Pět padlých hrdinů: Poslední oběti MS silničních motorek

 

Motocyklový sport je krutý a ani dnešní uměle postavené okruhy s obřími únikovými zónami neposkytují stoprocentní bezpečnost. Připomeňme si alespoň ve zkratce kariéry pěti posledních obětí silničního světového šampionátu.

Mistrovství světa silničních motorek už se přesunulo na automotodromy před více ne třiceti lety, klasické přírodní okruhy, alespoň ty, které přežily, se staly doménou specialistů. Jenže vždy se může něco stát, jezdci jsou na rozdíl od automobilů chránění minimálně, motorka má pouhá dvě kola. Ke smrtelným zraněním dochází nešťastnou náhodou, případně při pádech v balíku jezdců. Od začátku 90. let zemřelo v MS v sólo kubaturách pouze pět závodníků. Jenže tři z nich v této dekádě...

Nobuyuki Wakai

Japonec Nobuyuki Wakai zahynul nešťastnou náhodou. Při sobotní kvalifikaci na GP Španělska 1993 v Jerezu se v pit lane střetl s přebíhajícím fanouškem, shodou okolností kamarádem italského jezdce Lorise Reggianiho. Bohužel vrazil hlavou do zdi. Už při příjezdu do nemocnice Virgen del Rocio v Seville byl klinicky mrtvý. Zemřel v 19:30 večer, psal se 1. květen. V boxech mimochodem tenkrát panoval pěkný chaos...

Wakai stihl v MS do svého tragického odchodu pouhých 30 závodů. Ve stopětadvacítkách si ovšem připsal dvě třetí místa: v Malajsii 1991 a Japonsku 1992, pokaždé na hondě. Už tehdy na jeden závod nahradil zraněného Wilca Zeelenberga u Suzuki ve čtvrtlitrech, v další sezóně v této třídě pokračoval... Zúčastnil se však už jen tří podniků, ten čtvrtý se mu stal osudným.

Video

Daijiro Kato

Daijiro Kato se mohl stát megahvězdou, ale osud mu nedopřál. Mistr světa dvěstěpadesátek ze sezóny 2001 havaroval při první, navíc domácí Grand Prix sezóny 2003. Jezdil tehdy královskou třídu MotoGP v týmu Telefónica Movistar Honda Fausta Gresiniho. Na okruhu v Suzuce v šikaně Casino Triangle jej postihl těžký pád v rychlosti 200 km/h. Náraz jeho hlavy do pěnové bariéry byl tak prudký, že pilota vymrštil zpátky na trať. Ostatní závodníci nehybné tělo jezdce objížděli, závod nebyl ani zastaven! Zranění (také krku a hrudi) však neznamenala okamžitou smrt, Daijiro skonal až po čtrnácti dnech v nemocnici, z kómatu se ale již neprobral.

Startoval ve 53 Velkých cenách a dosáhl sedmnácti vítězství. Do MS vlétl jako raketa, ale v letech 1996-1999 absolvoval vždy jen domácí závod. Při debutu byl ve dvěstěpadesátkách třetí, pak dvakrát vyhrál. V roce 2000 podepsal smlouvu s Gresinim na celou sezónu, v další dobyl již zmíněný titul. V 16 závodech byl pouze pětkrát poražen a získal 322 bodů. V prvním roce MotoGP sice skončil celkově až sedmý, ale vystoupil alespoň dvakrát na stříbrný stupínek.

Shoya Tomizawa

Shoya Tomizawa zemřel po pádu v Misanu 5. září 2010. Ve 12. kole Velké ceny San Marina jel na čtvrtém místě. V rychlé pravotočivé zatáčce Curvone však byl široký, jeho zadní pneumatika ztratila přilnavost a ocitl se na zemi. Bohužel doplatil na to, že jel v chumlu, Scott Redding a Alex de Angelis se mu už nestačili vyhnout. Nejdříve jezdce převezli do zdravotnického střediska přímo na okruhu. Zraněním lebky, hrudníku a břicha včetně vnitřního krvácení podlehl v nemocnici v Riccione ve 14.20, v té době se jel závod MotoGP. Z pochopitelných důvodů se neslavilo, šampaňské zůstalo v lahvích.

Tomizawovi už nikdo nevezme jeden historický triumf. Vyhrál úplně první závod světového šampionátu čtyřdobých šestistovek Moto2, katarský Losail v témže roce, navíc s pětisekundovým náskokem před ostatními. V Jerezu dojel druhý a mohl se stát velkou hvězdou. Absolvoval 28 mistrovských závodů, první dva na divokou kartu (2006 a 2007) doma, ještě na stopětadvacítce. O rok později na čtvrtlitru poprvé bodoval. Tomizawa byl nejmladším ze všech pilotů, kteří za poslední čtvrtstoletí ve světových GP zahynuli. V době tragického skonu mu bylo pouhých devatenáct let.

Marco Simoncelli

Ital Simoncelli překvapoval už jen svým účesem připomínajícím spíše pokojovou rostlinu. Marco zahynul v Sepangu 2011. Ve druhém kole závodu MotoGP bojoval s Alvarem Bautistou o čtvrtou pozici. Kamery zachytily jeho stroj už v pádu, populární závodník ovšem svůj motocykl zcela neopustil a zůstal na něm viset. Srazil se s Colinem Edwardsem, kterého poslal rovněž k zemi, jeho blízký přítel Valentino Rossi se mu nestačil vyhnout a přejel mu dokonce hlavu. Marco zůstal ležet na trati a přišel o helmu, což znamenalo ztrátu veškerých nadějí. Velká cena Malajsie byla okamžitě přerušena a následně ukončena, výsledky posléze anulovány. Exmistr světa dvěstěpadesátek krátce po převozu do nemocnice svým zraněním podlehl. Osobně obdivuji Rossiho za to, že po tomto incidentu dokázal ještě vůbec sednout na motorku.

V mistrovství světa Simoncelli debutoval v roce 2002 na Aprilii RS 125 Matteoniho týmu. Titul získal o šest let později ve třídě 250 na Gileře RSA, následující rok neobhájil, skončil bronzový a přestoupil do MotoGP, shodou okolností k Faustovi Gresinimu. Ze 148 absolvovaných GP jich vyhrál 14, z toho dvě ještě v „osminkách“ a zbývajících dvanáct během dvou nejúspěšnějších let ve čtvrtlitrech. Okruh nedaleko Rimini na jeho památku nese od té doby název Misano World Circuit Marco Simoncelli.

Luis Salom

Luis Salom vážně havaroval ve druhém pátečním tréninku třídy Moto2 na letošní Velké ceně Katalánska. Čtyřiadvacetiletý pilot stáje SAG Team ztratil kontrolu nad svým motocyklem Kalex v předposlední, dvanácté zatáčce Europcar. Upadl, zrovna v asfaltové zóně a tvrdě narazil do bariéry – mimo záběry oficiálních kamer. Trénink byl 25 minut před koncem zastaven. Ani rychlá pomoc záchranářských vozů a dvou sanitek (počítalo se i s nasazením vrtulníku) jezdci život nezachránila. Do blízké nemocnice byl přepraven po silnici, podrobil se operaci, ale 3. června 2016 v 16:55 bohužel zemřel.

„Mexicano“,jak mu říkali, v mistrovství světa debutoval v Jerezu 2009, absolvoval 118 Grand Prix ve stopětadvacítkách, Moto3 a Moto2. V roce 2012 byl vicemistrem světa třídy Moto3, o rok později po boji s Maverickem Viñalesem a Álexem Rinsem skončil celkově třetí. Během své kariéry vyhrál devět Velkých cen, nepatřil tedy rozhodně ke „křoví“. To se nedá říct ani o jeho ho nešťastných předchůdcích.

Doufejme, že si paní Smrt dá na pár let zase pokoj, i když na přírodních okruzích řádí stále. Například slavný a extrémně nebezpečný horský okruh Snaefell na ostrově Man si oběti vyžádá prakticky každý rok a nejinak je tomu i letos. Tourist Trophy 2016 mimochodem probíhá v těchto dnech, od 28. května do 10. června. .

Spolupracujeme s TipCars.com
Česko má po Estonsku největší platové rozdíly mezi muži a ženami v Evropě Česko má po Estonsku největší platové rozdíly mezi muži a ženami v Evropě

Ženy v Evropské unii vydělávají na hodinu méně než muži,…

Prazdroj chce vyrábět o třetinu více piva Pilsner Urquell, investuje téměř 300 milionů Prazdroj chce vyrábět o třetinu více piva Pilsner Urquell, investuje téměř 300 milionů

Plzeňský Prazdroj rozšíří za více než 280 milionů korun…

Glosa Adély Čabanové: Budoucnost v ambulancích Glosa Adély Čabanové: Budoucnost v ambulancích

Úhradová vyhláška, která byla jedním ze spouštěčů…

Koruna už je silnější než před intervencemi ČNB Koruna už je silnější než před intervencemi ČNB

Česká měna k euru zpevnila na silnější úroveň, než měla…

 
Zdroj: MotoGP.com, Wikipedia

Štítky Motorky Video

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Deset Deset "nesmrtelných" motorů. Ve výrobě vydržely desítky let

Některé motory se povedou, jiné nikoliv. My jsme pro vás…

Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte... Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte...

Motor s rotačním pístem bude nyní plnit jinou roli.

 





 
Tohle jsou ta nejlepší MPV na českém trhu

Tohle jsou ta nejlepší MPV na českém trhu

Včera

Jaká jsou ta nejlepší MPV na trhu? Podle českých zákazníků Hyundai ix20, Opel Meriva nebo VW Touran. Hodně se daří i osobním dodávkám.




Blesk.cz

Plechoví titáni se rvou se světelnými meči a obřími kanony. Gundam Versus je zběsilá řežba s roboty

Plechoví titáni se rvou se světelnými meči a obřími…

Souboje obřích robotů nejsou oblíbeností výhradně Japonců. Filmy jako Pacific Rim ukázaly, že toto téma mají…

Brambory z Česka, nebo z dovozu? Pěstitelé řekli, jaké by si určitě nekoupili

Brambory z Česka, nebo z dovozu? Pěstitelé řekli,…

Brambory jsou nedílnou součástí jídelníčku většiny Čechů. Jíme je vařené, pečené a nejen o Vánocích je přidáváme…

 

iSport.cz

Se Sadílkem v PSV počítají. Podepsal lukrativní smlouvu do roku 2020

Se Sadílkem v PSV počítají. Podepsal lukrativní…

Český fotbalový talent Michal Sadílek podepsal v PSV Eindhoven novou smlouvu až do roku 2020. Původní kontrakt…

Jak v lize naplňují potenciál? Plzeň a Olomouc na 100%, nejhorší Sparta

Jak v lize naplňují potenciál? Plzeň a Olomouc na…

Liga je ve své třetině, přesto už vykrystalizoval jeden obrovský favorit na zisk titulu. Překvapivě se nejedná o…

 

Reflex.cz

55 tisíc lidí žádá změnu tvrdého protikuřáckého zákona. Stát přece není biřic, politici nejsou vrchnost

55 tisíc lidí žádá změnu tvrdého protikuřáckého…

Hloučky kuřáků před hospodami, cigaretový dým a hluk pod okny bytů, štamgasti, kteří se dívají na fotbal přes…

Ztracený svět: Tajemství hlubokých jeskyní zachycena na působivých fotografiích

Ztracený svět: Tajemství hlubokých jeskyní zachycena…

Visel na tenkém laně 200 metrů nad zemí v nejhlubší přírodní šachtě na světě, prozkoumal nejtemnější zákoutí…