Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ojetý Peugeot 407: Polovičatá práce

Tomáš Dusil
Diskuze (74)
Těžko říct, čím Peugeot 407 “proslul” více: jestli kontroverzním vzhledem a velmi omezeným místem vzadu, nebo obřím předním převisem. I proto je dnes v bazaru tak levný.

Nástupce tradičně pojaté 406 dorazil v roce 2004. Výrobce tehdy provedl stejně razantní změnu, jako u přechodu z 306 na 307 o tři roky dříve. Tenkrát tento krok vyšel a 307 byla velmi dobře prodávaným, leč po stránce spolehlivosti značně kontroverzním modelem.

Předchozí 406 byla a je oceňována pro prostorný interiér, to ve 407 skončilo. Zatímco vpředu je místa dostatek, ve druhé řadě je to spíše k pláči než k smíchu. Prostor pro kolena připomíná kategorii kupé s uspořádáním 2+2. Pokud navíc zvolíte sedan, budete se potýkat s hodně omezeným místem rovněž nad hlavou, což je daň za rychle se svažující sloupky C.

Přitom rozvor náprav, jenž je ukazatelem podélné prostornosti, je se svými 2725 mm na úrovni průměru třídy. Jedním z vysvětlení může být snaha konstruktérů nabídnout co nejvyšší bezpečnost při čelním nárazu. Jistě i proto sedí řidič a jeho spolujezdec hodně vzadu. To potvrzuje také neobvykle hluboká palubní deska připomínající třídu MPV.

Právě pasivní bezpečnost je u 407 i v dnešních měřítkách na dobré úrovni a výrazně překonává předchozí 406. Ta byla ve své době sotva průměrná, vždyť dostala dvě hvězdičky podle Euro NCAP, tři pak od modernizace. To 407 obdržela hned pět hvězdiček podle tehdejší metodiky, dobře má totiž navrženou přední deformační zónu. Vedle obvyklých hlavních podélníků (nosů) jsou zde ještě přidané spodní profily opírající se o nápravnici a samozřejmě obvyklé výztuhy podběhů. O tom si může 406 nechat jenom zdát. Dnes platformu 407 stále využívá řada 508 a také Citroën C5 druhé generace či již nevyráběný a dodnes úžasný Citroën C6.

Podvozek chloubou

Vedle ochrany posádky při nárazu je předností 407 rovněž ochrana proti korozi. Žádné shnilé lemy zadních blatníků á la první Mazda 6 či orezlé spodky dveří ve stylu Fordu Mondeo z let 2000 až 2007. Pokud už se hnědý mor někde vyskytne, pak nejčastěji na pomocné spodní výztuze nárazníku. Také hagusy u verze SW dokazují, že ne všem místům byla věnována stejná antikorozní pozornost.

Asi nejzajímavější konstrukční skupinu 407 představuje podvozek, právě ten stojí za dobrými jízdními vlastnostmi tohoto Francouze. Vpředu je použita originální lichoběžníková náprava, jejíž zvláštností je, že spodní čep slouží pouze a jen pro otáčení hliníkové těhlice a tedy kola. Spodní příčné rameno je s těhlicí spojeno klasickým silentblokem. Podobné je to i u horního ramene. Vzadu je použita čtyřprvková náprava. Za pozornost stojí její hliníková nápravnice, vyrobená technologií Cobapress.

Dobrou zprávou pro kupujícího je, že složitý podvozek vyniká až překvapivou odolností, když jediným slabým místem je zmíněný spodní čep přední nápravy. V originále vyjde i s trojicí upevňovacích šroubů na 2465 korun. Navíc jeho výměna je relativně snadná, nic se nelisuje.

Ložiska předních kol koupíte samostatně na rozdíl od těch zadních, jež jsou jen vcelku s nábojem. A i v druhovýrobě vyjde na nemalých cca 4300 korun.

Když Peugeot, tak diesel?

Reklamní slogan svého času požívaný jedním pražským dealerstvím mistrně pasuje nejen na 407. Kdo zvolí vznětový dvoulitr, případně jeho větší a později nabízenou verzi 2.2 HDi, bude s největší pravděpodobností docela spokojen. Mechanická odolnost těchto motorů z řady DW je totiž značná a rovněž common-rail Siemens nebo Delphi (v případě dvoulitru) nebo Bosch (motor 2.2 HDi) se s léty ukazují jako solidně spolehlivé a odolné.

Co vás však může zradit, je posilovač řízení. Peugeot 407 používá v závislosti na motoru hned tři verze servořízení. S turbodiesely 2.0 HDi a 2.2 HDi, stejně jako se zážehovými čtyřválci, se pojí výhradně elektrohydraulický systém. Jeho známou slabinou je ucpávající se hadice vedení oleje. Pokud k tomu dojde, narůstá v systému neúměrně tlak, takže olej začne posléze téct, kudy může. Jeho úbytek má v konečném důsledku na svědomí zničení čerpadla. Žádná repase neexistuje, pouze výměna. Jenom čerpadlo stojí kolem 21.500 korun, s prací zhruba 27.000 korun. Dost ale záleží na tom, zda se mění pouze čerpadlo nebo i pomocná hydraulika (hadice). S ní je to ještě o pár tisícovek dražší. Že něco není v pořádku, prozradí atypický zvuk při otáčení volantem na místě.

peugeot testy peugeot testy

Naproti tomu obavy kupujících z filtru pevných částic, jenž je zde přítomen v závislosti na verzi motoru a roku výroby, jsou u koncernu PSA prakticky neopodstatněné. Důležité je neignorovat výzvu k dolití aditiva. Peugeot v současnosti používá jednak Eolys Powerflex a jednak novější Eolys Infineum. Co je vhodné pro váš vůz, zjistíte podle čísla VIN. Pokud je už filtr natolik zanesený, že jej nelze regenerovat ani nuceným způsobem pomocí diagnostiky, lze jej vyměnit za odborně repasovaný. Za to zaplatíte i s nezbytným aditivem asi 14.000 korun. Zdá se to být hodně, avšak konkurenční výrobci chtějí za DPF běžně desítky tisíc korun. Pamatuji se, že svého času stál filtr na pevných částic na Hyundai ix35 2.0 CRDi dokonce 150.000 korun!

Kromě motorů 2.0 HDi a 2.2 HDi se vykytuje ještě menší 1.6 HDi. Potěší lehkostí své hliníkové konstrukce, zklame však sklony k fatálním závadám. Po najetí 150.000 km a více se jenom málokdy těší dobrému zdraví. Pokud nemáte prokazatelnou jistotu, že majitel měnil po celou dobu provozu olej maximálně po ujetí 15.000 km nebo roce, obloukem se vozu vyhněte.

Zase ale nemá problém se servořízením, neboť pracuje s klasickou hydraulikou. Vzácně se můžete setkat ještě s šestiválcovou 2.7 HDi, jež byla nabízena přednostně pro kupé. Za vzhled platí majitelé více na opravách, neboť řada karosářských dílů je odlišných a tedy podstatně dražší, než u sedanu či kombi.

Test: Peugeot 407 SW 2.0 HDi, rok výroby 2008, stav tachometru 178.000 km, cena 170.000 korun

Od autobazaru Auto ESA zapůjčená 407 byla prodána jako nová v České republice. Šlo o verzi Dynamic (na některých trzích označenou Sport), kterou poznáte podle tříramenného volantu a bíle podbarvených ukazatelů přístrojového štítu. Ten je na dnešní poměry velice dobře vybaven, kupříkladu i teploměrem oleje.

Za šest let stihla tahle 407 najezdit zhruba 178.000 km. První, co vás po usednutí za volant potěší, jsou materiály použité na palubní desku. Ta je vyrobena celá z měkkých plastů s dobrou povrchovou úpravou. Sedí se spíše výše, avšak pozice za dvousměrně stavitelným tříramenným volantem je bez výhrad.

V každé 407 najdete samočinnou klimatizaci s tlačítkovým ovládáním. Existuje ve dvou verzích: základní modely mají jednozónovou, dražší dvouzónovou. Klimatizační systém je propracovaný, neboť umožňuje nejen manuální nastavení proudění vzduchu pro levou a pravou stranu kabiny, nýbrž umožňuje také nechat jednu zónu v samočinném režimu, zatímco druhou v manuálu. K dokonalosti chybí už jenom čidlo kvality vzduchu, samočinně přepínající na vnitřní cirkulaci podle stavu zamoření vnějšího prostředí.

Již v úvodu jsem zmínil, že tím nejlepším je na 407 podvozek. Jízdní vlastnosti jsou na úrovni. Dokonce i glorifikovaný Ford Mondeo či Mazda 6 by měly v zatáčkách co dělat, aby 407 stačily, zejména, pokud budou mít pod kapotami hmotný turbodiesel. Dvoulitr HDi je robustní a tedy hodně těžký, na rozdíl od 1.6 HDi je jeho blok vyrobený z litiny. Z toho by se dalo usuzovat, že bude nadměrně zatěžovat přední nápravu a tedy způsobovat výraznou nedotáčivost. To se však neděje, je totiž uložen extrémně vzadu, přibližně na spojnici horního uložení předních tlumičů. Navíc ještě lehce skloněný ke kabině. To je nejen u Peugeotu tradicí a i předešlé 405 či 406 to takto měly.

Reakce na otáčení volantem jsou dobré. Koncepční nedotáčivosti vůz vehementně vzdoruje, čemuž velmi pomáhá elastokinematicky uložená zadní čtyřprvková náprava. Její účinek je cítit již při malém natočení volantu. To je rozdíl oproti starším konstrukcím, třeba u vzpomínané 406, kde k vyvození řídícího efektu bylo potřeba větší boční síly. Rčení, že vůz v zatáčkách připomíná jízdu na lyžích, je otřepané, leč u 407 trefné.

Daleko za očekáváním zaostal motor. Ne spotřebou paliva, která se na dlouhé cestě při předpisové jízdě vešla do 5,5 litru, nýbrž nabízenou dynamikou. Zpřevodováním to ale není, na nejvyšší „šestku“ motor točil při rychlosti 130 km/h téměř 2500 otáček za minutu. To je běžné v kubatuře 1.6, u dvoulitrů by klidně převody mohly být těžší. S motory řady DW se pojí převodovka ML6C. I při velkém nájezdu vykazuje obstojnou spolehlivost a ani její řazení nezavdává důvod k takové kritice jako „menší“ pětistupňové skříně řady MA či BE stále nabízené v kombinaci s menšími agregáty.

peugeot testy peugeot testy

Pokud by byly převody těžší, byla by výsledná dynamika ještě o poznání horší. Zřejmě i vinou spíše nižší komprese vůz během orientačního porovnání při rozjezdu opakovaně nestačil na Škodu Octavia druhé generace s turbodieselem 1.9 TDI-PD. Na rozdíl od Škodovky motor tolik na začátku nenastupuje, na druhou stranu nabízí tah v širším rozsahu otáček.

Najeté kilometry se na 407 moc neprojevily, při jízdě po nerovnostech však bylo slyšet klepání. Tipujeme to na táhlo stabilizátoru, nebo výše zmíněný spodní čep. Oboje je levně odstranitelné. Co však hodně vadilo, byl nízký výkon tlumených světlometů, v našem případě vybavených žárovkami H7. Být na voze xenony, bylo by to o mnoho lepší. Pak ale zjistíte, že zatímco za halogen chce Peugeot cca 6000 korun, za xenon si účtuje přes 30.000 korun! Důvodem je integrované trafo, potřebné k nastartování výbojky.

Informace o testovaném automobilu
Model Peugeot 407 SW 2.0 Hdi
Objem motoru (cm3) 1997
Maximální výkon (kW/min.) 100/4000
Maximální točivý moment (N.m/min) 320/2000
Zrychlení 0-100 km/h (s) 11,5
Největší rychlost (km/h) 203
Kombinovaná spotřeba dle výrobce (l/100 km) 6
Rok výroby testovaného vozu 2008
Počet ujetých km dle palubních přístrojů 178 000
Cena vozu 176.000 Kč

Jak šel čas

2004: Představení vozu jako čtyřdveřový sedan nahrazující řadu 406. Zážehové čtyřválcové motory 1.8 16V, 2.0 16V a 2.2 16V. Zážehový šestiválec 3.0 kombinovaný výhradně s šestistupňovou samočinnou převodovkou Aisin. Vznětové motory 1.6 HDi a 2.0 HDi. V létě přichází karoserie kombi pojmenovaná SW.

2005: Na podzim je od sedanu odvozeno kupé. Zážehové motory 2.2 16V a 3.0 V6. Nový vznětový motor 2.7 V6 HDi zatím pouze pro kupé.

2006: Motor 2.7 V6 HDI také pro sedan a kombi. Nový motor 2.2 HDi se dvěma turbodmychadly.

2007: Motor 2.0 HDi také pro kupé.

2008: Modernizace vozu. Jiné zadní svítilny, inovovaná přední část. Nové značení výbav. Motor 2.0 HDi s výkonem zvýšeným ze 100 kW na 103 kW.

2009: Nabídka pohonných jednotek je postupně omezována. Končí zážehová 1.8 16V, 2.2 16V a 3.0 V6. V prosinci pak 2.7 V6 HDi. V listopadu nová verze motoru 2.0 HDi se 120 kW.

2010: V prosinci ukončení produkce sedanu a kombi, kupé pokračuje dále.

2011: Na jaře představení nástupce 508 na technickém základě 407. V prosinci ukončení výroby kupé.

Klady a zápory

Klady

Nízké ceny ojetin, tuhá karoserie, bezpečnost, ochrana proti korozi, jízdní vlastnosti, řízení, materiály v kabině, složitý podvozek, sklopná opěradla zadní lavice také u sedanu, pěti- a šestistupňové manuální převodovky.

Zápory

Velmi málo místa ve druhé řadě sedadel (v podélném směru, u sedanu i ve svislém), snad až příliš dlouhý přední převis, nevkusný vzhled, neúčinné hlavní světlomety (pokud se nejedná o xenony), nedostatek odkládacích míst v kabině (objektivně skoro žádné), průměrné dílenské zpracování, dražší originální díly.

Co brát a co ne

Doporučeno

2.0 HDi/100/103/120 kW: Vznětový dvoulitr z řady DW přesvědčí mechanickou odolností, jakož i spolehlivostí. Potíže s EGR výrobce vyřešil ještě za dobu aktivního života. Použitý common-rail od Bosche rovněž platí za spolehlivý. Jeden z nejlepších turbodieselů dneška. Snad jen ta dynamika by mohla být lepší…

3.0 V6 24V/152 kW: Pokud vám nevadí spotřeba běžně kolem 12 litrů na 100 km a výhradně samočinná šestistupňová převodovka, klidně hledejte tento šestiválec. Proběh 300.000 km zvládne bez větších problémů. Asi nejspolehlivější motor koncernu PSA za posledních 15 let.

Nebrat

1.8 16V/85/92 kW: Nejmenší zástupce hliníkových motorů řady EW proslul zvýšenou spotřebou oleje. Ta postihuje i větší dvoulitr, byť jak se ukazuje, v menší míře. Bohužel problémů je více a některé z nich velmi špatně řešitelné (viz text). A navíc dynamika je v těžké 407 opravdu žalostná.

1.6 HDi/80 kW: Malé „hádéíčko“ se dnes těší jen málokdy dobrému zdraví. Je mu vlastní nadměrná tvorba karbonu, což následně odnese jako první turbodmychadlo. Kdyby byl problém jenom v něm…

peugeot testy peugeot testy

Názor odborníka: Jindřich Šilhánek, manažer vzdělávání u společnosti Auto ESA

Peugeot 407 je pro obchodníky s ojetými vozy komerčně úspěšným modelem. Vozy lákají zájemce výbavou. Pomyslným detailem, který často rozhodne o volbě, je rozsáhlý výskyt populární panoramatické střechy, která opticky odbourává pocit stísněnosti. I proto, že v cenách kolem 70.000 Kč téměř nic podobného nenajdete. Ano, bohatá výbava, velký vůz, design a osvědčené vznětové jednotky v kombinaci s nízkou, a na trhu poddimenzovanou cenou jsou „užitkem“ v očích kupujících.

Druhá strana mince jsou nedostatky vozu. U všech motorů HDi odcházejí dělené spodní řemenice na klikovém hřídeli. Zde pozor, pokud již řemenice rachtá, nečekejte s opravou, až se rozpadne, ale proveďte ji ihned. V praxi se již několikrát dostaly úlomky řemenice do rozvodů a potkaný motor není příjemným výsledkem takto zanedbané údržby. Velké převisy a omezený rejd činní vůz náročnějším na ovládání v městském provozu. Také nedostatek místa pro cestující na zadních sedadlech a malý zavazadlový prostor nenadchnou.

Spolehlivost celku je hodně podprůměrná, doporučuji vybírat vozy po prvním majiteli a s proběhem maximálně do 100.000 kilometrů. Jízda je komfortní, ale pohodlí předchůdců nedosahuje. Z motorů bych doporučil vznětový 1.6 HDi s 80 kW, který je lehký a nezatěžuje přední nápravu, navíc výkonově tvoří optimální pohonnou jednotku pro řidiče, kteří preferují klidnou a plynulou jízdu. A také se kombinuje s dobře poskládanou šestistupňovou převodovkou. U zážehové verze bych doporučil 2.2i 116/120 kW.

Časté závady a problémy

Vůle ve spodním čepu přední nápravy: Opravdu jediná nectnost podvozku 407. Drží na třech šroubech. Levná a snadná oprava.

Selhávající klapky topení v systému ventilace: Platí pro jedno- i dvouzónovou klimatizaci. Řeší se opravnou sadou za 2000 korun.

Nefunkční ventilátory chlazení: Na vině je jejich elektromotor. Hrozí přehřívání motoru při jízdě v kolonách.

Vysoká spotřeba oleje: Zážehové motory řady EW, zejména 1.8. V omezené míře i dvoulitr či 2.2. K zadření ale většinou nedojde, neboť je přítomen snímač množství oleje.

Obtížné studené starty: Motory řady EW, zejména 1.8 a 2.0. Na vině jsou špatně navržená hydraulická zdvihátka vymezující vůli ventilů. V zásadě neřešitelné. Někdy je příčinou karbonem zanesené sací potrubí. Podle Peugeotu za to může nevhodné palivo.

Poškozený chladič klimatizace: Je dost nízko, takže hodně „na ráně“.

Snížený tlak mazání u motoru 1.6 HDi: Stává se zejména těm, co jezdí na výměny oleje po 20.000 km. Jezděte maximálně po 15.000 km. Na vině je hromadění karbonu v nevhodně tvarované olejové vaně. Následně dochází k přicpávání sacího koše olejového čerpadla.

Opotřebená ložiska turbodmychadla, zanesený ventil EGR: Turbodiesel 1.6 HDi z důvodu výše zmíněného problému.

Celkové opotřebení motoru 1.6 HDi: Fatální závada. Příčinou jsou netěsné podložky pod vstřikovači. Dochází nejprve k úniku nafty, jež dokáže propálit hlavu válců, později k usazování karbonu ve spalovacích prostorech a na pístech. Doporučuje se jednou za čas vstřikovače dotáhnout a také pravidelně měnit jejich podložky, což bohužel není úplně snadné.

Nedopisující symboly na sdruženém displeji +Maxi: V hantýrce mechaniků a přejímacích techniků takzvaný rozsypaný čaj. Opravit to nelze. Výměna displeje vyjde na 6500 korun.

Nefunkční otevírání skla pátých dveří: Pouze kombi SW. Dříve se měnil celý mikrospínač. Dnes se zpravidla řeší dodatečným vyvedením ukostřovacího kabelu.

Předčasně opotřebené brzdy: Na vině je značná nadváha vozu.

Zanesený filtr pevných částic: Zejména když někdo ignoruje hlášku o doplnění aditiva. PSA jako jediný výrobce nabízí repasované filtry výměnným způsobem za cca 14.000 korun.

Ucpaná hadice vedení hydraulické kapaliny servořízení: Pouze motory řady DW a EW, tedy s elektrohydraulickým posilovačem. Dochází k úniku oleje a výsledkem je zničené čerpadlo. Oprava od cca 27.000 korun včetně práce.

Závady samočinné převodovky BVA6 (Aisin): Pokud odmítá řadit, na vině je často blok elektromagnetických ventilů - do června 2006. Případně ventil modulace tlaku – do ledna 2007.

Úniky oleje kolem vany: Motory HDi při větším počtu najetých kilometrů.

Trhající se plastový kryt pod motorem: Dokonce již existuje levnější druhovýroba, leč podle zkušeností značkových servisů do vozu moc nepasuje.

Servisní rady

Všechny motory mají rozvodový řemen. Interval výměny je u zážehových čtyřválců 120.000 km. U šestiválců, 2.0 HDi a 2.2 HDi 150.000 km. U motoru 1.6 HDi je interval podle výrobce 240.000 km. Dle zkušeností to i vydrží, přesto někteří doporučují vyměnit jej při proběhu 150.000 až 160.000 km.

Olej se mění podle ukazatele. V případě 1.6 HDi rozhodně není na škodu zkrátit interval na 15.000, podle některých dokonce na 10.000 km. Jedině tak předejdete zhoubné karbonizaci mazací soustavy.

Olej používejte SAE 5W-40, ACEA A3/B3, v případě filtru pevných částic výhradně C3.

peugeot testy peugeot testy

Tomáš Dusil
Diskuze (74)
30. 8. 2018 10:55
Displey
Zdravím,
Manžel se zamiloval do euromiliónů a pravidelně sází online na [odkaz] Už se mu podařilo něco málo vyhrát a chce si pořídit novou káru. Bohužel ji vymění za mého miláčka 407:-(. Mám ale ještě k dispozici na prodej Displej s navigací RD3, neporadíte, kde by se dal nabídnout? Doporučíte nějaký supr vůz, se kterým jste max spokojeni?
16. 6. 2015 18:19
peugeot407
Zdravím,
nevíte někdo proč při naklánění vrže přední náprava??Vyměnil jsem uložení tlumičů,ale nepomohlo to.
Avatar - Tomas Dusil, auto.cz
22. 12. 2014 17:23
Re: ano, polovičatá práce
Mimochodem DW12 používá Bosch. Když už chcete něco komentovat, musíte pořádně. :-(
Avatar - Tomas Dusil, auto.cz
22. 12. 2014 17:17
Re: ano, polovičatá práce
Tak máte pravdu. je tam skutečně Siemens nebo Delphi. Již opraveno. Holt člověk taky všechno neví. Starší verze DW10 měla Bosch nebo Siemens. Asi jsem si to nějak spojil. Díky za upozornění.
Avatar - Tomas Dusil, auto.cz
22. 12. 2014 17:06
Re: ano, polovičatá práce
Fakt. Mám zato, že DW mají Bosch. Naopak DV má Siemes. No klidně to můžu ověřit v servisním systému. K té polovičatosti. Článek jsem dělal s kamarádem, co pracuje u jednoho dealera Peugeotu v Praze, takže ty informace nemám někde opsané, jako někteří... Navíc si chtěl 407 koupit. Nakonec dal přednost jinému vozu, nicméně si o ní pozjišťoval, co se dalo. (Nakonec to ani neměl moc těžký).