Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Toyota Eco Race 2025 na vlastní kůži: Být nerd se občas hodí, ale stačí to?

Toyota Eco Race 2025
Toyota Eco Race 2025
Toyota Eco Race 2025
Toyota Eco Race 2025
70 Fotogalerie
Marek Bednář
Diskuze (3)

Nejeli jsme nejrychleji ani s nejnižší spotřebou, ale v jedné věci jsme konkurenci rozdrtili a jinou jsme měli usnadněnou zvykem práce s mapou či navigací. Poučení pro příště? Líp číst pravidla.

Ten výraz jste už určitě slyšeli, a možná v ne moc lichotivém kontextu. Ne každý se s nerdem chce bavit, protože jakmile někdo sáhne na téma, v němž je člověk nerdem, bývá těžké ho zastavit. Jenže pro některé oblasti lidské činnosti je jistá míra nerdovství potřebná.

Když jsem v brzkém čtvrtečním ránu startoval rumunský hybrid, ještě jsem netušil, že se mi zrovna v ten den bude mé nerdovství hodit. Rozespalým městem jsem dojel na start své etapy Toyota Eco Race 2025, kde na mě čekal třísetkoňový a plug-in hybridní Lexus RX 450h+. Když už mám závodit v čase, kdy většina lidí sotva vstává, budu to aspoň dělat v luxusu.

„Slot je tříhodinový, takže pojedeme reálně tak dvě a půl hodiny,“ myslel jsem si. S organizací orientačních jízd mám zkušenosti, ovšem zde jsem netušil, jestli dostanu do ruky souřadnice GPS, šipky, anebo cokoliv jiného, podle čeho eko-závod pojedeme. Klidně to mohla být jen trasa nastavená v navigaci; ostatně, navigátor se mi přihlásil na poslední chvíli a podle automobilky by nebyl problém jet sám. A to s papírovým šipkovým itinerářem, na jaký jsem zvyklý, hraničí s nemožností.

Chvíli před startem jsem dostal do ruky roadbook, v němž byly odbočky nakreslené sice šipkami, ale v mapě a bez vzdáleností. „To bude snadné,“ říkal jsem si a pustil se do kávy a koblihy, které nám Toyota přichystala.

Toyota Eco Race 2025Toyota Eco Race 2025 | Zdroj: auto.cz/Marek Bednář

O pár minut později už sedíme s navigátorem v měkkou kůží čalouněných sedačkách lexusu a za mávnutí vlajky vyrážíme. Navigace je díky způsobu vytvoření roadbooku opravdu jednoduchá – stačí si na displej vozu nastavit mapu s orientací na sever, která je pro mě standardní.

Elektřiny máme dost

Všímám si drobné, ale vítané novinky v ovládání palubních systémů. „Eurohlásítko“ rychlosti ISA se dá v RX (a možná i v dalších luxusech, ale ty jsme nezkoušeli) nově vypnout ikonkou v horní liště centrálního displeje, není už třeba to hledat kdesi hluboko v menu.

Cesta pokračuje; jedeme zatím stále na elektřinu – navzdory hmotnosti přes 2,2 tuny jedeme stále na elektřinu, elektromotory mají dohromady 236 koní a v baterii, která byla při startu plně nabitá, si vezeme 18,1 kWh – a protože součástí roadbooku je celková mapa trasy, jsem si téměř jist, že nám vystačí až do cíle.

A to i když si na nás organizátoři připravili špek – budeme se muset rozjíždět do prudkého kopce od prvního kontrolního bodu s první otázkou. Vystupujeme a hledíme na fotky detailů modelů Toyoty a Lexusu, jejichž jména máme určit.

Toyota Eco Race 2025Toyota Eco Race 2025 | Zdroj: Toyota

Pět obrázků, pět otázek, pět správných odpovědí. Ne že bych si byl opravdu jistý u všech, jeden centrální displej jsem tipnul, ale tohle přeci musí zvládnout všichni, vždyť jsme motorističtí novináři a je to náš denní chleba, no ne?

Pokračujeme dál, většinou po hlavní, až k dalšímu kontrolnímu bodu. Nespěcháme, „Času je dost, slot má tři hodiny,“ říkám si a snažím se jet co nejvíc „na spotřebu“, co nejvíc plachtit. Přesto displej ukazuje vysoko přes 20 kWh/100 km. „No co, je to těžké auto,“ mávnu nad tím rukou.

Druhý kontrolní bod přichází s pěti textovými otázkami. Na většinu z nich našel správnou odpověď navigátor – včetně mírného chytáku, že hybridní systém Toyoty a Lexusu je sériově-paralelní, nikoliv jen paralelní. Běžně mu totiž říkáme paralelní, protože kola může pohánět spalovací motor i elektromotor, ale systém taky může fungovat tak, že spalovací motor vyrábí elektřinu a elektromotor následně pohání kola.

Není výhřev jako výhřev

Už však pokračujeme dál a v jedné z kolon zkoumáme auto. „Je fajn, že na vyhřívání zadního okna a ofuk čelního tu jsou tlačítka,“ říká navigátor – a mačká ten ofuk, čímž startuje spalovací motor. A ten, protože byl dosud studený, musí běžet několik minut. Krásný 100% podíl jízdy na elektřinu, který bychom jinak dokázali snadno udržet, tedy klesá k výsledným 94 procentům.

Toyota Eco Race 2025Toyota Eco Race 2025 | Zdroj: auto.cz/Marek Bednář

Poslední soutěž byla rozcvičkou – bojem s tlustým nabíjecím kabelem. Něco přes 15 sekund do momentu, co zapadl poslední zoubek zipu, považuji za fajn čas; až později z výsledkové listiny se dozvídám, že nejlepší zdaleka nebyl. To na rozdíl od výsledků vědomostních soutěží; dvakrát pět bodů z pěti nezískala žádná jiná osádka. Být nerd se vážně občas hodí.

Co jsme však v rámci našeho vozu nejlepší měli, bylo hybridní skóre, údajně klíčové kritérium hodnocení. Dosáhli jsme 83 ze sta bodů s průměrnou spotřebou 22,4 kWh/100 km. Přesto jsme nevyhráli. Hodnotil se totiž také čas dojezdu a ten jsme měli hodinu a sedm minut. Nejrychlejší osádka dojela za 48 minut – ale ani ta nevyhrála. Vítěz získal své místo s hybridním skóre 81, spotřebou 17,1 kWh/100 km a časem dojezdu 52 minut, byť nebyl ani v jedné soutěži nejlepší.

Nad způsobem hodnocení nebudu polemizovat; kdybych si lépe přečetl pravidla, věděl bych, že časový limit dojezdu do cíle je 1 hodina od startu. Stáhnout sedm minut by byla hračka. Kde se zlepšit, tedy vím a už se těším na příští ročník.

Video placeholder
Lexus LC 500 Convertible Hokkaidó • Zdroj: auto.cz

zdroj: Autorský text | foto: Marek Bednář/Auto.cz, Toyota | video: Auto.cz

Vstoupit do diskuze (3)