Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Novela zákona: Taxikářské zkoušky pro sanitky, taxametr pro limuzíny

David Bureš
Diskuze (0)
Proti novele zákona o silniční dopravě se již zvedla vlna kritiky. Brněnský magistrát dokonce pravidla zmírnil.

Novela zákona o silniční dopravě, která vstoupila v platnost začátkem května, zkomplikovala mnohým firmám podnikání. Novela transformovala veškeré osobní přepravní služby do devíti osob na taxislužbu. Stejná kritéria jako provozovatelé taxíků tak nyní musí splnit i firmy provozující soukromé asistenční sanitky nebo svatební limuzíny.

Hlavní novinkou novely je nutnost složení takzvané „taxikářské“ zkoušky. Během ní musí zkoušený dokázat znalost daného města nebo znalost práce s taxametrem. Bez složení této zkoušky nesmí nyní řidič asistenční sanitky (např. pro seniory) nebo limuzíny pro převoz osob za volant takového auta.

Majitelé firem, kterých se novela týká, varují, že jejich služby zřejmě podraží. Budou si totiž muset pořídit taxametry, zvýší se jim i pojištění vozů – budou totiž muset být evidovány jako vozidla taxislužby, což znamená i pravidelnou technickou kontrolu jednou ročně.

Pražský radní Lukáš Manhart tvrdí, že dokonalá znalost ulic daného města je pro takové služby základ. „Je naprosto logické očekávat od poskytovatele smluvní přepravy, aby znal místopis města,“ řekl Českému rozhlasu.

Zkoušku ze znalosti obsluhy taxametru budou muset složit i řidiči tzv. služby Drink and drive, tedy služby odvozu řidiče pod vlivem alkoholu jeho vozidlem. Počítadlo ujeté vzdálenosti přitom v automobilu mít nemusí.

„Pokud budou uzavírat předchozí písemné smlouvy s přepravovanými osobami, tak i nadále nebudou muset mít taxametr. Pokud budou přijímat objednávky operativně, budou muset vybavit vozidlo taxametrem,“ říká na adresu těchto služeb Martin Žák z ministerstva dopravy.

Vyhlášky navíc u taxislužby omezují maximální cenu za kilometr jízdy – například v Praze to je 28 korun. Některé firmy ale s touto částkou nesouhlasí a tvrdí, že je pro ně likvidační. Jedná se především o firmy provozující luxusní osobní přepravu.

Kritizována je i nutnost mít u sebe smlouvy na všechny přepravy poskytované v daném dni na základě předem uzavřených písemných smluv. Taxikářům přijde neprofesionální se ptát na jména přepravovaných osob.

Vznikla i petice Proti transformaci příležitostné osobní dopravy na taxislužbu, kterou podepsalo na 400 naštvaných dopravců. Brněnský magistrát pak ohlásil, že řidičům prodluží lhůtu na složení testů. Taxikářská zkouška po nich bude vyžadována až na konci roku.

Ministerstvo dopravy chce novelou zlepšit ochranu spotřebitele, dosud totiž byly taxislužby mnohdy provozovány jako služby příležitostné osobní silniční dopravy a naopak. U taxislužeb často docházelo k předražování jízdného, mnohá vozidla osobní silniční dopravy (převážející například školáky na výlety) zase byla chybně označena jako vozy taxislužby.

David Bureš
Diskuze (0)