20.6. 2018 Ondřej Lilling

Nová Audi A1 je stvořena pro digitální svět. Už jsme v ní seděli

 

Nejmenší hatchback se čtyřmi kruhy ve znaku se představuje. Má dynamické proporce i odvážný design. Technika je ale poměrně standardní.

Podle původního plánu měla být nová Audi A1 odhalena ve středu o půlnoci. Nakonec se ale fotky dostaly na světlo o něco dříve, takže design už pro vás asi není překvapením, auto jste si mohli prohlédnout na kompletním setu a hned ve dvou provedeních. Vedle tiskové zprávy vám ale můžeme nabídnout i naše dojmy, protože jsme obě auta viděli naživo už v květnu.

Ještě než vám podrobně představíme druhou generaci modelu Audi A1, je třeba zmínit několik podstatných informací k té minulé. Přestože na ni v našich končinách příliš často nenarazíte, šlo o úspěšný model - prodalo se ho přes 800 tisíc. Spíš než holá čísla byla pro značku důležitá skutečnost, že tři čtvrtiny zákazníků nikdy auto se čtyřmi kruhy ve znaku nevlastnily, šlo o nové zákazníky. A to je pro budoucnost značky důležité, u řady z nich šlo o jejich první auto, které může později nahradit větší a luxusnější model.

U nás je kupní síla obyvatel jiná, takže roli prvního auta plní o poznání dostupnější modely. Snáze teď ale pochopíte, proč nová generace vypadá přesně tak, jak vypadá. Na poměry značky nepostrádá odvážné prolisy a když k tomu přihodíte i nějaký křiklavý lak, pochopíte, na jaké zákazníky automobilka cílí. Terčem je mladá generace, která hledá nejmodernější technologie, širokou míru individualizace a taky nějakou tu praktičnost.

Z hlediska proporcí se A1 vydává správným směrem. Je širší, delší a nižší. Na délku narostla o 56 milimetrů na 4,03 metru, šířka se zvětšila o 34 mm na finálních 1,74 m a výška klesla o 13 mm na 1,41 metru. Aktivnímu životnímu stylu jde naproti i zvětšený zavazadelník, který z nikterak oslnivých hodnot povýšil v druhé generaci na 335 litrů, po sklopení druhé řady sedadel naroste jeho objem až na 1090 litrů.

Audi A1 oficiálně: Ryze benzinové motory v dynamičtějším těle a balík technologií k tomu

Názor na design si jistě zvládnete udělat sami, mně osobně se auto hodně líbilo zezadu zajímavě tvarovanými světlomety, příď mi zdála možná až zbytečně komplikovaná. A mimochodem, ty tři úzké průduchy pod kapotou, které zdobí verzi S line, se odvolávají na Audi Sport quattro. Jsou ale zaslepené a ani po technické stránce nemá A1 k legendárnímu sporťáku příliš blízko.

Zevnějšek do značné míry ovlivní tří výbavové linie, kromě Basis a advanced je to právě S line, která se odlišuje jinou mřížkou chladiče, přepracovanými nárazníky a zadním spoilerem. Barev, do kterých je možné A1 obléknout, je celkem 11. Na přání je možné zvolit kontrastní provedení střechy, stejně jako kryty zrcátek, v kontrastním odstínu budou také boční prahy a krajní lišty předního spoileru. Pokud budete patřit mezi jedny z prvních zákazníků A1 a sáhnete po verzi Edition, dočkáte se kromě osmnáctipalcových kol právě kontrastních prvků, podle výchozí barvy budou buď bronzové, bílé nebo černé. Černé budou také tradiční kruhy v masce chladiče i označení modelu a zatmavené jsou také přední i zadní světlomety.

Design překvapí, technika už tolik ne

Řada lidí Audi A1 nejspíš označí jako nafintěné Polo a proti tomu asi nelze příliš namítat. Podvozek se vpředu spoléhá na zavěšení McPherson se spodními trojúhelníkovými rameny, vzadu se nachází náprava s vlečenými rameny a torzní příčkou. Na výběr však budou hned tři provedení podvozku, kromě standardního bude v nabídce také sportovněji laděné odpružení, vrcholná verze využívá adaptivní tlumiče. O pohonu všech kol na představení nepadlo ani slovo, je ale možné, že si ho automobilka schovává pro nějakou z připravovaných sportovních verzí. Sportovněji založení řidiči můžou už teď sáhnout po paketu Performance, který kromě adaptivních tlumičů a “optimalizace zvuku motoru” disponuje většími brzdovými kotouči. Ty mají standardně průměr 276 milimetrů vpředu a 230 mm vzadu, s dynamickým paketem narostou na průměr 312 mm vpředu a 272 mm vzadu.

Standardní pohonné jednotky nebudou překvapením, z nového označení se vám ale teď hůře podaří rozklíčovat, jak velký motor se pod kapotou nachází. Základem je motorizace 25 TFSI o výkonu 70 kW a 175 Nm, která se spoléhá na litrový tříválec. Stejný základ využívá i verze 30 TFSI, výkon ale v takovém případě činí 85 kW a 200 Nm. Čtyři válce najdete až pod označením 35 TFSI, konkrétně jde o motor o objemu 1,5 litru, který produkuje 110 kW a 250 Nm se systémem vypínání poloviny válců. Vrchol představuje jednotka 40 TFSI naladěná na 147 kW a 320 Nm. U ní je standardem šestistupňová samočinná převodovka S tronic, u ostatních motorizací si automatickou převodovku můžete pořídit na přání a bude mít sedm stupňů.

Nové Audi A6 Allroad se blíží. Mrkněte na fotky jeho prototypu

Přestože staví A1 na technickém základě platformy MQB, množstvím technologií odpovídá zařazení značky v koncernovém portfoliu. Příkladem budiž třeba digitální přístrojový štít, který je sériovou výbavou. Standardní verze se bude spoléhat výhradně na něj, ve verzi MMI Radio plus na palubní desce přibude displej o úhlopříčce 8,8”, vrchol představuje provedení MMI Navigation plus, které disponuje displejem o velikosti 10,1”. V takovém případě můžete využívat všechny vymoženosti, jaké umí poslední novinky z Ingolstadtu. Samozřejmostí je připojení na internet, které dokáže zjistit počasí, cenu paliv nebo aktuální dopravní situaci, adresu do navigace pak můžete zadávat pohodlně psaním rovnou na displej. Kdyby vám to nebylo po chuti, můžete adresu samozřejmě nadiktovat také hlasem.

Interiér je hodně orientovaný na řidiče a v mnohém se inspiroval u vlajkové lodi A8. Ovládání klimatizace sice zůstává tradiční, ale tlačítek a celkově ovladačů výrazně ubylo. Netypický je například přepínač režimu světel, který tvoří tlačítko stejně, jako je tomu u ostatních novinek z Ingolstadtu. Ergonomie se alespoň z prvních dojmů jeví jako příkladná, přesně tak, jak je u Audi zvykem.

TEST 2015: Audi A1 Sportback 1.4 TDI ultra – Brána do světa kruhů

Prémiové jsou na danou třídu také použité materiály. Novinkou je možnost kombinovat jednotlivé výbavové linie pro exteriér a interiér. Takže zvenku může A1 vypadat sportovně, zatímco vnitřek bude pojatý luxusně. A to zejména v případě, že si připlatíte za světelný paket. Pak si můžete vybrat jeden ze 30 odstínů, kterým bude interiér podsvícen.

Závěrem se sluší dodat, že objednávky automobilka začne přijímat už v červenci a první modely k zákazníkům dorazí letos v listopadu.

Rallye Dakar 2019
Spolupracujeme s TipCars.com
Vodní elektrárna Dalešice je v provozu už čtyřicet let. Podívejte se Vodní elektrárna Dalešice je v provozu už čtyřicet let. Podívejte se

Vodní elektrárna Dalešice, která byla kompletně uvedena…

Svět řeší v Polsku klima. Zástupci dvou set států se blíží dohodě, ale rozpory trvají Svět řeší v Polsku klima. Zástupci dvou set států se blíží dohodě, ale rozpory trvají

Zástupci téměř dvou set států světa, kteří se na světové…

 
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Dacie s logem Renault končí. Důvodem může být i nová Arkana Dacie s logem Renault končí. Důvodem může být i nová Arkana

Laurens van der Acker, šéf designu automobilky Renault,…

Znáte šílené Sbarro Windhawk? Je to lovecké SUV pro saúdského krále Znáte šílené Sbarro Windhawk? Je to lovecké SUV pro saúdského krále

V době, kdy ještě nebyla kategorie vozů SUV natolik…

 



Jízdní dojmy s Audi A1 Sportback: Vzhledem teenager, chováním dospělák Jízdní dojmy s Audi A1 Sportback: Vzhledem teenager, chováním dospělák

V okolí španělské Rondy jsme vyzkoušeli luxusnějšího…

Audi A1 Sportback prozrazuje ceny silnějších motorů. Kolik dáte za vrcholový dvoulitr? Audi A1 Sportback prozrazuje ceny silnějších motorů. Kolik dáte za vrcholový dvoulitr?

Nejmenší model čtyř kruhů se prvně představil s litrovým…

 



 
Mikrovlnné zapalování má zachránit benzinové motory. Emise prý sníží o 80 %

Mikrovlnné zapalování má zachránit benzinové motory. Emise prý sníží o 80 %

Dnes 13:10

Přechod na elektromobily je prý nevyhnutelný. Mnozí si to nemyslí. Kupříkladu německý start-up Micro Wave Ignition.




Blesk.cz

Překladač Googlu začne nabízet překlady ve více genderových variantách

Překladač Googlu začne nabízet překlady ve více…

Novinku, která má omezit genderovou předpojatost, zařadil do svého Překladače Google. U výrazů, které je možné…

Strach o život královské vnučky: Letěl pro ni vrtulník

Strach o život královské vnučky: Letěl pro ni vrtulník

Nepředstavitelné okamžiky strachu si prožil princ Charles a jeho žena Camilla (71). Jejich malou vnučku Elizu…

 

iSport.cz

Skvělá Ledecká! Zvítězila na snowboardu, při triumfu spálila prkno

Skvělá Ledecká! Zvítězila na snowboardu, při triumfu…

Olympijská vítězka Ester Ledecká vyhrála obří slalom snowboardistek v Cortině d'Ampezzo a po šestnáctém triumfu…

Frýdek po remíze v Příbrami: Nevíme, jak krizi zvládnout a proč se nedaří

Frýdek po remíze v Příbrami: Nevíme, jak krizi…

Ani U Litavky se nepodařilo Spartě zmírnit velké zklamání z podzimní části. Jednogólové vedení neudrželi a…

 

Reflex.cz

Všechny naše desky končí pozitivně, říká hudebník a producent Pavel Richter

Všechny naše desky končí pozitivně, říká hudebník a…

Na konci roku, ve kterém jsme si několikrát připomněli čtyřicet let od vzniku hudebního stylu ambient, jsme se…

21 nejlepších filmů pro děti všech dob. Snímky, které mají rádi i rodiče

21 nejlepších filmů pro děti všech dob. Snímky,…

Určitě se s námi pohádáte: každá rodina má vlastní dětskou “hitparádu”, takže vybrat, nedejbože dokonce seřadit…