Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Parkovací karty v Praze na prodej. Je to vůbec legální?

Matouš Jelínek
Diskuze (1)
Nová firma z ciziny prodává parkovací karty do rezidenčních zón v Praze. Jak to funguje? A je to vůbec legální?

Zóny rezidenčního stání dělají řidičům dojíždějícím do měst vrásky na čele. V loňském roce se přitom třeba v Praze výrazně rozšířily, což pohyb vozem po metropoli dále ztížilo. Nyní se na trhu objevila společnost nabízející parkovací kartu i pro řidiče, kteří nemají s centrem města nic společného. Jde skutečně o novinku a selhání systému?

Za dva tisíce

„Účelem zón placeného stání je regulace dopravy tak, aby obyvatelé exponovaných lokalit měli možnost zaparkovat svůj vůz v docházkové vzdálenosti od svého bydliště, případně nemovitosti či provozovny. Dále pak motivovat návštěvníky, aby se v lokalitě zdržovali se svým vozidlem po dobu jen nezbytně nutnou,“ ospravedlňuje opatření pražský magistrát na stránkách Parkujvklidu.cz.

Byť s realizací zón nemusíme souhlasit a povětšinou nesouhlasíme, jde o princip zavedený volenými zástupci magistrátu a jednotlivých městských částí, jehož legitimitu navíc v minulých týdnech potvrdil soud.

Přesto se zhruba před měsícem na trhu objevila nová služba nabízející možnost zakoupit si parkovací kartu do modrých zón. „Unavují vás těžce přístupná parkovací stání a drahé parkovací domy v centru Prahy? Máme pro vás řešení,“ dočetli jsme na stránkách společnosti Modré parkování Praha. „Vyhněte se nepříjemným botičkám a pokutám od městské policie. Již žádný stres z nedostatku času a ze špatného parkování. Využijte naší nabídky již od 1990 Kč měsíčně a už nikdy nedostanete pokutu za špatné parkování v modré zóně,“ čteme dál v materiálech firmy s kyperským vlastníkem.

Kancelář v ceně

„Slyšeli jsme, že se přes vás dá získat kartička pro stání v rezidenčních zónách,“ pokládáme laicky otázku na firemní infolince. „Ano, lze to, ale jen

u klientů, kteří u nás mají sídlo společnosti. Předpokladem je, že jej umístíte na naši adresu,“ dozvídáme se. Hlavní náplní oslovené firmy totiž je provozování takzvaných virtuálních kanceláří. Za měsíční poplatek v řádu stokorun nabízejí umístění sídla firmy na prestižním místě v centru. Z toho následně vyplývá nárok na stání v zónách. Není to nic nového. Virtuální sídlo firmy, či dokonce trvalý pobyt v místech placených zón nabízejí desítky společností prakticky od revoluce – získání parkovacího oprávnění však není jejich hlavní náplní. Jde spíše o to, nabídnout firmám možnost blýsknout se dobrou adresou na vizitce – také pravděpodobnost návštěvy finančního úřadu je v centru výrazně nižší.

„Můžeme vám zařídit parkovací kartu, v ceně máte i sdílenou kancelář se službami recepce otevřené sedm dní v týdnu,“ dozvídáme se na zákaznické lince, jak celý trik funguje. Balíček na rok vyjde na 24.000 Kč. Pro porovnání dodáváme, že standardní poplatek za kartu pro první vůz právnické osoby s kanceláří v centru metropole je 12.000 korun za celou městskou část. Privátní rezident platí desetinu.

Nevyplatí se to

Čistě z pohledu parkování se nabízený model příliš nevyplatí. V úplném centru metropole u Václavského náměstí vyjde měsíční poplatek za podzemní

garáž na šest tisíc. Běžně však seženete stání i za méně než dva tisíce, což je cena odpovídající nabízené službě. Zájemce o odstavení vozu v srdci města při pouhém pronájmu nemusí nic přesunovat, řešit papírování, ani fakt, že samotná kartička v přecpané metropoli stání negarantuje. Nehledě na to, že účelové přesunování adresy kvůli získání parkovacího oprávnění může být v případném soudním sporu považováno za obcházení zákona. O morálním aspektu tohoto jednání ani nemluvě. Až nás překvapuje, že jindy komisní magistrát se k problému otáčí zády s tím, že není v jeho silách ověřovat, jestli na dané adrese skutečně firmy sídlí.

Barvy parkovacích zón v Praze

Modrá: Je určena pro rezidentní parkování. Bez omezení zde mohou stát jen majitelé příslušného oprávnění. Přesto lze v nových zónách přes webovou aplikaci Parkujvklidu.cz zakoupit parkování až na tři hodiny – a dokonce i kartou CCS. Například v Dejvicích navíc zóna ne všude platí stále – na spoustě míst je účinná jen od osmi ráno do osmi večer ve všední dny.

Oranžová: Zóna pro krátkodobé parkování. V době účinnosti značky zde všichni musí platit.

Fialová: Jde o smíšenou zónu. Bez placení tady mohou stát rezidenti, až na dobu 24 hodin zde však po zaplacení v automatu i on-line může stát kdokoliv. Cena stání se pohybuje mezi 30 a 40 Kč za hodinu.

Stovka zakrytých značek

V nových pražských zónách placeného stání kontroluje platnost oprávnění vozidlo soukromé společnosti, které kamerou načte registrační značku. Řada řidičů se snaží vyhnout placení tak, že registračku skryje. „Odhalili jsme více než sto případů zakrytých, pozměněných nebo jinak upravených značek. Tyto případy byly postoupeny správnímu orgánu k dalšímu opatření,“ uvádí městská policie.

Parkuj skutečně v klidu

V letošním čísle 5 jsme porovnali různé mobilní aplikace pomáhající vyhledat volná parkovací místa nejen v Praze. Ze srovnání vyšel vítězně program

EParkomat, přes který můžete uhradit stání nejen v nových pražských zónách. Z rádců dostupných na internetu nás nejvíce zaujal portál Bezpecneparkovani.cz.

Tři otázky pro Víta Hofmana, mluvčího Magistrátu hlavního města Prahy

Na základě čeho vydáváte parkovací karty firmám?

Zákon o pozemních komunikacích stanovuje, pro které skupiny přesně mohou být zóny placeného stání vymezeny. Obchodní zákoník stanovuje, že místem podnikání je adresa zapsaná jako její místo podnikání v obchodním rejstříku nebo v jiné zákonem upravené evidenci. Hlavní město Praha při zpracování žádostí ověřuje údaje ze základních registrů.

Že se jedná o virtuální kancelář, tedy neřešíte?

Pokud by hlavní město Praha mělo ověřovat, zda se náhodou nejedná o fiktivní místo podnikání nebo trvalého pobytu, muselo by u každé žádosti o vydání parkovacího oprávnění ověřovat skutečný stav na místě samém a požadovat prostřednictvím soudu provedení změny. Tento postup není bohužel v reálných silách žádné výdejny.

Plánujete v budoucnu nějaké úpravy, které by podobnému zneužívání rezidenčních zón zabránily?

Existují v podstatě dvě možnosti, jak regulovat zmiňované možné podvody v zónách placeného stání: cenou nebo velikostí oblasti. Regulací sazeb by ale došlo ke srovnání cen rezidentského a abonentského stání a současně ke zrušení zvýhodnění prvních registrovaných vozidel abonentů – tento postup není vůči obyvatelům v zónách placeného stání možný. Další možností je zmenšení vymezených oblastí tak, aby došlo pouze k ochraně v nejbližším okolí místa podnikání nebo trvalého pobytu. Na zbývajícím území městských částí by pak parkovali jako návštěvníci. Tento postup však odmítly samotné městské části, které s členěním na menší oblasti nesouhlasí.

Matouš Jelínek
Diskuze (1)
20. 8. 2018 21:53
Dotaz
Nevíte jestli neproběhla změna? Uvažuji že nechám založení firmy na [odkaz] , vybírala jsem dlouho, ale nejsem si jistá jak to bude s případným parkováním pro mé potřeby i klienty.