Pět padlých hrdinů: Poslední oběti MS silničních motorek

 

Motocyklový sport je krutý a ani dnešní uměle postavené okruhy s obřími únikovými zónami neposkytují stoprocentní bezpečnost. Připomeňme si alespoň ve zkratce kariéry pěti posledních obětí silničního světového šampionátu.

Mistrovství světa silničních motorek už se přesunulo na automotodromy před více ne třiceti lety, klasické přírodní okruhy, alespoň ty, které přežily, se staly doménou specialistů. Jenže vždy se může něco stát, jezdci jsou na rozdíl od automobilů chránění minimálně, motorka má pouhá dvě kola. Ke smrtelným zraněním dochází nešťastnou náhodou, případně při pádech v balíku jezdců. Od začátku 90. let zemřelo v MS v sólo kubaturách pouze pět závodníků. Jenže tři z nich v této dekádě...

Nobuyuki Wakai

Japonec Nobuyuki Wakai zahynul nešťastnou náhodou. Při sobotní kvalifikaci na GP Španělska 1993 v Jerezu se v pit lane střetl s přebíhajícím fanouškem, shodou okolností kamarádem italského jezdce Lorise Reggianiho. Bohužel vrazil hlavou do zdi. Už při příjezdu do nemocnice Virgen del Rocio v Seville byl klinicky mrtvý. Zemřel v 19:30 večer, psal se 1. květen. V boxech mimochodem tenkrát panoval pěkný chaos...

Wakai stihl v MS do svého tragického odchodu pouhých 30 závodů. Ve stopětadvacítkách si ovšem připsal dvě třetí místa: v Malajsii 1991 a Japonsku 1992, pokaždé na hondě. Už tehdy na jeden závod nahradil zraněného Wilca Zeelenberga u Suzuki ve čtvrtlitrech, v další sezóně v této třídě pokračoval... Zúčastnil se však už jen tří podniků, ten čtvrtý se mu stal osudným.

Video

Daijiro Kato

Daijiro Kato se mohl stát megahvězdou, ale osud mu nedopřál. Mistr světa dvěstěpadesátek ze sezóny 2001 havaroval při první, navíc domácí Grand Prix sezóny 2003. Jezdil tehdy královskou třídu MotoGP v týmu Telefónica Movistar Honda Fausta Gresiniho. Na okruhu v Suzuce v šikaně Casino Triangle jej postihl těžký pád v rychlosti 200 km/h. Náraz jeho hlavy do pěnové bariéry byl tak prudký, že pilota vymrštil zpátky na trať. Ostatní závodníci nehybné tělo jezdce objížděli, závod nebyl ani zastaven! Zranění (také krku a hrudi) však neznamenala okamžitou smrt, Daijiro skonal až po čtrnácti dnech v nemocnici, z kómatu se ale již neprobral.

Startoval ve 53 Velkých cenách a dosáhl sedmnácti vítězství. Do MS vlétl jako raketa, ale v letech 1996-1999 absolvoval vždy jen domácí závod. Při debutu byl ve dvěstěpadesátkách třetí, pak dvakrát vyhrál. V roce 2000 podepsal smlouvu s Gresinim na celou sezónu, v další dobyl již zmíněný titul. V 16 závodech byl pouze pětkrát poražen a získal 322 bodů. V prvním roce MotoGP sice skončil celkově až sedmý, ale vystoupil alespoň dvakrát na stříbrný stupínek.

Shoya Tomizawa

Shoya Tomizawa zemřel po pádu v Misanu 5. září 2010. Ve 12. kole Velké ceny San Marina jel na čtvrtém místě. V rychlé pravotočivé zatáčce Curvone však byl široký, jeho zadní pneumatika ztratila přilnavost a ocitl se na zemi. Bohužel doplatil na to, že jel v chumlu, Scott Redding a Alex de Angelis se mu už nestačili vyhnout. Nejdříve jezdce převezli do zdravotnického střediska přímo na okruhu. Zraněním lebky, hrudníku a břicha včetně vnitřního krvácení podlehl v nemocnici v Riccione ve 14.20, v té době se jel závod MotoGP. Z pochopitelných důvodů se neslavilo, šampaňské zůstalo v lahvích.

Tomizawovi už nikdo nevezme jeden historický triumf. Vyhrál úplně první závod světového šampionátu čtyřdobých šestistovek Moto2, katarský Losail v témže roce, navíc s pětisekundovým náskokem před ostatními. V Jerezu dojel druhý a mohl se stát velkou hvězdou. Absolvoval 28 mistrovských závodů, první dva na divokou kartu (2006 a 2007) doma, ještě na stopětadvacítce. O rok později na čtvrtlitru poprvé bodoval. Tomizawa byl nejmladším ze všech pilotů, kteří za poslední čtvrtstoletí ve světových GP zahynuli. V době tragického skonu mu bylo pouhých devatenáct let.

Marco Simoncelli

Ital Simoncelli překvapoval už jen svým účesem připomínajícím spíše pokojovou rostlinu. Marco zahynul v Sepangu 2011. Ve druhém kole závodu MotoGP bojoval s Alvarem Bautistou o čtvrtou pozici. Kamery zachytily jeho stroj už v pádu, populární závodník ovšem svůj motocykl zcela neopustil a zůstal na něm viset. Srazil se s Colinem Edwardsem, kterého poslal rovněž k zemi, jeho blízký přítel Valentino Rossi se mu nestačil vyhnout a přejel mu dokonce hlavu. Marco zůstal ležet na trati a přišel o helmu, což znamenalo ztrátu veškerých nadějí. Velká cena Malajsie byla okamžitě přerušena a následně ukončena, výsledky posléze anulovány. Exmistr světa dvěstěpadesátek krátce po převozu do nemocnice svým zraněním podlehl. Osobně obdivuji Rossiho za to, že po tomto incidentu dokázal ještě vůbec sednout na motorku.

V mistrovství světa Simoncelli debutoval v roce 2002 na Aprilii RS 125 Matteoniho týmu. Titul získal o šest let později ve třídě 250 na Gileře RSA, následující rok neobhájil, skončil bronzový a přestoupil do MotoGP, shodou okolností k Faustovi Gresinimu. Ze 148 absolvovaných GP jich vyhrál 14, z toho dvě ještě v „osminkách“ a zbývajících dvanáct během dvou nejúspěšnějších let ve čtvrtlitrech. Okruh nedaleko Rimini na jeho památku nese od té doby název Misano World Circuit Marco Simoncelli.

Luis Salom

Luis Salom vážně havaroval ve druhém pátečním tréninku třídy Moto2 na letošní Velké ceně Katalánska. Čtyřiadvacetiletý pilot stáje SAG Team ztratil kontrolu nad svým motocyklem Kalex v předposlední, dvanácté zatáčce Europcar. Upadl, zrovna v asfaltové zóně a tvrdě narazil do bariéry – mimo záběry oficiálních kamer. Trénink byl 25 minut před koncem zastaven. Ani rychlá pomoc záchranářských vozů a dvou sanitek (počítalo se i s nasazením vrtulníku) jezdci život nezachránila. Do blízké nemocnice byl přepraven po silnici, podrobil se operaci, ale 3. června 2016 v 16:55 bohužel zemřel.

„Mexicano“,jak mu říkali, v mistrovství světa debutoval v Jerezu 2009, absolvoval 118 Grand Prix ve stopětadvacítkách, Moto3 a Moto2. V roce 2012 byl vicemistrem světa třídy Moto3, o rok později po boji s Maverickem Viñalesem a Álexem Rinsem skončil celkově třetí. Během své kariéry vyhrál devět Velkých cen, nepatřil tedy rozhodně ke „křoví“. To se nedá říct ani o jeho ho nešťastných předchůdcích.

Doufejme, že si paní Smrt dá na pár let zase pokoj, i když na přírodních okruzích řádí stále. Například slavný a extrémně nebezpečný horský okruh Snaefell na ostrově Man si oběti vyžádá prakticky každý rok a nejinak je tomu i letos. Tourist Trophy 2016 mimochodem probíhá v těchto dnech, od 28. května do 10. června. .

Spolupracujeme s TipCars.com
Majiteli televize Nova znatelně vzrostl provozní zisk i výnosy Majiteli televize Nova znatelně vzrostl provozní zisk i výnosy

Společnost CME, která v Česku vlastní TV Nova, za tři…

Komplikace pro dohodu o brexitu: mimořádný summit nebude Komplikace pro dohodu o brexitu: mimořádný summit nebude

Prezidenti a premiéři sedmadvaceti zemí Evropské unie…

Další útok na Čechy v Afghánistánu. Atentátníci zranili pět vojáků, jednoho těžce Další útok na Čechy v Afghánistánu. Atentátníci zranili pět vojáků, jednoho těžce

V Afghánistánu bylo zraněno při útoku na hlídku pět…

Twitter ukázal, čím se údajně snaží ovlivnit voliče ruští a íránští trollové Twitter ukázal, čím se údajně snaží ovlivnit voliče ruští a íránští trollové

Sociální síť Twitter zveřejnila přes deset milionů…

 
Zdroj: MotoGP.com, Wikipedia

Štítky Motorky Video

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Nástupce Škody Rapid se bude jmenovat Scala. Stejně jako indický Renault Nástupce Škody Rapid se bude jmenovat Scala. Stejně jako indický Renault

Nová generace Rapidu se bude jmenovat Scala. Jako první…

BMW X7 oficiálně: Je tak obrovské, že bude mít na D1 problém. Váží 2,5 tuny BMW X7 oficiálně: Je tak obrovské, že bude mít na D1 problém. Váží 2,5 tuny

BMW rozšiřuje nabídku vozů o zatím největší model řady X,…

 





 
Renault Clio Sport V6: Jen za sadu originálních disků zaplatíte 120.000 korun!

Renault Clio Sport V6: Jen za sadu originálních disků zaplatíte 120.000 korun!

Dnes 08:00

Šestiválcové Clio připomíná stejně pojmenovaný hatchback pouze obrysy karoserie a palubní desky. Ve zbytku se jedná o zcela speciální automobil, srovnatelný třeba s Porsche 911.




Blesk.cz

Rodičovský příspěvek vyšší o 40 tisíc? Koho se to týká? Odbornice odpovídala v redakci Blesku

Rodičovský příspěvek vyšší o 40 tisíc? Koho se to…

Velká naděje pro žadatele o rodičovský příspěvek! Pokud schvalovací proces dopadne dobře, dojde v příštím roce…

Kalouskova žena může vynést Kuberovi „trůn“. Zastaví ji ANO?

Kalouskova žena může vynést Kuberovi „trůn“. Zastaví ji ANO?

Nikdy nebyla situace v Senátu tak zamotaná, jako po právě skončených volbách. Na místo jednoho nejsilnějšího…

 

iSport.cz

Šlápl na Sterlinga? Ramos se brání videem: Nemám k tomu co dodat

Šlápl na Sterlinga? Ramos se brání videem: Nemám k…

Tak jak to tedy bylo?! Po pondělním utkání Španělska s Anglií v Lize národů vzbudilo velké emoce počínání Sergia…

Úsměvy i objetí, Djokovič dorazil za Štěpánkem: Velký chlap si to zaslouží!

Úsměvy i objetí, Djokovič dorazil za Štěpánkem:…

Když nabídku kamaráda Radka Štěpánka uslyšel, neváhal ani dvě vteřiny. Srbský tenisový démon Novak Djokovič ve…

 

Reflex.cz

Boxerská mistryně světa: Nebojím se ničeho, Češi mě i tak posílají k plotně, můj úspěch tu nedocení

Boxerská mistryně světa: Nebojím se ničeho, Češi mě…

Box je její celoživotní láska. Fabiana Bytyqi vybojovala po letech tréninku titul profesionální mistryně světa…

Dává bezplatná veřejná doprava smysl? Dunkirk zavedl autobusy zdarma a úspěch je nevídaný

Dává bezplatná veřejná doprava smysl? Dunkirk zavedl…

Klasická situace: spěcháte, potřebujete naskočit do zrovna přijíždějící tramvaje, ale automat na jízdenky nikde,…