reklama


30.6. 2016 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Ojetý Volkswagen Golf VI. generace (2008-2013): Opravdu jen modernizace pětky?

 

O Golfu šesté generace se často tvrdí, že je jen modernizací předchozí „pětky“. Svým způsobem to pravda je. U Volkswagenu vlastně nic nového.

Kdo si dneska pořizuje ojetý golf, musí mít na paměti dvě zásadní skutečnosti. Předně fakt, že tento vůz figuruje na předních příčkách mezi odcizenými auty a dále, že za ojetinu zaplatíte vyšší částku, než na kterou by vyšel srovnatelný Ford Focusu či Opel Astra. I přes celou řadu rozporuplností golf stále u mnohých platí za etalon kompaktní třídy.

Co jinde nenajdete

Čistě objektivní optikou však golf šesté generace nabízí jen málo „extra“ v porovnání s přímými rivaly. Jeden triumf však přesto nabízí. Tím je pohon všech kol 4Motion ve spojení s vybranými motory. Tím se žádný ze soků nejen v kompaktní třídě pochlubit nemůže. Pro zajímavost, golfy nabízejí stálý pohon všech kol už od dob druhé generace. V šestce je realizovaný elektrohydraulicky ovládanou lamelovou spojkou Haldex čtvrté generace. Standardem byl pro nejostřejší verzi R, která tak měla výsadu jediné zážehové motorizace s pohonem všech kol. V civilních verzích se 4Motion pojil pouze s agregáty 1.6 TDI (77 kW) a 2.0 TDI (136 kW). Zatímco běžné varianty s motorem 1.6 TDI mají sériově pouze pětistupňovou převodovku, ve spojení s pohonem všech kol se dodával „šestikvalt“. Budiž to další z bonusů, které koupě 4Motion přináší. Haldex na volkswagenech moc nezlobí, na rozdíl třeba od vozů Volvo. Vyžaduje ale pravidelné výměny oleje po ujetí 60.000 km. Olej do Haldexu musí plnit specifikaci VW G 060 175 A2. Pro úplnost, pohon všech kol byl v golfu nabízen až od roku 2009, tedy ne od samého začátku.

Podvozek i elektronika v novém

Možná vás někdy napadlo, čím se vlastně šestá generace golfu odlišuje od té páté. Jistě, vnějším vzhledem a také interiérem, neboť třeba palubní desky jsou jinak tvarované. Ale co třeba technika? Golf šesté generace přišel na trh v době, kdy už se v řadě zemí požadovalo denní svícení. Na to vůz brilantně zareagoval, takže tento prvek mají všechny golfy této generace sériově. Denní svícení je integrováno přímo do hlavních svítilen, které jsou z toho důvodu vybaveny žárovkou H15.

Video

Od samého začátku nabídla šestá generace modelu hned čtyři verze odpružení. Kromě standardního to bylo pérování pro zvýšené zatížení, dále sportovní podvozek a konečně adaptivní odpružení ACC s tlumiči řízenými natáčením pístnice. Ty nabízejí tři režimy tuhosti. Od komfortní přes standardní až po sportovní. Pravdou je, že standardní podvozek nabízí zcela optimální kompromis mezi pohodlím a ovladatelností. Verze ACC se tak vyplatí možná u sportovních verzí, jinak ne. „Klasické tlumiče tady vydrží 200.000 km. U adaptivních počítejte s tím, že cena jednoho tlumiče znamená investici asi 7.000 korun. To je dvojnásobek, než na kolik vyjde klasický tlumič,“ říká na úvod ke golfu Petr Petřík, uznávaný specialista na vozy koncernu Volkswagen.

Jiná jsou u většiny golfů šesté generace také ramena přední nápravy. Úplně první kusy používaly litinová převzatá z páté generace. V průběhu produkce však byla postupně nahrazena plechovými. Tady záleží na motorizaci. V některých případech se tak dělo už na podzim roku 2008, v jiných ale došlo k nahrazování třeba až na jaře 2010. V Každém případě platí, že plechová ramena lze zaměnit za ta z litiny a obráceně. A u obou můžete měnit samostatně jak spodní čep, tak i obě uložení. „Zatímco čepy tady mají životnost až překvapivě velkou, silentbloky občas měníme,“ říká k odolnosti šasi Petr Petřík. Globálně vzato je však zavěšení golfů rozhodně nadprůměrně odolné.

Kromě podvozku prodělal golf při přechodu z páté na šestou generaci také další vývoj elektroniky. Novinkou u něj byla rozšířená takzvaná jednotka palubní sítě, o níž jsme psali už minule v souvislosti se sciroccem. V šesté generaci golfu vypadá odlišně než v pátém vydání, když se používá zapojení s trojicí konektorů. V rámci změn ovládá nově třeba osvětlení vozidla či zpracovává signál ze snímačů tlaku v pneumatikách. I tuto technologii šestá generace golfu nabízí. A pak jsou tu běžné funkce komfortní výbavy od centrálního zamykání až po elektrické ovládání všeho možného.

Škádlí i totálně vytrestá

Některé pohonné jednotky sdílí golf s minule recenzovaným sciroccem. A jelikož u něj jsme se zaměřili na menší zážehové motory, tady se budeme věnovat pro změnu dieselům. Motory TDI v golfu šesté generace platí za veskrze zdařilé. Minimálně jejich mechanika je velmi odolná a tedy schopná najet stovky tisíc kilometrů, aniž se to nějak dotkne jízdního projevu. Své problémy však tyto agregáty také mají.

V době uvedení vozu měl zájemce o diesel na výběr pouze ze dvou variant čtyřválce 2.0 TDI. V Golfu Mk6 jsou už výhradně common-railové verze. Zásadní rozdíl mezi variantou s 81 kW a výkonnější se 103 kW či od roku 2009 také se 125 kW je v absenci modulu s vyvažovacími hřídeli u nejslabší verze.

Modul s „vyvažováky“ v minulosti způsobil mnoha těmto motorům smrt, když ztratila záběr drobná šestihranná hřídelka, pohánějící od jednoho z ozubených kol olejové čerpadlo. V golfu by to však již mělo být vyřešeno, neboť v průběhu roku 2008 výrobce hřídel prodloužil a začal jej vyrábět z odolnějších materiálů. Od roku 2009 je k dispozici také menší motor 1.6 TDI, přičemž konstrukčně se podobá dvoulitru, ovšem nikdy nemá kazetu s vyvažovacími hřídeli. Proto jsou také závady a problémy těmto motorů až na výjimky společné.

Původně byly dvoulitry osazovány piezo vstřikovači. Setkat se však lze i s verzemi se solenoidy. „Jsou to právě vstřikovače common-railu, které pro delší přežití vyžadují tankování kvalitní nafty. V opačném případě se odmění sníženou životností,“ vysvětluje Petřík. „Mezi vstřikovači je taktéž cenový rozdíl. Levnější vstřikovač je asi za 7.200 korun, dražší piezo vyjde na zhruba 9.000 korun. „Které má váš golf záleží na roku výroby a také kódu motoru,“ vysvětluje Petřík. To menší 1.6 TDI používá pouze solenoidy. I tady se však vyplatí tankovat jakostní naftu.

Druhým rébusem common-railů je závada na ventilu recirkulace výfukových plynů, kterému tady říkají AGR (z němčiny, EGR je to samé, pouze jde o akronym v angličtině). „U ventilů AGR občas dochází k selhání jejich ovládací elektroniky. Klapkou tady pohybuje takzvaná rohatka. Ta se jednoho dne zadře, čímž dojde ke zničení ovládacího servomotorku,“ vysvětluje podstatu problému s AGR ventilem Petr Petřík. Rozvody se dle přípisu VW mění v případě 1.6 TDI po ujetí 180.000 km, u dvoulitrů dokonce po 210.000 km. Ale pozor, měnit se má jen řemen, nikoliv zbytek, tedy v praxi nezbytná napínací kladka. Rozvody pohánějí rovněž vodní pumpu. Ta však takhle dlouhý proběh nezvládne, takže dřív začne téct.

Petr Petřík doporučuje udělat rozvody po ujetí 150.000 km, přičemž je nesmírně důležité nechat při tom vyměnit také řemen pohonu příslušenství, takzvaný plochý řemen. Zkrácením intervalu předejdete problému s tekoucí vodní pumpou. A proč je vlastně důležité vyměnit také řemen, pohánějící alternátor a kompresor klimatizace? „Napínák řemenu alternátoru občas praskne. V lepším případě vám to jen nebude dobíjet, takže zničíte akumulátor a motor po čase nenatočíte. Bohužel jsou známy i katastrofičtější scénáře. Plochý řemen se totiž umí namotat do rozvodového řemene a výsledkem je destrukce motoru, lidově zvaná potkání, kdy se setkají ventily s písty,“ vysvětluje Petřík. Vzhledem k vysoké kompresi dieselu selhání rozvodů negativně poznamená většinu z 16 ventilů hlavy. A v horším případě se můžete i zabít. To když rozvody selžou třeba při předjíždění. Motor se v tu chvíli náhle zastaví a vy jste nejen bez výkonu, nýbrž i takřka bez brzd, neboť vývěvu podtlakového posilovače brzdného účinku tady pohání vačkový hřídel.

Golf šesté generace je možná méně revolučním počinem, než jaký představovalo v době uvedení páté vydání nebo kterým je současná sedmá řada tohoto německého bestselleru. Jde však o nesmírně vyzrálý a konstrukčně dotažený automobil. Problémy sice má a to i fatální, ty se ale týkají v drtivé většině pohonných jednotek a jsou tedy sdílené napříč modely koncernu VW. Při správné volbě motoru a za předpokladu, že se budete řídit radami uvedenými v článku, neměli byste mít závažnější potíže.

Jak šel čas

2008 Na podzim představení vozu. Technicky vůz vychází z páté generace z roku 2003. Karoserie tří a pětidveřový hatchback. Zážehové motory 1.4 16V (59 kW), 1.6 8V (75 kW), 1.4 TSI (90 a 118 kW). Vznětové motory 2.0 TDI (81 a 103 kW).

2009 Nové motory 1.6 TDI (66 a 77 kW), 2.0 TDI (125 kW). Přijíždí sportovní verze GTI s motorem 2.0 TSI (155 kW). Verze s pohonem všech kol 4Motion ve spojení s motorem 1.6 TDI (77 kW) a 2.0 TDI (103 kW). Představení verze kombi pojmenované Variant. Na podzim Golf R s motorem 2.0 TSI o výkonu 199 kW coby náhrada za šestiválec R32.

2010 Nové pohonné jednotky 1.2 TSI (63 a 77 kW)

2011 Limitovaná edice Golf GTI „Edition 35“ s motorem 2.0 TSI o výkonu 173 kW. Nová karosářská verze Cabriolet.

2012 Ukončení produkce hatchbacku. Kombi Variant a Cabriolet se vyrábějí dále. Představen nástupce, golf sedmé generace na nové modulární platformě. Cabriolet se vyrábí dále.

2016 Ukončení produkce Golfu Cabriolet.

Názor odborníka: Patrik Spurný, manažer marketingu Auto ESA

Šestá generace Volkswagenu Golf, se kterou se na českém trhu setkáváme od roku 2009, byla představena na konci roku 2008. Šestá generace je postavena na stejné podvozkové platformě jako její předchůdce a v tomto ohledu patří golf ve své třídě k absolutní špičce. Díky změnám v přední části vozu působí šestá generace mnohem dynamičtěji a dravěji než její předchůdce. V autobazarech a na trhu s ojetými vozy všeobecně je i přes poměrně velké množství vozů dovezených ze zahraničí i dostatek golfů koupených nových v zemi a to díky faktu, že je golf oblíbeným flotilovým vozem pro firemní klientelu. I přes fakt, že co se objemu nákladového prostoru týče, zaostává golf maličko za konkurencí, i přesto je velmi oblíbeným rodinným vozem a jak jinak než v karosářském provedení kombi. Jak je u Volkswagenu zvykem, interiér vozu je precizně zpracovaný a pokud již znáte předchozí generaci, nebo jste ji dokonce vlastnili, velmi brzy si zvyknete. Bezpečnost potvrdil golf v nárazových testech v roce 2008, kdy získal pět hvězdiček a prošel jimi i o rok později, po změně metodiky testování. A i v roce 2009 potvrdil výsledek s plným počtem pěti hvězd.

1/3 Pokračovat ve čtení

Rallye Dakar 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Glosa Jany Havligerové: Pamlsky a indiáni Glosa Jany Havligerové: Pamlsky a indiáni

Školy zřizované kraji a obcemi už by neměly dostávat…

Trump utahuje šrouby - na tiskovky budou moci jenom novináři, které sám schválí Trump utahuje šrouby - na tiskovky budou moci jenom novináři, které sám schválí

Někteří američtí novináři nejspíš nedostanou povolení k…

Svět posílení koruny nečeká. Bránit mu mají spekulanti Svět posílení koruny nečeká. Bránit mu mají spekulanti

Průměr z více než čtyř desítek prognóz počítá s tím, že…

Z parketu Jany Steckerové: Blýská se na lepší časy Z parketu Jany Steckerové: Blýská se na lepší časy

Na středoevropský region v loňském roce dopadlo výrazné…

 
 

Přidat názorDiskuse: Ojetý Volkswagen Golf VI. generace…



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety

Automobil Aero Minor mohl hrát roli lidového vozu v…

Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií

Už skoro 40 let organizuje britský časopis What Car…

 




Američané za Dieselgate vrací VW vraky. Tento je očesaný na dřeň! Američané za Dieselgate vrací VW vraky. Tento je očesaný na dřeň!

Američané mají zajímavý trik na Dieselgate. Volkswagen…

Volkswagen Golf Cabriolet dostal facelift, ukáže se ve Frankfurtu Volkswagen Golf Cabriolet dostal facelift, ukáže se ve Frankfurtu

Volkswagen ve Frankfurtu představí modernizovanou podobu…

 



 
Víme, kdy se objeví nová Lada Niva. Bude pořád drsná?

Víme, kdy se objeví nová Lada Niva. Bude pořád drsná?

Včera

Ani ruská offroadová legenda se nedožije třetí dekády 21. století, dostane bude nahrazena novým modelem. Bude také tak hardcore?




Blesk.cz

Ochrnutý moderátor počasí Michal Jančařík (41): Rozchodí ho v Kladrubech?!

Ochrnutý moderátor počasí Michal Jančařík (41):…

Týdny náročných rehabilitačních cvičení čekají na Michala Jančaříka (41). Jak potvrdil exkluzivně Blesku, za pár…

Pražský kavárník »nabízí« loď z PET lahví: Unikát 15 let vyráběl bratr Janžurové

Pražský kavárník »nabízí« loď z PET lahví: Unikát 15…

Kavárník a podnikatel, který oživuje Prahu, Ondřej Kobza hledá vhodné místo pro ekoloď. Tu vytvořil bratr…

 

iSport.cz

Druhá prohra v řadě! Real nestačil doma na Celtu a čelí vyřazení z poháru

Druhá prohra v řadě! Real nestačil doma na Celtu a…

Čtyřicet zápasů neprohráli, aby pak padli hned dvakrát za sebou. Fotbalisté Realu Madrid nezvládli po ligové…

Kadeřábek: Schalke pro mě nebylo téma. Odchody do Bayernu ho motivují

Kadeřábek: Schalke pro mě nebylo téma. Odchody do…

Obránce Hoffenheimu Pavel Kadeřábek kvůli lehčímu zranění lýtka možná vynechá sobotní úvodní zápas druhé části…

 

Reflex.cz

Petr Kratochvíl: Trump není oligarcha typu Babiše, nemá peníze díky kontaktům z minulého režimu

Petr Kratochvíl: Trump není oligarcha typu Babiše,…

Petr Kratochvíl (66) je nejúspěšnější český divadelní producent. Po pěti letech veřejného mlčení poskytl Reflexu…

Obamova váhavost přinesla Evropě větší migraci a terorismus. Jenže teď se bojíme i Trumpa

Obamova váhavost přinesla Evropě větší migraci a…

Důsledky někdejšího nezasahování prezidenta Baracka Obamy v Sýrii byly pro Evropu v některých ohledech stejně…

 
 
reklama