20.7. 2017 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Ojetý Mitsubishi Lancer (CY, CX): Když lancer, tak benzin!

 

Lancer není jen legendární vrcholná verze Evolution, ale také běžný kompakt. Jaký je jako ojetina?

Nebýt výrazné, ostře tvarované přední části s takzvaně negativně skloněnou čelní stěnou, možná byste si štíhlého sedanu či lehce neforemného hatchbacku ani nevšimli. Přitom poslední generace modelu lanceru rozhodně stojí za pozornost, zejména se zážehovými motory.

Na trzích, kde vládnou značky Volkswagen, Ford, Opel, či PSA to mělo japonské Mitsubishi v nižší střední třídě vždycky těžké. Model lancer, jakkoliv spolehlivý a dobře jezdící se léta krčil tak trochu ve stínu ekvivalentních modelů uvedených značek. Do jisté míry za to mohl také vzhled. Sice štíhlý a elegantní, avšak nepříliš nápadný. Až se skoro nabízí spojení „šedá myš“. Tak tomu bylo ještě u předposlední generace, která na rozdíl od předchůdců vyrukovala mimo sedanu také s karoserií kombi, s níž slavila vcelku slušné prodejní úspěchy. Tato auta jsou dnes k mání za částky od dvou průměrných českých platů. Mechanicky odolné tyto vozy jsou, avšak karoserie, byť vzdoruje korozi lépe než předchůdci, už má svá léta.

Zlom nastal v roce 2007. Tehdy dorazila poslední, recenzovaná generace. Z nabídky byla vypuštěna karosářská verze kombi a zůstal pouze sedan. Jakousi záplatu za „kombíka“ tvořila od podzimu 2008 jednoznačně praktičtější karosářská verze hatchback, pojmenovaná Sportback.

Nové vydání modelu přineslo zásadní zlom. O poznání výraznější design, jehož ostrá příď mnohým učarovala, si výrobce nejprve vyzkoušel na studiích ConceptX, později Concept Sportback. Ještě důležitější však byla technika. Při vývoji modelu spojilo Mitsubishi síly se svým odvěkým partnerem, americkým koncernem Chrysler, nově párovaným s italským Fiatem. Vznikla nová globální platforma, používaná také modely značek Jeep, Chrysler a Dodge. A jelikož stejnou dostalo také SUV Outlander II, záhy se objevila rovněž pod logem značek skupiny PSA. Dílo globalizace potom dokonal u Lanceru vznětový motor, kterým byl do roku 2010 čtyřválec Volkswagen 2.0 TDI-PD ve své dvouvačkové 16ventilové formě u Mitsubishi ale pojmenovaný 2.0 DI-D.

S filtrem i bez něj

Když se dnes prokousáváte inzercí s ojetými lancery, až překvapivě často v ní narazíte na výše uvedenou vznětovou motorizaci. Proč chtěli lidé japonské auto s německým vznětovým motorem, je zajímavou otázkou. Možná proto, že v době vzniku měly agregáty 2.0 TDI stále relativně neochvějnou pověst, navíc nabízely v porovnání se zážehovými motory japonské značky citelně úpornější provoz, a i kdyby už nic jiného, tak minimálně dobře jely.

Že motor pod kapotu elegantního sedanu případně sportbacku přišel odjinud, poznáte už z krátké předváděcí jízdy. Oproti obdobným modelům skupiny VW, poháněných ekvivalentní verzí motoru se agregát pod kapotou lanceru projevuje poněkud hlučněji. Také přední nápravu zatěžuje více než lehoučké zážehové agregáty. Ač podvozek lanceru platí za odolný, ve spojení s dieselem může žádat nějaké ty investice už po ujetí 100.000 km. Bohužel jak spodní čep, tak také přední uložení jsou pouze vcelku s ramenem. Jen zadní silentblok dodává značka tří diamantů coby samostatný díl.

Racionální důvod však přesto koupě lanceru s dieselovým srdcem od Němců mít může. Pokud teď začnete sypat z rukávu dobře známé problémy motorů VW 2.0 TDI-PD, pak vězte, že lanceru se překvapivě veskrze vyhýbají. Mitsubishi totiž zcela prozíravě zvolilo asi tu nejméně problematickou variantu motoru 2.0 TDI-PD 16V. Navíc některé do té doby již známé problémy vhodnou modifikací eliminovalo. Sem patří třeba do nekonečna omílané uvolňování sdružených, zde výhradně solenoidem ovládaných, vstřikovačů v hlavě válců. Spoj je tady udělán robustněji, a tudíž k této závadě prakticky nedochází. Dále se motor obejde bez modulu s vyvažovacími hřídeli. Nehrozí zde tudíž problém s opotřebením pohonu olejového čerpadla s následkem poklesu tlaku mazání s fatálními následky.

Snad jen částicový filtr tady může tropit neplechu. Motor 2.0 DI-D existoval v lanceru ve dvou verzích. Varianta označená BWC filtr pevných částic nepoužívá, naproti tomu verze BSY jej dostala. A jelikož má vstřikování čerpadlo-trysky obecně s regenerací DPF problém, doporučujeme se mu v lanceru vyhnout.

Jedna deci, velké věci

Zájemce o zážehové motory měl poněkud větší vývěr. Jednotlivé pohonné jednotky se objevovaly v závislosti na období. Primárně se však jejich příchod případně odchod řídil emisní normou. Pokud zůstaneme u základních motorizací, tak do roku 2010 nabízel výrobce v lanceru čtyřválec 1.5 MIVEC s označením 4A91. MIVEC je zkratkou pro Mitsubishi Innovative Valve timing and lift Electronic Control a na motorech japonské značky se používá od roku 1992. Vždy se jedná o proměnné časování rozvodu, některé verze měnily také zdvih ventilů. MIVEC u motoru 4A91 nabízí pouze plynulou změnu časování sání natáčením vačkového hřídele.

V roce 2010 byl motor 1.5 MIVEC výrazně přepracován a vznikla jednotka 1.6 MIVEC (4A92). Základ zůstal stejný, avšak četné změny přinesly z pohledu jízdy více ve všech směrech. Vrtání 75 mm mají oba motory shodné. Zvětšení objemu se tak dosáhlo prodloužením zdvihu z 84,8 mm na 90 mm. Výkon se zvýšil z 80 na 86 kW. Točivý moment ze 143 N.m na 154 N.m při shodných 4000 otáčkách za minutu. Tím se zásadním způsobem zlepšila pružnost motoru. Současně se zvýšil také kompresní poměr z 10:1 na 11:1. To pro změnu přineslo vyšší úspornost.

Motory s výrazně delším zdvihem vůči vrtání mají z principu méně kultivovaný chod, což výrobci řeší dodatečným vyvážením, často v podobě instalace modulu s vyvažovacími hřídeli. Mitsubishi však u motoru 4A92 zvolilo jinou strategii, když použili takzvaný flexibilní ocelový setrvačník. Dle vyjádření automobilky se nejedná o klasický dvouhmotový, jaký známe z většiny moderních dieselů a také některých zážehových motorů. Dále agregát dostal start-stop systém, tady nazývaný AS&G. Jelikož ve světě existovala také verze o něj obraná, mají agregáty s AS&G odlišná ojniční ložiska z důvodu vyššího namáhání.

Oba popsané zážehové čtyřválce jsou s léty spolehlivé. Třeba k recirkulaci spalin se u nich používá výhradně vhodné nastavení rozvodu systémem MIVEC. Ani jeden z motorů tudíž nemá externí EGR systém, jehož použití vede k nežádoucímu zanášení tělesa škrticí klapky, stejně jako sacího potrubí mastnými úsadami. Dále je v obou případech použit rozvodový řetěz, který tady nevyžaduje až do značného proběhu pozornost. A do třetice, ovládání ventilů je řešeno přes hrníčková zdvihátka bez vymezovacích segmentů. Kontrolu ventilové vůle výrobce předepisuje po ujetí 100.000 km, avšak v praxi většinou není třeba ji opětovně vymezovat.

S větším a tedy novějším motorem se pojí jedna typická závada. Ještě v průběhu produkce vozidla si zákazníci stěžovali na zdlouhavé studené starty motoru. Příčinou byl přesuvník proměnného časování rozvodu MIVEC, konkrétně jeho mechanismus blokující základní (výchozí) polohu. Přesuvník tak zůstával „viset“ v mezipoloze, což způsobovalo nežádoucí pronikání spalin zpět do válců. To je možná z hlediska emisí žádoucí v režimu částečného zatížení motoru, avšak při studeném startu to, lidově řečeno, motor dusí.

Auta s agregáty 1.5 MIVEC a 1.6 MIVEC se od zbylých motorizací lišily také podvozkem. Teď nemáme na mysli zavěšení kol, které je principiálně u všech verzí stejné, nýbrž posilovač řízení. Lancery s motory 1.5 a 1.6 MIVEC mají vždy elektromechanické servořízení s elektromotorem umístěným dole na řídící tyči. Elektromotor je součástí řízení a jako samostatný díl jej nelze objednat. Naštěstí ale běžně neselhává. Naproti tomu větší motory využívají hydrauliku, kterou však ještě u původní 1.8 MIVEC (4B10) nahradila v roce 2011 taktéž elektromechanika.

1/3 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com
Němečtí řidiči si pořizují stále širší automobily. Komplikují tím dopravu Němečtí řidiči si pořizují stále širší automobily. Komplikují tím dopravu

Dopravní komplikace v Německu jdou v posledních letech…

Skála: Kdyby se volba předsedy konala hned po volebním debaklu, dopadlo by to jinak Skála: Kdyby se volba předsedy konala hned po volebním debaklu, dopadlo by to jinak

Předsedou KSČM se po sobotním sjezdu stal opět Vojtěch…

Snad Češi jednou vyjdou do ulic kvůli vysokým cenám bytů, říká exdeveloper Koch Snad Češi jednou vyjdou do ulic kvůli vysokým cenám bytů, říká exdeveloper Koch

Nizozemec s českými kořeny Paul Vincent Koch pracoval už…

Vyšetřování údajného chemického útoku v Dúmě začíná. Experti jsou na místě Vyšetřování údajného chemického útoku v Dúmě začíná. Experti jsou na místě

Experti Organizace pro zákaz chemických zbraní (OPCW)…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
V garáži Elona Muska zůstala jen dvě klasická auta. E-Type a lidový vůz V garáži Elona Muska zůstala jen dvě klasická auta. E-Type a lidový vůz

V losangeleském domě Elona Muska za v přepočtu 350…

TEST VW Arteon 2.0 TSI DSG 4Motion: Poslední funkční období TEST VW Arteon 2.0 TSI DSG 4Motion: Poslední funkční období

Nebude trvat dlouho a Arteon přenechá „funkci“ vlajkové…

 



Mitsubishi Lancer vs. kráva: Jak jinak mohla tahle bouračka skončit? (video) Mitsubishi Lancer vs. kráva: Jak jinak mohla tahle bouračka skončit? (video)

Každému řidiči se občas stane, že jej na silnici někdo z…

Video: Mitsubishi Lancer Evolution Final Edition: Desítka se loučí i v Americe Video: Mitsubishi Lancer Evolution Final Edition: Desítka se loučí i v Americe

Mitsubishi už dává sbohem poslednímu Lanceru Evolution…

 



 
Rozjíždění vozidla „na dvojku“: Škodí autu i vašim nervům!

Rozjíždění vozidla „na dvojku“: Škodí autu i vašim nervům!

Včera

K rozjíždění vozidla s manuální převodovkou z klidu slouží první převodový stupeň. Tak se to učí v autoškole. Co když ale při rozjezdu použijete „dvojku“? Co při tom hrozí? A proč je takový rozjezd pomalý a neplynulý?




Blesk.cz

Chlapec s autismem postavil největší repliku Titaniku z lega. Teď doplula do USA

Chlapec s autismem postavil největší repliku…

Největší světovou repliku neslavně proslulého parníku Titanic, která kdy byla sestavena z kostek lega,  trvalo…

„Žena hrdinka.“ Janu Nagyovou navrhli na státní vyznamenání

„Žena hrdinka.“ Janu Nagyovou navrhli na státní vyznamenání

V Poslanecké sněmovně se sešly návrhy na státní vyznamenání, které posoudí příslušný podvýbor. Mezi zasloužilými…

 

iSport.cz

Český tým na MS v hokeji 2018: mladíci z NHL a farem, ale i mazáci

Český tým na MS v hokeji 2018: mladíci z NHL a…

Sotva skončil jeden velký turnaj, prakticky hned je tu další. Na ZOH v Pchjongčchangu se umístil český tým pod…

SESTŘIHY: Olomouc se vrátila před Spartu, Plzeň porazila Brno

SESTŘIHY: Olomouc se vrátila před Spartu, Plzeň…

Fotbalisté Sparty ve 25. kole HET ligy zdolali i díky parádní trefě Nicolae Stanciua Jablonec 2:0. Na třetím…

 

Reflex.cz

KSČM nadále povede Filip, ve druhém kole volby porazil Skálu

KSČM nadále povede Filip, ve druhém kole volby porazil Skálu

Komunistickou stranu Čech a Moravy nadále povede Vojtěch Filip. Ve druhém kole tajné volby mu delegáti dnešního…

Skoro zázračná špalda: Dávala vojákům sílu do boje a pomáhá s trávením

Skoro zázračná špalda: Dávala vojákům sílu do boje a…

Svatá Hildegarda z Bingenu prý prohlásila: „Kdyby už člověk nemohl nic jíst a nic mu nepomáhalo, špalda jej…