Peugeot Quasar (1984): Soutěžní speciál v hávu supersportu budoucnosti

 

Peugeot v Paříži 1984 překvapil studií Quasar. Futuristické kupé sdílelo techniku bestie skupiny B i formule 1.

Quasar má v historii Peugeotu jedno prvenství. Stál na počátku čistě koncepčních vozů, showcarů pro autosalony bez naděje na výrobu, jejichž tvary navíc nevznikly mimo automobilku u některé z karosáren a věhlasných studií. Nestál za nimi ani Heuliez, ani dlouholetý partner Pininfarina... Design exteriéru i kokpitu se zrodil ve firemním stylistickém centru v La Garenne, zodpovědnými muži byli Gérard Welter (ano, ten, který se později věnoval konstrukci vlastních závodních vozů) a věhlasný Paul Bracq. Druhý Francouz přišel k Peugeotu po úspěšném působení u Daimler-Benzu a BMW v roce 1974.

Jako z vesmíru

Jméno koncept dostal podle známých vesmírných těles a skutečně jako z vesmíru vypadal, inspiroval se kosmickými lety, sci-fi a ukazoval mnohé prvky digitální avantgardy první poloviny 80. let minulého věku v praxi. Futuristický stroj šokoval polokulovitým panoramatickým prosklením, navíc dohněda tónovaným, sloupky se skrývaly. Povrch nepřekypoval extrémní složitostí, naopak, jen nos byl dramaticky nízký. Useknutý „ocas“ pak připomínal některé sportovní prototypy ze 70. let, křídlo na zádi se podařilo efektně zakomponovat do karoserie.

Dveře se otevíraly směrem dopředu vzhůru, šlo tedy o tzv. nůžky. Také kokpit s tmavě modrými dekory včetně koberců a kůží pronikavě rudého odstínu nezapřel inspiraci stíhacími letouny a kosmickými loděmi. Na opěradlech byla vyražena loga lva. Oba pasažéři seděli nízko jako v závodním voze, akustika se přizpůsobila výkonnému audiu s ekvalizérem, které mohl ovládat pouze spolujezdec. Palubní přístroje kombinovaly velký LCD displej před pilotem se středovou CRT obrazovkou, která poskytovala navigační data, palubní počítač Clarion a auto umělo i komunikovat se světem pomocí dálnopisných zpráv. Digitální údaje vynikaly perfektní čitelností ve dne i v noci.

Béčko v útrobách

Použitá technika byla čistě závodní. Peugeot přece začal úřadovat v rallye se svou 205 Turbo 16, jaký jiný motor by se měl usídlit za sedadly, tedy před zadní nápravou? Benzinový řadový čtyřválec XU8T měl čtyřventilovou techniku, rozvod DOHC a dvě turba s mezichladičem stlačeného vzduchu. Z objemu necelých 1,8 l dával až 600 koní, tedy 441 kW. Byl vystaven na odiv, chyběl mu jakýkoli kryt (některé zdroje uvádějí objem 1,6 l, tak málo však bestiální dvěstěpětka neměla).

Zůstal pohon všech kol i pětistupňová přímo řazená převodovka, točivý moment vrcholil 490 N.m. Dvojité lichoběžníkové závěsy připomínaly konstrukci monopostů formule 1, i když tam se francouzská automobilka objevila až o dekádu později, a to ještě pouze v roli dodavatele motorů. O deceleraci se starala čtveřice vnitřně chlazených kotoučů. Ty se ukrývaly za šestnáctipalcovými koly, která byla obuta do pneumatik Michelin MXX rozměru 255/50.

Quasar se představil na podzimním autosalonu v Paříži roku 1984, tedy v době, kdy se prodávaly osobní počítače IBM jako housky na krámě a Apple začal dobývat vyspělý svět s prvními MacIntoshi. Peugeot si užíval obří prodejní úspěchy řady 205, která se stala hitem a závodní oddělení, tedy tovární tým vedl bývalý úspěšný „mitfára“ Jean Todt. Šílené dvěstěpětky Turbo 16 dva tituly mistra světa v rallye a úspěchy na Dakaru ještě čekaly...

V malém

„Lev“ své koncepty neprodává, futurista zůstal v továrních sbírkách muzea L'Aventure Peugeot v Sochaux. Sběratele angličáků potěšil v letech 1986-1988 Matchbox, který v Macau vyráběl zmenšeniny v sériích 1-75, Superfast a Laser Wheels, byly bílé, modré s růžovými pruhy a červeno-oranžové.

Foto: Peugeot, Car Design News, Carstyling.ru, Les Concept-cars Peugeot

Spolupracujeme s TipCars.com
O krachující leteckou společnost Alitalia je obrovský zájem O krachující leteckou společnost Alitalia je obrovský zájem

Krachující italská letecká společnost Alitalia obdržela…

10 robotických startupů, kvůli kterým zaniknou pracovní místa 10 robotických startupů, kvůli kterým zaniknou pracovní místa

Robotické technologie se v mnoha oblastech používají už…

 
Zdroj: Wiki, Car Design News, SC.net

Štítky Peugeot

 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
V německé studii spolehlivosti aut letos uspěly výrobky z Česka a SR V německé studii spolehlivosti aut letos uspěly výrobky z Česka a SR

Prémiové značky, jako například BMW či Audi letos…

Víme, jaká ojetá auta se v Česku prodávají... Jsou čím dál starší Víme, jaká ojetá auta se v Česku prodávají... Jsou čím dál starší

Společnost Cebia analyzovala současnou podobu trhu s…

 





 
S Peugeotem 308 GTi na okruhu Ascari: Skvělá mechanická práce i jedno překvapení

S Peugeotem 308 GTi na okruhu Ascari: Skvělá mechanická práce i jedno překvapení

Včera

Peugeot nedávno modernizoval model 308 a nezapomněl ani na ostrou verzi GTi. Technicky se nezměnila, a jak jsme zjistili ve Španělsku, ani to nebylo potřeba.




Blesk.cz

Tajemný tvor zaplavil pobřeží Kalifornie. Jsou jich tisíce a znemožňují rybolov

Tajemný tvor zaplavil pobřeží Kalifornie. Jsou jich…

Obyvatelé Kalifornie nebyli v červencových vedrech jediní, kdo zaplavil pláž podél severního pobřeží. Oceán v…

Počasí s Honsovou: Tropy podusí Česko i o víkendu. Pak přijdou hromy a blesky

Počasí s Honsovou: Tropy podusí Česko i o víkendu.…

O víkendu se vyšplhají teploty na 30 °C. Počítat ale musíme i s bouřkami, které budou v některých částech…

 

iSport.cz

PŘESTUPY ONLINE: Žádný Fribourg, Řepík jde ze Sparty do Slovanu

PŘESTUPY ONLINE: Žádný Fribourg, Řepík jde ze Sparty…

ONLINE | První máj je lásky čas, ale pro hokejové fanoušky také dnem prvních oficiálních přestupů. Právě 1.…

Boasson Hagen unikl a na Tour slaví! Před časovkou drží náskok Froome

Boasson Hagen unikl a na Tour slaví! Před časovkou…

Nejdelší etapu letošní Tour de France vyhrál po 222,5 kilometrech Edvald Boasson Hagen. Norský cyklista zaútočil…

 

Reflex.cz

Příběh dojemné fotografie Marlene Dietrichové poklekající před ruským spisovatelem Paustovským

Příběh dojemné fotografie Marlene Dietrichové…

Marlene Dietrichová byla celosvětově známou a uznávanou herečkou a zpěvačkou. Konstantin Paustovskij byl ruský a…

Další katoličtí pedofilové: Prověřme všechny církevní školy!

Další katoličtí pedofilové: Prověřme všechny církevní školy!

Zase praskl jeden skandál o laskavosti a dobrotě katolických pedofilů. Tentokrát se vyjevilo, že v Řezně…