9.2. 2017 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Ojetý Peugeot 406 Coupé: Teď je správný čas na investici!

 

Poslední dekáda 20. století se nesla ve znamení karosářských verzí kupé. Snad každá značka měla v nabídce alespoň jeden takový model, u některých se jich našlo dokonce více. A přesně z této doby je recenzovaný Peugeot 406 Coupé.

Dnes se takto stará auta dělí v zásadě na tři skupiny. Na kusy s nejistým počtem ujetých kilometrů, všemožně pozměněné od kol, přes spoilery až po neoriginální lak, a na zcela originální zachovalé kousky, mnohdy s jasnou servisní historií. Třetí seskupení představuje něco mezi oběma extrémy. První skupina jsou tak často pojízdné vraky, které drží pohromadě mnohdy jen vůlí svého majitele. Opakem jsou auta, která nejen hezky vypadají, nýbrž i stále jezdí téměř jako nová. Uprostřed zejí ojeté kousky, ale stále plně funkční s platnou technickou, ovšem bez servisní historie a prokazatelného počtu ujetých kilometrů. Je jasné, že v tuzemské kotlině převládá prvně jmenovaná skupina.

Uvedené dělení se přirozeně odráží na cenách exemplářů, přičemž finanční rozptyl mezi „pojízdnými vraky“ a extrémně zachovalými auty může být značný. Pokud zůstaneme u recenzované 406 Coupé, tak nejlevnější kousky s dvoulitrovým čtyřválcem a platnou technickou pořídíte již za částku okolo 40.000 korun. Naopak vrcholné šestiválce vyjdou klidně na více než 100.000 korun.

Díly začínají být problém

V roce 1995 nahradil Peugeot úspěšný model 405 modernějším 406. Jeho tvary jsou dodnes natolik elegantní, že najdete jen málo těch, kterým se vůz nelíbí. Na rozdíl od pozdější 407 s doslova obludným nasávacím otvorem v nárazníku a obřím předním převisem je 406 stále příkladem klasicky pojatého sedanu, případně kombi. Přesto to nejhezčí mělo teprve přijít.

Video

Debut krásného kupé na bázi řady 406 si Francouzi schovali na podzim 1996 před domácím publikem. Pod tvary se podepsali italští designéři od Pininfariny, přičemž tato karosárna vůz rovněž vyráběla. Platforma pochází ze sedanu, ovšem prodělala četné úpravy. Jiné jsou třeba výztuhy předních podběhů, prahy a samozřejmě všechny sloupky, nemluvě o karosářských panelech. Druhovýroba bohužel téměř neexistuje, což může komplikovat případné opravy karoserie. To pak nezbývá než zkusit štěstí v případě nákupu starších dílů.

Spíše než to může novopečeného majitele vozu zaskočit nabídka originálních dílů. Je jich totiž rok od roku méně. Schválně jsme zkusili prohlédnout firemní katalog dílů Peugeot, abychom se přesvědčili, co vše ještě výrobce na toto auto nabízí. Upřímně, nabídka se povážlivě zúžila, což platí zejména o karosářských dílech. Mnohdy jsou tak v katalogu pouze čísla dílů s kresbami, bez možnosti je reálně objednat. Třeba přední nárazník verze vyráběné od konce roku 1999 do poslední modernizace z roku 2003 k dispozici sice stále je, ovšem jeho pěnové boxy, umístěné mezi kovovou výztuhou a plastovým pláštěm, již objednat nelze. To samé platí pro pomocné upevňovací prvky. Naštěstí třeba přední světlomety k dispozici stále jsou. Občas se lze v inzerátech dočíst o vybavení vozu xenonovými svítilnami. Jde zřejmě o reakci majitelů vozu na žalostný výkon standardních halogenů pracujících s projektorovým světlometem, tedy s takzvanou čočkou. Zde je nutné poznamenat, že kupé 406 z výroby xenony nikdy nenabízelo, pouze dvojici žárovek H7. Pokud je vyhlédnutá ojetina má, jedná se o dodatečně dodělávanou zástavbu.

Řazení bývá loterie

V době uvedení pohledné kupé poháněla pouze dvojice zážehových motorů. Základem byl dvoulitrový čtyřválec XU10 o výkonu 99 kW. Jedná se o řadu motorů, vyráběnou od 80. let. Koncepčně přesně čtvercový motor s vrtáním a zdvihem 86 mm využíval litinový monoblok válců. Jde o spolehlivý pohon, tedy za předpokladu, že mu každých 120.000 km nebo po 10 letech dopřejete novou rozvodovou sadu. A také je třeba měnit pravidelně olej. V opačném případě hrozí zanesení hydraulických zdvihátek ventilů.

Spíše než s motorem se majitelé těchto verzí potýkají s problémy s manuální převodovkou. Ta je pětistupňová, označená BE3. Její slabinou je z dlouhodobého hlediska mechanismus řazení. Prostě páka v kulise vykazuje s léty stále větší vůle, takže „trefit“ správný kvalt je s roky obtížnější. Příčinou je vznik vůlí v plastových pouzdrech trojice příčných řadicích tyčí. Dvě kratší stejně dlouhé slouží coby volba, jedno delší řadí převody. Jejich výměna by nebyla drahá, ovšem má to háček. Peugeot coby originální díly dnes dodává pouze delší tyč. Krátká tyčka, které jsou potřeba dvě, již v nabídce není.

Alternativa pro náročné

Zájemci, který to s kupé myslí vážně a má v plánu si jej ponechat takzvaně „na chov“, doporučujeme hledat mnohem vzácnější šestiválec. Ač se často udává, že se jedná o objem 3,0 litru, ve skutečnosti je to pouze 2,9 litru (přesný objem je 2946 cm3). Šestiválce PSA neměly v minulosti zrovna lichotivou pověst. Jednalo se však o prastaré agregáty PRV ze společného vývoje s Renaultem a Volvem. Ve 406 Coupé je však úplně jiný motor označený ES9 J4, vyvinutý v kooperaci mezi PSA a Renaultem. Oproti minulosti je spolehlivost asi tisíckrát lepší, byť výkonem 140 kW o sedm kW zaostává za vrcholnou verzí staršího motoru z rychlé 605 SV24.

Slabinou původního šestiválce jsou zapalovací cívky. Ty jsou tvořené vždy modulem pro jednu řadu válců. Pokud jedna cívka selže, běží motor na snížený počet válců. Elektronika tady ještě neumí rozeznat, který válec „nepálí“, takže hrozí zničení katalyzátoru nadměrnou teplotou, jak se benzin spaluje ve výfuku. V druhovýrobě lze zapalovací modul pro jednu řadu válců koupit asi za 2.400 korun. V souvislosti s šestiválcem se často zmiňuje drahá výměna rozvodů. Obsahuje kromě dlouhého ozubeného řemene také tři vodicí kladky a jednu napínací s příslušnými šrouby a podložkami. To vše za asi 13.500 korun v kvalitní druhovýrobě.

Předností šestiválce je úžasně hebký chod a solidní dynamika, která však nedosahuje úrovně větších bavorských řadových šestiválců. Kladem je rovněž spotřeba, kdy lze jezdit i za 10 litrů na 100 km, tedy pokud se jen vozíte. A svezení je to vskutku pěkné. Z pohledu techniky a využití vozidla stojí za zmínku i v tomto případě převodovka. I tady si manuál musí vystačit s pěti převody. S šestiválcem se ovšem pojila robustnější skříň ML5T. Její řazení je na poměry peugeotů až neuvěřitelně přesné s hladkým chodem páky. Je to i zásluhou ovládání, které se spoléhá na dvojici lanovodů, u nichž je možné vymezit případnou vůli vznikající s léty a ujetými kilometry. Slabinou převodovky ML5T je ovládání spojky. To je v tomto případě hydraulické a typickou závadou je netěsný ovládací váleček u převodovky.

Škoda jen, že když už na šestiválec narazíte, je častěji spojený se samočinnou převodovkou planetového typu. Ty tady byly ve skutečnosti dvě - prapodivná skříň AL4, kterou Francouzi vyvinuli ve spolupráci s firmou Siemens, alternativou k ní je skříň ZF 4HP. Bohužel poznat je při koupi není úplně jednoduché, neboť obě jsou čtyřstupňové. Zcela bezpečně to lze zjistit po zadání čísla VIN do servisního systému Peugeotu. Píšeme to, jelikož je to docela důležité. Pokud už automat, volte skříň ZF. AL4 je totiž hodně problematická. Zakopaný pes spočívá ve stále častějším padání převodovky do nouzového režimu. Lacinější výměna solenoidových ventilů údajně pomůže jen na chvíli. Řešením je až nahrazení celého hydraulického bloku za přibližně 18.000 korun.

Jak šel čas

1995 Představení výchozího sedanu Peugeot 406

1996 Na podzim na autosalonu v Paříži debut karosářské verze kupé v první verzi známé jako D8. Výroba vozu probíhala u Pininfariny, který navrhl krásné vnější tvary. Motor 2.0 16V 99 kW a 2.9 V6 24V 140 kW. Manuální pětistupňová nebo samočinná čtyřstupňová.

1997 Na jaře zahájení prodeje na většině evropských trzích.

1999 Na podzim modernizace vozu. Varianta D9. Jiné ovládání samočinné klimatizace, spínač varovných blikačů se přemístil výše na původní místo hodin. Airbag spolujezdce už nemá viditelné víko. Rozšířená výbava, mírně odlišný volant bez vybrání na palce. Ovšem i nadále čtyřramenný. Nový celohliníkový motor 2.0 16V z generace EW o výkonu 101 kW a splňující normu Euro 3.

2000 Modernizace šestiválce. Nově označení ES9 J4S. Výkon zvýšen na 154 kW. Zavedeno proměnné časování sací strany rozvodu. Zapalování má nově samostatnou cívku pro každý válec nasazenou přímo na svíčce (tedy nikoliv dvojici zapalovacích lišt jako dříve). Nově čtyři katalyzátory, čtyři lambda sondy. Plní normu Euro 3. Limitovaná edice Settant´anni.

2001 Začátkem července zavedena multiplexní elektrická síť.

2002 Nabídku obohacuje motor 2.2 16V (118 kW) a 2.2 HDi (98 kW) s filtrem pevných částic. Limitovaná edice Black and silver pro některé trhy.

2003 Další modernizace vozu. Nový přední nárazník s velkým vstupním otvorem podobný novějšímu Peugeotu 407.

2004 Ukončení produkce. Vyrobeno 107.631 kusů.

1/3 Pokračovat ve čtení

Vše o autosalonu Ženeva 2018 čtěte zde

Spolupracujeme s TipCars.com
Co plánuje Elon Musk? S Teslou chce odstavit fosilní paliva na druhou kolej Co plánuje Elon Musk? S Teslou chce odstavit fosilní paliva na druhou kolej

Elon Musk a jeho společnost Tesla má v plánu se kompletně…

Kyberšpionážní jednotka ze Severní Koreje rozšířila svou oblast působnosti Kyberšpionážní jednotka ze Severní Koreje rozšířila svou oblast působnosti

Severokorejská kyberšpionážní jednotka, která se v…

Vysoká nehodovost ruských letadel je už mýtus, tvrdí bezpečnostní expert z Travel Service Vysoká nehodovost ruských letadel je už mýtus, tvrdí bezpečnostní expert z Travel Service

Nedávná letecká tragédie ruské společnosti Saratovské…

 

Štítky Peugeot Video Bazar

 

Přidat názorDiskuse: Ojetý Peugeot 406 Coupé: Teď je správný…







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Unikly fotky nového Peugeotu 508. Vzadu bude mít tygří drápy Unikly fotky nového Peugeotu 508. Vzadu bude mít tygří drápy

Francouzská automobilka se v posledních letech…

Takto by mohla vypadat Škoda Fabia RS. Nápad však má vážnou trhlinu Takto by mohla vypadat Škoda Fabia RS. Nápad však má vážnou trhlinu

Grafik X-Tomi vyvěsil na internet svou představu o Škodě…

 





 
Mercedes-Benz MB 100 D AMG (1987-1989): Když AMG tunilo dodávky

Mercedes-Benz MB 100 D AMG (1987-1989): Když AMG tunilo dodávky

Včera

V druhé polovině 80. let minulého věku se v Affalterbachu děly věci.




Blesk.cz

Podvodníci z podnikatelů „tahají“ desetitisíce za nefunkční rejstřík. Nechybí ani výhrůžky

Podvodníci z podnikatelů „tahají“ desetitisíce za…

Stačí chvilka nepozornosti, zaplacení faktury rádoby úřední podoby, a malér je tu. Drobní řemeslníci,…

Vypěstujte si kaki ze semínek! Nejvhodnější čas zasadit ho

Vypěstujte si kaki ze semínek! Nejvhodnější čas zasadit ho

Vynikající sladké ovoce, chutí připomínající jablko, meloun a meruňky, si v Česku získává stále více příznivců.…

 

iSport.cz

Program hokeje na ZOH 2018: rozpis turnaje, hrací systém

Program hokeje na ZOH 2018: rozpis turnaje, hrací systém

Čeští hokejisté na zimních olympijských hrách 2018 v Pchjongčchangu postoupili přímo do čtvrtfinále, když bez…

Teď už bez legrace: je Ester Ledecká příbuzná s americkou hvězdou?

Teď už bez legrace: je Ester Ledecká příbuzná s…

PŘÍMO Z KOREJE | Začalo to jako legrační tweet, kterým americká plavkyně Katie Ledecká reagovala na triumf své…

 

Reflex.cz

Neuvěříte, že tohle nejsou fotky. Izraelský malíř dokonale zachycuje ženskou krásu a přirozenost

Neuvěříte, že tohle nejsou fotky. Izraelský malíř…

V New Yorku žijící izraelský malíř Yigal Ozeri zpodobňuje ženy v deštných pralesích, modelky v zasněženém…

Nelze být současně rozhodčím i hráčem. Mají se soudci zapojovat do politiky?

Nelze být současně rozhodčím i hráčem. Mají se…

Možná jste také zachytili nedávné vyjádření předsedy Ústavního soudu Pavla Rychetského, že předseda hnutí…