Nizozemci testují silnici vyrobenou z plastových bloků
Stav vozovek je jedna z nejčastějších příčin, které dovedou řidiče doslova vytočit. Aktuálně se na českých silnicích nachází až 600 uzavírek spojených s opravami komunikací, což především v letním období, kdy řada rodin odjíždí na dovolenou automobilem, představuje hodiny promarněné v zácpách. Rekonstrukce se táhnou jako týden před výplatou, a přitom by vůbec nemusely.
Stačí totiž zvolit jinou metodu výstavby silnic. Jednu takovou aktuálně testují v Nizozemsku, a spočívá v sestavení jízdního pásu z dutých bloků vyrobených z recyklovaného odpadního plastu. Za nápadem stojí firmy VolkerWessels a KWS Infra, které si od něj slibují přínos životnímu prostředí, jednoduché opravy a dlouhou životnost. Ušetřit by se mohly až dvě procenta emisí tvořených dopravou.
Ve skutečnosti bychom jezdili po stavebnici, uvnitř které by díky duté konstrukci mohly být taženy kabely, kanalizační trubky a podobně. Stejně jak snadno by se silnice vytvářela, tak snadno by se i opravovala, protože by stačilo pouze vyměnit poničený díl. Tvůrci slibují odolnost vůči erozi, povětrnostním vlivům a teplotám v rozmezí -40 až +80 °C. Po zimě bychom tedy nemuseli kličkovat mezi dírami, otázkou ale zůstává, jak by si povrch vozovky poradil například s těžkými pluhy, a jak by se s časem měnily jeho abrazivní vlastnosti.