Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Opel Meriva: První jízdní dojmy

Jan Mička
Diskuze (93)
Opel Meriva prošel modernizací. Poprvé jsme jej vyzkoušeli v okolí Frankfurtu.

Modernizace Opelu Meriva přichází tři roky po uvedení jeho druhé generace. Na první pohled se může zdát, že automobilka na faceliftu moc nezapracovala, opak je však pravdou. Paleta motorů byla doplněna o nový vznětový čtyřválec, změny se dotkly také převodného ústrojí. Díky informačnímu systému IntelliLink je vůz nyní více hi-tech, což přiláká hlavně mladší klientelu.

Design – Prostý, ale nápaditý

Ačkoliv se mohou zdát změny designu minimální, jsou znatelné na první pohled. Příď dostala nové hlavní světlomety s diodovou technikou, maska chladiče je prozářena větším množstvím chromovaných prvků. Za skvěle ztvárněný považujeme také přední nárazník, který vozu dodává dynamické a zároveň elegantní vzezření. Posledním dílkem skládačky jsou zcela nové skupinové svítilny, po vzoru předních rovněž vybavené diodami. Svou Merivu můžete zahalit do jednoho z dvanácti laků karoserie, z nichž dva jsou zcela nové.

Video se připravuje ...

Přepracovaná příď se dotkla celkové délky vozu. Faceliftovaný Opel Meriva měří 4.300 mm, je tedy o 12 milimetrů delší než předchůdce. Ostatní rozměry (šířka 1.812 mm, výška 1.615 mm, rozvor 2.644 mm) zůstaly zachovány.

Interiér – FlexSpace vede

Změny v interiéru se dotkly také multimediálních technologií. Opel Meriva je nově dostupný s infotainment systémem IntelliLink, který umožňuje integrovat funkce smartphonu přímo do vozidla. Standardem jsou přitom klasické přípojky USB a AUX, nebo bluetooth pro telefonování a audio streaming. Systém toho ale umí daleko více – dokáže například číst příchozí SMS či zobrazovat fotografie z mobilního telefonu. Ovládání je navíc usnadněno dotykovým sedmipalcovým displejem s novou grafikou a nechybí ani možnost instalace dalších aplikací.

Jinak je všechno při starém. Nastupování usnadňují od sebe otevírané boční dveře, přední ergonomická sedla s širokým rozsahem podélného a výškového nastavení považujeme za jeden z nejlepších počinů automobilky. Na druhou stranu je na středové konzole stále přetlačítkováno a sžití s vozem proto vyžaduje čas. Ryze praktickou věcí je v kolejnicích usazená loketní opěrka, pod níž se ukrývá objemný odkládací prostor.

Vyjma unikátního otevírání dveří je pro druhou generaci Opelu Meriva specifický systém zadních sedadel FlexSpace. S tím si skutečně vyhrajete – krajní sedadla jdou ve velkém rozsahu posouvat, prostřední jim navíc dokáže ustoupit, čímž dojde ke zvětšení příčného prostoru pro dvojici cestujících. Ve standardním uspořádání Meriva převeze cestujících pět, vzadu se přitom pohodlně usadí postavy s výškou do 180 centimetrů. Navíc zde nepřekáží středový tunel, což praktičnost dále zvětšuje. Pochvalu rovněž zaslouží zavazadlový prostor s pravidelným půdorysem. Jeho základní objem činí 400 litrů, složením zadních sedadel dojde ke zvětšení na 1500 litrů. Oceňujeme také dvojitou podlážku, kde můžete bez okolků uložit povinnou výbavu i věci denní potřeby.

Fantastický turbodiesel

S modernizací Opelu Meriva přichází další zásadní novinka - celohliníkový turbodiesel o objemu 1,6 litru a výkonu 100 kW. Agregát se objevil již u Zafiry Tourer a v nabídce má nahradit starý čtyřválec 1.7 CDTI. Šestnáctistovka později přijde také s výkonem 81 kW jako náhrada za 1.3 CDTI. Až se tak stane, budou všechny agregáty z nabídky splňovat emisní normu Euro 6.

Opel Meriva - technická data vznětových motorů a české ceny
Motor 1.3 CDTI EcoFlex 1.6 CDTI 1.6 CDTI 1.7 CDTI
Převodovka 5M 6M 6M 6A
Zdvihový objem [cm3] 1248 1598 1598 1686
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4 4/4
Nejvyšší výkon [kW/min-1] 70/400 81/3500 100/3500-4000 81/3600
Nejvyšší toč. moment [N.m/min-1] 180/1750-2500 300/1750-2000 320/2000 280/2300
Max. rychlost [km/h] 168 182 197 178
Zrychlení 0-100 km/h [s] 13,8 12,9 9,9 12,9
Kombinovaná spotřeba [l/100 km] 4,1 4,4 4,4 6,1
Cena Selection [Kč] - - - -
Cena Enjoy [Kč] 376.900 384.900 391.900 -
Cena Cosmo [Kč] 386.900 399.900 406.900 439.900
Cena Active [Kč] 404.900 417.900 424.900 -

Výkon 100 kW máte k dispozici v rozsahu 3500 až 4000 otáček za minutu, točivý moment 320 N.m nastupuje ve 2000 otáčkách. Opel tvrdí, že Meriva s tímto motorem kombinovaně spotřebuje pouze 4,4 litru na 100 kilometrů, což je oproti staré sedmnáctistovce desetiprocentní úspora. Stádo roztáčí přední kola skrze manuální šestistupňovou převodovku. I ta prošla modernizací – nyní má kratší dráhy a hladší chod, což pocit z jízdy dále zlepšuje.

Jízda

Naše první kilometry vedly parkovacími katakombami frankfurtského letiště. Přestože Meriva na délku měří 4,3 metru, ovládá se stejně pohodlně jako malý Adam. Řízení je tužší, poskytuje však dostatečný přehled o práci předních kol. To a díky vysokému posazu perfektní výhled z kabiny oceníte právě v místech, kde na naleštěnou karoserii čeká spousta nástrah. Parkování je navíc usnadněno zadní kamerou, která u Merivy dříve nebyla. Obrazový výstup by však mohl být ostřejší.

Agilita vozu se později potvrdila také v centru Wiesbadenu. Zde jsme mimo jiné vyzkoušeli ekologický režim, ve kterém na křižovatkách zasahuje systém Stop/Start. Jeho funkčnost nás překvapila – startování není doprovázeno přenášením vibrací do kabiny, o vypínání jednotky při dojezdech na křižovatky prakticky nevíte. V plynulém městském provozu jsme si navíc většinou vystačili pouze s třetím rychlostním stupněm. Agregát se totiž probouzí již okolo 1400 otáček a plynule táhne až do 4400 min-1.

Mimoměstské přesuny odhalily další přednost Merivy – jízdní komfort. Vůz silnicemi příjemně proplouvá a přes přítomnost 17“ kol jsme nezaznamenali ani citelnější rázy od podvozku. Karoserie se v zatáčkách díky měkčímu podvozku naklání, vzhledem k určení vozu se však k upřednostnění komfortního nastavení před sportovním rezolutně přikláníme. Brzdou provozu přitom nebudete ani na dálnici. Otáčky motoru se při rychlosti 130 km/h povalují okolo 2400 min-1, nárokuje si přitom 5,4 l na 100 km. Navíc máte stále v záloze široké spektrum použitelných otáček, ani přesuny stabilní rychlostí kolem 180 km/h proto nejsou problémem.

Závěr

Ačkoliv se může zdát modernizace Opelu Meriva na první pohled neznatelná, ve skutečnosti se toho změnilo poměrně dost. Úpravy designu, díky nimž se vůz přibližuje dalším sourozencům, se líbí. Největší pochvalu ale stejně zaslouží nová šestnáctistovka se sametovým během a střídmým apetitem. Měkčí nastavení podvozku se podepisuje na větších náklonech karoserie v zatáčkách, vzhledem k rodinnému určení vozu je však komfort rozhodující.

Opel Meriva - technická data benzinových motorů a české ceny
Motor 1.4 ECOTEC 1.4 Turbo 1.4 Turbo 1.4 LPG
Převodovka 5M 5M(6A)* 6M(6A)* 5M
Zdvihový objem [cm3] 1398 1364 1364 1364
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4 4/4
Nejvyšší výkon [kW/min-1] 74/6000 88/4800-6000 103/4900-6000 88/4800-6000
Nejvyšší toč. moment [N.m/min-1] 130/4000 175/1750-4800 200/1850-4900 175/1750-4800
Max. rychlost [km/h] 177 188(185) 196(193) 188
Zrychlení 0-100 km/h [s] 14 11,3(11,9) 10,1(11,1) 11,5
Kombinovaná spotřeba [l/100 km] 6 5,9(7,2) 6,3(7,2) 5,9
Cena Selection [Kč] 259.900 293.900 - -
Cena Enjoy [Kč] 312.900 334.900 351.900 364.900
Cena Cosmo [Kč] 322.900 344.900 361.900 374.900
Cena Active [Kč] 340.900 362.900 379.900 392.900
Příplatek za automatickou převodovku činí 33.000 Kč, mimo Selection


Jan Mička
Diskuze (93)
4. 5. 2020 08:29
Re: Re: Re: Zadní dveře
Dobry den zdravim vsechny.Sehnal sem si Merivu z roku 2010 1,4 88kW.Mam dotaz ohledne sklapeni zadnich sedadel abych zvetsil zavazadlovy prostor.A jeste jedna vec nevite nekdo jak se nastavuje cas a datum na palubnim pocitaci?Diky
22. 10. 2019 11:52
Re: Koupe Merivy
Zdravim vsechny.Kdyz brzy pujdu kupovat Merivu tak se chci zeptat jaky mate zkusenosti s nasimi bazary?Ja pravdepodobne uvazuji si auto dotahnout z Nemecka.Nasim bazarum neverim!!!
9. 10. 2019 09:25
Re: Zadní dveře
Ma o 0,6 litra vyssiu spotrebu podla spritmonitor.de a aj v testoch. Ale ma 6 kvalt a to je ina liga. Subjektivne vnimanie vykonu bude určite o dost vyssie. Ma kratsie prevody. 88kW musis chytiť hodne pod krk aby ťahala ale ide dobre aj ta. 103kW verzii je asi dost malo v obehu. 88kW je najcastejsia motorizacia. Dodnes vsak lutujem ze som nezobral NET teda 103kW lebo pri tom nabehu km mi moze byt jedno ci to zerie o 0,6 litra viac.
9. 10. 2019 09:13
Re: Zadní dveře
Diky za reakci na muj dotaz.Jeste jedna vec myslite ze je lepsi benzinova verze Merivy 1,4 88kW nebo 1,4 103kW?Dekuji za odpoved
8. 10. 2019 08:50
Re: Zadní dveře
Nazdar, mam ju ešte stale od roku 2010. Ma iba nieco cez 60tis. Km takze brzdy spojka v pohode neriesil som, menil som akumulator a komplet gumy. Pomerne skoro odisla vodna pumpa, ale asi to bolo tym ze teploty boli okolo - 15 a manzelka s tym nejazdila. To sa stalo tak po 20 tis. km. Ale nebal by som sa toho, to bola nahoda. Chodim do Opla za cca 180-200 Eur za servis.
Mam 1.4 turbo 88kW. Zrychlenie 0-100 som nameral lepsie ako udava vyrobca. 10,23 sek. a bola tam aj korekcia odchilky tachometra ktory je hodne nepresny. Da sa povedat ze motor je silny ale 5 kvalt je hodne dlhy a predbiehat treba na trojke ktorou sa da ist az 140 podla gps.
Spotreba - BA-Dubrovnik-BA slusnym tempom 7,2l/100km.
V meste okolo 8 v hustej premavke, s obchvatom menej. Kratke trasy do 2km aj 9litrov.
Celkovo som spokojny.