20.7. 2017 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Ojetý Mitsubishi Lancer (CY, CX): Když lancer, tak benzin!

 

Lancer není jen legendární vrcholná verze Evolution, ale také běžný kompakt. Jaký je jako ojetina?

Nebýt výrazné, ostře tvarované přední části s takzvaně negativně skloněnou čelní stěnou, možná byste si štíhlého sedanu či lehce neforemného hatchbacku ani nevšimli. Přitom poslední generace modelu lanceru rozhodně stojí za pozornost, zejména se zážehovými motory.

Na trzích, kde vládnou značky Volkswagen, Ford, Opel, či PSA to mělo japonské Mitsubishi v nižší střední třídě vždycky těžké. Model lancer, jakkoliv spolehlivý a dobře jezdící se léta krčil tak trochu ve stínu ekvivalentních modelů uvedených značek. Do jisté míry za to mohl také vzhled. Sice štíhlý a elegantní, avšak nepříliš nápadný. Až se skoro nabízí spojení „šedá myš“. Tak tomu bylo ještě u předposlední generace, která na rozdíl od předchůdců vyrukovala mimo sedanu také s karoserií kombi, s níž slavila vcelku slušné prodejní úspěchy. Tato auta jsou dnes k mání za částky od dvou průměrných českých platů. Mechanicky odolné tyto vozy jsou, avšak karoserie, byť vzdoruje korozi lépe než předchůdci, už má svá léta.

Zlom nastal v roce 2007. Tehdy dorazila poslední, recenzovaná generace. Z nabídky byla vypuštěna karosářská verze kombi a zůstal pouze sedan. Jakousi záplatu za „kombíka“ tvořila od podzimu 2008 jednoznačně praktičtější karosářská verze hatchback, pojmenovaná Sportback.

Nové vydání modelu přineslo zásadní zlom. O poznání výraznější design, jehož ostrá příď mnohým učarovala, si výrobce nejprve vyzkoušel na studiích ConceptX, později Concept Sportback. Ještě důležitější však byla technika. Při vývoji modelu spojilo Mitsubishi síly se svým odvěkým partnerem, americkým koncernem Chrysler, nově párovaným s italským Fiatem. Vznikla nová globální platforma, používaná také modely značek Jeep, Chrysler a Dodge. A jelikož stejnou dostalo také SUV Outlander II, záhy se objevila rovněž pod logem značek skupiny PSA. Dílo globalizace potom dokonal u Lanceru vznětový motor, kterým byl do roku 2010 čtyřválec Volkswagen 2.0 TDI-PD ve své dvouvačkové 16ventilové formě u Mitsubishi ale pojmenovaný 2.0 DI-D.

S filtrem i bez něj

Když se dnes prokousáváte inzercí s ojetými lancery, až překvapivě často v ní narazíte na výše uvedenou vznětovou motorizaci. Proč chtěli lidé japonské auto s německým vznětovým motorem, je zajímavou otázkou. Možná proto, že v době vzniku měly agregáty 2.0 TDI stále relativně neochvějnou pověst, navíc nabízely v porovnání se zážehovými motory japonské značky citelně úpornější provoz, a i kdyby už nic jiného, tak minimálně dobře jely.

Že motor pod kapotu elegantního sedanu případně sportbacku přišel odjinud, poznáte už z krátké předváděcí jízdy. Oproti obdobným modelům skupiny VW, poháněných ekvivalentní verzí motoru se agregát pod kapotou lanceru projevuje poněkud hlučněji. Také přední nápravu zatěžuje více než lehoučké zážehové agregáty. Ač podvozek lanceru platí za odolný, ve spojení s dieselem může žádat nějaké ty investice už po ujetí 100.000 km. Bohužel jak spodní čep, tak také přední uložení jsou pouze vcelku s ramenem. Jen zadní silentblok dodává značka tří diamantů coby samostatný díl.

Racionální důvod však přesto koupě lanceru s dieselovým srdcem od Němců mít může. Pokud teď začnete sypat z rukávu dobře známé problémy motorů VW 2.0 TDI-PD, pak vězte, že lanceru se překvapivě veskrze vyhýbají. Mitsubishi totiž zcela prozíravě zvolilo asi tu nejméně problematickou variantu motoru 2.0 TDI-PD 16V. Navíc některé do té doby již známé problémy vhodnou modifikací eliminovalo. Sem patří třeba do nekonečna omílané uvolňování sdružených, zde výhradně solenoidem ovládaných, vstřikovačů v hlavě válců. Spoj je tady udělán robustněji, a tudíž k této závadě prakticky nedochází. Dále se motor obejde bez modulu s vyvažovacími hřídeli. Nehrozí zde tudíž problém s opotřebením pohonu olejového čerpadla s následkem poklesu tlaku mazání s fatálními následky.

Snad jen částicový filtr tady může tropit neplechu. Motor 2.0 DI-D existoval v lanceru ve dvou verzích. Varianta označená BWC filtr pevných částic nepoužívá, naproti tomu verze BSY jej dostala. A jelikož má vstřikování čerpadlo-trysky obecně s regenerací DPF problém, doporučujeme se mu v lanceru vyhnout.

Jedna deci, velké věci

Zájemce o zážehové motory měl poněkud větší vývěr. Jednotlivé pohonné jednotky se objevovaly v závislosti na období. Primárně se však jejich příchod případně odchod řídil emisní normou. Pokud zůstaneme u základních motorizací, tak do roku 2010 nabízel výrobce v lanceru čtyřválec 1.5 MIVEC s označením 4A91. MIVEC je zkratkou pro Mitsubishi Innovative Valve timing and lift Electronic Control a na motorech japonské značky se používá od roku 1992. Vždy se jedná o proměnné časování rozvodu, některé verze měnily také zdvih ventilů. MIVEC u motoru 4A91 nabízí pouze plynulou změnu časování sání natáčením vačkového hřídele.

V roce 2010 byl motor 1.5 MIVEC výrazně přepracován a vznikla jednotka 1.6 MIVEC (4A92). Základ zůstal stejný, avšak četné změny přinesly z pohledu jízdy více ve všech směrech. Vrtání 75 mm mají oba motory shodné. Zvětšení objemu se tak dosáhlo prodloužením zdvihu z 84,8 mm na 90 mm. Výkon se zvýšil z 80 na 86 kW. Točivý moment ze 143 N.m na 154 N.m při shodných 4000 otáčkách za minutu. Tím se zásadním způsobem zlepšila pružnost motoru. Současně se zvýšil také kompresní poměr z 10:1 na 11:1. To pro změnu přineslo vyšší úspornost.

Motory s výrazně delším zdvihem vůči vrtání mají z principu méně kultivovaný chod, což výrobci řeší dodatečným vyvážením, často v podobě instalace modulu s vyvažovacími hřídeli. Mitsubishi však u motoru 4A92 zvolilo jinou strategii, když použili takzvaný flexibilní ocelový setrvačník. Dle vyjádření automobilky se nejedná o klasický dvouhmotový, jaký známe z většiny moderních dieselů a také některých zážehových motorů. Dále agregát dostal start-stop systém, tady nazývaný AS&G. Jelikož ve světě existovala také verze o něj obraná, mají agregáty s AS&G odlišná ojniční ložiska z důvodu vyššího namáhání.

Oba popsané zážehové čtyřválce jsou s léty spolehlivé. Třeba k recirkulaci spalin se u nich používá výhradně vhodné nastavení rozvodu systémem MIVEC. Ani jeden z motorů tudíž nemá externí EGR systém, jehož použití vede k nežádoucímu zanášení tělesa škrticí klapky, stejně jako sacího potrubí mastnými úsadami. Dále je v obou případech použit rozvodový řetěz, který tady nevyžaduje až do značného proběhu pozornost. A do třetice, ovládání ventilů je řešeno přes hrníčková zdvihátka bez vymezovacích segmentů. Kontrolu ventilové vůle výrobce předepisuje po ujetí 100.000 km, avšak v praxi většinou není třeba ji opětovně vymezovat.

S větším a tedy novějším motorem se pojí jedna typická závada. Ještě v průběhu produkce vozidla si zákazníci stěžovali na zdlouhavé studené starty motoru. Příčinou byl přesuvník proměnného časování rozvodu MIVEC, konkrétně jeho mechanismus blokující základní (výchozí) polohu. Přesuvník tak zůstával „viset“ v mezipoloze, což způsobovalo nežádoucí pronikání spalin zpět do válců. To je možná z hlediska emisí žádoucí v režimu částečného zatížení motoru, avšak při studeném startu to, lidově řečeno, motor dusí.

Auta s agregáty 1.5 MIVEC a 1.6 MIVEC se od zbylých motorizací lišily také podvozkem. Teď nemáme na mysli zavěšení kol, které je principiálně u všech verzí stejné, nýbrž posilovač řízení. Lancery s motory 1.5 a 1.6 MIVEC mají vždy elektromechanické servořízení s elektromotorem umístěným dole na řídící tyči. Elektromotor je součástí řízení a jako samostatný díl jej nelze objednat. Naštěstí ale běžně neselhává. Naproti tomu větší motory využívají hydrauliku, kterou však ještě u původní 1.8 MIVEC (4B10) nahradila v roce 2011 taktéž elektromechanika.

1/3 Pokračovat ve čtení

Rallye Dakar 2019
Spolupracujeme s TipCars.com
Zápisník Daniela Nováka: Škrcení hypoték Zápisník Daniela Nováka: Škrcení hypoték

SŽDC chystá rychlou trať do Mnichova. Dokončení české…

 
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Dacie s logem Renault končí. Důvodem může být i nová Arkana Dacie s logem Renault končí. Důvodem může být i nová Arkana

Laurens van der Acker, šéf designu automobilky Renault,…

Aston Martin odhaluje motor Valkyrie. V12 bez turba má 1014 koní, zní jako F1 Aston Martin odhaluje motor Valkyrie. V12 bez turba má 1014 koní, zní jako F1

Zatímco Aston Martin stále pracuje na dokončení svého…

 



Mitsubishi Lancer vs. kráva: Jak jinak mohla tahle bouračka skončit? (video) Mitsubishi Lancer vs. kráva: Jak jinak mohla tahle bouračka skončit? (video)

Každému řidiči se občas stane, že jej na silnici někdo z…

Video: Mitsubishi Lancer Evolution Final Edition: Desítka se loučí i v Americe Video: Mitsubishi Lancer Evolution Final Edition: Desítka se loučí i v Americe

Mitsubishi už dává sbohem poslednímu Lanceru Evolution…

 



 
Jízdní dojmy se Seatem Tarraco: Nová vlajková loď sourozence nezapře, přesto je svá

Jízdní dojmy se Seatem Tarraco: Nová vlajková loď sourozence nezapře, přesto je svá

Dnes 08:00

Modely Kodiaq a Tiguan Allspace se dočkaly koncernového sourozence. Jaké je SUV Seatu pro sedm jsme zjišťovali v okolí Barcelony.




Blesk.cz

Hodinové kolony: Provoz na D1 po kolapsu stále vázne. Dopravu komplikují kamioňáci

Hodinové kolony: Provoz na D1 po kolapsu stále…

Dálnice D1 na Vysočině byla celou noc i dnes ráno sjízdná jen s velkými problémy, řidiči stále čekají v dlouhých…

Poštu zavalilo 420 tisíc balíků za 24 hodin. Ředitel slibuje: „Dárky doručíme do 4 dnů“

Poštu zavalilo 420 tisíc balíků za 24 hodin. Ředitel…

Češi před Vánoci posílají opět více balíků. Zatímco loni touto dobou pošťáci doručovali přibližně 300 až 350…

 

iSport.cz

Naděje Davidová: Už tuší, kdy chce končit, reaguje i na názory Koukalové

Naděje Davidová: Už tuší, kdy chce končit, reaguje i…

Pro řadu lidí se stala nástupkyní Gabriely Koukalové. Usměvavá, rychlá, úspěšná… pro ni je však v 21 letech vše…

Plzeň - AS Řím 2:1. Viktoria slaví postup i přes kolaps Realu

Plzeň - AS Řím 2:1. Viktoria slaví postup i přes…

Fotbalisté Plzně v závěrečném utkání Ligy mistrů doma porazili AS Řím 2:1, ve skupině G obsadili třetí místo a…

 

Reflex.cz

Marek Stoniš: Filipika proti Babišovu státnímu zadarmu

Marek Stoniš: Filipika proti Babišovu státnímu zadarmu

Babišova vláda odvíjí svůj domnělý úspěch od věcí, které nabízí lidem zdarma. Třeba jízdenky na vlak vybraným…

Proč s rozumnými argumenty často nevyhrajeme? Podřídit se emocím jsme se naučili od prapředků

Proč s rozumnými argumenty často nevyhrajeme?…

Běžný problém: proč lidé nezmění svůj názor, ani když narazí na rozumné argumenty? Protože je v nich něco…