Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nová auta stále zdražují: Lépe už bylo

Nová auta stále zdražují: Lépe už bylo

Nová auta stále zdražují: Lépe už bylo Zdroj: acz

David Šprincl
Diskuze (180)

Nevyhlašují to s pompou, ceny nových vozů zvyšují plíživě. Databáze Světa motorů ale odhalí, co se s cenami nejdůležitějších modelů poslední dobou děje.

Nejméně zajímavou skupinou pro automobilky i zákazníky se v současnosti staly minivozy. Jejich prodeje stagnují a výrobci nevypadají, že by s tím chtěli něco revolučního podnikat. Minimálně se tak jako dřív nepodbízejí cenou. Ještě předloni si mohli Češi pod 200.000 Kč vybírat z více než deseti modelů miniaut. Dnes? Zbyla jen dvě!

Výrazně s cenou už ne směrem dolů k psychologicky zajímavé dvousettisícové laťce, ale naopak nahoru ke třem stům tisíc přitlačily automobilky v segmentu malých aut. Nejlépe to dokládá srovnání cen z letošního jara a teď: Citroën C3, Ford Fiesta, Peugeot 208, Toyota Yaris, VW Polo – všude vidíme velké nárůsty.

Srovnání cenJaro 2016 [Kč]Podzim 2016 [Kč]Změna [%]
Citroën C3239.900259.900+8
Ford Fiesta235.990270.990+15
Honda CR-V519.900549.900+6
Opel Astra319.900329.900+3
Peugeot 208245.000265.000+8
Seat Leon307.900316.900+8
škoda Yeti379.900384.900+1
Toyota Yaris259.900274.900+6
Volkswagen Polo246.900314.900+28

Mnohdy za to může šachování s výbavou. Expertem na to stejně jako častou úpravu ceníků je tradičně Citroën. Za zvýšením ceny C3 o 20.000 Kč proti jaru vězí fakt, že z ceníku zmizela výbava Live Edition a vrátil se do něj naopak stupeň Tendance. Ano, ten, který byl naopak zrušený letos v dubnu…

Vůbec největší skok jsme našli u Volkswagenu. Zdražení o 68.000 Kč u pola je opravdu brutální. Je to tím, že model aktuálně startuje s výbavou Allstar. Nakolik to zabírá, když tenhle krok poslal základní cenu za auto s motorem 1.0 MPI vysoko nad 300.000 Kč, si musí odpovědět u VW sami. Stejně jako na fakt, že výbava Maraton Edition leží jen 3000 Kč od Allstar, zatímco vyloženě levná varianta dnes v nabídce chybí.

Nakonec největší cenovou stálicí jsou zástupci nižší střední třídy. Obzvlášť kombíky.

10 nejlevnějších rodinných kombi
Dacia Logan MCV189 900 Kč
Kia Cee´d SW334 980 Kč
Opel Astra ST335 900 Kč
Renault Megane Grandtour339 900 Kč
Ford Focus kombi339 990 Kč
Hyundai i30 kombi339 990 Kč
Seat Leon ST351 900 Kč
Nový Opel Astra ST354 900 Kč
Nový Renault Megane Grandtour369 900 Kč
Škoda Octavia Combi384 900 Kč

V Česku jde o vůbec nejžádanější typ auta, a tedy prodejní lídry všech velkých značek. Proto se u nich logicky snaží držet cenu. Ale ne zuby nehty. Letmým pohledem na tabulky zkraje roku a teď vidíme, že Hyundai zvedl u kombíku i30 cenu o 5000 Kč, Opel u nové astry o 10.000 Kč.

Renault nasadil novou generaci Mégane Grandtour, ale ponechal i předešlou – a tu o deset tisíc zlevnil. Ford tak učinil u kombíkového focusu dokonce o sedmnáct tisíc. Na českém trhu, který nabízí na tři stovky různých modelů, jde ale o světlé výjimky, jež navíc nemusí mít dlouhého trvání. Ve zbývajících necelých čtyřech měsících roku 2016 čekáme spíš další zdražování.


Na cenu končící 9900 Kč už Češi neslyší

Jak se tvoří ceny u nejžádanějších aut na trhu? O tom jsme si povídali s Lubošem Vlčkem, šéfem Škody Auto Česká republika.

Když se podíváme na základní ceny škodovek, nenajdeme jedinou, která by končila dříve tak populárními číslicemi 9900. Proč?

Protože tenhle vzkaz – sticker price, nálepková cena – už není pro lidi důležitý. Přestali na něj slyšet.

Čím to?

Způsobila to digitalizace. Zájemci o auto jdou nejprve na internet, do srovnávačů. Hledají tam auto a dejme tomu i cenu šitou sobě na míru. Je jasné, že s jiným očekáváním kupuje nový vůz rodina a s úplně odlišným single řidič – „závodník“. Mluvit na ně obecně číslicí 9900 už nemá smysl.

Takže na samotné číslovky Češi dneška neslyší?

Ne tak jako dřív. Děláme si řadu studií, kde do detailu pitváme rozhodovací procesy u lidí. Je evidentní, že cena už není tím hlavním, natož jediným kritériem.

Platí to paušálně pro všechny vozy?

To samozřejmě ne. Čím jdeme segmenty dolů, k malým autům, k minivozům, tím význam ceny nabývá na síle. U vyšších tříd zdaleka tak důležitý není.

Zatímco některé značky hýbou cenami klidně jeden měsíc nahoru a druhý dolů, u vás se poslední roky ustálil pro změnu cen až na výjimky typu yetiho letos výhradně konec roku: zdražovali jste koncem listopadu loni i předloni. Proč zrovna podzim?

Souvisí to s nástupem takzvané nové modelové péče – auty postavenými konkrétně nyní pro rok 2017. Může se třeba zdát, že jde o zdražení, ale

podívejte se do nabídky výbavy, která se s novým modelovým rokem mění. Ve finále dostanete třeba za dva čtyři tisíce navíc o deset tisíc lépe postavené auto.

Ale inflaci zohledňuje tahle změna cen také, že?

Jistě. Do aut rok co rok přichází nová a nová elektronika, která něco stojí. Proto když už upravujeme s novým modelovým rokem ceny, promítneme

do nich i jiné náklady. Ty souvisejí třeba s cenami od našich dodavatelů: od náhradních dílů například po kaučuk. Ale jak jsem řekl, ve finále člověk i tak často dostane víc než dřív.

Jak se změnily ceny za deset let: Malí zdražují, velcí zlevnili

Dnešní vozy jsou vybavenější, bezpečnější – a mnohdy přitom levnější než před deseti lety. Vůbec nejvíc Češi vydělávají na rodinnějších modelech, jak ukazuje naše srovnání v čase.

I když z předchozí dvoustrany můžeme nabýt dojmu, že auta zdražila, realita je složitější. Ano, ve srovnání se zlatým obdobím tři roky zpátky, kdy se dalo koupit u Renaultu nové auto za neskutečných 139.900 Kč a pod dvě stě tisíc jsme napočítali přes dvacet modelů včetně těch s prestižními logy VW, Toyoty či Fordu na kapotě, je hůř.

Ale stačí se podívat do minulého desetiletí a hned je všechno jinak. Vždyť třeba nejžádanější auto u nás – Škoda Octavia Combi – začínala před desetiletím na půl milionu. Dnes na ni nepotřebujete ani čtyři sta tisíc.

Její konkurenti kombi na tom nejsou jinak: Renault Mégane je levnější skoro o sto tisíc, a to počítáme aktuální skoro zbrusu novou generaci. Konkurenční Opel Astra zlevnil o sto dvacet tisíc a tak bychom mohli pokračovat. Tenhle trend samozřejmě znamená, že se tuzemští motoristé výrazně odklonili od mini a malých vozů, jichž se před deseti lety prodávalo mnohem víc – právě kvůli ceně tak odlišné od větších aut.

Držet minivozy pod akceptovatelnými 200.000 Kč už se dnes ale skoro nikomu nechce. Jejich cena je po deseti letech procentuálně o dost výš, jak můžete vidět u pandy, picanta či twinga, takže není divu, že miniauta nabízejí výrobci – snad až na Škodu a její citigo – jen ze setrvačnosti a povinnosti.

Dnešní doba přeje větším vozům včetně pár SUV. Třeba dřív více než půlmilionový C-Max se nyní vejde hluboko pod 400.000 Kč a Nissan X-Trail je níž o 70.100 Kč.

CenyPřed desetiletímTeď
Citroën Berlingo396 900 Kč329 900 Kč
Citroën C3244 900 Kč259 900 Kč
Dacia Logan199 900 Kč169 900 Kč
Fiat Panda189 900 Kč213 900 Kč
Fiat Punto219 900 Kč219 000 Kč
Ford Fiesta239 990 Kč270 990 Kč
Ford Focus kombi462 900 Kč339 990 Kč
Ford C-Max519 900 Kč379 990 Kč
Hyundai Getz/i20199 900 Kč239 990 Kč
Hyundai Santa Fe664 900 Kč899 990 Kč
Kia Picanto189 980 Kč214 980 Kč
Kia Rio279 900 Kč229 980 Kč
Mazda 6 Wagon629 900 Kč670 900 Kč
Nissan Micra249 000 Kč199 900 Kč
Nissan X-Trail634 000 Kč563 900 Kč
Opel Corsa269 900 Kč229 900 Kč
Opel Astra kombi475 400 Kč354 900 Kč
Peugeot 206/208259 900 Kč265 000 Kč
Peugeot 307/308 kombi465 000 Kč390 000 Kč
Renault Twingo199 900 Kč214 900 Kč
Renault Clio224 900 Kč234 900 Kč
Renault Mégane kombi460 000 Kč369 900 Kč
Seat Ibiza259 900 Kč264 900 Kč
Subaru Forester665 800 Kč699 000 Kč
Suzuki Swift 5dv.259 900 Kč236 900 Kč
Škoda Fabia224 900 Kč237 900 Kč
Škoda Fabia Combi292 900 Kč267 900 Kč
Škoda Octavia Combi499 900 Kč384 900 Kč
Toyota Yaris249 900 Kč274 900 Kč
Toyota RAV4599 900 Kč614 900 Kč
VW Polo269 900 Kč314 900 Kč
VW Golf Variant445 500 Kč402 900 Kč
VW Passat Variant665 100 Kč689 900 Kč
VW Touran623 300 Kč565 900 Kč

Nové vozy pod 200.000 Kč: Posledních pět trosečníků

Když si dal člověk dva tři roky zpátky finanční limit na nové auto dvě stě tisíc, měl na českém trhu opravdu z čeho vybírat.

Byla tu široká rodina městských vozítek jako Ford Ka, Kia Picanto, Fiat Panda, Renault Twingo, Citroën C1, Seat Mii či Toyota Aygo. Jak ukazuje náš přehled v tabulce, pod 200.000 Kč jsme mohli v roce 2013 koupit dokonce nový volkswagen.

Dost bohatě se tvářila i nabídka malých aut pod 200.000 Kč od Opelu Corsa přes Fiat Punto, Suzuki Swift po Hyundai i20. A našli se i levní „obři“ typu Dacie Dokker.

I když se všechny tyto modely stále v Česku nabízejí, pod dvě stě tisíc už nekoupíte ani z nich! Z dříve bohatě zaplněného parkoviště se stal téměř opuštěný ostrov, na němž se v září 2016 drží posledních pět trosečníků. Kteří to jsou?

Nejlevnější auto Česka
2007Kia Picanto179 980 Kč
2008Hyundai Atos179 900 Kč
2009Kia Picanto169 980 Kč
2010Chevrolet Spark162 500 Kč
2011Dacia Logan159 900 Kč
2012Fiat Panda154 900 Kč
2013Renault Thalia139 900 Kč
2014Dacia Logan164 900 Kč
2015Dacia Logan169 900 Kč
2016Dacia Logan169 900 Kč

Dacia Logan 169.900 Kč

Synonymum úspěšného návratu značky na český trh drží pozici nejlevnějšího auta Česka už třetím rokem v řadě. Pod 200.000 Kč koupíte holou verzi Access, vizuálně i výbavově zajímavější Open i nejvyšší stupeň Arctica. A ani to není všechno: na 189.900 Kč začíná i obří kombík Logan MCV

s téměř šestisetlitrovým zavazadelníkem – ten se ale pod dvě stě tisíc dostane jen ve zmíněné laciné verzi Access.

Dacia Logan169.900 Kč
Cena1.2/54 kW Access
Z výbavyČtyři airbagy, „rádce řazeni“, isofix
Další verze
1.2/54 kW Open184.900 Kč
Kombi MCV 1.2/54 kW Access189.900 Kč
1.2/54 kW Arctica197.900 Kč

Dacia Sandero 174.900 Kč

Logan a sandero jsou jako bratr a sestra v podstatě se stejným kapesným od rodičů: cenový odstup činí jen pět tisíc, motory a výbavy jsou stejné. Tím dražším dítkem je sandero, takže pod 200.000 Kč se vejde v základní výbavě Access a ve druhém stupni Open, který už má mlhovky, lakované nárazníky, rádio s CD/MP3, dálkový centrál nebo elektrické ovládání oken. Klimatizace stojí 10.000 Kč, takže i s ní jste pořád pod dvěma sty tisíci.

Dacia Sandero174.900 Kč
Cena1.2/54 kW Access
Z výbavyČtyři airbagy, „rádce řazeni“, isofix
Další verze
1.2/54 kW Open189.900 Kč

Škoda Citigo 197.900 Kč

Zatímco ještě na jaře se vešlo pod 200.000 Kč hned několik miniaut (Ford Ka, Citröen C1), v září se jejich počet smrskl na dvě. Nechybí to nejžádanější: citigo se ale dostane pod dvě stě jen s třídveřovou karoserii (pětidveřová = 10.000 Kč navrch) a výbavou Active, která nemá rádio ani palubní počítač. Mnohem zajímavější akční varianta Fresh včetně litých kol, klimatizace či parkovacích senzorů je výhodná při značkovém financování: na jaře s ním stála 189.900 Kč, nyní už 203.900 Kč. Uvedený základ stojí při úvěru 177.900 Kč.

Škoda Citigo197.900 Kč
Cena1.0 MPI/44 kW Active 3dv.
Z výbavyČtyři airbagy, jen připrava pro radio

Nissan Micra 199.900 Kč

Stálice mezi auty pod dvě stě tisíc, ač i ona zdražuje: před třemi roky stála 181.990 Kč, během loňska 194.990 Kč. Nenechte se mást mikrojménem, tenhle nissan leží velikostí o třídu výš než i10 či citigo – patří mezi pětidveřové malé hatchbacky. Základ Visia se dostane pod dvě stě tisíc těsně, ve výbavě mu chybí rádio a klimatizace – jsou dostupné až ve stupni AC/CD (239.000 Kč). Nicméně i Nissan zlevňuje při značkovém financování, a to třicet tisíc. Neomezeně platí i akce 50/50, kde zaplatíte polovinu vozu a druhou až za rok. Nebo operativní leasing pro soukromé osoby, kde vyjde vůz na 4999 Kč měsíčně.

Nissan Micra199.900 Kč
Cena1.2/59 kW Visia
Z výbavyŠest airbagů, palubni počitač, dalkovy central

Hyundai i10 199.900 Kč

Ještě předloni jste pod 200 000 Kč našli žádaný Hyundai i20. Dnes s jedničkou na začátku začíná už jen jeho miniaturní sourozenec. Ceník i10 je prostinký: jediný litrový motor a dvě výbavy. Pod dvě stě se o desetikorunu smrskne Family bez rádia a klimatizace, cena je navíc podmíněna pojištěním od Hyundaie. Běžně stojí 219.990 Kč s verzí Family a 239.990 Kč s Family+, což už je na miniauto docela dost.

Hyundai i10199.900 Kč
Cena1.0/48 kW Family
Z výbavyŠest airbagů, palubni počitač, centralni zamykani


Vstoupit do diskuze (180)