víno
Vždy sa nájde nejaké "ale". Ja nie som odviazaný ani z Koleosu, dokonca aj na Kangoo som si musel chvíľu zvykať, ale to nevyvracia fakt, že čo sa dizajnu týka, nejde Renault s prúdom, za čo má moje uznanie.
Avatar - iudex
23. 9. 2010 08:06
Re: Japonské motorové mimikry
Ja netvrdím, že je to fakt, ale sú to moje očakávania, síce subjektívne a apriórne, ale vychádzajúce z technicky podložených skutočností, ako aj doterajšej skúsenosti, že žiadny trojvalec neznie dobre (či je to onen slávny HTP, alebo Corsa 1,0, Mitsu 1,1 či tojoťácky VVTi - aj keď ten je z nich asi najlepší). A pri 1,2T si asi aj sám uvedomuješ, že 1,2 R3 K proti 1,2 R4 TSI nebude mať veľké šance.