20.6. 2018 Ondřej Lilling

Nová Audi A1 je stvořena pro digitální svět. Už jsme v ní seděli

 

Nejmenší hatchback se čtyřmi kruhy ve znaku se představuje. Má dynamické proporce i odvážný design. Technika je ale poměrně standardní.

Podle původního plánu měla být nová Audi A1 odhalena ve středu o půlnoci. Nakonec se ale fotky dostaly na světlo o něco dříve, takže design už pro vás asi není překvapením, auto jste si mohli prohlédnout na kompletním setu a hned ve dvou provedeních. Vedle tiskové zprávy vám ale můžeme nabídnout i naše dojmy, protože jsme obě auta viděli naživo už v květnu.

Ještě než vám podrobně představíme druhou generaci modelu Audi A1, je třeba zmínit několik podstatných informací k té minulé. Přestože na ni v našich končinách příliš často nenarazíte, šlo o úspěšný model - prodalo se ho přes 800 tisíc. Spíš než holá čísla byla pro značku důležitá skutečnost, že tři čtvrtiny zákazníků nikdy auto se čtyřmi kruhy ve znaku nevlastnily, šlo o nové zákazníky. A to je pro budoucnost značky důležité, u řady z nich šlo o jejich první auto, které může později nahradit větší a luxusnější model.

U nás je kupní síla obyvatel jiná, takže roli prvního auta plní o poznání dostupnější modely. Snáze teď ale pochopíte, proč nová generace vypadá přesně tak, jak vypadá. Na poměry značky nepostrádá odvážné prolisy a když k tomu přihodíte i nějaký křiklavý lak, pochopíte, na jaké zákazníky automobilka cílí. Terčem je mladá generace, která hledá nejmodernější technologie, širokou míru individualizace a taky nějakou tu praktičnost.

Z hlediska proporcí se A1 vydává správným směrem. Je širší, delší a nižší. Na délku narostla o 56 milimetrů na 4,03 metru, šířka se zvětšila o 34 mm na finálních 1,74 m a výška klesla o 13 mm na 1,41 metru. Aktivnímu životnímu stylu jde naproti i zvětšený zavazadelník, který z nikterak oslnivých hodnot povýšil v druhé generaci na 335 litrů, po sklopení druhé řady sedadel naroste jeho objem až na 1090 litrů.

Audi A1 oficiálně: Ryze benzinové motory v dynamičtějším těle a balík technologií k tomu

Názor na design si jistě zvládnete udělat sami, mně osobně se auto hodně líbilo zezadu zajímavě tvarovanými světlomety, příď mi zdála možná až zbytečně komplikovaná. A mimochodem, ty tři úzké průduchy pod kapotou, které zdobí verzi S line, se odvolávají na Audi Sport quattro. Jsou ale zaslepené a ani po technické stránce nemá A1 k legendárnímu sporťáku příliš blízko.

Zevnějšek do značné míry ovlivní tří výbavové linie, kromě Basis a advanced je to právě S line, která se odlišuje jinou mřížkou chladiče, přepracovanými nárazníky a zadním spoilerem. Barev, do kterých je možné A1 obléknout, je celkem 11. Na přání je možné zvolit kontrastní provedení střechy, stejně jako kryty zrcátek, v kontrastním odstínu budou také boční prahy a krajní lišty předního spoileru. Pokud budete patřit mezi jedny z prvních zákazníků A1 a sáhnete po verzi Edition, dočkáte se kromě osmnáctipalcových kol právě kontrastních prvků, podle výchozí barvy budou buď bronzové, bílé nebo černé. Černé budou také tradiční kruhy v masce chladiče i označení modelu a zatmavené jsou také přední i zadní světlomety.

Design překvapí, technika už tolik ne

Řada lidí Audi A1 nejspíš označí jako nafintěné Polo a proti tomu asi nelze příliš namítat. Podvozek se vpředu spoléhá na zavěšení McPherson se spodními trojúhelníkovými rameny, vzadu se nachází náprava s vlečenými rameny a torzní příčkou. Na výběr však budou hned tři provedení podvozku, kromě standardního bude v nabídce také sportovněji laděné odpružení, vrcholná verze využívá adaptivní tlumiče. O pohonu všech kol na představení nepadlo ani slovo, je ale možné, že si ho automobilka schovává pro nějakou z připravovaných sportovních verzí. Sportovněji založení řidiči můžou už teď sáhnout po paketu Performance, který kromě adaptivních tlumičů a “optimalizace zvuku motoru” disponuje většími brzdovými kotouči. Ty mají standardně průměr 276 milimetrů vpředu a 230 mm vzadu, s dynamickým paketem narostou na průměr 312 mm vpředu a 272 mm vzadu.

Standardní pohonné jednotky nebudou překvapením, z nového označení se vám ale teď hůře podaří rozklíčovat, jak velký motor se pod kapotou nachází. Základem je motorizace 25 TFSI o výkonu 70 kW a 175 Nm, která se spoléhá na litrový tříválec. Stejný základ využívá i verze 30 TFSI, výkon ale v takovém případě činí 85 kW a 200 Nm. Čtyři válce najdete až pod označením 35 TFSI, konkrétně jde o motor o objemu 1,5 litru, který produkuje 110 kW a 250 Nm se systémem vypínání poloviny válců. Vrchol představuje jednotka 40 TFSI naladěná na 147 kW a 320 Nm. U ní je standardem šestistupňová samočinná převodovka S tronic, u ostatních motorizací si automatickou převodovku můžete pořídit na přání a bude mít sedm stupňů.

Nové Audi A6 Allroad se blíží. Mrkněte na fotky jeho prototypu

Přestože staví A1 na technickém základě platformy MQB, množstvím technologií odpovídá zařazení značky v koncernovém portfoliu. Příkladem budiž třeba digitální přístrojový štít, který je sériovou výbavou. Standardní verze se bude spoléhat výhradně na něj, ve verzi MMI Radio plus na palubní desce přibude displej o úhlopříčce 8,8”, vrchol představuje provedení MMI Navigation plus, které disponuje displejem o velikosti 10,1”. V takovém případě můžete využívat všechny vymoženosti, jaké umí poslední novinky z Ingolstadtu. Samozřejmostí je připojení na internet, které dokáže zjistit počasí, cenu paliv nebo aktuální dopravní situaci, adresu do navigace pak můžete zadávat pohodlně psaním rovnou na displej. Kdyby vám to nebylo po chuti, můžete adresu samozřejmě nadiktovat také hlasem.

Interiér je hodně orientovaný na řidiče a v mnohém se inspiroval u vlajkové lodi A8. Ovládání klimatizace sice zůstává tradiční, ale tlačítek a celkově ovladačů výrazně ubylo. Netypický je například přepínač režimu světel, který tvoří tlačítko stejně, jako je tomu u ostatních novinek z Ingolstadtu. Ergonomie se alespoň z prvních dojmů jeví jako příkladná, přesně tak, jak je u Audi zvykem.

TEST 2015: Audi A1 Sportback 1.4 TDI ultra – Brána do světa kruhů

Prémiové jsou na danou třídu také použité materiály. Novinkou je možnost kombinovat jednotlivé výbavové linie pro exteriér a interiér. Takže zvenku může A1 vypadat sportovně, zatímco vnitřek bude pojatý luxusně. A to zejména v případě, že si připlatíte za světelný paket. Pak si můžete vybrat jeden ze 30 odstínů, kterým bude interiér podsvícen.

Závěrem se sluší dodat, že objednávky automobilka začne přijímat už v červenci a první modely k zákazníkům dorazí letos v listopadu.

Spolupracujeme s TipCars.com
U Prahy vznikne celoevropské centrum pro čínské e-shopy U Prahy vznikne celoevropské centrum pro čínské e-shopy

Západně od hlavního města vyroste již druhý velký sklad…

Je třeba rozmrazit vzájemné vztahy, shodli se Putin s Trumpem Je třeba rozmrazit vzájemné vztahy, shodli se Putin s Trumpem

Na dnešním rusko-americkém summitu v Helsinkách panovala…

Britské letectvo vstupuje do další éry, nový bitevník ho vyjde na dvě miliardy liber Britské letectvo vstupuje do další éry, nový bitevník ho vyjde na dvě miliardy liber

Veletrh ve Farnborough patří mezi nejdůležitější události…

Nova výrazně zvýšila zisk, vydělala téměř půl miliardy Nova výrazně zvýšila zisk, vydělala téměř půl miliardy

Televize Nova loni zvýšila čistý zisk o polovinu na 451…

 
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Audi A7 Sportback očima našeho čtenáře. Tak jak je to s tím podvozkem? Audi A7 Sportback očima našeho čtenáře. Tak jak je to s tím podvozkem?

Vnímání jízdních vlastností aut je často hodně…

TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak…

 



Audi S1 bude! Dorazí příští rok se čtyřkolkou a výkonem 250 koní Audi S1 bude! Dorazí příští rok se čtyřkolkou a výkonem 250 koní

Čtyři kruhy sází u nové generace modelu A1 výhradně na…

 



 
Sbohem, Picasso! Citroën C4 SpaceTourer přijíždí s českými cenami. Kolik stojí moderní diesely?

Sbohem, Picasso! Citroën C4 SpaceTourer přijíždí s českými cenami. Kolik stojí moderní diesely?

Dnes 16:45

Model C4 Picasso nahrazuje C4 SpaceTourer, jenž už má oficiální české cenovky.




Blesk.cz

Patrasovou zdrtila smrt chlapce (†5) po jejím vystoupení: Po kritice učinila zásadní rozhodnutí

Patrasovou zdrtila smrt chlapce (†5) po jejím…

Dagmar Patrasová (63) nakonec dala za pravdu hromadě rozlícených fanoušků a smazala na svém oficiálním…

Bouřky v pondělí řádí v Čechách i části Moravy. Sledujte radar

Bouřky v pondělí řádí v Čechách i části Moravy.…

Avizované bouřky dorazily v pondělí odpoledne do Česka. Kolem 14:30 se blýskalo v jižních, západních i středních…

 

iSport.cz

Video v prvním kole: Sparta, Slavia i Plzeň by měly být pod dohledem

Video v prvním kole: Sparta, Slavia i Plzeň by měly…

Roman Hrubeš sice předčasně opustil první jednání nové komise rozhodčích, projekt videa to ovšem nemá ohrozit.…

Co dnes dělá Kaberle? S ženou řídí v Torontu restaurace a zkouší trénovat

Co dnes dělá Kaberle? S ženou řídí v Torontu…

Do Česka se vrací jak na dovolenou, jednou za rok. Tomáš Kaberle (40) po skončení kariéry zůstal v Torontu, kde…

 

Reflex.cz

Mezitím na Novém Zélandu: 37letá premiérka porodila a boří zavedené politické standardy

Mezitím na Novém Zélandu: 37letá premiérka porodila…

Jacinda Ardernová nastoupila do úřadu premiérky 26. října roku 2017. Tedy šest dní poté, co zjistila, že je…

Podpořila by nepřátelství vůči islámu. Německé nakladatelství odmítlo vydat knihu bývalého politika Sarrazina

Podpořila by nepřátelství vůči islámu. Německé…

Podle německého deníku Bild se nakladatelství Random House rozhodlo nevydat novou knihu známého německého…