reklama


9.2. 2017 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Ojetý Peugeot 406 Coupé: Teď je správný čas na investici!

 

Poslední dekáda 20. století se nesla ve znamení karosářských verzí kupé. Snad každá značka měla v nabídce alespoň jeden takový model, u některých se jich našlo dokonce více. A přesně z této doby je recenzovaný Peugeot 406 Coupé.

Dnes se takto stará auta dělí v zásadě na tři skupiny. Na kusy s nejistým počtem ujetých kilometrů, všemožně pozměněné od kol, přes spoilery až po neoriginální lak, a na zcela originální zachovalé kousky, mnohdy s jasnou servisní historií. Třetí seskupení představuje něco mezi oběma extrémy. První skupina jsou tak často pojízdné vraky, které drží pohromadě mnohdy jen vůlí svého majitele. Opakem jsou auta, která nejen hezky vypadají, nýbrž i stále jezdí téměř jako nová. Uprostřed zejí ojeté kousky, ale stále plně funkční s platnou technickou, ovšem bez servisní historie a prokazatelného počtu ujetých kilometrů. Je jasné, že v tuzemské kotlině převládá prvně jmenovaná skupina.

Uvedené dělení se přirozeně odráží na cenách exemplářů, přičemž finanční rozptyl mezi „pojízdnými vraky“ a extrémně zachovalými auty může být značný. Pokud zůstaneme u recenzované 406 Coupé, tak nejlevnější kousky s dvoulitrovým čtyřválcem a platnou technickou pořídíte již za částku okolo 40.000 korun. Naopak vrcholné šestiválce vyjdou klidně na více než 100.000 korun.

Díly začínají být problém

V roce 1995 nahradil Peugeot úspěšný model 405 modernějším 406. Jeho tvary jsou dodnes natolik elegantní, že najdete jen málo těch, kterým se vůz nelíbí. Na rozdíl od pozdější 407 s doslova obludným nasávacím otvorem v nárazníku a obřím předním převisem je 406 stále příkladem klasicky pojatého sedanu, případně kombi. Přesto to nejhezčí mělo teprve přijít.

Video

Debut krásného kupé na bázi řady 406 si Francouzi schovali na podzim 1996 před domácím publikem. Pod tvary se podepsali italští designéři od Pininfariny, přičemž tato karosárna vůz rovněž vyráběla. Platforma pochází ze sedanu, ovšem prodělala četné úpravy. Jiné jsou třeba výztuhy předních podběhů, prahy a samozřejmě všechny sloupky, nemluvě o karosářských panelech. Druhovýroba bohužel téměř neexistuje, což může komplikovat případné opravy karoserie. To pak nezbývá než zkusit štěstí v případě nákupu starších dílů.

Spíše než to může novopečeného majitele vozu zaskočit nabídka originálních dílů. Je jich totiž rok od roku méně. Schválně jsme zkusili prohlédnout firemní katalog dílů Peugeot, abychom se přesvědčili, co vše ještě výrobce na toto auto nabízí. Upřímně, nabídka se povážlivě zúžila, což platí zejména o karosářských dílech. Mnohdy jsou tak v katalogu pouze čísla dílů s kresbami, bez možnosti je reálně objednat. Třeba přední nárazník verze vyráběné od konce roku 1999 do poslední modernizace z roku 2003 k dispozici sice stále je, ovšem jeho pěnové boxy, umístěné mezi kovovou výztuhou a plastovým pláštěm, již objednat nelze. To samé platí pro pomocné upevňovací prvky. Naštěstí třeba přední světlomety k dispozici stále jsou. Občas se lze v inzerátech dočíst o vybavení vozu xenonovými svítilnami. Jde zřejmě o reakci majitelů vozu na žalostný výkon standardních halogenů pracujících s projektorovým světlometem, tedy s takzvanou čočkou. Zde je nutné poznamenat, že kupé 406 z výroby xenony nikdy nenabízelo, pouze dvojici žárovek H7. Pokud je vyhlédnutá ojetina má, jedná se o dodatečně dodělávanou zástavbu.

Řazení bývá loterie

V době uvedení pohledné kupé poháněla pouze dvojice zážehových motorů. Základem byl dvoulitrový čtyřválec XU10 o výkonu 99 kW. Jedná se o řadu motorů, vyráběnou od 80. let. Koncepčně přesně čtvercový motor s vrtáním a zdvihem 86 mm využíval litinový monoblok válců. Jde o spolehlivý pohon, tedy za předpokladu, že mu každých 120.000 km nebo po 10 letech dopřejete novou rozvodovou sadu. A také je třeba měnit pravidelně olej. V opačném případě hrozí zanesení hydraulických zdvihátek ventilů.

Spíše než s motorem se majitelé těchto verzí potýkají s problémy s manuální převodovkou. Ta je pětistupňová, označená BE3. Její slabinou je z dlouhodobého hlediska mechanismus řazení. Prostě páka v kulise vykazuje s léty stále větší vůle, takže „trefit“ správný kvalt je s roky obtížnější. Příčinou je vznik vůlí v plastových pouzdrech trojice příčných řadicích tyčí. Dvě kratší stejně dlouhé slouží coby volba, jedno delší řadí převody. Jejich výměna by nebyla drahá, ovšem má to háček. Peugeot coby originální díly dnes dodává pouze delší tyč. Krátká tyčka, které jsou potřeba dvě, již v nabídce není.

Alternativa pro náročné

Zájemci, který to s kupé myslí vážně a má v plánu si jej ponechat takzvaně „na chov“, doporučujeme hledat mnohem vzácnější šestiválec. Ač se často udává, že se jedná o objem 3,0 litru, ve skutečnosti je to pouze 2,9 litru (přesný objem je 2946 cm3). Šestiválce PSA neměly v minulosti zrovna lichotivou pověst. Jednalo se však o prastaré agregáty PRV ze společného vývoje s Renaultem a Volvem. Ve 406 Coupé je však úplně jiný motor označený ES9 J4, vyvinutý v kooperaci mezi PSA a Renaultem. Oproti minulosti je spolehlivost asi tisíckrát lepší, byť výkonem 140 kW o sedm kW zaostává za vrcholnou verzí staršího motoru z rychlé 605 SV24.

Slabinou původního šestiválce jsou zapalovací cívky. Ty jsou tvořené vždy modulem pro jednu řadu válců. Pokud jedna cívka selže, běží motor na snížený počet válců. Elektronika tady ještě neumí rozeznat, který válec „nepálí“, takže hrozí zničení katalyzátoru nadměrnou teplotou, jak se benzin spaluje ve výfuku. V druhovýrobě lze zapalovací modul pro jednu řadu válců koupit asi za 2.400 korun. V souvislosti s šestiválcem se často zmiňuje drahá výměna rozvodů. Obsahuje kromě dlouhého ozubeného řemene také tři vodicí kladky a jednu napínací s příslušnými šrouby a podložkami. To vše za asi 13.500 korun v kvalitní druhovýrobě.

Předností šestiválce je úžasně hebký chod a solidní dynamika, která však nedosahuje úrovně větších bavorských řadových šestiválců. Kladem je rovněž spotřeba, kdy lze jezdit i za 10 litrů na 100 km, tedy pokud se jen vozíte. A svezení je to vskutku pěkné. Z pohledu techniky a využití vozidla stojí za zmínku i v tomto případě převodovka. I tady si manuál musí vystačit s pěti převody. S šestiválcem se ovšem pojila robustnější skříň ML5T. Její řazení je na poměry peugeotů až neuvěřitelně přesné s hladkým chodem páky. Je to i zásluhou ovládání, které se spoléhá na dvojici lanovodů, u nichž je možné vymezit případnou vůli vznikající s léty a ujetými kilometry. Slabinou převodovky ML5T je ovládání spojky. To je v tomto případě hydraulické a typickou závadou je netěsný ovládací váleček u převodovky.

Škoda jen, že když už na šestiválec narazíte, je častěji spojený se samočinnou převodovkou planetového typu. Ty tady byly ve skutečnosti dvě - prapodivná skříň AL4, kterou Francouzi vyvinuli ve spolupráci s firmou Siemens, alternativou k ní je skříň ZF 4HP. Bohužel poznat je při koupi není úplně jednoduché, neboť obě jsou čtyřstupňové. Zcela bezpečně to lze zjistit po zadání čísla VIN do servisního systému Peugeotu. Píšeme to, jelikož je to docela důležité. Pokud už automat, volte skříň ZF. AL4 je totiž hodně problematická. Zakopaný pes spočívá ve stále častějším padání převodovky do nouzového režimu. Lacinější výměna solenoidových ventilů údajně pomůže jen na chvíli. Řešením je až nahrazení celého hydraulického bloku za přibližně 18.000 korun.

Jak šel čas

1995 Představení výchozího sedanu Peugeot 406

1996 Na podzim na autosalonu v Paříži debut karosářské verze kupé v první verzi známé jako D8. Výroba vozu probíhala u Pininfariny, který navrhl krásné vnější tvary. Motor 2.0 16V 99 kW a 2.9 V6 24V 140 kW. Manuální pětistupňová nebo samočinná čtyřstupňová.

1997 Na jaře zahájení prodeje na většině evropských trzích.

1999 Na podzim modernizace vozu. Varianta D9. Jiné ovládání samočinné klimatizace, spínač varovných blikačů se přemístil výše na původní místo hodin. Airbag spolujezdce už nemá viditelné víko. Rozšířená výbava, mírně odlišný volant bez vybrání na palce. Ovšem i nadále čtyřramenný. Nový celohliníkový motor 2.0 16V z generace EW o výkonu 101 kW a splňující normu Euro 3.

2000 Modernizace šestiválce. Nově označení ES9 J4S. Výkon zvýšen na 154 kW. Zavedeno proměnné časování sací strany rozvodu. Zapalování má nově samostatnou cívku pro každý válec nasazenou přímo na svíčce (tedy nikoliv dvojici zapalovacích lišt jako dříve). Nově čtyři katalyzátory, čtyři lambda sondy. Plní normu Euro 3. Limitovaná edice Settant´anni.

2001 Začátkem července zavedena multiplexní elektrická síť.

2002 Nabídku obohacuje motor 2.2 16V (118 kW) a 2.2 HDi (98 kW) s filtrem pevných částic. Limitovaná edice Black and silver pro některé trhy.

2003 Další modernizace vozu. Nový přední nárazník s velkým vstupním otvorem podobný novějšímu Peugeotu 407.

2004 Ukončení produkce. Vyrobeno 107.631 kusů.

1/3 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com
Baťa chce vstoupit do velkoobchodu Baťa chce vstoupit do velkoobchodu

Výrobce a prodejce bot, zlínská firma Baťa, se rozhodl…

Obchody, kanceláře, byty, hotely. Okolí Thomayerovy nemocnice se změní k nepoznání Obchody, kanceláře, byty, hotely. Okolí Thomayerovy nemocnice se změní k nepoznání

Potomci velkostatkáře Vojty, realitní magnát Dušan…

Na Kodiaq se bude čekat až půl roku Na Kodiaq se bude čekat až půl roku

Na novou Škodu Kodiaq budou zájemci zpočátku čekat…

Měnový fond půjčí zadluženému Mongolsku miliardy dolarů Měnový fond půjčí zadluženému Mongolsku miliardy dolarů

Mezinárodní měnový fond (MMF) a další instituce dohodly s…

 
 

Přidat názorDiskuse: Ojetý Peugeot 406 Coupé: Teď je správný…



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Kia Optima 3x jinak. Je dieselové kombi stále nejlepší volbou? Kia Optima 3x jinak. Je dieselové kombi stále nejlepší volbou?

Korejská automobilka Kia v případě optimy předvádí cestu,…

Škoda ukázala premiérovi také Superb Cesar. Umí autonomně parkovat Škoda ukázala premiérovi také Superb Cesar. Umí autonomně parkovat

Automobilka Škoda má již k dispozici funkční prototypy…

 






 
O Škodu Kodiaq je obrovský zájem. Na některé verze se čeká i půl roku

O Škodu Kodiaq je obrovský zájem. Na některé verze se čeká i půl roku

Dnes 14:25

Na novou Škodu Kodiaq budou zájemci zpočátku čekat výrazně déle, než je obvyklé u ostatních modelů značky.




Blesk.cz

Polární záře „pobláznila“ řidiče. Policie musela sledování oblohy zakázat

Polární záře „pobláznila“ řidiče. Policie musela…

Polární záře je krásný světelný jev, který na obloze vytvoří směsici měnících se barev a tvarů. Pohled na ní si…

Poslance čeká poslední bitva o Šumavu. Vyhrají ekologové nebo developeři?

Poslance čeká poslední bitva o Šumavu. Vyhrají…

Zavedení otcovské dovolené, zákonné zpoplatnění plastových tašek v obchodech a možná i nový způsob valorizace…

 

iSport.cz

Bramborové loučení! Koukalová zakončila MS kousek za medailí

Bramborové loučení! Koukalová zakončila MS kousek za medailí

Brambory na konec! Gabriela Koukalová se rozloučila s MS v biatlonu čtvrtým místem v závodě s hromadným startem…

Žolík Krmenčík zachránil Plzni body: Příbram se inspirovala u PSG

Žolík Krmenčík zachránil Plzni body: Příbram se…

Dlouho se nemohli trefit. Favorizovaná Viktoria Plzeň obléhala branku Příbrami, jenže gól v nedohlednu. Až se na…

 

Reflex.cz

Ikea vydala v Izraeli katalog jen pro muže, ženy vyřadila schválně. Čelí za to velké kritice

Ikea vydala v Izraeli katalog jen pro muže, ženy…

Známá společnost Ikea čelí tvrdé kritice poté, co jeden z jejich speciálních katalogů, který byl vydán v Izraeli…

Lyžařská kuriozita. V Iráku se lyžuje nedaleko válečné fronty u Mosulu, země láká do svého skiareálu

Lyžařská kuriozita. V Iráku se lyžuje nedaleko…

„Chceme se taky trochu pobavit,“ řekl jeden z návštěvníku málo známého lyžařského areálu na severu Iráku, když…

 
 
reklama