Nová Octavia proti 10 konkurentům: velké srovnání technických dat
Novou Octavii jsme ještě před skutečným srovnáním, postavili alespoň proti hodnotám základních parametrů ostatních konkurentů. Jak si na tom stojí nová škodovka papírově?
První informace o nové Octavii jsme zveřejnili minulý týden zde .
Dnešní teoretické srovnání podstoupili následující automobily vždy s nejslabším nabízeným motorem: Škoda Octavia I, Škoda Octavia II, Opel Astra C, Volkswagen Golf V, Peugeot 307, Renault Mégane sedan, Renault Mégane 5dv. hatchback, Toyota Corolla sedan, Toyota Corolla hatchback, Fiat Stilo 5d, Honda Civic, Mazda3 hatchback, Mazda3 sedan, Hyundai Elantra sedan, Ford Focus sedan.
Již první tabulka, ukazující parametry základních motorů, napoví cosi o přístupu jednotlivých koncernů k volbě nejlevnějších pohonných jednotek. Konzervativní Volkswagen až po dlouhé době zařadil v minulé generaci svých kompaktů jako základ 16ventilový motor, čímž dohnal standard, postupně zaváděný japonskými výrobci od počátku 90. let. I dnes je zřejmý odstup východoasijských automobilek. Japonské modely mají z objemu 1,4 l o 7 až 16 kW vyšší výkon než základní motor Volkswagenu Golf, který je očekáván i v nové Octavii (jaké to má důsledky uvidíme níže). Jediný Fiat využil ještě nižšího zdvihového objemu (1242 cm3) základního modelu, což však vyústilo v nižší hodnoty točivého momentu.
Motory (1/3) | |||||
Výrobce | Škoda | Škoda | Opel | VW | Peugeot |
model | OctaviaI | OctaviaII | Astra | Golf | 307 |
typ motoru | zážehový | zážehový | zážehový | zážehový | zážehový |
válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
zdvihový objem(cm3) | 1390 | 1390 | 1389 | 1390 | 1360 |
nejvyššívýkon(kW/ot. min.) | 55/5000 | 55/5000 | 66/5600 | 55/5000 | 65/5250 |
nejvyšší toč.mom.(Nm/ot.min.) | 126/3300 | 126/3800 | 125/4000 | 126/3800 | 133/3250 |
Motory (2/3) | |||||
Výrobce | Renault | Renault | Toyota | Toyota | Fiat |
model | Mégane | Mégane | Corolla | Corolla | Stilo |
karoserie | sedan | hatch | sedan | hatch | hatch |
typ motoru | zážehový | zážehový | zážehový | zážehový | zážehový |
válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
zdvihový objem(cm3) | 1390 | 1390 | 1398 | 1398 | 1242 |
nejvyšší výkon(kW/ot. min.) | 60/6000 | 60/6000 | 71/6000 | 71/6000 | 59/5000 |
nejvyšší toč.mom.(Nm/ot.min.) | 124/3750 | 124/3750 | 130/4800 | 130/4800 | 114/4000 |
Motory (3/3) | |||||
Výrobce | Honda | Mazda3 | Mazda3 | Hyundai | Ford |
model | Civic | Elantra | Focus | ||
karoserie | hatch | sedan | hatch | sedan | |
typ motoru | zážehový | zážehový | zážehový | zážehový | zážehový |
válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
zdvihový objem(cm3) | 1396 | 1349 | 1598 | 1599 | 1596 |
nejvyšší výkon(kW/ot. min.) | 66/5600 | 62/6000 | 77/6000 | 77/5800 | 74/6000 |
nejvyšší toč.mom.(Nm/ot.min.) | 130/4300 | 122/3500 | 145/4000 | 143/4500 | 145/4000 |
S parametry motorů souvisí úzce provozní vlastnosti automobilu. Základní čtyřválce přirozeně v provozu neposkytují vozům mnoho dynamiky. Zatím nemáme oficiální údaje o parametrech Octavie II a tak nejpomalejším automobilem vybrané skupiny zůstává Golf. Octavia II bude asi o pár desítek kg těžší, ale zpřevodování může být nastaveno několika způsoby a tak náš odhad (v kulatých závorkách) spíše vychází z původního modelu. Štikou v malolitrážním rybníce zůstává jednačtverka Hondy (Mazda3, Hyundai i Ford jsou větší motory), která zrychlí na 100 km/h pod 12 s, a to při velmi příznivé kombinované spotřebě. Papírově nejnižší spotřebu vykazuje nový čtyřválec Astry: 6,3 l/100 km .
Provozní vlastnosti (1/3) | |||||
Výrobce | Škoda | Škoda | Opel | VW | Peugeot |
model | OctaviaI | OctaviaII | Astra | Golf | 307 |
maximální rychlost (km/h) | 171 | (170) | 178 | 164 | 172 |
0-100 km/h (s) | 15,3 | (15,5) | 13,7 | 14,7 | 12,8 |
komb. spotřeba (l/100 km) | 6,8 | (6,9) | 6,3 | 6,8 | 6,5 |
Provozní vlastnosti(2/3) | |||||
Výrobce | Renault | Renault | Toyota | Toyota | Fiat |
model | Mégane | Mégane | Corolla | Corolla | Stilo |
karoserie | sedan | hatch | sedan | hatch | hatch |
maximální rychlost (km/h) | 173 | 171 | 185 | 185 | 170 |
0-100 km/h (s) | 13,7 | 13,5 | 12 | 12 | 13,8 |
komb. spotřeba (l/100 km) | 6,8 | 6,8 | 6,7 | 6,7 | 6,5 |
Provozní vlastnosti(3/3) | |||||
Výrobce | Honda | Mazda3 | Mazda3 | Hyundai | Ford |
model | Civic |   | Elantra | Focus | |
karoserie | hatch | sedan | sedan | sedan | |
maximální rychlost (km/h) | 175 | - | 182 | 182 | 185 |
0-100 km/h (s) | 11,9 | - | 11 | 11 | 10,4 |
komb. spotřeba (l/100 km) | 6,4 | 7,1 | 7,2 | 7,4 | 6,8 |
Všechny nové kompakty rostou, musí mít lepší jízdní vlastnosti, mají tužší karosérie, které prakticky „musí“ (kvůli image modelu) projít testem Euro NCAP alespoň se 4 hvězdičkami a to zatím v této třídě bez dodatečných kilogramů nikdo zařídit neumí. Škodovka se snaží nabízet vyšší užitnou hodnotu a jde na to cestou stavby o půl třídy delšího vozu. Již první generace Octavie v této skupině vede (konkurenty hledejme ve tříprostorových sedanech Mégane, Corolla, Focus, Elantra, Mazda3) a druhá generace Octavie s délkou 4572 mm atakuje řadu sedanů o třídu výše. Jmenujme např. Alfu Romeo 156 (4430 mm), Audi A4 (4545 mm), BMW 3 (4470 mm), Mercedes-Benz C (4525 mm), Opel Vectra (4595 mm) nebo Renault Laguna (4580 mm). Také šířka Octavie je větší proti předchůdci o cenných 38 mm, ale na šířku Renaultu Mégane (1777 mm) ani tak nemá.
Diskutovanou veličinou bude jistě také rozvor. I když v nové škodovce asi na zadních sedadlech nebudou problémy stejného rázu jako v první Octavii, koncernová hodnota 2578 mm je opět pod průměrem, který obvykle vozy této třídy mívají. Nikdo z uvedených konkurentů mimo koncern VW, nemá rozvor menší než 2,6 m.
Ani rozvor není všelék na prostor pro posádku. Je tu totiž ještě třetí rozměr - výška. Na ni sází Peugeot (1510 mm) a Fiat (1525 mm). U tříprostorového sedanu se to s výškou nemůže zase tak přehánět (zaveleli zřejmě designéři) a tak Octavia vyjíždí s dobrou hodnotou 1462 mm. Všechny rozměry, které uvádíme jsou vnější. To, kolik místa bude uvnitř závisí na ergonomickém uspořádání sedadel, ale i na tom, kolik milimetrů z větší šířky vozu připadlo na cenné boční deformační zóny.
„Rozchodovým králem“ pravděpodobně i po zveřejnění podobných technických údajů Octavie, zůstane Mazda3 s 1530(!)/1515 mm (rozchod kol vpředu/vzadu). To jsou hodnoty až o 50 mm větší než u Corolly, což se pozitivně projevuje na jízdních vlastnostech trojky. Opět se nabízí srovnání s hodnotou „etalonu“ jízdních vlastností BMW řady 3 (rozchod kol 1480/1485 mm) nebo Audi A4 (1530/1525 mm).
Dalším primátem Octavie zůstává nadále také objem zavazadlového prostoru, který je ve druhé generací opět větší, přestože, se může zdát původní hodnota 528 l již dostatečně nad průměrem třídy i absolutně mezi všemi sedany. Český zákazník na „velký kufr“ slyší a tak tu máme o důvod víc, proč by mělo více než 100 tisíc majitelů Octavií v České republice přesedlat na druhou generaci.
Rozměry a hmotnosti(1/3) | |||||
Výrobce | Škoda | Škoda | Opel | VW | Peugeot |
model | OctaviaI | OctaviaII | Astra | Golf | 307 |
Délka(mm) | 4507 | 4572 | 4249 | 4204 | 4202 |
Šířka(mm) | 1731 | 1769 | 1753 | 1759 | 1730 |
Výška(mm) | 1431 | 1462 | 1460 | 1485 | 1510 |
Rozvor(mm) | 2512 | 2578 | 2614 | 2578 | 2608 |
rozchod vpředu(mm) | 1513 | - | 1488 | - | 1505 |
rozchod vzadu(mm) | 1494 | - | 1488 | - | 1489 |
zav.prost./sklopená sed.(l) | 528/1328 | 560/- | 350/1270 | 350/1305 | 341/1328 |
poh.hmotn./nosnost (kg) | 1250/500 | -/- | 1155/475 | 1154/421 | 1140/394 |
Rozměry a hmotnosti (2/3) | |||||
Výrobce | Renault | Renault | Toyota | Toyota | Fiat |
model | Mégane | Mégane | Corolla | Corolla | Stilo |
karoserie | sedan | hatch | sedan | hatch | hatch |
Délka(mm) | 4498 | 4209 | 4385 | 4180 | 4253 |
Šířka(mm) | 1777 | 1777 | 1710 | 1710 | 1756 |
Výška(mm) | 1460 | 1458 | 1470 | 1480 | 1525 |
Rozvor(mm) | 2686 | 2625 | 2600 | 2600 | 2600 |
rozchod vpředu(mm) | 1518 | 1510 | 1480 | 1480 | 1510 |
rozchod vzadu(mm) | 1514 | 1505 | 1460 | 1460 | 1500 |
zav.prost./sklopená sed.(l) | 520/- | 330/1190 | 437/- | 290/- | 335/- |
poh.hmotn./nosnost (kg) | 1265/475 | 1220/475 | 1185/470 | 1200/455 | 1145/505 |
Rozměry a hmotnosti (3/3) | |||||
Výrobce | Honda | Mazda3 | Mazda3 | Hyundai | Ford |
model | Civic | Elantra | Focus | ||
karoserie | hatch | sedan | sedan | sedan | |
Délka(mm) | 4285 | 4420 | 4490 | 4495 | 4382 |
Šířka(mm) | 1715 | 1755 | 1755 | 1720 | 1702 |
Výška(mm) | 1495 | 1465 | 1465 | 1425 | 1440 |
Rozvor(mm) | 2685 | 2640 | 2640 | 2610 | 2615 |
rozchod vpředu(mm) | 1472 | 1530 | 1530 | 1485 | 1484 |
rozchod vzadu(mm) | 1489 | 1515 | 1515 | 1475 | 1477 |
zav.prost./sklopená sed.(l) | 370/732* | 360/635* | 419/- | 415/- | 490/- |
poh.hmotn./nosnost (kg) | 1195/405 | 1180/510 | 1185/510 | 1240/500 | 1175/420 |
*do výše spodního okraje oken |