20.7. 2017 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Ojetý Mitsubishi Lancer (CY, CX): Když lancer, tak benzin!

 

Lancer není jen legendární vrcholná verze Evolution, ale také běžný kompakt. Jaký je jako ojetina?

Nebýt výrazné, ostře tvarované přední části s takzvaně negativně skloněnou čelní stěnou, možná byste si štíhlého sedanu či lehce neforemného hatchbacku ani nevšimli. Přitom poslední generace modelu lanceru rozhodně stojí za pozornost, zejména se zážehovými motory.

Na trzích, kde vládnou značky Volkswagen, Ford, Opel, či PSA to mělo japonské Mitsubishi v nižší střední třídě vždycky těžké. Model lancer, jakkoliv spolehlivý a dobře jezdící se léta krčil tak trochu ve stínu ekvivalentních modelů uvedených značek. Do jisté míry za to mohl také vzhled. Sice štíhlý a elegantní, avšak nepříliš nápadný. Až se skoro nabízí spojení „šedá myš“. Tak tomu bylo ještě u předposlední generace, která na rozdíl od předchůdců vyrukovala mimo sedanu také s karoserií kombi, s níž slavila vcelku slušné prodejní úspěchy. Tato auta jsou dnes k mání za částky od dvou průměrných českých platů. Mechanicky odolné tyto vozy jsou, avšak karoserie, byť vzdoruje korozi lépe než předchůdci, už má svá léta.

Zlom nastal v roce 2007. Tehdy dorazila poslední, recenzovaná generace. Z nabídky byla vypuštěna karosářská verze kombi a zůstal pouze sedan. Jakousi záplatu za „kombíka“ tvořila od podzimu 2008 jednoznačně praktičtější karosářská verze hatchback, pojmenovaná Sportback.

Nové vydání modelu přineslo zásadní zlom. O poznání výraznější design, jehož ostrá příď mnohým učarovala, si výrobce nejprve vyzkoušel na studiích ConceptX, později Concept Sportback. Ještě důležitější však byla technika. Při vývoji modelu spojilo Mitsubishi síly se svým odvěkým partnerem, americkým koncernem Chrysler, nově párovaným s italským Fiatem. Vznikla nová globální platforma, používaná také modely značek Jeep, Chrysler a Dodge. A jelikož stejnou dostalo také SUV Outlander II, záhy se objevila rovněž pod logem značek skupiny PSA. Dílo globalizace potom dokonal u Lanceru vznětový motor, kterým byl do roku 2010 čtyřválec Volkswagen 2.0 TDI-PD ve své dvouvačkové 16ventilové formě u Mitsubishi ale pojmenovaný 2.0 DI-D.

S filtrem i bez něj

Když se dnes prokousáváte inzercí s ojetými lancery, až překvapivě často v ní narazíte na výše uvedenou vznětovou motorizaci. Proč chtěli lidé japonské auto s německým vznětovým motorem, je zajímavou otázkou. Možná proto, že v době vzniku měly agregáty 2.0 TDI stále relativně neochvějnou pověst, navíc nabízely v porovnání se zážehovými motory japonské značky citelně úpornější provoz, a i kdyby už nic jiného, tak minimálně dobře jely.

Že motor pod kapotu elegantního sedanu případně sportbacku přišel odjinud, poznáte už z krátké předváděcí jízdy. Oproti obdobným modelům skupiny VW, poháněných ekvivalentní verzí motoru se agregát pod kapotou lanceru projevuje poněkud hlučněji. Také přední nápravu zatěžuje více než lehoučké zážehové agregáty. Ač podvozek lanceru platí za odolný, ve spojení s dieselem může žádat nějaké ty investice už po ujetí 100.000 km. Bohužel jak spodní čep, tak také přední uložení jsou pouze vcelku s ramenem. Jen zadní silentblok dodává značka tří diamantů coby samostatný díl.

Racionální důvod však přesto koupě lanceru s dieselovým srdcem od Němců mít může. Pokud teď začnete sypat z rukávu dobře známé problémy motorů VW 2.0 TDI-PD, pak vězte, že lanceru se překvapivě veskrze vyhýbají. Mitsubishi totiž zcela prozíravě zvolilo asi tu nejméně problematickou variantu motoru 2.0 TDI-PD 16V. Navíc některé do té doby již známé problémy vhodnou modifikací eliminovalo. Sem patří třeba do nekonečna omílané uvolňování sdružených, zde výhradně solenoidem ovládaných, vstřikovačů v hlavě válců. Spoj je tady udělán robustněji, a tudíž k této závadě prakticky nedochází. Dále se motor obejde bez modulu s vyvažovacími hřídeli. Nehrozí zde tudíž problém s opotřebením pohonu olejového čerpadla s následkem poklesu tlaku mazání s fatálními následky.

Snad jen částicový filtr tady může tropit neplechu. Motor 2.0 DI-D existoval v lanceru ve dvou verzích. Varianta označená BWC filtr pevných částic nepoužívá, naproti tomu verze BSY jej dostala. A jelikož má vstřikování čerpadlo-trysky obecně s regenerací DPF problém, doporučujeme se mu v lanceru vyhnout.

Jedna deci, velké věci

Zájemce o zážehové motory měl poněkud větší vývěr. Jednotlivé pohonné jednotky se objevovaly v závislosti na období. Primárně se však jejich příchod případně odchod řídil emisní normou. Pokud zůstaneme u základních motorizací, tak do roku 2010 nabízel výrobce v lanceru čtyřválec 1.5 MIVEC s označením 4A91. MIVEC je zkratkou pro Mitsubishi Innovative Valve timing and lift Electronic Control a na motorech japonské značky se používá od roku 1992. Vždy se jedná o proměnné časování rozvodu, některé verze měnily také zdvih ventilů. MIVEC u motoru 4A91 nabízí pouze plynulou změnu časování sání natáčením vačkového hřídele.

V roce 2010 byl motor 1.5 MIVEC výrazně přepracován a vznikla jednotka 1.6 MIVEC (4A92). Základ zůstal stejný, avšak četné změny přinesly z pohledu jízdy více ve všech směrech. Vrtání 75 mm mají oba motory shodné. Zvětšení objemu se tak dosáhlo prodloužením zdvihu z 84,8 mm na 90 mm. Výkon se zvýšil z 80 na 86 kW. Točivý moment ze 143 N.m na 154 N.m při shodných 4000 otáčkách za minutu. Tím se zásadním způsobem zlepšila pružnost motoru. Současně se zvýšil také kompresní poměr z 10:1 na 11:1. To pro změnu přineslo vyšší úspornost.

Motory s výrazně delším zdvihem vůči vrtání mají z principu méně kultivovaný chod, což výrobci řeší dodatečným vyvážením, často v podobě instalace modulu s vyvažovacími hřídeli. Mitsubishi však u motoru 4A92 zvolilo jinou strategii, když použili takzvaný flexibilní ocelový setrvačník. Dle vyjádření automobilky se nejedná o klasický dvouhmotový, jaký známe z většiny moderních dieselů a také některých zážehových motorů. Dále agregát dostal start-stop systém, tady nazývaný AS&G. Jelikož ve světě existovala také verze o něj obraná, mají agregáty s AS&G odlišná ojniční ložiska z důvodu vyššího namáhání.

Oba popsané zážehové čtyřválce jsou s léty spolehlivé. Třeba k recirkulaci spalin se u nich používá výhradně vhodné nastavení rozvodu systémem MIVEC. Ani jeden z motorů tudíž nemá externí EGR systém, jehož použití vede k nežádoucímu zanášení tělesa škrticí klapky, stejně jako sacího potrubí mastnými úsadami. Dále je v obou případech použit rozvodový řetěz, který tady nevyžaduje až do značného proběhu pozornost. A do třetice, ovládání ventilů je řešeno přes hrníčková zdvihátka bez vymezovacích segmentů. Kontrolu ventilové vůle výrobce předepisuje po ujetí 100.000 km, avšak v praxi většinou není třeba ji opětovně vymezovat.

S větším a tedy novějším motorem se pojí jedna typická závada. Ještě v průběhu produkce vozidla si zákazníci stěžovali na zdlouhavé studené starty motoru. Příčinou byl přesuvník proměnného časování rozvodu MIVEC, konkrétně jeho mechanismus blokující základní (výchozí) polohu. Přesuvník tak zůstával „viset“ v mezipoloze, což způsobovalo nežádoucí pronikání spalin zpět do válců. To je možná z hlediska emisí žádoucí v režimu částečného zatížení motoru, avšak při studeném startu to, lidově řečeno, motor dusí.

Auta s agregáty 1.5 MIVEC a 1.6 MIVEC se od zbylých motorizací lišily také podvozkem. Teď nemáme na mysli zavěšení kol, které je principiálně u všech verzí stejné, nýbrž posilovač řízení. Lancery s motory 1.5 a 1.6 MIVEC mají vždy elektromechanické servořízení s elektromotorem umístěným dole na řídící tyči. Elektromotor je součástí řízení a jako samostatný díl jej nelze objednat. Naštěstí ale běžně neselhává. Naproti tomu větší motory využívají hydrauliku, kterou však ještě u původní 1.8 MIVEC (4B10) nahradila v roce 2011 taktéž elektromechanika.

1/3 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com
Palestina hrozí přerušením vztahů se Spojenými státy, vadí jí nový zákon Palestina hrozí přerušením vztahů se Spojenými státy, vadí jí nový zákon

Palestinské vedení přeruší veškerou komunikaci se…

Česko má problém s extremismem, tvrdí německý Spiegel Česko má problém s extremismem, tvrdí německý Spiegel

Zatímco v 90. letech reagovalo Česko na rasismus a štvaní…

V Německu pokračují jednání o vládě. Pokud zkrachují, dojde k předčasným volbám V Německu pokračují jednání o vládě. Pokud zkrachují, dojde k předčasným volbám

V Berlíně dnes pokračuje dlouhá série jednání o nové…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Ojetiny vyrobené v Česku a na Slovensku: Víme, kterým se vyhnout Ojetiny vyrobené v Česku a na Slovensku: Víme, kterým se vyhnout

Automobilovému průmyslu v České i Slovenské republice se…

Evropský parlament: Všechny nové vozy musejí mít automatické brzdění! Evropský parlament: Všechny nové vozy musejí mít automatické brzdění!

Evropská komise se bude zabývat návrhy parlamentního…

 



Mitsubishi Lancer vs. kráva: Jak jinak mohla tahle bouračka skončit? (video) Mitsubishi Lancer vs. kráva: Jak jinak mohla tahle bouračka skončit? (video)

Každému řidiči se občas stane, že jej na silnici někdo z…

Video: Mitsubishi Lancer Evolution Final Edition: Desítka se loučí i v Americe Video: Mitsubishi Lancer Evolution Final Edition: Desítka se loučí i v Americe

Mitsubishi už dává sbohem poslednímu Lanceru Evolution…

 



 
Renault odhalil nový Duster. Od Dacie se neliší jen svým znakem!

Renault odhalil nový Duster. Od Dacie se neliší jen svým znakem!

Včera

Druhé generace se dočkal také bratr Dacie Duster se znaky mateřského Renaultu. Od rumunského sourozence se liší v několika ohledech.




Blesk.cz

Advent začíná za 14 dní! Vyrobte si adventní věnec krok za krokem

Advent začíná za 14 dní! Vyrobte si adventní věnec…

První svíčku na adventních věncích budeme zapalovat už v neděli 3. prosince. Je tedy ideální čas na to, vyrobit…

Nešťastná smrt mladé dívky: Zabila ji rozbitá nabíječka iPhonu. Ve spánku!

Nešťastná smrt mladé dívky: Zabila ji rozbitá…

Prasklý kabel není něco, co by se mělo podomácku opravovat. Příkladem budiž smutný příběh mladé dívky, která si…

 

iSport.cz

Dojemné loučení Poláků: Přivítejte Jakuba Jandu, jako by byl náš!

Dojemné loučení Poláků: Přivítejte Jakuba Jandu,…

PŘÍMO Z POLSKA | Jako by se loučil doma a před vlastními fanoušky. Jakub Janda se ve svém posledním závodě…

SESTŘIHY: Plzeňská série trvá, Slavia nadělovala, Brno už není poslední

SESTŘIHY: Plzeňská série trvá, Slavia nadělovala,…

Neuvěřitelná série fotbalistů Plzně nekončí. Lídr Het ligy si udržel stoprocentní bilanci i po 14. kole Het…

 

Reflex.cz

Staletí starý příběh má pořád grády!

Staletí starý příběh má pořád grády!

Rónin je samuraj bez pána a příběh, který právě vyšel zpracovaný do komiksové podoby v nakladatelství Crew,…

Tuzemské banky holí své klienty jako ovce. Když ale mají zvýšit úroky u vkladů, mají hromadu výmluv, proč to nejde

Tuzemské banky holí své klienty jako ovce. Když ale…

Růst české ekonomiky trhá rekordy a centrální bankéři již nahlas varují, že nastává čas zchladit pádící…