30.6. 2016 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Ojetý Volkswagen Golf VI. generace (2008-2013): Opravdu jen modernizace pětky?

 

O Golfu šesté generace se často tvrdí, že je jen modernizací předchozí „pětky“. Svým způsobem to pravda je. U Volkswagenu vlastně nic nového.

Kdo si dneska pořizuje ojetý golf, musí mít na paměti dvě zásadní skutečnosti. Předně fakt, že tento vůz figuruje na předních příčkách mezi odcizenými auty a dále, že za ojetinu zaplatíte vyšší částku, než na kterou by vyšel srovnatelný Ford Focusu či Opel Astra. I přes celou řadu rozporuplností golf stále u mnohých platí za etalon kompaktní třídy.

Co jinde nenajdete

Čistě objektivní optikou však golf šesté generace nabízí jen málo „extra“ v porovnání s přímými rivaly. Jeden triumf však přesto nabízí. Tím je pohon všech kol 4Motion ve spojení s vybranými motory. Tím se žádný ze soků nejen v kompaktní třídě pochlubit nemůže. Pro zajímavost, golfy nabízejí stálý pohon všech kol už od dob druhé generace. V šestce je realizovaný elektrohydraulicky ovládanou lamelovou spojkou Haldex čtvrté generace. Standardem byl pro nejostřejší verzi R, která tak měla výsadu jediné zážehové motorizace s pohonem všech kol. V civilních verzích se 4Motion pojil pouze s agregáty 1.6 TDI (77 kW) a 2.0 TDI (136 kW). Zatímco běžné varianty s motorem 1.6 TDI mají sériově pouze pětistupňovou převodovku, ve spojení s pohonem všech kol se dodával „šestikvalt“. Budiž to další z bonusů, které koupě 4Motion přináší. Haldex na volkswagenech moc nezlobí, na rozdíl třeba od vozů Volvo. Vyžaduje ale pravidelné výměny oleje po ujetí 60.000 km. Olej do Haldexu musí plnit specifikaci VW G 060 175 A2. Pro úplnost, pohon všech kol byl v golfu nabízen až od roku 2009, tedy ne od samého začátku.

Podvozek i elektronika v novém

Možná vás někdy napadlo, čím se vlastně šestá generace golfu odlišuje od té páté. Jistě, vnějším vzhledem a také interiérem, neboť třeba palubní desky jsou jinak tvarované. Ale co třeba technika? Golf šesté generace přišel na trh v době, kdy už se v řadě zemí požadovalo denní svícení. Na to vůz brilantně zareagoval, takže tento prvek mají všechny golfy této generace sériově. Denní svícení je integrováno přímo do hlavních svítilen, které jsou z toho důvodu vybaveny žárovkou H15.

Video

Od samého začátku nabídla šestá generace modelu hned čtyři verze odpružení. Kromě standardního to bylo pérování pro zvýšené zatížení, dále sportovní podvozek a konečně adaptivní odpružení ACC s tlumiči řízenými natáčením pístnice. Ty nabízejí tři režimy tuhosti. Od komfortní přes standardní až po sportovní. Pravdou je, že standardní podvozek nabízí zcela optimální kompromis mezi pohodlím a ovladatelností. Verze ACC se tak vyplatí možná u sportovních verzí, jinak ne. „Klasické tlumiče tady vydrží 200.000 km. U adaptivních počítejte s tím, že cena jednoho tlumiče znamená investici asi 7.000 korun. To je dvojnásobek, než na kolik vyjde klasický tlumič,“ říká na úvod ke golfu Petr Petřík, uznávaný specialista na vozy koncernu Volkswagen.

Jiná jsou u většiny golfů šesté generace také ramena přední nápravy. Úplně první kusy používaly litinová převzatá z páté generace. V průběhu produkce však byla postupně nahrazena plechovými. Tady záleží na motorizaci. V některých případech se tak dělo už na podzim roku 2008, v jiných ale došlo k nahrazování třeba až na jaře 2010. V Každém případě platí, že plechová ramena lze zaměnit za ta z litiny a obráceně. A u obou můžete měnit samostatně jak spodní čep, tak i obě uložení. „Zatímco čepy tady mají životnost až překvapivě velkou, silentbloky občas měníme,“ říká k odolnosti šasi Petr Petřík. Globálně vzato je však zavěšení golfů rozhodně nadprůměrně odolné.

Kromě podvozku prodělal golf při přechodu z páté na šestou generaci také další vývoj elektroniky. Novinkou u něj byla rozšířená takzvaná jednotka palubní sítě, o níž jsme psali už minule v souvislosti se sciroccem. V šesté generaci golfu vypadá odlišně než v pátém vydání, když se používá zapojení s trojicí konektorů. V rámci změn ovládá nově třeba osvětlení vozidla či zpracovává signál ze snímačů tlaku v pneumatikách. I tuto technologii šestá generace golfu nabízí. A pak jsou tu běžné funkce komfortní výbavy od centrálního zamykání až po elektrické ovládání všeho možného.

Škádlí i totálně vytrestá

Některé pohonné jednotky sdílí golf s minule recenzovaným sciroccem. A jelikož u něj jsme se zaměřili na menší zážehové motory, tady se budeme věnovat pro změnu dieselům. Motory TDI v golfu šesté generace platí za veskrze zdařilé. Minimálně jejich mechanika je velmi odolná a tedy schopná najet stovky tisíc kilometrů, aniž se to nějak dotkne jízdního projevu. Své problémy však tyto agregáty také mají.

V době uvedení vozu měl zájemce o diesel na výběr pouze ze dvou variant čtyřválce 2.0 TDI. V Golfu Mk6 jsou už výhradně common-railové verze. Zásadní rozdíl mezi variantou s 81 kW a výkonnější se 103 kW či od roku 2009 také se 125 kW je v absenci modulu s vyvažovacími hřídeli u nejslabší verze.

Modul s „vyvažováky“ v minulosti způsobil mnoha těmto motorům smrt, když ztratila záběr drobná šestihranná hřídelka, pohánějící od jednoho z ozubených kol olejové čerpadlo. V golfu by to však již mělo být vyřešeno, neboť v průběhu roku 2008 výrobce hřídel prodloužil a začal jej vyrábět z odolnějších materiálů. Od roku 2009 je k dispozici také menší motor 1.6 TDI, přičemž konstrukčně se podobá dvoulitru, ovšem nikdy nemá kazetu s vyvažovacími hřídeli. Proto jsou také závady a problémy těmto motorů až na výjimky společné.

Původně byly dvoulitry osazovány piezo vstřikovači. Setkat se však lze i s verzemi se solenoidy. „Jsou to právě vstřikovače common-railu, které pro delší přežití vyžadují tankování kvalitní nafty. V opačném případě se odmění sníženou životností,“ vysvětluje Petřík. „Mezi vstřikovači je taktéž cenový rozdíl. Levnější vstřikovač je asi za 7.200 korun, dražší piezo vyjde na zhruba 9.000 korun. „Které má váš golf záleží na roku výroby a také kódu motoru,“ vysvětluje Petřík. To menší 1.6 TDI používá pouze solenoidy. I tady se však vyplatí tankovat jakostní naftu.

Druhým rébusem common-railů je závada na ventilu recirkulace výfukových plynů, kterému tady říkají AGR (z němčiny, EGR je to samé, pouze jde o akronym v angličtině). „U ventilů AGR občas dochází k selhání jejich ovládací elektroniky. Klapkou tady pohybuje takzvaná rohatka. Ta se jednoho dne zadře, čímž dojde ke zničení ovládacího servomotorku,“ vysvětluje podstatu problému s AGR ventilem Petr Petřík. Rozvody se dle přípisu VW mění v případě 1.6 TDI po ujetí 180.000 km, u dvoulitrů dokonce po 210.000 km. Ale pozor, měnit se má jen řemen, nikoliv zbytek, tedy v praxi nezbytná napínací kladka. Rozvody pohánějí rovněž vodní pumpu. Ta však takhle dlouhý proběh nezvládne, takže dřív začne téct.

Petr Petřík doporučuje udělat rozvody po ujetí 150.000 km, přičemž je nesmírně důležité nechat při tom vyměnit také řemen pohonu příslušenství, takzvaný plochý řemen. Zkrácením intervalu předejdete problému s tekoucí vodní pumpou. A proč je vlastně důležité vyměnit také řemen, pohánějící alternátor a kompresor klimatizace? „Napínák řemenu alternátoru občas praskne. V lepším případě vám to jen nebude dobíjet, takže zničíte akumulátor a motor po čase nenatočíte. Bohužel jsou známy i katastrofičtější scénáře. Plochý řemen se totiž umí namotat do rozvodového řemene a výsledkem je destrukce motoru, lidově zvaná potkání, kdy se setkají ventily s písty,“ vysvětluje Petřík. Vzhledem k vysoké kompresi dieselu selhání rozvodů negativně poznamená většinu z 16 ventilů hlavy. A v horším případě se můžete i zabít. To když rozvody selžou třeba při předjíždění. Motor se v tu chvíli náhle zastaví a vy jste nejen bez výkonu, nýbrž i takřka bez brzd, neboť vývěvu podtlakového posilovače brzdného účinku tady pohání vačkový hřídel.

Golf šesté generace je možná méně revolučním počinem, než jaký představovalo v době uvedení páté vydání nebo kterým je současná sedmá řada tohoto německého bestselleru. Jde však o nesmírně vyzrálý a konstrukčně dotažený automobil. Problémy sice má a to i fatální, ty se ale týkají v drtivé většině pohonných jednotek a jsou tedy sdílené napříč modely koncernu VW. Při správné volbě motoru a za předpokladu, že se budete řídit radami uvedenými v článku, neměli byste mít závažnější potíže.

Jak šel čas

2008 Na podzim představení vozu. Technicky vůz vychází z páté generace z roku 2003. Karoserie tří a pětidveřový hatchback. Zážehové motory 1.4 16V (59 kW), 1.6 8V (75 kW), 1.4 TSI (90 a 118 kW). Vznětové motory 2.0 TDI (81 a 103 kW).

2009 Nové motory 1.6 TDI (66 a 77 kW), 2.0 TDI (125 kW). Přijíždí sportovní verze GTI s motorem 2.0 TSI (155 kW). Verze s pohonem všech kol 4Motion ve spojení s motorem 1.6 TDI (77 kW) a 2.0 TDI (103 kW). Představení verze kombi pojmenované Variant. Na podzim Golf R s motorem 2.0 TSI o výkonu 199 kW coby náhrada za šestiválec R32.

2010 Nové pohonné jednotky 1.2 TSI (63 a 77 kW)

2011 Limitovaná edice Golf GTI „Edition 35“ s motorem 2.0 TSI o výkonu 173 kW. Nová karosářská verze Cabriolet.

2012 Ukončení produkce hatchbacku. Kombi Variant a Cabriolet se vyrábějí dále. Představen nástupce, golf sedmé generace na nové modulární platformě. Cabriolet se vyrábí dále.

2016 Ukončení produkce Golfu Cabriolet.

Názor odborníka: Patrik Spurný, manažer marketingu Auto ESA

Šestá generace Volkswagenu Golf, se kterou se na českém trhu setkáváme od roku 2009, byla představena na konci roku 2008. Šestá generace je postavena na stejné podvozkové platformě jako její předchůdce a v tomto ohledu patří golf ve své třídě k absolutní špičce. Díky změnám v přední části vozu působí šestá generace mnohem dynamičtěji a dravěji než její předchůdce. V autobazarech a na trhu s ojetými vozy všeobecně je i přes poměrně velké množství vozů dovezených ze zahraničí i dostatek golfů koupených nových v zemi a to díky faktu, že je golf oblíbeným flotilovým vozem pro firemní klientelu. I přes fakt, že co se objemu nákladového prostoru týče, zaostává golf maličko za konkurencí, i přesto je velmi oblíbeným rodinným vozem a jak jinak než v karosářském provedení kombi. Jak je u Volkswagenu zvykem, interiér vozu je precizně zpracovaný a pokud již znáte předchozí generaci, nebo jste ji dokonce vlastnili, velmi brzy si zvyknete. Bezpečnost potvrdil golf v nárazových testech v roce 2008, kdy získal pět hvězdiček a prošel jimi i o rok později, po změně metodiky testování. A i v roce 2009 potvrdil výsledek s plným počtem pěti hvězd.

1/3 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com
Skončily časy silných vítězů? Připomeňte si, jak dopadly volby v předchozích letech Skončily časy silných vítězů? Připomeňte si, jak dopadly volby v předchozích letech

Letos se konají již sedmé volby do Poslanecké sněmovny.…

Online: Probíhá sčítání hlasů, SPD zavolala na novináře ve svém štábu policii Online: Probíhá sčítání hlasů, SPD zavolala na novináře ve svém štábu policii

Volby do Poslanecké sněmovny skončily, probíhá sčítání…

 
 

Přidat názorDiskuse: Ojetý Volkswagen Golf VI. generace…







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Vyzkoušeli jsme Škodu Kodiaq Scout. Přináší tato verze něco navíc? Vyzkoušeli jsme Škodu Kodiaq Scout. Přináší tato verze něco navíc?

Co přináší Kodiaq ve verzi Scout? Není to jen designová varianta?

Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu: Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu:

Škoda zatím neoznámila, kolik bude požadovat za základní…

 



Američané za Dieselgate vrací VW vraky. Tento je očesaný na dřeň! Američané za Dieselgate vrací VW vraky. Tento je očesaný na dřeň!

Američané mají zajímavý trik na Dieselgate. Volkswagen…

Volkswagen Golf Cabriolet dostal facelift, ukáže se ve Frankfurtu Volkswagen Golf Cabriolet dostal facelift, ukáže se ve Frankfurtu

Volkswagen ve Frankfurtu představí modernizovanou podobu…

 



 
Lada Samara za cenu, kterou nečekáte: Kolik najela do dnešních dnů?

Lada Samara za cenu, kterou nečekáte: Kolik najela do dnešních dnů?

Dnes 14:29

Na Ladu Samaru, první ruské auto s pohonem předních kol, dnes častěji narazíte snad jen v zemích bývalého Sovětského svazu. Nyní je však na prodej mimořádně zachovalý kus v sousedním Německu. Na kolik si jej Němci cení?




Blesk.cz

Pražské restaurace pomáhají bezdomovcům. Pro teplé jídlo zdarma si jen musí přijít včas

Pražské restaurace pomáhají bezdomovcům. Pro teplé…

Restaurace v Praze 2 pomáhají lidem bez domova integrovat se do společnosti skrze projekt Stůl pro jednoho. Šest…

S kým půjde Babiš do koalice? A co ČSSD, ODS nebo Piráti? Podívejte se

S kým půjde Babiš do koalice? A co ČSSD, ODS nebo…

Lídři největších politických stran se v průběhu kampaně vyjadřovali k možné povolební spolupráci. Kdo s kým by…

 

iSport.cz

Olomoucký Buchta po sporném zákroku: Jasný faul, Baroš je chytrej

Olomoucký Buchta po sporném zákroku: Jasný faul,…

Měl jasno. A pěkně ho to štvalo. Olomoucký brankář Miloš Buchta byl přesvědčený, že trefa Baníku neměla platit…

VIDEO: Brno padlo s Hradcem, v čele je Plzeň. Liberec má první výhru venku

VIDEO: Brno padlo s Hradcem, v čele je Plzeň.…

VIDEO | Páteční 15. kolo hokejové Tipsport extraligy pořadí na čele tabulky nezměnilo. Plzeň zůstala i přes…

 

Reflex.cz

Ve volební štábu Tomia Okamury zasahuje policie. SPD vyhání nepohodlné novináře včetně reportéra Info.cz

Ve volební štábu Tomia Okamury zasahuje policie. SPD…

Hnutí Svoboda a přímá demokracie Tomio Okamury odmítá vpustit do svého štábu novináře některých médií. Mezi…

Expremiér Topolánek: Nejvíc se krade před volbami a po nich. Když není ministr, rezorty si dělají, co chtějí

Expremiér Topolánek: Nejvíc se krade před volbami a…

Boj o novou vládu rozhodně nekončí s lístky, které voliči vhodí do uren ve volebních místnostech. Jakmile Češi…