Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Audi A1
Audi A1
Audi A1
Audi A1
34 Fotogalerie

TEST Audi A1 Sportback 1.4 TDI ultra – Brána do světa kruhů

Audi A1 Sportback nemá v luxusním segmentu moc konkurentů. Modernizované provedení se proto zaměřilo hlavně na nové motory.

Audi A1 vstoupilo mezi malé vozy v roce 2010, a pokud se zaměříme pouze na luxusní značky, zbudou nám na českém trhu v podstatě jenom dva konkurenti – Mini 5DDS 3. Jistě sami uznáte, že model z Ingolstadtu na první pohled nebudí takový dojem exkluzivity jako oxfordský zástupce, nicméně veřejnost si jej oblíbila natolik, že byl v říjnu loňského roku vyroben již půlmiliontý exemplář. Výborně si navíc vede i na českém trhu – v prosinci se pro tento vůz rozhodlo 56 zákazníků, zatímco pro DS 3 pouze tři...

Prakticky volné konkurenční pole dovolilo Audi v rámci faceliftu modelu A1 Sportback provést jenom drobné kosmetické změny. Navenek v podstatě vidíme pouze přepracované nárazníky, nové světlomety s diodami denního svícení a ostřejší grafiku zadních svítilen. Všechny tyto dílčí modifikace Sportback opticky rozšířily a dostatečně připravily na další část životního cyklu, přičemž vnější rozměry zůstaly prakticky totožné – pouze délka 3973 mm se o 19 milimetrů přiblížila čtyřmetrové metě.

Novinkou je členění výbavových linií. Zatímco před modernizací jste si mohli Audi A1 Sportback pořídit v úrovních Attraction, Ambition a S line Edition, nyní se setkáváme s verzemi A1, Design, Sport, Sport plus a S1. A právě poslední dvě jmenované výbavy se od zbývajících tolik liší – v prvním případě máte k dispozici pouze agregát 1.8 TFSI (141 kW), zatímco v tom druhém získáte čtyřválec 2.0 TFSI (170 kW) a pohon všech kol quattro.

Interiér

Interiér Sportbacku je na první pohled trochu strohý, na ten druhý však představuje dokonalou esenci luxusu hodného značky Audi. Ani po letech navíc nejeví známky stárnutí, a zatímco nepřímá, nebo chcete-li neprémiová konkurence sází s každou další evolucí na levnější materiály a úsporu peněz, tady se ničeho podobného nedočkáte. Dokonce i nejmenší ingolstadtský model umí nabídnout podobnou auru jako jeho větší a mnohonásobně dražší sourozenci, a to se v podstatě bavíme o přerodu běžného Volkswagenu Polo. Ale tvrdé plasty? Nechejte si zdát…

audi testy malevozyaudi testy malevozy | acz 

I když zkoušený exemplář s cenou takřka 600.000 Kč vypadá jako plně vybavený, není tomu tak. V rámci modernizace se totiž v nabídce objevila i taková libůstka, jakou je wi-fi hotspot, díky čemuž můžete během jízdy surfovat po internetu. My jsme si však museli vystačit pouze s autorádiem MMI za 11.800 korun, jehož 6,5palcový displej lze před zraky nenechavců manuálně sklopit. Navigaci si pořídit můžete, za základní však zaplatíte 32.400 Kč a vrcholný kousek v podobě systému MMI 3G stojí dokonce 73.900 Kč! Právě na ceně příplatkové výbavy je znát, že si nekupujete běžný městský hatchback, nicméně ty nejdůležitější prvky (loketní opěrka, základní navigace, tempomat nebo vyhřívaná přední sedadla) jsou součástí akčního paketu Lifestyle za 26.100 Kč.

Ani přes malé vnější rozměry vozu, které oceníte především ve městě, není vpředu problém s prostorností. Sedí se zde příjemně vysoko, rozsah nastavení volantu vyhoví širokému spektru zákazníků, a pokud vyloženě neprahnete po středové loketní opěrce za 3.700 korun, na šířku kokpitu si stěžovat nebudete. Jistě, vzadu je to s místem v podélném směru o něco horší a nad hlavou bychom uvítali o dobrých 50 milimetrů více prostoru, s tím se ale u tohoto typu auta musí počítat.

Audi A1 Sportback – srovnání rozměrů s vybranou konkurencí
ModelAudi A1 SportbackMini 5DDS 3
Délka [mm]397340053948
Šířka [mm]176417271715
Výška [mm]142214251458
Rozvor [mm]246925672464
Šířka vpředu (mm):144013901440
Šířka vzadu (mm):137013601400
Podélný prostor vpředu min/max (mm):810/1040910/1140790/1040
Podélný prostor vzadu min/max (mm):500/820540/790570/840
Výška nad sedadlem - vpředu (mm):9201000970
Výška nad sedadlem - vzadu (mm):840940890
Objem zavazadelníku [l]270/920278/941285/-

Se zajímavým řešením víka zavazadelníku, které nese také kompletní svítilny, přišlo nejmenší Audi již v prvopočátku. Díky tomu je vstupní otvor plně dostačující, přičemž se myslelo také na situace, kdy budete potřebovat převézt dlouhé předměty. Stejně jako u SUV Q7 totiž máte po otevření víka k dispozici nouzová zadní světla.

Samotný zavazadelník o základním objemu 270 litrů na vybrané konkurenty ztrácí, potěší však geometricky pravidelnou ložnou plochou a skutečností, že po sklopení zadních opěradel nevznikne nepraktický schod (byť ložná plocha není úplně rovná). Kdo by však pod podlážkou hledal alespoň dojezdovou rezervu, má smůlu – své místo zde našel akumulátor.

Tří válce bohatě stačí

Pokud vás v označení testovaného exempláře překvapilo slovo „ultra“, vězte, že máte tu čest s nejúspornější variantou celé modelové řady. Zcela nový tříválcový turbodiesel 1.4 TDI je v nabídce novinkou, a společně se základním turbomotorem 1.0 TFSI (70 kW) představuje povedené duo, které razí cestu nízkých provozních nákladů. Hlavní aktér tohoto testu nahrazuje šestnáctistovku TDI o výkonu 66 kW, motor jako takový ale v nabídce zůstává – má 85 kW, plní Euro 6, a je o 30.000 korun dražší než zkoušená čtrnáctistovka (vůz s ním pořídíte od 519.900 Kč).

S tříválcem 1.4 TDI jsme se setkali již v nové generaci Škody Fabia a také u modernizovaného Volkswagenu Polo, pouze Audi a Škodovka jej však nabízejí ve verzi se 66 kilowatty. Těch tříválec dosahuje v 3250 otáčkách za minutu a k tomu všemu přidává optimistických 230 N.m točivého momentu a po zahřátí velmi vyrovnaný běh bez zbytečných vibrací. Standardně dodávanou pětistupňovou manuální převodovku lze za příplatek 56.000 korun nahradit sedmistupňovou skříní S tronic.

Audi A1 Sportback - srovnání s konkurencí
ModelAudi A1 SportbackMiniDS 3
Motor1.4 TDI ultraOne D1.6 e-HDi
Zdvihový objem [cm3]142214961560
Válce/ventily3/43/44/2
Největší výkon [kW/min]66/325070/400068/4000
Točivý moment [N.m/min]230/1500-2500220/1750-2250230/1750
Maximální rychlost [km/h]182187180
Zrychlení 0-100 km/h [s]11.611.411.3
Kombinovaná spotřeba [l/100 km]3.53.43.5
Základní cena [Kč]489.900533.600472.900

Na poměry malých městských vozů je příplatek za dvouspojkovou převodovku poměrně vysoký, obzvláště, když spolupráci vznětového agregátu a manuální skříně nelze takřka nic vytknout. Zvyknout si pouze musíte na trochu obtížnější rozjezdy kvůli delšímu prvnímu rychlostnímu stupni, pak jde ale všechno jako po másle, včetně pohybu na dálnici, kde motor na pětku při 130 km/h točí rozumných 2.500 otáček za minutu.

audi testy malevozyaudi testy malevozy | acz 

Stejně jako u zážehové verze 1.0 TFSI ultra je zde devízou nízká spotřeba, přičemž hliníkový turbodiesel je trefou do černého. Přestože neměl zkoušený exemplář na začátku testu najeto ani 200 kilometrů, ve městě nebyl problém jezdit za 4,5 litru, mimo něj jsme čtyřlitrovou hranici ani nepřekročili, a dálniční provoz vykazoval odběr 4,8 litru na sto kilometrů. U takto objemného motoru sice nelze po zajetí čekat nějaké razantní snížení spotřeby, pár desetin se však postupem času určitě umaže.

Jízda

Testovaný exemplář dostal do vínku výbavovou linii Design, díky čemuž automaticky získáte dynamický podvozek a šestnáctipalcová litá kola. Audi A1 Sportback na první pohled působí poměrně tuhým dojmem, tlumiče však potřebují pouze chytnout rytmus a poté jsou schopné odfiltrovat většinu běžných nerovností. Novinkou je elektromechanický posilovač řízení, který se vzrůstající rychlostí mění svou intenzitu. Ve městě se tedy otočíte na pětníku pouze s použitím jednoho prstu, a na dálnici máte jistotu v tužší odezvě na natočení volantu. Ani v jednom z případů sice nemůžete čekat velký příval informací o dění pod předními koly, na přesnost si však stěžovat nemůžeme.

Přestože je Audi A1 Sportback určeno primárně do města, velkým překvapením byla jeho hravost v horských vlásenkách. Jistě, je potřeba si zvyknout udržovat motor ve středním pásmu otáček, kde je mu z hlediska dynamiky nejlépe, nicméně krátký rozvor, tuhá karoserie a kolo v každém rohu dělají své. Sportback sice v zatáčkách neposkytne ryze motokárový pocit jako nové Mini 5D a nestydí se trochu naklonit, na druhou stranu z vás za každou cenu nevytřese duši.

audi testy malevozyaudi testy malevozy | acz 

Brána do světa čtyř kruhů

Přestože Audi A1 Sportback patří do stejné kategorie jako Volkswagen Polo, Škoda Fabia nebo Opel Corsa, za přímé konkurenty je považovat nemůžeme. Není zde totiž brán takový zřetel na přijatelnou základní cenu, ale převládá snaha nabídnout stejnou míru kvality a luxusu jako u větších modelů ingolstadtské automobilky. Podobnou teorii razí také BMW se značkou Mini, a ani zde si nemáme nač stěžovat.

Instalaci nejnovějších motorů 1.4 TDI a 1.0 TFSI považujeme za dobrý tah, stejně jako zachování šestnáctistovky TDI (85 kW) pro ty, kterým tříválcové agregáty k srdci nepřirostly. I s 66 kilowatty je automobil příjemně živý, v zatáčkách nepokazí žádnou legraci, a pokud dojde na úspory, ujedete na jednu nádrž o objemu 45 litrů více než 1000 kilometrů.

audi testy malevozyaudi testy malevozy | acz 

Nejlevnější verze modelu438.900 Kč (1.0 TFSI 70 kW/A1)
Základ s testovaným motorem489.900 Kč (1.4 TDI 66 kW/A1)
Testovaný vůz s výbavou597.700 Kč (1.4 TDI 66 kW/Design)

Plusy

  • Luxusní interiér
  • Pohodlí na předních sedadlech
  • Kultivovaný motor
  • Obratnost v městském provozu
  • Nízká reálná spotřeba

Minusy

  • Vysoká základní cena
  • Méně místa vzadu nad hlavou
  • Kvůli akumulátoru v zavazadelníku chybí rezerva

Foto: Petr Homolka