Peugeot Quasar (1984): Soutěžní speciál v hávu supersportu budoucnosti

 

Peugeot v Paříži 1984 překvapil studií Quasar. Futuristické kupé sdílelo techniku bestie skupiny B i formule 1.

Quasar má v historii Peugeotu jedno prvenství. Stál na počátku čistě koncepčních vozů, showcarů pro autosalony bez naděje na výrobu, jejichž tvary navíc nevznikly mimo automobilku u některé z karosáren a věhlasných studií. Nestál za nimi ani Heuliez, ani dlouholetý partner Pininfarina... Design exteriéru i kokpitu se zrodil ve firemním stylistickém centru v La Garenne, zodpovědnými muži byli Gérard Welter (ano, ten, který se později věnoval konstrukci vlastních závodních vozů) a věhlasný Paul Bracq. Druhý Francouz přišel k Peugeotu po úspěšném působení u Daimler-Benzu a BMW v roce 1974.

Jako z vesmíru

Jméno koncept dostal podle známých vesmírných těles a skutečně jako z vesmíru vypadal, inspiroval se kosmickými lety, sci-fi a ukazoval mnohé prvky digitální avantgardy první poloviny 80. let minulého věku v praxi. Futuristický stroj šokoval polokulovitým panoramatickým prosklením, navíc dohněda tónovaným, sloupky se skrývaly. Povrch nepřekypoval extrémní složitostí, naopak, jen nos byl dramaticky nízký. Useknutý „ocas“ pak připomínal některé sportovní prototypy ze 70. let, křídlo na zádi se podařilo efektně zakomponovat do karoserie.

Dveře se otevíraly směrem dopředu vzhůru, šlo tedy o tzv. nůžky. Také kokpit s tmavě modrými dekory včetně koberců a kůží pronikavě rudého odstínu nezapřel inspiraci stíhacími letouny a kosmickými loděmi. Na opěradlech byla vyražena loga lva. Oba pasažéři seděli nízko jako v závodním voze, akustika se přizpůsobila výkonnému audiu s ekvalizérem, které mohl ovládat pouze spolujezdec. Palubní přístroje kombinovaly velký LCD displej před pilotem se středovou CRT obrazovkou, která poskytovala navigační data, palubní počítač Clarion a auto umělo i komunikovat se světem pomocí dálnopisných zpráv. Digitální údaje vynikaly perfektní čitelností ve dne i v noci.

Béčko v útrobách

Použitá technika byla čistě závodní. Peugeot přece začal úřadovat v rallye se svou 205 Turbo 16, jaký jiný motor by se měl usídlit za sedadly, tedy před zadní nápravou? Benzinový řadový čtyřválec XU8T měl čtyřventilovou techniku, rozvod DOHC a dvě turba s mezichladičem stlačeného vzduchu. Z objemu necelých 1,8 l dával až 600 koní, tedy 441 kW. Byl vystaven na odiv, chyběl mu jakýkoli kryt (některé zdroje uvádějí objem 1,6 l, tak málo však bestiální dvěstěpětka neměla).

Zůstal pohon všech kol i pětistupňová přímo řazená převodovka, točivý moment vrcholil 490 N.m. Dvojité lichoběžníkové závěsy připomínaly konstrukci monopostů formule 1, i když tam se francouzská automobilka objevila až o dekádu později, a to ještě pouze v roli dodavatele motorů. O deceleraci se starala čtveřice vnitřně chlazených kotoučů. Ty se ukrývaly za šestnáctipalcovými koly, která byla obuta do pneumatik Michelin MXX rozměru 255/50.

Quasar se představil na podzimním autosalonu v Paříži roku 1984, tedy v době, kdy se prodávaly osobní počítače IBM jako housky na krámě a Apple začal dobývat vyspělý svět s prvními MacIntoshi. Peugeot si užíval obří prodejní úspěchy řady 205, která se stala hitem a závodní oddělení, tedy tovární tým vedl bývalý úspěšný „mitfára“ Jean Todt. Šílené dvěstěpětky Turbo 16 dva tituly mistra světa v rallye a úspěchy na Dakaru ještě čekaly...

V malém

„Lev“ své koncepty neprodává, futurista zůstal v továrních sbírkách muzea L'Aventure Peugeot v Sochaux. Sběratele angličáků potěšil v letech 1986-1988 Matchbox, který v Macau vyráběl zmenšeniny v sériích 1-75, Superfast a Laser Wheels, byly bílé, modré s růžovými pruhy a červeno-oranžové.

Foto: Peugeot, Car Design News, Carstyling.ru, Les Concept-cars Peugeot

Spolupracujeme s TipCars.com
Spojené státy schválily miliardový obchod, Polsku mohou prodat raketové systémy Patriot Spojené státy schválily miliardový obchod, Polsku mohou prodat raketové systémy Patriot

Americké ministerstvo zahraničí schválilo možný prodej…

Komentář Heleny Horské: Přežijeme náraz do stromu života? Komentář Heleny Horské: Přežijeme náraz do stromu života?

Osobní automobily české výroby mají ve světě pověst…

Německu hrozí předčasné volby, rozpory při vyjednávání vlády přetrvávají Německu hrozí předčasné volby, rozpory při vyjednávání vlády přetrvávají

Dalším mnohahodinovým jednáním v Berlíně pokračují…

 
Zdroj: Wiki, Car Design News, SC.net

Štítky Peugeot

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
10 spolehlivých motorů „držáků“, jejichž koupí nešlápnete vedle 10 spolehlivých motorů „držáků“, jejichž koupí nešlápnete vedle

Znáte to. Ty nejspolehlivější motory máme beztak všichni…

Ojetiny vyrobené v Česku a na Slovensku: Víme, kterým se vyhnout Ojetiny vyrobené v Česku a na Slovensku: Víme, kterým se vyhnout

Automobilovému průmyslu v České i Slovenské republice se…

 





 
Povinná výbava automobilů: Má dnes vůbec smysl? A jak to funguje v zahraničí?

Povinná výbava automobilů: Má dnes vůbec smysl? A jak to funguje v zahraničí?

Dnes 08:00

Povinná výbava většinou ve voze překáží, a často v případě problémů stejně nepomůže. Má ještě v dnešní době smysl? Zeptali jsme se odborníků.




Blesk.cz

Vágner požádal svou přítelkyni o ruku! Svatba bude v Řecku

Vágner požádal svou přítelkyni o ruku! Svatba bude v Řecku

Další z klanu Vágnerů se žene do chomoutu! Syn Karla Vágnera (75) Josef (27) požádal svou německou přítelkyni…

Tragédie na panství Rothschildů: Při srážce letadla s vrtulníkem zemřeli čtyři lidé

Tragédie na panství Rothschildů: Při srážce letadla…

Zbyly jen trosky! Po srážce malého letadla s vrtulníkem v britském hrabství Buckinghamshire nedaleko obřího…

 

iSport.cz

Podruhé konec. Murray se dohodl na ukončení spolupráce s Lendlem

Podruhé konec. Murray se dohodl na ukončení…

Britský tenista Andy Murray se dohodl na ukončení spolupráce s trenérem Ivanem Lendlem. Murray o tom informoval…

Stramaccioni o využití Lafaty: Může vypomoci, ale tvoříme novou Spartu

Stramaccioni o využití Lafaty: Může vypomoci, ale…

Zvítězili, ale nadšení rozhodně nepanovalo. Po páteční výhře Sparty ve 14. kole HET ligy nad Jihlavou (1:0) se…

 

Reflex.cz

Street food v Berlíně není jen kebab. Aneb Berlín a jeho gastrozajímavosti

Street food v Berlíně není jen kebab. Aneb Berlín a…

Berlínský street food už dávno není jen turecký kebab, i když u něj to začínalo. Z mnoha silných imigračních vln…

Historik Blažek: Babiš s STB spolupracoval, je to historický fakt, měl kontrolní roli

Historik Blažek: Babiš s STB spolupracoval, je to…

Historik Petr Blažek odmítá spekulace o tom, jestli Andrej Babiš spolupracoval se Státní bezpečností. Záznamy…