Martin Vaculík a ojeté BMW i3 REX: Na cesty raději s motorem
Jistě sledujete, kolik se na českých silnicích vyrojilo ojetých BMW i3. Jsou spolehlivé a celé postavené z plastu, hliníku a karbonu, takže nikdy nezreznou. Pro ty, kdo potřebují jezdit delší trasy a bojí se veřejného nabíjení, se dělala i verze s pomocným motorem.
Revoluční elektromobil od BMW, který v roce 2013 přinesl již současnou úroveň techniky v kombinaci s hmotností 1200 kg, o které si dnešní elektromobily mohou nechat jen zdát, jsme zde už podrobně představili v roce 2022. O všech závadách, které model mohou postihnout, jsme natočili i video. Dnes se podívejme na verze označené REX s pomocným benzinovým dvouválcem 647 cm³ v zádi vedle elektromotoru, takzvaným Range extenderem čili prodlužovačem dojezdu. Tuto variantu BMW nabízelo v letech 2013 až 2018 pro verze s bateriemi 60 Ah (19 kWh využitelných) a 94 Ah (27,2 kWh).
Když koncem roku 2019 přišla verze s největší kapacitou baterie (38 kWh) s běžným dojezdem 200 až 300 km, byl už prý druhý motor zbytečný a v Evropě byla jeho nabídka ukončena. V USA, kde mají větší vzdálenosti, se však nabízel až do konce výroby modelu v roce 2022. Z 250.000 kusů vyrobených karbonových elektromobilů i3 jich zhruba 67.000 kusů bylo ve verzi s prodlužovačem dojezdu REX. Tuto informaci nyní pouštíme do světa vůbec poprvé, neboť není k dohledání v žádném veřejném zdroji.
Prodloužení donekonečna
Mnoho lidí neví, že něco takového existovalo. I ten, kdo ví, mívá zcela mylnou představu o skutečné funkci. Když přece elektromotor má výkon 125 nebo 135 kW podle verze a spalovací jen 25 kW, tak jeho spuštěním se jen oddálí vybití baterie, ale stejně to s ní jde pozvolna z kopce a budete hledat nabíječku. Takže na roadtrip po Evropě stejně tohle auto použít nejde. „Já jsem s i3 REX jel na zátah do Ženevy, pouze jsem musel každých 120 km tankovat,“ odhaluje Zdeněk Havrlík z firmy i3 Upgrade, že skutečným limitem vozu není výkon, ale malá nádrž.
Tento článek je součástí balíčku AUTO+
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!