reklama


21.10. 2014 David Bureš Google+ profil David Bureš

Od listopadu musí každý automobil hlídat tlak v pneumatikách. Povinně!

Od listopadu musí každý automobil hlídat tlak v pneumatikách. Povinně!

Nová povinnost má zvýšit bezpečnost aut. Pomoci má také se snížením spotřeby paliva.

Na automobilky čeká nová povinnost, všechny vyrobené vozy určené pro trhy v Evropské unii musí být od letošního listopadu vybaveny systémem měření tlaku v pneumatikách (TPMS). Vyplývá to z norem ES 661/2009 a ECE-R 64.

Povinnost mít systém kontroly tlaku v pneumatikách platí v EU již od 1. listopadu 2012. Dosud tento systém musely mít všechny nově vyráběné vozy, nyní byla tato povinnost rozšířena i na starší vozy, které jsou stále ve výrobě.

Evropská unie zavedení nové povinnosti vysvětluje dvěma argumenty. TPMS má za prvé zvýšit bezpečnost aut – vozy se špatně dofouklými pneumatikami mají horší jízdní vlastnosti. Zkušenost z USA, kde je tento systém povinný už od roku 2006, naznačuje, že systém skutečně přispívá ke snížení počtu dopravních nehod, nebo alespoň ke zmírnění jejich následků.

Za druhé má systém snížit spotřebu paliva aut – ta se kvůli podhuštěným pneumatikám zvyšuje. EU odhaduje, že díky povinnému TPMS se ročně ušetří více než miliarda litrů pohonných hmot a zhruba 4,8 milionů tun oxidu uhličitého.

Řidiči se nemusí bát, že by byli za chybějící monitorování tlaku pokutováni, údajně se tento problém bude řešit domluvou. Při technické kontrole ale daný automobil nedostane oprávnění k dalšímu provozování na veřejných komunikacích.

Aktuálně jsou používány dva druhy monitorování tlaku v pneumatikách. První řešení je takzvaná nepřímá kontrola, kdy je tlak v pneumatikách měřen pomocí elektronických asistentů jako ESP a ABS. Systém pracuje na základě toho, že správně nafouknutá pneumatika má větší obvod než ta podhuštěná.

Tento druh TPMS používají například vozy koncernu Volkswagen Group, Mercedes-Benzu nebo BMW. Jeho výhodou je nízká cena, nevýhodou méně přesné měření a nutnost kalibrace systému po dofouknutí kola nebo výměně pneumatik.

Druhou možností je přímá kontrola tlaku pomocí senzoru ve ventilku pneumatiky. Řidič se o špatném tlaku dozví okamžitě, a to i před zahájením jízdy. Tento systém najdeme v modelech koncernu PSA, Fordech nebo Renaultech. Výhodou tohoto řešení je okamžité informování o nízkém tlaku, nevýhodou vysoká cena speciálních ventilků.

Spolupracujeme s TipCars.com
Smog zahalil Česko. Podívejte se na nejzajímavější fotky Smog zahalil Česko. Podívejte se na nejzajímavější fotky

Celkem v deseti krajích Česka jsou zhoršené rozptylové…

Stropnický nabírá, rád by měl přes 30 tisíc vojáků Stropnický nabírá, rád by měl přes 30 tisíc vojáků

Ministerstvo obrany letos počítá s navýšením počtu vojáků…

Chorvatská vláda chce získat zpět kontrolu nad rafineriemi Chorvatská vláda chce získat zpět kontrolu nad rafineriemi

Chorvatské rafinerie kontroluje maďarská petrochemická…

Trumpa rozlítily prázdné plochy na inauguraci, obvinil média z manipulace Trumpa rozlítily prázdné plochy na inauguraci, obvinil média z manipulace

Americký prezident Donald Trump a poté také mluvčí Bílého…

 
Zdroj: Aktuálně.cz, Týden.cz
 

Přidat názorDiskuse: Od listopadu musí každý automobil hlídat…


reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
AWD versus 4WD. Určité typy pohonu všech kol umí více než jiné AWD versus 4WD. Určité typy pohonu všech kol umí více než jiné

Na karoseriích automobilů či v prospektech vídáme…

Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej

Automobil z roku 1952 je skutečným unikátem a nyní může…

 






 
Mercedes-Benz C291 (1991): Prototyp s plochým dvanáctiválcem a neskutečným zvukem

Mercedes C291 (1991): Prototyp s plochým dvanáctiválcem a neskutečným zvukem

Dnes 19:29

Mercedes-Benz C291 - prototypy skupiny C, skrývá zajímavou techniku a má úžasný zvuk!




Blesk.cz

Dva Češi zemřeli pod lavinou v Rakousku. Překvapila je na vyznačené trase

Dva Češi zemřeli pod lavinou v Rakousku. Překvapila…

Dva Češi dnes přišli o život pod lavinou v horském středisku Wildgerlostal u Krimmlu v rakouském Salcbursku. Pod…

Taky jsem měl háro, ozval se ministr Chvojka. A nejsou se Škromachem jediní

Taky jsem měl háro, ozval se ministr Chvojka. A…

Politici se nerodí v kvádru s kravatou a taky si zažili svá divoká léta jako všichni ostatní. Rádi to pak dávají…

 

iSport.cz

SESTŘIHY: Rozjetá Barcelona pálila, se Sevillou nahání Real

SESTŘIHY: Rozjetá Barcelona pálila, se Sevillou nahání Real

Fotbalisté Barcelony zvítězili v 19. kole španělské ligy v Eibaru 4:0 a dotáhli se k čelu tabulky. Real Madrid…

Köhler nejdřív šanci spálil, pak skóroval: Ta šance mě hrozně mrzela

Köhler nejdřív šanci spálil, pak skóroval: Ta šance…

Doma Hradec naposledy prohrál vloni, v listopadu nestačil na Plzeň. A pak to začalo, osm výher, trhal soupeře na…

 

Reflex.cz

Vadí mi nálepkování lidí s opačnými názory. Václav Klaus ml. otevřel Centrum pro občanské svobody

Vadí mi nálepkování lidí s opačnými názory. Václav…

Pravicový think tank Centrum pro občanské svobody včera v pražském hotelu Don Giovanni oficiálně otevřel Václav…

Pelikán jako inkvizitor a kádrovák aneb Kdo ohrožuje právní stát

Pelikán jako inkvizitor a kádrovák aneb Kdo ohrožuje…

Jakékoli prokázané zasahování do nezávislého rozhodování soudu by měl stát bez milosti a exemplárně postihovat.…

 
 
reklama