Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Opel Corsa Sport 1.3 CDTI (66 kW) – Cykloturista

Opel Corsa
Opel Corsa
Opel Corsa
Opel Corsa
35 Fotogalerie
Čtvrtá generace modelu Corsa poutá pozornost zákazníků nejen povedeným designem karoserie, ale i zajímavými technickými řešeními, jakým je například nosič kol FlexFix.

Opel Corsa není v redakčním testu žádným nováčkem. K dispozici jsme měli již jednou pětidveřový model s turbodieselem 1.3 CDTI o výkonu 55 kW (75 k). Po něm následovalo třídveřové provedení s výbavou Sport a i nejostřejšího zástupce této modelové řady s označením OPC.

opel testy malevozyopel testy malevozy | Zdroj: acz
 

V pořadí čtvrtou Corsou, kterou jsme se stalo pětidveřové provedení ve výbavě Sport s motorem 1.3 CDTI o výkonu 66 kW (90 k). Označení Sport v názvu vozu není jen planým tlacháním do větru, protože Opel Corsu náležitě upravil. Týká se to především podvozku. Na voze je použito tužší odpružení se sportovními pružinami a tlumiči, ale velmi příjemným zdokonalením oproti standardním modelům je řízení s velmi přímým převodem, který má kolem střední polohy hodnotu 13:1 a při větším otočení volantu (nad 90°) se mění až na 12:1. Standardní Corsy se slabšími motory přitom mají běžně méně přímé řízení s převodem 15,5:1. Upravenou charakteristiku má také posilovač řízení. Standardem jsou v této výbavě větší kola obutá do pneumatik 195/55 R16. Sériově jsou montovány ocelové disky a za příplatek 20.000,- Kč je mohou nahradit kola z lehkých slitin. Designově se výbava Sport od ostatních provedení odlišuje pouze nenápadnou chromovanou koncovkou výfuku. V interiéru jsou použita sportovní sedadla se specifickým čalouněním a tříramenný volant s věncem potaženým kůží.

opel testy malevozyopel testy malevozy | Zdroj: acz
 

Pod kapotou testované Corsy byl uložen přeplňovaný vznětový čtyřválec 1.3 CTDI, který disponuje maximálním výkonem 66 kW (90 k) při 4000 ot./min a točivým momentem 200 Nm v rozmezí od 1750 do 2500 ot./min. Tento agregát roztáčí kola přední nápravy prostřednictvím šestistupňové manuální převodovky, jejíž řadící páka má v kulise přesný chod a dobře vymezené cílové polohy. Krátké převody přispívají k lepší dynamice jízdy a přestože je pod kapotou diesel, působí Corsa při jízdě opravdu sportovním dojmem, k čemuž velkou měrou přispívá upravený podvozek, tuhá karoserie a přesné řízení. Jízda s Corsou se na okresce plné zatáček stává zábavou, kdy se řidič baví točením volantem i přesným řazením a čistě projíždí jednu zatáčku za druhou. Pětidveřový hatchback je přitom stále praktickým automobilem pro pětici cestujících a jejich zavazadla, který nabízí dostatek komfortu i na dálnicích a v městském provozu. Maximální rychlost 172 km/h je vzhledem k nejvyšším povoleným rychlostem na našich komunikacích více než dostatečná a příjemným údajem je i průměrná spotřeba paliva, která je podle údajů výrobce 4,9 litru a u testovaného automobilu se pohybovala okolo 5,2 litru na 100 km, což je příjemný údaj s ohledem na skutečnost, že většina jízd probíhala po Praze a jejím přilehlém okolí. Kvalitní je i odhlučnění, které do interiéru propouští jen tolik hluku od pohonné jednotky, aby řidič věděl, že má pod kapotou motor.

opel testy malevozyopel testy malevozy | Zdroj: acz
 

Praktický čtyřmetrový kompakt měl se svém repertoáru jednu lahůdku, kterou se mohou prozatím pochlubit pouze automobily značky Opel. V zadním nárazníku testované Corsy se ukrýval výsuvný nosič na kola pojmenovaný FlexFix. Vývoj prvního integrovaného nosiče kol na zádi Corsy si vyžádal dva a půl roku práce. V zádi pod zavazadlovým prostorem je integrován modul, který se spolu s částí nárazníku vysune zhruba o 500 mm ven z vozu a umožňuje elegantně přepravit až dvě jízdní kola. Zařízení je možné objednat s vozem z výroby nebo si jej nechat dodatečně namontovat u dealera. Výsuvný nosič má hmotnost 23,5 kg a uveze zátěž až 40 kg. Toto byl nepříjemný oříšek pro oddělení kvality a dlouhodobé výdrže. Na rozdíl od druhovýrobců musí být originální díl testován na celou životnost vozu, což u pohyblivé části zatěžované střídavým namáháním od vibrací, rázů a pohybů karoserie představuje minimálně desítky až stovky najetých kilometrů a další stovky hodin na hydropulzním simulátoru vibrací. Na konci vývoje se, ale u Opelu mohli radostně poplácat po zádech, protože k zákazníkům míří skutečně funkční a použitelný doplněk, který jim může podstatně ulehčit přepravu jejich bicyklů.

Manipulace s integrovaným nosičem je jednoduchá a intuitivní. Pro jeho odjištění stačí nadzvednout páku, která je umístěna na hraně zavazadlového prostoru. Nosič se poté ze zadního nárazníku jednoduše vytáhne a ve vysunuté poloze jednoduše zajistí otočením dvou pák s červenými držadly. Po zajištění se nasadí přídavná koncová světla, která jsou součástí nosiče. A potom už následuje uložení jízdního kola na nosič, to je přichyceno za kliku pedálu a jeho kola jsou zajištěna držáky, aby se neotáčela. Vysunutí nosiče, jeho příprava a nasazení jízdního kola dohromady nezabere více než pět minut a jediným na co si musíte dávat pozor je víko zavazadlového prostoru, které po nasazení kola na nosič prostě nezavřete a v případě, že na něj zapomenete, musíte kolo sundat a opět nasadit. S Corsou, která má na svém nosiči nasazená jízdní kola je jízda prakticky stejná jako s vozem bez kol a je pouze potřeba dávat ve zpětných zrcátkách pozor na kola, která na obou stranách o několik centimetrů přesahují karoserii.

opel testy malevozyopel testy malevozy | Zdroj: acz
 

Corsa už několikrát dokázala, že Opel automobily této velikosti opravdu umí a nejinak je tomu i u testovaného exempláře, který nabízel prostornou karoserii, vynikající podvozek, úsporný a poměrně výkonný motor, přesnou převodovkou a navíc přidával integrovaný nosič kol FlexFix, kterým určitě nepohrdne žádný milovník cyklistiky. Za volantem Corsy si navíc připadáte jako v dospělém voze a ne v zástupci třídy vozů s délkou do čtyř metrů.

Související články:

První cena vozu261.900,-Kč (Corsa Essentia 3 dv., 1,0 l 44 kW )
První cena vozu s testovanou motorizací371.900,-Kč (Corsa Enjoy 3 dv., 1.3 CDTI 66 kW )
Základní cena testovaného vozu438.900,-Kč (Corsa Sport 5 dv., 1.3 CDTI 66 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků486.700,-Kč (Corsa Sport 5 dv., 1.3 CDTI 66 kW)

Plusy

  • elegantní design
  • prostorný, solidně zpracovaný a komfortní interiér
  • při řízení pocit většího auta
  • výborné odhlučnění
  • snadné ovládání
  • velmi dobrý kompromis mezi komfortem a kontrolou
  • pohodlná a rozměrná sedadla
  • široký výběr příplatkové výbavy

Minusy

  • jen průměrná jízdní dynamika
  • nedostatky v ergonomii (umístění ovladače světel, zrcadlení stříbrné středové konzoly)
  • příliš rychlý nástup brzd, obtížné dávkování brzdného účinku
  • nízká užitečná hmotnost