Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nizozemci testují silnici vyrobenou z plastových bloků

Jan Mička
Diskuze (41)
V budoucnu by mohly být silnice vyráběné z recyklovaného plastu. Nápad se aktuálně testuje v Nizozemsku.

Stav vozovek je jedna z nejčastějších příčin, které dovedou řidiče doslova vytočit. Aktuálně se na českých silnicích nachází až 600 uzavírek spojených s opravami komunikací, což především v letním období, kdy řada rodin odjíždí na dovolenou automobilem, představuje hodiny promarněné v zácpách. Rekonstrukce se táhnou jako týden před výplatou, a přitom by vůbec nemusely.

Stačí totiž zvolit jinou metodu výstavby silnic. Jednu takovou aktuálně testují v Nizozemsku, a spočívá v sestavení jízdního pásu z dutých bloků vyrobených z recyklovaného odpadního plastu. Za nápadem stojí firmy VolkerWessels a KWS Infra, které si od něj slibují přínos životnímu prostředí, jednoduché opravy a dlouhou životnost. Ušetřit by se mohly až dvě procenta emisí tvořených dopravou.

Ve skutečnosti bychom jezdili po stavebnici, uvnitř které by díky duté konstrukci mohly být taženy kabely, kanalizační trubky a podobně. Stejně jak snadno by se silnice vytvářela, tak snadno by se i opravovala, protože by stačilo pouze vyměnit poničený díl. Tvůrci slibují odolnost vůči erozi, povětrnostním vlivům a teplotám v rozmezí -40 až +80 °C. Po zimě bychom tedy nemuseli kličkovat mezi dírami, otázkou ale zůstává, jak by si povrch vozovky poradil například s těžkými pluhy, a jak by se s časem měnily jeho abrazivní vlastnosti.

Jan Mička
Diskuze (41)
18. 7. 2015 05:55
Jsem pro smysluplnější věc
a to zastřešení silnic - někdo na VUT spočítal, že i když by byla investice celkem velká, tak třeba u D1 by se vrátila snad za 10 let díky nutnosti minimální údržby a podstatně by se zvýšil komfort jízdy. Celkově bych dopravu všude kde to jde dával do zvenku stavěných tunelů které by se potom zasypaly a doprava by tak nerušila okolí - třeba i cyklostezky. Celý rok by tam byla podobná teplota, žádný déšť, sníh. Plastová silnice je proti tomu blbost - jak by měnili jednotlivé panely když by skrz vedly trubky? Plast do přírody je absolutní kravina, z každého se vymývají svinstva a nikdy není zcela UV stabilní. Cena by byla astronomická - to by zase bylo zbytečně vyhozených peněz na dotacích z EU...
Avatar - lamal
15. 7. 2015 18:30
Re: plastík
pokial viem hned v mojom prvom prispevku je:

´´super napad, uz by mohla prist nejaka alternativa ´´
15. 7. 2015 13:01
Re: plastík
Zrovna na dálnicích by to díky hustotě provozu mělo práci snazší.
15. 7. 2015 12:59
Re: plastík
Tak já bych podzemní garáž s nekrytou rampou bez vyhřívání nechtěl (pokud se bavíme o regionu, kde sněží a mrzne). Na trhu je to běžně dostupné řešení. Bavíme se tu však o trochu jiném měřítku. I když elektrické vytápění celé dálniční sítě ČR by neměl být (z energetického hlediska) takový problém. Na chatě mám instalované vytápění myslím 30 W/ m. Z hlediska bezpečnosti by to určitě uvítali chodci.

Elektrické vyhřívání bloku motoru bych do toho nepletl. Je to regionální záležitost. Jižněji to není tak potřeba a když už, tak se spoléháme spíš na nezávislé topení. Elektrický předehřev tu není moc rozšířený ani u letadel (na rozdíl od USA).
15. 7. 2015 12:40
Re: plastík
Tak nějak. Takhle od stolu bychom se spíš mohli bavit o tom, že to bude prakticky panelová silnice. Ne zrovna nejoblíbenější druh komunikací mezi řidiči.