30.6. 2016 Jan Mička Jan Mička

Nový Citroën C3 živě z Lyonu: Jedno velké WOW!

 

Třetí generace Citroënu C3 se svým vzhledem řadí spíše ke crossoverům, duší však stále zůstává malým městským modelem. Vůz jsme si poprvé prohlédli v Lyonu, druhém největším městě Francie.

Citroën C3 patří k těm mladším zástupcům segmentu malých vozů. První generace, která svým vnějším vzhledem silně připomínala legendární „kachnu“ 2CV a na jejím základu vzniknul také excentrický polokabriolet C3 Pluriel, byla uvedena teprve v roce 2002, a o sedm let později, konkrétně v červnu 2009, uvolnila místo nástupci. I jeho dny jsou však už pomalu sečteny a zrovna včera, možná trochu symbolicky v červnu 2016, došlo k vůbec prvnímu oficiálnímu odhalení zbrusu nové třetí generace. Vyrazil jsem za ní do francouzského Lyonu a upřímně řečeno mi vzala dech.

Je to ještě vůbec typický zástupce segmentu malých vozů, ptám se sám sebe, nebo už i tento model konvertoval k čím dál více oblíbenějším crossoverům? „A“ je správně! Nová C3, přestože si co do vzhledu bere hodně z revolučního C4 Cactus, je stále konkurentem fabie, pola nebo corsy, ve srovnání s nimi ale útočí na zrakový smysl člověka zbraněmi mnohem těžšího kalibru. Však má také co obhajovat – jde o nejprodávanější citroën (zhruba každý pátý v Evropě prodaný citroën je C3), pro který se od roku 2002 rozhodlo více než 3,5 milionu zákazníků. Což je podobné, jako by v něm jezdil každý třetí obyvatel České republiky…

Proč jsem na začátku spekuloval o crossoveru, si asi velmi jistě dovedete sami odvodit. Plastové lemy blatník a nárazníků, horizontálně členěná přední část s dělenými světlomety, velká kola, ochranné prvky Airbump vyrobené z termoplastického polyuretanu… přesně tohle jsou hlavní prvky modelu C4 Cactus, který je jako crossover stylizován. Nová C3 vyrostla na vylepšené platformě PF1, tedy stejném základu jako předchůdce, a míří na ještě mladší klientelu než doposud. Ta excentrický vzhled zcela jistě ocení, pravdou však zůstává, že ne všechny nové C3 vypadají jako tak na úvodním obrázku.

Citroën C3: Třetí generace je nižší a svébytnější (+video)

Kupříkladu prvky Airbump nebudou součástí prvních dvou výbavových linií, přičemž ta úplně základní se musí obejít také bez plastových lemů blatníků. Od třetí výbavy pak lze bez příplatku objednávat dvoubarevné provedení laku karoserie. Jde o informace zachycené během tiskové konference, v závislosti na daném trhu se tedy může nabídka lišit.

Tohle auto může být snad úplně vším, jenom ne nevýraznou tečkou v davu konvenčních městských přibližovadel. Zejména při zadním pohledu si nemohu nevzpomenout na nové Audi Q2, za to ale mohou rozměrově menší svítilny a barevně odlišná střecha. V nabídce bude celkem devět laků karoserie a trojí provedení střechy, barva střechy se navíc promítá také do dalších detailů karoserie, jako jsou lišty okolo předních mlhovek, kryty vnějších zpětných zrcátek nebo kolem ochranných prvků Airbump. Jsem docela zvědavý, jak bude navenek působit úplně základní verze, čtyři v Lyonu představené kousky si mě však dokázaly velmi rychle získat.

Statické premiéry se účastnily odhadem tak čtyři stovky lidí, prodrat se do jednoho z vystavených kousků, natož se v něm pokusit vyfotit, proto nebylo lehké. Nakonec se však podařilo a musím říct, že zejména přední část interiéru se hodně povedla. Jak je v tomto segmentu zvykem, sedí se o něco výše nad podlahou, samotná sedadla bych ale z fleku přejmenoval na křesla. Jsou široká, pohodlná, svým designem a měkčími výplněmi připomínají ta v cactusu, o zcela identické kousky se však nejedná.

V ramenou přibyly mezigeneračně asi dva centimetry a výplně dveří s koženými popruhy pro zavírání naštěstí neubírají prostor pro lokty nebo stehna. Přístrojový štít je klasický, analogový s rychloměrem a otáčkoměrem, sedmipalcový dotykový displej je hned po ruce, a startovací tlačítko (novinka v rámci modelu) najdete hned pod ním. Kokpit je moderní, sestavený z tvrdých, avšak hezky vypadajících a kvalitně zpracovaných plastů, přičemž jediným vítězstvím designu nad praktičností lze nazvat titěrný prostor mezi středovou konzolou a sloupkem řízení, kde se bude řidič opírat pravým kolenem. Musel jsem se posunout více dozadu, abych neměl otlaky od tvrdého obložení, menší postavy (měřím 190 centimetrů) však tento fakt možná ani nezaznamenají.

Na skok jsem se přemístil také dozadu, i navzdory mezigeneračními prodloužení rozvoru o 74 milimetrů jsem zde však nadbytek prostoru v podélném směru nenašel a koleny se téměř dotýkal předního opěradla. Znát bylo také zmenšení výšky karoserie o 54 milimetrů (nová C3 je vysoká 1470 milimetrů), a to zejména nad hlavou, kterou jsem se téměř dotýkal stropu. Kdepak, tohle auto nebude pro dlouhány, naštěstí je však připraveno slupnout 300 litrů zavazadel (objem kufru se mezigeneračně nezměnil). Nákladová hrana leží ve výšce 760 milimetrů a kufr je situován spíše do hloubky než délky (na délku má 660 milimetrů), potěší však šířkou 1040 milimetrů v nejužším místě a 190centimetrovou průchozí výškou pod otevřeným zadním víkem.

Citroën C3: Staré jméno a nový styl

Novou C3 lze bezesporu hodnotit jako revoluci v segmentu malých vozů. Jejich design se obecně zlepšuje, už není tak uniformní a dává dostatek prostoru pro individualizaci, citroen ale vsadil na všechno a vůbec bych se nedivil, kdyby C3 v budoucnu brala nejednu cenu za design. Je malá, roztomilá, emotivní, a možná i trochu šílená, celkově jí to ale velmi sluší a zejména pak v přímém srovnání s předchůdcem.

Funkce jako Apple CarPlay, MirrorLink a Android Auto už má dneska kdekdo, HD širokoúhlá kamera s vnitřní pamětí 16 GB umístěná pod vnějším zpětným zrcátkem je však naprostá pecka. Můžete na ni fotit, natáčet a výsledek pak sdílet na sociálních sítích (lze pouze po zastavení). Hodí se ale také pro šmírování silničního dobytku a v případě autonehody pořídí záznam 30 sekund před a minutu po incidentu (kamera natáčí ve smyčce a pak si pouze uloží potřebná data). U nás to nebude problém, v Rakousku, Dánsku, Švédsku, Alžírsku, Libanonu, Jižní Africe a Egyptu však systém naráží na legislativní omezení.

„Novou C3 dle mého názoru charakterizuje důraz na individualitu, kupříkladu dvoubarevné provedení exteriéru, ochranné prvky Airbump. Přední sedadla podléhají filozofii Citroën Advanced Comfort a cestující ocení zejména míru jejich pohodlí. Současnou C3 si oblíbily hlavně ženy, nová generace je však cílena na mladé ženy i muže ve věku od 25 do 30 let,“ řekla pro Auto.cz Lenka Martinová, tisková mluvčí značek Citroën a DS pro Českou republiku. „Základní cena vozu by se mohla pohybovat okolo 250.000 korun,“ doplnil František Neumann, šéf českého zastoupení značek Citroën a DS. Jak vidno, cenová politika se bude velmi podobat modelu 208 od Peugeotu, přičemž v plánu je i nabídka operativního leasingu pro soukromníky.

Tento necelé čtyři metry dlouhý vůz budete moci poprvé vidět na podzimním autosalonu v Paříži, nedlouho na to proběhnou v Barceloně první novinářské testy, kterých se samozřejmě budeme účastnit. Na českém trhu bude C3 k mání z kraje příštího roku, přičemž do roku 2018 je v plánu u nás prodat asi 2000 exemplářů.

Odhadovaná základní cena se vztahuje k atmosférickému litrovému tříválci Pure Tech 68 (používá jej také Toyota Aygo) s manuální pětistupňovou převodovkou. Dvanáctistovky od PSA se budou nabízet ve verzích se 60 (atmosférická) a 81 kilowatty (přeplňovaná), přičemž tu silnější lze kombinovat také s automatickou šestistupňovou převodovkou Aisin (EAT6, standardně se šestistupňovým manuálem). Zajímavostí jsou šestnáctistovky BlueHDi. Mají výkon 55 a 74 kW, i v takto malém automobilu však v zájmu lepších emisí disponují vstřikováním močoviny. Prostřední z nabízených agregátů Pure Tech bude k dispozici také v provedení na LPG. Kompletní technická data zatím ještě nejsou k dispozici.

Spolupracujeme s TipCars.com
Seznam loni zvýšil čistý zisk o devět procent na 1,1 miliardy korun Seznam loni zvýšil čistý zisk o devět procent na 1,1 miliardy korun

Největší tuzemská internetová firma Seznam.cz loni…

Majoritní podíl ve výrobě letounů CSeries firmy Bombardier získal evropský Airbus Majoritní podíl ve výrobě letounů CSeries firmy Bombardier získal evropský Airbus

Evropský výrobce letadel Airbus získal kontrolní podíl v…

 
 

Přidat názorDiskuse: Nový Citroën C3 živě z Lyonu: Jedno velké WOW!







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Deset Deset "nesmrtelných" motorů. Ve výrobě vydržely desítky let

Některé motory se povedou, jiné nikoliv. My jsme pro vás…

Osel zničil lak na McLarenu 650S Spider. Zřejmě si jej spetl s obří mrkví Osel zničil lak na McLarenu 650S Spider. Zřejmě si jej spetl s obří mrkví

Vždy si dobře rozmyslete, kde zaparkujete svůj vůz.…

 



Kris Meeke se kilometr před cílem ztratil na parkovišti, přesto v Mexiku vyhrál Kris Meeke se kilometr před cílem ztratil na parkovišti, přesto v Mexiku vyhrál

Třetí soutěž letošního mistrovství světa v automobilových…

Euro NCAP 2017: Citroën C3 – Čtyři hvězdy kvůli maličkosti Euro NCAP 2017: Citroën C3 – Čtyři hvězdy kvůli maličkosti

Citroën C3 nabízí ve své třetí generaci velmi slušnou…

 



 
Wankelův rotační motor: Nepoháněl pouze Mazdy. Kde všude se objevil?

Wankelův rotační motor: Nepoháněl pouze Mazdy. Kde všude se objevil?

Dnes 08:00

S rotačním motorem dle patentu Felixe Wankela je nejvíce spojována japonská Mazda. Jenže přednosti tohoto agregátu okouzlily i tvůrce v jiných odvětvích strojírenství a dopravy.




Blesk.cz

Krajtí tuk, výtažky z želvy nebo antilopy. Češi vozí z dovolených mnohé „bizáry“

Krajtí tuk, výtažky z želvy nebo antilopy. Češi vozí…

Letiště Václava Havla eviduje během hlavního období letošních dovolených u moře nárůst dovozu nelegálních…

Autorka Příběhu služebnice v Česku: Atwoodová převezme Cenu Franze Kafky

Autorka Příběhu služebnice v Česku: Atwoodová…

Cenu Franze Kafky v úterý v Praze převezme kanadská spisovatelka Margaret Atwoodová. Porota jediné mezinárodní…

 

iSport.cz

Bývalý kouč sjel Chilany: Vidal myslí jen na alkohol, Alexis je samotář

Bývalý kouč sjel Chilany: Vidal myslí jen na…

Ještě loni vyhráli turnaj Copa América pro nejlepší tým Jiží Ameriky, letos si můžou lámat hlavy nad tím, jak se…

Pokleknutí hráčů Herthy? Ohlas po světě, doma zazněla také kritika

Pokleknutí hráčů Herthy? Ohlas po světě, doma…

Bundesligový zápas ještě nezačal a už z něj byla celosvětová událost. Fotbalisté Herthy Berlín se rozhodli před…

 

Reflex.cz

Goodbye Prague: Slavný skladatel Ennio Morricone se velkolepě rozloučil s pražským publikem

Goodbye Prague: Slavný skladatel Ennio Morricone se…

Slavný italský filmový hudební skladatel Ennio Morricone dnes popáté za doprovodu Českého národního symfonického…

Výprava do nitra Nové Guiney: Za lidojedy do korun stromů

Výprava do nitra Nové Guiney: Za lidojedy do korun stromů

Dusno, bláto až po pás, prodírání se pralesem zalitým vodou a těžké mraky, které vypouštějí provazy deště. Tak…