Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Opel připravuje adaptivní světlomety nové generace

Ondřej Láník
Diskuze (4)
Renesance adaptivních světlometů, které se spolu s řidičem "dívají" do zatáčky ještě není u konce. Zatím se sice čeká na legislativu, ale už zakrátko budeme vidět v noci zase o trochu lépe.

Podle údajů, které zveřejnil Opel ve své tiskové zprávě, dochází k 80 procentům všech nehod v noci nebo za špatné viditelnosti. To už je pádný důvod k dalšímu vývoji světelné techniky automobilů. Automobilka Opel, podobně jako řada dalších výrobců, již několik let nabízí světlomety, které se dynamicky natáčejí podle aktuálního natočení volantu. Tento týden jsme psali o vtipném řešení v novém Mercedesu třídy A, ale to není zdaleka poslední řešení aplikované v automobilovém světlometu.

Motivací práce vývojových pracovníků Opelu bylo, vedle všeobecného zvýšení bezpečnosti, také zjištění, že ostrost lidského zraku za zhoršené viditelnosti se výrazně zhoršuje po 45. roku věku. Do této kategorie spadá mj. 25 miliónů řidičů v sousedním Německu, resp. více než polovina řidičů starších 40 let.

Další generace adaptivních světlometů AFL (Adaptive Forward Lighting) bude nabízet nové funkce pro jízdu krajinou (country light), na dálnici (highway light), po městě (city light) nebo pro jízdu za špatného počasí (bad weather light). Současné předpisy zatím takové funkce nedovolují, ale nově chystané předpisy by měly od roku 2007 zavedení novinky zpřístupnit.

Automaticky dávkované osvětlení prostoru před automobilem bude lépe odpovídat tomu, co by řidič od svého vozu v noci očekával, samozřejmě vždy s ohledem na omezení oslnění automobilů jedoucích v protisměru. Při rychlé přímé jízdě na dálnici, bude například osvětlený prostor před vozem zvětšen na větší vzdálenost. Na městský mód jsou naproti tomu kladeny jiné požadavky. V nízkých rychlostech, kdy je šíře zorného pole řidiče velká, je důležité dodatečné osvětlení po stranách silnice, kde mohou být například chodci nebo cyklisté.

Díky přídavnému systému zrcadel a čoček ve světlometu, bude na zatáčkovitých silnicích mimo město osvětlena silnice dokonce mnohem souvisleji než se současnými adaptivními světlomety. Na pomoc totiž příjdou informace ze satelitního navigačního systému, který již dnes s předstihem ví, kdy příjde další zatáčka na dané silnici, a světlomety tak nemusejí čekat až na povel řidiče-otočení volantem. Podobně bude možno omezit oslnění protijednoucích automobilů při přejezdech horizontů naklopením potkávajích světel. Za špatného počasí budou adaptivní světlomety omezovat intenzitu osvětlení středové části osvětlené plochy před vozem a místo oslnění řidiče od mokré vozovky budou světlomety zvýrazňovat dvěma kužely světla okraje vozovky.

Podle Ingolfa Schneidera,vedoucího vývoje světlometů ve vývoji Opelu budou nové světlomety s širšími funkcemi stát zhruba tolik co dnes stojí běžné adaptivní světlomety. Hlavním prvkem nových světel budou natáčecí bi-xenonové jednotky s natáčecími odraznými plochami a různými filtry, které budou umisťovány do paprsku světla. Krokové motory budou schopny ve zlomku sekundy změnit nastavení podle aktuální situace.

Zákazníci Opelu si adaptivní světlomety AFL již oblíbili, tedy přinejmenším v Německu, což je trh, kterého se týkají zveřejněné údaje. přibližně 28 % zákazníků Opelu Signum volí světlomety řízené natočením volantu. Od srpna nabízí Opel v Německu tento prvek v rámci komfortního balíčku, což znamená pro zákazníka úsporu přes 800 euro. Od té doby volí tento prvek 45 % zákazníků Signumu a 23 % zákazníků Vecter. Do nové Astry si zákazníci pořizují adaptivní světlomety v 8 procentech případů.

Dynamické natáčení světlometů (Dynamic curve light) natáčí za jízdy v zatáčkách světlomety o 15°doprava nebo doleva od osy vozu. Dodatečnou funkcí je pozvednutí paprsku světla při jízdě na dálnici rychlostí nad 115 km/h. K základním funkcím patří také dynamická regulace sklonu světlometů, která eliminuje oslňování ostatních řidičů například při akceleraci.

Vedle dynamického natáčení světlometů se v praxi osvědčuje některými automobilkami dodávaný systém Cornering light, který pomáhá při odbočování do ostrých křižovatel ve městě. Součástí světlometu v tomto případě bývá přídavný halogenový světlomet, který osvětluje prostor vedle vozu. Tato funkce je aktivována výhradně při nízkých rychlostech (do 40 km/h) a je podmíněna zapnutím ukazatele směru jízdy.

O adaptivních světlometech jsme psali také v článku:Octavia s adaptivními světlomety AFS

Adaptivní světlomety v dnešních automobilech (Zdroj: Opel, Stav: listopad 2004)
 Cornering lightDynamic curve light
Audi A4, A6 X
Audi A8X 
BMW 3 Coupé/Cabrio, 5, 6, 7, X3, X5 X
Citroën C4, C5 X
Ford Focus X (halogen)
Land Rover Discovery X
Lexus RX 300, LS 430 X
Mercedes A, C, SLKX 
Mercedes E X
Mercedes CLSX (mlhovky)X
Opel Vectra, SignumXX
Opel Astra X
Porsche Cayenne X
Renault ModusX 

Ondřej Láník
Diskuze (4)