30.6. 2016 Jan Mička Jan Mička

Nový Citroën C3 živě z Lyonu: Jedno velké WOW!

 

Třetí generace Citroënu C3 se svým vzhledem řadí spíše ke crossoverům, duší však stále zůstává malým městským modelem. Vůz jsme si poprvé prohlédli v Lyonu, druhém největším městě Francie.

Citroën C3 patří k těm mladším zástupcům segmentu malých vozů. První generace, která svým vnějším vzhledem silně připomínala legendární „kachnu“ 2CV a na jejím základu vzniknul také excentrický polokabriolet C3 Pluriel, byla uvedena teprve v roce 2002, a o sedm let později, konkrétně v červnu 2009, uvolnila místo nástupci. I jeho dny jsou však už pomalu sečteny a zrovna včera, možná trochu symbolicky v červnu 2016, došlo k vůbec prvnímu oficiálnímu odhalení zbrusu nové třetí generace. Vyrazil jsem za ní do francouzského Lyonu a upřímně řečeno mi vzala dech.

Je to ještě vůbec typický zástupce segmentu malých vozů, ptám se sám sebe, nebo už i tento model konvertoval k čím dál více oblíbenějším crossoverům? „A“ je správně! Nová C3, přestože si co do vzhledu bere hodně z revolučního C4 Cactus, je stále konkurentem fabie, pola nebo corsy, ve srovnání s nimi ale útočí na zrakový smysl člověka zbraněmi mnohem těžšího kalibru. Však má také co obhajovat – jde o nejprodávanější citroën (zhruba každý pátý v Evropě prodaný citroën je C3), pro který se od roku 2002 rozhodlo více než 3,5 milionu zákazníků. Což je podobné, jako by v něm jezdil každý třetí obyvatel České republiky…

Proč jsem na začátku spekuloval o crossoveru, si asi velmi jistě dovedete sami odvodit. Plastové lemy blatník a nárazníků, horizontálně členěná přední část s dělenými světlomety, velká kola, ochranné prvky Airbump vyrobené z termoplastického polyuretanu… přesně tohle jsou hlavní prvky modelu C4 Cactus, který je jako crossover stylizován. Nová C3 vyrostla na vylepšené platformě PF1, tedy stejném základu jako předchůdce, a míří na ještě mladší klientelu než doposud. Ta excentrický vzhled zcela jistě ocení, pravdou však zůstává, že ne všechny nové C3 vypadají jako tak na úvodním obrázku.

Citroën C3: Třetí generace je nižší a svébytnější (+video)

Kupříkladu prvky Airbump nebudou součástí prvních dvou výbavových linií, přičemž ta úplně základní se musí obejít také bez plastových lemů blatníků. Od třetí výbavy pak lze bez příplatku objednávat dvoubarevné provedení laku karoserie. Jde o informace zachycené během tiskové konference, v závislosti na daném trhu se tedy může nabídka lišit.

Tohle auto může být snad úplně vším, jenom ne nevýraznou tečkou v davu konvenčních městských přibližovadel. Zejména při zadním pohledu si nemohu nevzpomenout na nové Audi Q2, za to ale mohou rozměrově menší svítilny a barevně odlišná střecha. V nabídce bude celkem devět laků karoserie a trojí provedení střechy, barva střechy se navíc promítá také do dalších detailů karoserie, jako jsou lišty okolo předních mlhovek, kryty vnějších zpětných zrcátek nebo kolem ochranných prvků Airbump. Jsem docela zvědavý, jak bude navenek působit úplně základní verze, čtyři v Lyonu představené kousky si mě však dokázaly velmi rychle získat.

Statické premiéry se účastnily odhadem tak čtyři stovky lidí, prodrat se do jednoho z vystavených kousků, natož se v něm pokusit vyfotit, proto nebylo lehké. Nakonec se však podařilo a musím říct, že zejména přední část interiéru se hodně povedla. Jak je v tomto segmentu zvykem, sedí se o něco výše nad podlahou, samotná sedadla bych ale z fleku přejmenoval na křesla. Jsou široká, pohodlná, svým designem a měkčími výplněmi připomínají ta v cactusu, o zcela identické kousky se však nejedná.

V ramenou přibyly mezigeneračně asi dva centimetry a výplně dveří s koženými popruhy pro zavírání naštěstí neubírají prostor pro lokty nebo stehna. Přístrojový štít je klasický, analogový s rychloměrem a otáčkoměrem, sedmipalcový dotykový displej je hned po ruce, a startovací tlačítko (novinka v rámci modelu) najdete hned pod ním. Kokpit je moderní, sestavený z tvrdých, avšak hezky vypadajících a kvalitně zpracovaných plastů, přičemž jediným vítězstvím designu nad praktičností lze nazvat titěrný prostor mezi středovou konzolou a sloupkem řízení, kde se bude řidič opírat pravým kolenem. Musel jsem se posunout více dozadu, abych neměl otlaky od tvrdého obložení, menší postavy (měřím 190 centimetrů) však tento fakt možná ani nezaznamenají.

Na skok jsem se přemístil také dozadu, i navzdory mezigeneračními prodloužení rozvoru o 74 milimetrů jsem zde však nadbytek prostoru v podélném směru nenašel a koleny se téměř dotýkal předního opěradla. Znát bylo také zmenšení výšky karoserie o 54 milimetrů (nová C3 je vysoká 1470 milimetrů), a to zejména nad hlavou, kterou jsem se téměř dotýkal stropu. Kdepak, tohle auto nebude pro dlouhány, naštěstí je však připraveno slupnout 300 litrů zavazadel (objem kufru se mezigeneračně nezměnil). Nákladová hrana leží ve výšce 760 milimetrů a kufr je situován spíše do hloubky než délky (na délku má 660 milimetrů), potěší však šířkou 1040 milimetrů v nejužším místě a 190centimetrovou průchozí výškou pod otevřeným zadním víkem.

Citroën C3: Staré jméno a nový styl

Novou C3 lze bezesporu hodnotit jako revoluci v segmentu malých vozů. Jejich design se obecně zlepšuje, už není tak uniformní a dává dostatek prostoru pro individualizaci, citroen ale vsadil na všechno a vůbec bych se nedivil, kdyby C3 v budoucnu brala nejednu cenu za design. Je malá, roztomilá, emotivní, a možná i trochu šílená, celkově jí to ale velmi sluší a zejména pak v přímém srovnání s předchůdcem.

Funkce jako Apple CarPlay, MirrorLink a Android Auto už má dneska kdekdo, HD širokoúhlá kamera s vnitřní pamětí 16 GB umístěná pod vnějším zpětným zrcátkem je však naprostá pecka. Můžete na ni fotit, natáčet a výsledek pak sdílet na sociálních sítích (lze pouze po zastavení). Hodí se ale také pro šmírování silničního dobytku a v případě autonehody pořídí záznam 30 sekund před a minutu po incidentu (kamera natáčí ve smyčce a pak si pouze uloží potřebná data). U nás to nebude problém, v Rakousku, Dánsku, Švédsku, Alžírsku, Libanonu, Jižní Africe a Egyptu však systém naráží na legislativní omezení.

„Novou C3 dle mého názoru charakterizuje důraz na individualitu, kupříkladu dvoubarevné provedení exteriéru, ochranné prvky Airbump. Přední sedadla podléhají filozofii Citroën Advanced Comfort a cestující ocení zejména míru jejich pohodlí. Současnou C3 si oblíbily hlavně ženy, nová generace je však cílena na mladé ženy i muže ve věku od 25 do 30 let,“ řekla pro Auto.cz Lenka Martinová, tisková mluvčí značek Citroën a DS pro Českou republiku. „Základní cena vozu by se mohla pohybovat okolo 250.000 korun,“ doplnil František Neumann, šéf českého zastoupení značek Citroën a DS. Jak vidno, cenová politika se bude velmi podobat modelu 208 od Peugeotu, přičemž v plánu je i nabídka operativního leasingu pro soukromníky.

Tento necelé čtyři metry dlouhý vůz budete moci poprvé vidět na podzimním autosalonu v Paříži, nedlouho na to proběhnou v Barceloně první novinářské testy, kterých se samozřejmě budeme účastnit. Na českém trhu bude C3 k mání z kraje příštího roku, přičemž do roku 2018 je v plánu u nás prodat asi 2000 exemplářů.

Odhadovaná základní cena se vztahuje k atmosférickému litrovému tříválci Pure Tech 68 (používá jej také Toyota Aygo) s manuální pětistupňovou převodovkou. Dvanáctistovky od PSA se budou nabízet ve verzích se 60 (atmosférická) a 81 kilowatty (přeplňovaná), přičemž tu silnější lze kombinovat také s automatickou šestistupňovou převodovkou Aisin (EAT6, standardně se šestistupňovým manuálem). Zajímavostí jsou šestnáctistovky BlueHDi. Mají výkon 55 a 74 kW, i v takto malém automobilu však v zájmu lepších emisí disponují vstřikováním močoviny. Prostřední z nabízených agregátů Pure Tech bude k dispozici také v provedení na LPG. Kompletní technická data zatím ještě nejsou k dispozici.

Spolupracujeme s TipCars.com
Komentář Bohumila Pečinky: Udej svého živnostníka Komentář Bohumila Pečinky: Udej svého živnostníka

Od poloviny letošního roku odstartuje ministerstvo…

Ludvík chce čtrnáct úředníků na elektronizaci. Za námi už je jen Rumunsko, tvrdí Ludvík chce čtrnáct úředníků na elektronizaci. Za námi už je jen Rumunsko, tvrdí

Elektronizace zdravotnictví vázne. Poslanci uvažují…

Erdogan vyhrožuje Evropě. Chce přehodnocení vztahů od A do Z Erdogan vyhrožuje Evropě. Chce přehodnocení vztahů od A do Z

Turecko po dubnovém referendu o změnách ústavy přehodnotí…

Havlíček se nebude muset v úřadu rozkoukávat, shodují se svazy a asociace Havlíček se nebude muset v úřadu rozkoukávat, shodují se svazy a asociace

Oborové svazy a asociace vítají nominaci Jiřího Havlíčka…

 
 

Přidat názorDiskuse: Nový Citroën C3 živě z Lyonu: Jedno velké WOW!







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění…

Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami

V našem výběru najdete deset současných aut, u kterých se…

 




Kris Meeke se kilometr před cílem ztratil na parkovišti, přesto v Mexiku vyhrál Kris Meeke se kilometr před cílem ztratil na parkovišti, přesto v Mexiku vyhrál

Třetí soutěž letošního mistrovství světa v automobilových…

Euro NCAP 2017: Citroën C3 – Čtyři hvězdy kvůli maličkosti Euro NCAP 2017: Citroën C3 – Čtyři hvězdy kvůli maličkosti

Citroën C3 nabízí ve své třetí generaci velmi slušnou…

 



 
Gazela BMW B5 (BMW 2001): Škoda 110 R v brutální úpravě připomínala Porsche 911

Gazela BMW B5: Škoda 110 R v brutální úpravě připomínala Porsche 911

Včera

V první polovině 70. let vznikl na severní Moravě velmi zajímavý závodní automobil pojmenovaný Gazela. Ač jeho tvůrci vycházeli z oblíbeného kupé 110 R, technicky i tvarově šlo o něco úplně jiného.




Blesk.cz

Chystáte se na páteční flám? Dejte si pozor na otravu alkoholem

Chystáte se na páteční flám? Dejte si pozor na…

Přibližně čtvrtina mužů a pět procent žen pije v Česku pravidelně přes míru. Akutní otrava alkoholem ale nehrozí…

Očima Františky: Deset důvodů proč Barťáka milovat

Očima Františky: Deset důvodů proč Barťáka milovat

Barťákem je samozřejmě myšlen jedinečný filmový a divadelní herec, také producent a ředitel Mezinárodního…

 

iSport.cz

Šlesingr jako Koukalová. Šéfovi biatlonu nepodal ruku, ztratil respekt

Šlesingr jako Koukalová. Šéfovi biatlonu nepodal…

 Sezona již skončila, ale z hlavy to jen tak vyhnat opravdu nejde. Doping. Ostatně když Ondřej Moravec s…

Byli jsme hozeni do vody, musíme bojovat, říká Hlaváč v upřímné zpovědi

Byli jsme hozeni do vody, musíme bojovat, říká…

Se Spartou prožil bleskový konec ve čtvrtfinále play off. Kometa vyhrála 4:0, pražský hokejový kolos těžce…

 

Reflex.cz

Obchodní inspekce se tuží, mincovní šmejdi dostávají kouř!

Obchodní inspekce se tuží, mincovní šmejdi dostávají kouř!

Jako liberál málokdy tleskám, když se něco řeší represivně. V případě prodejců bezcenných plíšků vydávaných za…

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Stará právnická anekdota praví: Svědek všechno viděl, ale ničemu nerozumí. Soudní znalec všemu rozumí, ale nic…